Connect with us

Marknadsnyheter

Allt fler svenskar kan tänka sig att konsumera kultur skapad av AI

Published

on

Andelen svenskar som kan tänka sig att konsumera olika typer av kultur och media skapat av AI ökar. Det visar en ny, riksomfattande undersökning om svenskarnas kulturvanor.

Undersökningen har tagits fram för femte året i rad av Insight Intelligence tillsammans med Svensk Scenkonst, 2Entertain och Örebro konserthus. Resultaten visar att var tionde kan tänka sig att konsumera böcker, ljudböcker och podcasts som är helt skapade av AI, vilket är en ökning med respektive tre procentenheter under det senaste året. 16 procent kan tänka sig att lyssna på musik som producerats av AI och 15 procent kan tänka sig att se en helt AI-producerad film.

När det kommer till att konsumera kultur och media som tagits fram av en människa, men med AI som stöd, är andelen ännu högre. 43 procent kan tänka sig att göra det. AI-baserad kultur är en generationsfråga. De yngsta respondenterna är mer öppna för det än vad de äldsta är.

— Vi kan se hur ny teknik påverkar våra kultur- och medievanor, främst hos unga. Exempelvis svarar varannan person i Sverige mellan 16 och 29 år att de spelar upp kultur/media i en annan hastighet än normalt, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Biobesök är den typ av kulturkonsumtion som ökar mest. Sedan pandemiåret 2020 då endast tre procent hade gått på bio under de senaste sex månaderna svarar i år hela 40 procent att det gjort det. Det är en ökning med åtta procentenheter bara under det senaste året och är den högsta siffran för biobesök sedan undersökningen började genomföras.

Undersökningen visar också att:

• Svenskarnas kulturkonsumtion har överlag ökat mellan 2020 och 2024.

• Pop/rock-konserter är den typ av kultur som flest är villiga att betala
mest pengar för.

• Nästan sex av tio svarar att priset i stor utsträckning påverkar deras val av kulturevenemang (58 %).

• Andelen som spelar upp filmer, serier, Youtube, podcast eller ljudbok i en annan hastighet än normalt, har ökat med sju procentenheter under de senaste två åren.

Undersökningen baseras på svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år som under maj 2024 intervjuats av Verian genom Sifopanelen som är en slumpmässigt rekryterad, riksrepresentativ webbpanel. Samtliga resultat finns sammanfattade i rapporten ”Framtidens kulturkonsumtion”. För mer information om undersökningen och rapporten kontakta Stefanie Malmhester 0725 23 14 44 stefanie.malmhester@strandberghaage.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Idag avbolagiseras sjukhusen i Region Stockholm

Published

on

By

Idag avbolagiseras Södersjukhuset, Danderyd sjukhus, Södertälje sjukhus och S:t Eriks Ögonsjukhus. Syftet är att stärka samarbetet och minska dubbelstyrning. De senaste 25 åren har sjukhusen drivits som separata aktiebolag som behövt konkurrera med varandra. Från och med idag tas denna sjukhusvård tillbaka till regionens egen verksamhet.

Istället för konstgjord konkurrens kommer sjukhusen kunna fokusera mer på samarbete. Det innebär en mängd fördelar för patienter och personal, till exempel blir det nu enklare för sjukhusen att dela patientuppgifter med varandra, säger Aida Hadžialić (S).

Nu blir sjukhusen förvaltningar under den nya nämnden akutsjukhusnämnden.

En parlamentarisk utredning av sjukvårdens styrning i Region Stockholm slog tidigare fast att avbolagisering väntas förenkla administrationen och möjliggöra ökat samarbetet sjukhusen emellan.  

Att låta nämnder och förvaltningar hantera den egenägda vården väntas ge större möjlighet att stärka kompetensförsörjningen. Det kommer exempelvis inte längre behövas flera parallella ansöknings- och urvalsprocesser till AT-tjänster. Den egenägda sjukvården kan genom denna förändring agera som en och samma vårdgivare och arbetsgivare. Det underlättar åtkomst till patientinformation och ger nya möjligheter att arbeta strategiskt med arbetsmiljöfrågor.

Detta är ett tydligt steg från den fragmentering som länge har funnits i Stockholmsvården och genom detta ser vi till att vårdens resurser används så bra som möjligt. Det hjälper oss att skapa en bättre arbetsmiljö för personalen och i förlängningen också en bättre vård för patienterna, säger Aida Hadžialić (S)

Avbolagiseringen förväntas också stärka beredskapen i Stockholms sjukvård. Under pandemin blev det tydligt att bolagsformen skapar hinder för det effektiva samarbete som krävs i en kris. I ett kritiskt läge är det extra viktigt att kunna prioritera och nyttja lokaler och personal på ett så effektivt sätt som möjligt.

Den 1 januari 2026 gör Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) samma förändring. Verksamheten blir då en förvaltning under ambulanssjukvårdsnämnden AISAB.

