Connect with us

Marknadsnyheter

Schneider Electric lanserar ny kanalskena som framtidssäkrar installationerna i moderna datacenter

Published

on

Behovet av datacenter för att lagra och hantera stora mängder data och information fortsätter sin tillväxt i takt med att industrin utvecklas. Därför måste vi kunna justera anläggningens infrastruktur med flexibla lösningar som snabbt och enkelt installeras och uppdateras utifrån behov. Schneider Electrics nya serie I-Line Track kompletterar det redan befintliga Canalis-sortimentet med kanalskenor som är speciellt utvecklade för datacenter och dess förutsättningar.

Schneider Electric breddar nu sitt sortiment av kanalskenor (strömskenor) med serien I-Line Track som är utvecklad för flexibel kraftöverföring upp till 630A i datacenter. I-Line Track kanalskena uppfyller alla krav och regler för att strömförsörja serverrack i datacenter.

Det modulära systemet ger maximal flexibilitet för strömfördelningen i datacenter med flexibel placering av uttagslådan på undersidan av skenan i motsats till fasta uttagsöppningar. Den flexibla uttagsmöjligheten möjliggör snabba och enkla ändringar i strömförsörjningen av serverrack på bara någon minut. Den modulära uppbyggnaden av I-Line Track underlättar även datacenterdriften eftersom långa driftstopp vid underhåll och ombyggnation kan uteslutas.

– Vi vill erbjuda våra kunder effektiva och flexibla kvalitetslösningar som är enkla att installera och även kan användas i större datacenter med en infrastruktur som behöver justeras med jämna mellanrum. Jag är glad att vi nu lanserar ett skensortiment för datacenter utan dedikerade uttagsplatser. Det innebär att uttagslådan kan placeras på valfri plats ovanför serverracket, säger Ingmar Hansson, Produktchef på Schneider Electric i Sverige.

Canalis kanalskenor har funnits på den svenska marknaden sedan 1962 och används för eldistribution i alla typer av applikationer oavsett byggnad, från kontor till tung industri. Flexibiliteten med kanalskenor gör det möjligt för fastighetsägaren att snabbt plugga in och ur IT-utrustning eller andra applikationer och enkelt omkonfigurera sin eldistributionsarkitektur. Tillsammans med skenorna installeras uttagslådor där apparater som säkringar, dvärgbrytare eller effektbrytare placeras.

Uttagslådorna kan anpassas utifrån hur fastigheten och energianvändningen utvecklas utan att bryta strömmen. Dessutom är en lösning med kanalskenor mer energieffektiv än traditionell kabel eftersom skenan avger mindre värmeförlust än kabel och därmed ger en högre investeringsavkastning samtidigt som flexibla anpassningar vid förändrade behov möjliggörs.

– Installation med kanalskenor är den bästa och mest flexibla lösningen genom att möjliggöra enkel och snabb förändring av verksamheten. Det gör det även enkelt och kostnadseffektivt att uppdatera inför nya hyresgäster eller förändrade krav som ställs, säger Ingmar Hansson, Produktchef på Schneider Electric i Sverige.

Alla serier i Canalis-sortimentet, och nu även den nylanserade serien I-Line Track, bidrar till att minska den långsiktiga miljöpåverkan genom att det inte behövs något kablage och annat avfall som uppstår vid traditionella installationer. Canalis-systemet bygger på flyttbara enheter som är färdigkopplade och enkelt kan sättas ihop eller tas isär samt återanvändas.

Läs mer om I-Line Track här

Se översiktsvideo om I-Line Track här

För ytterligare information och kontakt klicka här.

