Connect with us

Marknadsnyheter

Varannan svensk kan tänka sig att handla vin online

Published

on

I den senaste rapporten från Sprit- och Vinleverantörsföreningen kan man läsa att varannan svensk kan tänka sig att handla vin på nätet, varav en stor del av andra aktörer än Systembolaget. Kunderna är dessutom mer nöjda än tidigare år, enligt studien.

Mest näthandlar man i norra mellansverige – där har en tredjedel handlat alkohol på nätet de senaste 12 månaderna. I Stockholm är siffran en av fem.

 

Vinoteket & Winefinder på stark uppgång

I rapporten, som Sprit- & Vinleverantörsföreningen sammanställer varje år, går att läsa att Systembolaget fortsatt dominerar och att Vinoteket är stark tvåa. Hela 19% av de som e-handlat alkohol det senaste året valde Vinoteket. Winefinder ökade från 1% till 3% det senaste året.

 

– Det är spännande läsning som inte bara visar att alltfler köper sitt vin online och att ännu fler kan tänka sig att göra det, men också att kundnöjdheten ökar, säger Anders Signell, vd på Vintjänsten, som äger Vinoteket och Winefinder.

 

Fler har erfarenhet av att handla vin på nätet av andra aktörer

Trots ökningen jämfört med fjolåret, når siffrorna  inte upp till resultaten från 2022. Dock var då antalet som kunde svara knappt hälften så många (146 jämfört med årets 332) vilket också tyder på att fler nu har erfarenhet av andra leverantörer än tidigare.

 

– Vi köper allt annat på nätet idag så vägen från offline till online även för vin bör inte vara särskilt lång. Efter att Högsta Domstolen förra sommarens fastslog lagligheten i att handla hos till exempel Winefinder och Vinoteket kan vi se hur allt fler hittar till våra butiker, menar Anders Signell.

 

Många är fortfarande osäkra på om det är lagligt

Enligt rapporten från Sprit- & Vinleverantörsföreningen har andelen som inte kan tänka sig att handla från andra aktörer minskat i årets undersökning från drygt 31% till 23%. Dock är kunskapen fortfarande låg. Fler än var tionde (13 %) svarar att det inte är lagligt för andra aktörer än Systembolaget att sälja alkohol på nätet till svenska konsumenter.

 

För mer information:

Anders Signell, vd för Vintjänsten: anders@vinoteket.com, 072-572 20 10

Sarah Djerf, presskontakt Vinoteket: sarah@vinoteket.com, 076-024 18 50

 

 

 

Utdrag ur rapporten:

 

Markant fler villiga att handla av andra aktörer

        Av dem som redan e-handlat alkoholhaltiga drycker, kan nästan varannan tänka sig att e-handla även från andra aktörer än Systembolaget.

        Andelen som inte kan tänka sig att handla från andra aktörer minskar i årets undersökning från drygt 31% till 23%.

        Av de som inte idag handlar alkohol på nätet är det en majoritet som kan tänka sig göra det i framtiden.

        Andelen som enbart kan tänka sig handla från Systembolaget.se sjunker i årets undersökning.

 

Varannan kan tänka sig handla alkohol på nätet

        Av de som inte idag handlar alkohol på nätet är det en majoritet som kan tänka sig göra det i framtiden. Andelen som enbart kan tänka sig handla från Systembolaget.se sjunker i årets undersökning.

 

Nöjdhet med andra leverantörer ökar i årets mätning

        Andelen som är nöjda med andra aktörer ökar i år, efter en dipp i 2023 års mätning.

        I relation till Systembolaget.se är nöjdheten däremot något lägre. Andelen nöjda e-kunder är lägre på samtliga punkter förutom fraktpris och leveransfönster.

        Totala nöjdheten med andra leverantörer än Systembolaget.se ökar i årets mätning efter ett tapp i 2023 års mätning. Särskilt ökar andra leverantörer vad gäller köpupplevelse och leveransfönster, där en signifikant uppgång kan ses från föregående år.

        Även om vi ser en ökning jämfört med fjolåret, når de inte upp till resultaten från 2022. Då var antalet som kunde svara knappt hälften så många (146 jämfört med årets 332) vilket också tyder på att fler nu har erfarenhet av andra leverantörer än tidigare.

 

Erfarna e-konsumenter mindre nöjda med Systembolaget

        De konsumenter som har erfarenhet av att handla från andra leverantörer är generellt mindre nöjda med Systembolaget.se. De är framförallt mindre nöjda med fraktpris och sortiment hos Systembolaget.se.

 

En av tio tror att e-handel av alkohol är olagligt

        Fler än var tionde (13 %) svarar att det inte är lagligt för andra aktörer än Systembolaget att sälja alkohol på nätet till svenska konsumenter. Det är fler unga (25-29 år) som svarar att det är olagligt än vad de äldre åldersgrupperna svarar.

        Osäkerheten är stor. En av fyra svarar vet ej på påståendet.

        Bara 6 av 10 är säkra på att e-handeln är laglig

 

19% Av dem som e-handlat alkohol det senaste året valde Vinoteket

        71 % av boende i storstäderna har beställt från Systembolaget.se vilket är en lägre andel än övriga Sverige. Boende i storstäder handlar däremot från Vivino i en högre utsträckning än övriga Sverige.

        Andelen som handlat på Winefinder ökar, från en procent till tre.

 

 

Läs hela rapporten här:

*En rapport för Sprit- och Vinleverantörsföreningen

“E-handel av alkoholhaltiga drycker – konsumentbeteende idag och i framtiden”

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.