Victoria Michailov

070-737 30 32

victoria.michailov@regionstockholm.se

Pressekreterare Socialdemokraterna i Region Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADHD: En dynamisk diagnos som formas av livets krav

Published

on

By

En ny långtidsstudie visar att ADHD ofta pendlar mellan remission och återfall snarare än att följa en konstant bana. Studien, som följde 483 personer under 16 år, fann att 63,8 % upplevde fluktuerande symtommedan bara 9,1 % uppnådde fullständig remission. Resultaten utmanar den traditionella uppfattningen att ADHD är kronisk eller permanent.

Livets krav kan mildra symtom

En oväntad upptäckt var att högre krav i livet, som ansvar på jobbet eller i familjen, ofta kopplades till mildare ADHD-symtom. Strukturerade miljöer med tydliga konsekvenser kan hjälpa personer med ADHD att hantera sina svårigheter, även om denna effekt minskar med åldern.

Viktigt med realistiska förväntningar

Forskningen betonar vikten av att se ADHD som en dynamisk diagnos. Perioder av symtomförsämring är normala och inte ett tecken på misslyckande. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med ADHD hantera fluktuationerna och skapa ett välfungerande liv.

Källa: psypost.org

psychiatrist.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för Coop Östra

Published

on

By

Med 186 butiker, verksamhet i fyra län, närmare 1,4 miljoner medlemmar, 14 miljarder i omsättning och drygt 5 300 medarbetare är nya Coop Östra efter sammanslagning mellan CBS och Föreningen Coop Östra störst bland Sveriges 25 Coop-föreningar. Idag, 1 januari 2025, bildas den nya föreningen och fortsätter resan mot att bli Sveriges bästa matkedja och matsveriges bästa arbetsplats.

– Det bor en fantastisk genomförandekraft i att samlas alla kompetenser under ett och samma tak. Med detta kommer utökade möjligheter att strategiskt och operativt stärka vår lokala konkurrenskraft och förädla värdeerbjudandet mot medlemmar och kunder. Närhet till beslut, kunskapsdelning och tydliga ansvarsområden lägger samtidigt grunden för kortare tid mellan idé och genomförande, en förutsättning för att lyhört driva innovation och förändring som motor för att stärka konsumentvärdet. Det gångna årens satsningar har börjat ge fina resultat på flera plan och vi börjar se att fler och fler får upp ögonen för Coop Butiker & Stormarknader som ett av matmarknadens mest konsumenttillvända företag. Den fina utvecklingsresan fortsätter vi nu under Coop Östras flagg, säger Meta Persdotter, vd för Coop Östra och Coop Butiker & Stormarknader.

– Bildandet av nya Coop Östra är mycket positivt för utvecklingen av vår affär och vårt erbjudande samtidigt som det stärker länken mellan våra nära 1,4 miljoner medlemmar och deras butiker. Närheten ökar medlemmarnas incitament och möjlighet till delaktighet och påverkan, säger Kerstin Wallentin, styrelseordförande i Coop Östra.

Coop Östra i korthet

Verksamhetsområde: Stockholm, Södermanland, Uppsala, Östergötland
Antal butiker: 186 (149 Coop, 29 Stora Coop, 4 X:-tra, 4 Coop Mini/Alltid Öppet)
E-handel: 7 e-handelshubbar (Stora Coop Eskilstuna, Stora Coop Nyköping, Stora Coop Ingelsta/Norrköping, Stora Coop Häggvik/Sollentuna, Stora Coop Boländerna/Uppsala, Stora Coop Vinsta/Vällingby, Stora Coop Värmdö) samt sommartid Skärgårds-Coop med cirka 50 angörningsbryggor i Stockholms skärgård.
Marknadsandel: Omkring 17 procent
Antal medlemmar: Drygt 1 350 000

Kort historik. 2015 förvärvade fd Konsumentföreningen Stockholm (KfS) en tredjedel av det då KF-ägda Coop Butiker & Stormarknader AB (CBS). 2022 förvärvade KfS resterande två tredjedelar. Medan KfS fokuserade på koncernfrågor, ägarstyrning och medlemsaktiviteter ansvarade CBS för försäljning och drift av koncernens cirka 190 butiker. I juni 2024 namnändrade KfS till Föreningen Coop Östra och den 1 oktober samma år utsågs Meta Persdotter till vd för både CBS och Föreningen Coop Östra. Från den 1 januari 2025 är verksamheterna sammanslagna under det gemensamma namnet Coop Östra med Meta Persdotter som fortsatt vd.

Gott nytt år!

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Östra
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Östra
Coop Östra, Coop i Sveriges största konsumentförening med fler än 1,35 miljoner medlemmar, fokuserar på att de många människorna kan få god, hälsosam, prisvärd och hållbar mat på bordet. Mötet med konsumenterna sker i cirka 190 butiker (Coop, Stora Coop, lågpriskonceptet X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via Coop Östras lokala e-handelshubbar levereras online-beställd mat hem till hushåll alternativt till utvalda butiker eller utplacerade hämta-skåp. Sommartid sker leveranser även i Stockholms Skärgård. Coop Östra engagerar drygt 5 300 medarbetare och har sitt säte i Stockholm. För mer information se www.coopostra.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.