Vårt syfte på Schneider är att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser som gynnar utveckling och hållbarhet för alla. Vi ser till att Life Is On. Vi vill vara din digitala partner för ökad hållbarhet och effektivitet. Vi driver digital transformation genom att integrera världsledande process- och energiteknik, uppkopplade produkter, styrning, programvara och tjänster på alla nivåer genom hela livscykeln för hem, byggnader, datacenter, infrastruktur och industrier. Vi är ett globalt företag med stark lokal närvaro. Vi förespråkar öppna standarder och ekosystem tillsammans med partners som delar vår passion för ett meningsfullt syfte, inkludering och handlingskraft.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Volvokoncernen – det tredje kvartalet 2024

Published

on

By

”Under Q3 2024 fortsatte efterfrågan att normaliseras på de flesta av Volvokoncernens marknader. Vi ser att transport- och byggaktiviteten har minskat i många regioner runt om i världen jämfört med de mycket höga nivåerna förra året. Vår nettoomsättning minskade med 7% justerat för valuta och uppgick till 117,0 miljarder kronor (132,3). Fordonsförsäljningen var 11% lägre än förra året medan serviceförsäljningen höll uppe och ökade med 4 %. Vi fortsatte att generera en bra lönsamhet på de lägre försäljningsvolymerna med ett justerat rörelseresultat på 14,1 miljarder kronor (19,3) och en marginal på 12,0% (14,4) tack vare hårt arbete från våra kollegor och affärspartners”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.

  • Under Q3 2024 minskade nettoomsättningen med 12% och uppgick till 117,0 miljarder kronor (132,3). Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 7%.
     
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 14.074 Mkr (19.258), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 12,0% (14,4). Det gjordes inga justeringar under Q3 2024. Under Q3 2023 exkluderades en negativ effekt på 794 Mkr från det justerade rörelseresultatet.
     
  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 14.074 Mkr (18.464), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 12,0% (13,8).
     
  • Förändrade valutakurser hade en negativ påverkan på rörelseresultatet om 1.561 Mkr (positiv 1.165).
     
  • Resultatet per aktie uppgick till 4,93 kronor (6,93).
     
  • Det operativa kassaflödet i Industriverksamheten uppgick till 3.069 Mkr (5.609).
     
  • Avkastningen på sysselsatt kapital i Industriverksamheten uppgick till 38,3 % (33,7).
     

Telefonkonferens för press och analytiker
En presentation av rapporten kommer att webbsändas kl. 09.00 följt av en frågestund. Länk till webbsändningen: https://qreport.volvogroup.com/.

Mer information, inklusive en intervju med vd och koncernchef Martin Lundstedt, finns inom kort på https://www.volvogroup.com/se/investors.html.

   

  

18 oktober 2024

  

   

Denna information är sådan information som AB Volvo (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 07.20 den 18 oktober 2024.

 

Aktiebolaget Volvo (publ) 556012-5790

Investor Relations
405 08 Göteborg, Sweden
Tel. 031-66 00 00
www.volvogroup.com

Kontaktuppgifter Media Relations:
Claes Eliasson                     0765-53 72 29

Kontaktuppgifter Investor Relations:
Johan Bartler                       0739-02 21 93
Anders Christensson           0765-53 59 66

  

  

För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på X: @volvogroupse

Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har fler än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2023 uppgick nettoförsäljningen till cirka 553 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Koranbränningars spridning kartlagd: skedde i två vågor

Published

on

By

Efter 2019, då Rasmus Paludan för första gången brände en koran offentligt i Danmark, spred sig tillvägagångssättet från den antimuslimska miljön till att bli en bredare proteströrelse i Skandinavien och Nederländerna. Det visar forskning som kartlagt den internationella spridningen av koranbränningstaktiken.

– Rasmus Paludans sätt att offentligt bränna koraner är ett nytt sätt för den antimuslimska rörelsen att få uppmärksamhet, säger Måns Lundstedt, forskare vid Göteborgs universitet, som undersökt fenomenet koranbränningar tillsammans med Anita Nissen vid Aalborgs universitet.

