Connect with us

Marknadsnyheter

Amuse och MIDiA Research presenterar rapport om artisters syn på framgång i den moderna musikindustrin

Published

on

Musikbolaget Amuse, som erbjuder distribution och närliggande tjänster till independent-artister världen över, släpper idag rapporten ”Success Redefined – Sustainability from Chaos” i samarbete med den välrenommerade brittiska researchbyrån MIDiA Research. Rapporten undersöker hur moderna artister ser på definitionen av framgång och hur traditionella industrimått står sig i dagens föränderliga musiklandskap.

Streaming och sociala medier har omvandlat musikbranschen i grunden. I en värld där en enorm volym av släpp och personifierade algoritmer dominerar har de traditionella måtten på framgång, såsom topplistor och radioplaceringar, minskat i betydelse. För att förstå hur artister själva definierar framgång år 2024, har Amuse och MIDiA Research genomfört en studie där 450+ artister och musikskapare delat med sig av insikter om sina karriärer.

Vi började undersöka den exploderande independent-sektorn redan 2019 tillsammans med MIDiA, och presenterar nu vår tredje djupdykning i marknaden. I ett landskap där allt fler artister bygger karriärer på sina egna villkor vill vi lyfta blicken från de kommersiella faktorer som industrin traditionellt fokuserar på och istället undersöka hur artister själva ser på framgång, samt vilka typer av partners de föredrar att arbeta med, säger Sofia Green, Kommunikationschef på Amuse och fortsätter: Med hjälp av djupintervjuer och MIDiA:s globala undersökning av oberoende musikskapare och artister har vi kunnat skissa en modern bild av vad begreppet framgång faktiskt innebär idag.

Trots att definitionen av framgång blir allt mer individuell, identifierar rapporten fem universella karriärmål för artister: hållbarhet, erkännande, utveckling, livslängd och arv. Att kunna påverka människor med sin musik och bygga en långsiktig karriär ses som primära framgångsfaktorer av både professionella artister och fritidsmusiker, medan endast en av fem artister anser att berömmelse och att bli signad av ett skivbolag är viktigt.

År 2023 ville fler artister än någonsin skapa en artistkarriär, men mindre än 5% ger idag ut sin musik via traditionella skivbolag. Samtidigt är musikindustrins snabbast växande segment den så kallade post-label-artisten, det vill säga artister som lämnat skivbolagssamarbeten. På frågan om idealpartners föredrar artister, både professionella och fritidsmusiker, att arbeta med distributörer som även kan erbjuda finansiering och marknadsföringstjänster, följt av self-service-tjänster och independent-skivbolag. Endast 6% valde major-skivbolag.

Motsättningen mellan kommersiella faktorer, en snabbrörlig musikbransch och artisters kreativa mål har lett till en obeveklig ”always-on”-cykel. Branschens nuvarande syn på framgång, ofta byggd kring kortsiktiga mål knutna till bolags vinstintressen snarare än enskilda artister, har skapat en krävande systemisk cykel. Skivbolag och förläggare förväntar sig ofta snabb avkastning efter en ny release. Med mer musik än någonsin som distribueras, känner artisterna pressen att släppa oftare för att hänga med, samtidigt som de ska marknadsföra sig på sociala medier och engagera sig med sina fans. Med en sådan arbetsbelastning har de ofta lite eller ingen tid över för att utveckla sitt kreativa hantverk och uppnå det de själva ser som framgång.

Endast en av fem artister i undersökningen ser det som en framgångsfaktor att vara signad av ett skivbolag, vilket måste ses som ett stort skifte i branschen. Vi ser detta dagligen, både i Sverige och internationellt, när vi arbetar med framgångsrika artister som letar efter en mer flexibel partner, säger John Dahlbäck, Head of A&R på Amuse, och fortsätter: Amuse är ett starkt alternativ till den traditionella modellen. Med oss kan artister få den stöttning de behöver samtidigt som de behåller kontrollen över sina släpp, masters och sin kreativa frihet.

Under det senaste årtiondet har musikbranschens sätt att upptäcka talang, marknadsföra och utveckla artistkarriärer blivit alltför datafixerat och närsynt, vilket är skadligt för branschens livsnerv – musiken. Artister säljs till underpris och det har skapat ett dysfunktionellt kreativt-kommersiellt ekosystem, säger Keith Jopling, konsultchef på MIDiA Research.

Läs hela rapporten från Amuse och MIDiA Research här.

För mer information, kontakta
Sofia Green, Director of Communications
sofia@amuse.io

Amuse erbjuder sömlösa tjänster för den moderna musikbranschen. Bolaget grundades i Stockholm 2015 med en banbrytande syn på streamingerans växande independent- och DIY-sektor. Idag använder hundratusentals artister världen över Amuses öppna musikdistribution, medan bolagets label erbjuder skräddarsydd finansiering och tjänster till en kurerad lista av artister och managements.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.