För att hitta mönster i hur protesterna har organiserats och spridits har forskarna analyserat rapportering i massmedia och högerextrem alternativmedia under perioden 2019 till slutet av 2023. De har också analyserat data från sociala medier kopplade till frontfigurer för rörelsen under samma period.

Studien visar att spridningen av koranbränningarna skedde i två vågor. I den första vågen, som pågick från 2019 till slutet av 2022, skedde spridningen framför allt inom redan existerande antimuslimska nätverk. Den första vågen var begränsad till Danmark, Norge och Nederländerna. I Sverige såg spridningen annorlunda ut för att den drevs av Paludan själv.

Den andra vågen inleddes i januari 2023 med Paludans koranbränning utanför Turkiets ambassad i Stockholm. Händelsen fick enorm uppmärksamhet i media och utlöste geopolitiska kriser för i synnerhet Sverige och Danmark. Samtidigt spreds taktiken utanför de ursprungliga antimuslimska nätverken. Det gjorde att den också kunde få stort genomslag i Sverige. Taktiken började dessutom anpassas för att protestera i andra frågor, som iranskt kvinnoförtryck, för yttrandefrihet, och – genom att bränna andra skrifter – även mot islamofobi.

Inte lika framgångsrikt i länder med lagstiftning på området
De våldsamma motdemonstrationerna kan ha spelat en viss roll för koranbränningarnas spridning. Den stora spridningen under 2023 tycks dock inte ha berott på detta, utan på taktikens stora mediegenomslag, de utrikespolitiska reaktionerna och på aktivisternas förmåga att anpassa den till andra politiska frågor.

Enligt forskarna är spridningen även tätt förknippad med polisens och rättsväsendets möjligheter och vilja att motarbeta dessa händelser.

–  Spridningen blev större i Skandinavien och Nederländerna för att länderna saknade eller valde att inte tillämpa lagstiftning mot skändning av religiösa symboler. Antimuslimska aktivister försökte sprida taktiken till andra länder i Europa, men motarbetades då av polis och rättsväsende, säger Måns Lundstedt.

Studien sätter ljuset på en händelse som, trots att den varit mycket uppmärksammad, hittills fått relativt lite utrymme i forskningen.

– Genom att titta på koranbränningarna kan vi få en bättre förståelse för hur den internationella högerextrema rörelsen fungerar, och hur dess tillvägagångssätt får genomslag långt utanför de egna leden, säger Måns Lundstedt.

Digital publicering: Quran Desecration Rallies in Scandinavia and the Netherlands: The Formation and Transnational Diffusion of an Anti-Muslim Protest Tactic

Kontakt: Måns Lundstedt, postdoktor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, e-post: mans.lundstedt@gu.se, telefon: 070-253 6323

Matilda Lindmark
Kommunikatör
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Telefon: 031–786 66 55
E-post: matilda.lindmark@gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dometic genomför ej kassaflödespåverkande nedskrivning av goodwill med påverkan på tredje kvartalets resultat

Published

on

By

Efter att ha gjort en bedömning av det redovisade värdet av Dometics tillgångar och beaktat den makroekonomiska situationen och de försvagade marknadsförhållanden som lyfts fram i ett pressmeddelande den 17 september, kommer Dometic att göra en ej kassaflödespåverkande nedskrivning av goodwill på totalt 2,0 miljarder SEK, vilket påverkar rörelseresultatet (EBIT) negativt för segmentet Land Vehicles Americas i tredje kvartalet 2024. Nedskrivningen har ingen påverkan på EBITA, kassaflöde eller nettoskuld i förhållande till EBITDA.

Dometics rapport för det tredje kvartalet kommer att publiceras den 23 oktober 2024.

För mer information, vänligen kontakta
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Telefon: +46 730 56 97 35
E-post:
rikard.tunedal@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 oktober 2024 kl. 07:00 CEST.

OM DOMETIC
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har omkring 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 27,8 Mdr för år 2023 och har sitt huvudkontor i Solna, Sverige.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.