Connect with us

Marknadsnyheter

Stena RoRo lägger order på två nya E-Flexer RoPax-fartyg av multibränsletyp

Published

on

Stena RoRo har beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg i RoPax-klassen från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartygen kommer levereras under år 2027 till det grekiska rederiet Attica Group och gå i trafik i Adriatiska havet.  Detta är Stena RoRos fjortonde och femtonde fartyg i E-Flexer-serien.

De två fartygen kommer gå på långa charteravtal hos Attica Group med option på köp och en potentiell option på ytterligare två fartyg.

E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än dagens standardfärjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i framkant avseende hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.

Fartygens motorer är av s k multibränsletyp och kan drivas på konventionellt fartygsbränsle (HFO eller MGO) eller Biodiesel. I tillägg kan fartygsmotorerna enkelt kompletteras för metanoldrift. E-Flexer-konceptet har utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal. Installation av s k ”Battery-power”-utrustning gör att fartygen i framtiden även kan utnyttja batterier som framdriftmedel, delvis eller helt, beroende på batteriutvecklingen.

Panos Dikaios, CEO, Attica Group kommenterar:
”Under tre decennier har Attica Group förnyats genom design och konstruktion av nya fartyg.  Superfast-serien omdefinierade den adriatiska färjemarknaden vad gäller kvalitet och hastighet, systerfartygen Blue Star Patmos och Blue Star Delos medförde en betydande uppgradering av reseupplevelsen på linjerna på Egeiska havet och det senaste tillskottet, de tre toppmoderna Aero Highspeed-fartygen, har redan bidragit väsentligt till en ökning av besökare till de Saroniska öarna. Vårt avtal med Stena RoRo gällande charter av två nya toppmoderna fartyg sätter nya standarder för hela den grekiska färjeindustrin. Det minskar vårt miljöavtryck drastiskt, omdefinierar reseupplevelsen och är en kraftfull respons på morgondagens utmaningar.”

Per Westling, VD Stena RoRo säger:
”E-Flexer-fartygen till Attica har designats och beställts i nära samarbete med kunden och är de hittills mest skräddarsydda av våra E-Flexer-fartyg. Designen är extremt mångsidig och fartygen kommer, med sin inneboende flexibilitet vad gäller olika bränslen, batterihybriddrift och många andra bränslebesparande funktioner, att spela en viktig roll i den gröna omställningen av Attica Superfast adriatiska ropax färjeoperation.”

Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Tio fartyg har levererats.

Specifikation av Stena E-Flexer-order:

  1. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
  2. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
  3. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
    Långt charteravtal
  4. Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
  5. DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
    Långt charteravtal
  6. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
    Långt charteravtal; LNG-drift
  7. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
    Förlängd version
  8. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
    Förlängd version
  9. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
    Långt charteravtal, LNG-drift
  10. Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  11. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  12. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  13. Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
    LNG-drift med batteri-hybrid installation
  14. Attica Group, leverans april 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
  15. Attica Group, leverans augusti 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation

Bakgrundsfakta om E-flexer nr 14 och 15:

Längd: 240 m
Djupgående: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1500 passagerare och 3320 lastmeter frakt
Passagerarhytter: 256
Fart: 24 knop

Rendering av Peter Mild.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.www.stenaroro.com 

Attica Group har en lång historia av verksamhet på de grekiska och de internationella haven. Koncernen är branschledande inom grekisk passagerarsjöfart och ett av de största rederierna i världen.

Med varumärkena Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways och ANEK Lines och en flotta på drygt 40 fartyg, förbinder Attica Group mer än 60 destinationer varje dag. Koncernen erbjuder moderna transporttjänster på hög nivå i Grekland och på internationella rutter (Grekland – Italien). Koncernen har också utökat sin närvaro inom turistsektorn genom förvärv av tre hotell, två på Naxos och ett på Tinos.

Attica Group är mycket engagerade i att integrera principerna för hållbar utveckling i sina affärer och sin verksamhet, och var 2009 det första företaget inom den globala passagerarsjöfartsbranschen som publicerade en ansvars- och hållbarhetsredovisning enligt GRI-standard.
www.attica-group.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ComfortZone tillsätter ny vd

Published

on

By

ComfortZone, en svensk frånluftsvärmepumpstillverkare, meddelar att Patrick Henriksson har utsetts till ny vd. Patrick, som tidigare varit operativ chef på ComfortZones fabrik i Motala, tar över rollen omedelbart.

En bild som visar Människoansikte, Människoskägg, person, vägg Automatiskt genererad beskrivning

Patrick har tidigare erfarenhet från ledande befattningar på Saab, Electrolux och SCI och har senast arbetat som operativ chef på fabriken i Motala. Det nya vd-bytet syftar till att växla upp produktionen och en fortsatt tillväxt.

– Jag ser verkligen fram emot att leda ComfortZone vidare och säkerställa en effektivisering av produktionen och kontinuerlig kvalitetsutveckling. Jag vet redan att vi har en ytterst kompetent och engagerad personal, och tillsammans ska vi ta ComfortZone till nästa nivå, säger Patrick Henriksson, vd på ComfortZone.

ComfortZone har tidigare byggt en ny fabrik i Motala, för att kunna möta efterfrågan i Sverige och Europa och utöka produktionen.

– Jag vill även tacka vår tidigare vd Robert Berg för hans tid och engagemang hos oss. Hans insatser har varit avgörande för att förvandla ComfortZone från ett litet innovationsföretag till en stark aktör inom frånluftsvärme, säger Patrick Henriksson.

 

För mer information

Patrick Henriksson | vd | pahe@comfortzone.se | 073-411 93 20

Om ComfortZone

En innovativ entreprenör ställde sig tidigt på 00-talet frågan om man kunde skapa ett system som ökade effekten avsevärt på en värmepump. Det kunde man och sommaren 2003 levererades de första frånluftsvärmepumparna från det nybildade företaget ComfortZone. Från fabriken i Motala levereras idag tusentals frånluftsvärmepumpar till både den svenska och den europeiska marknaden. Från starten har ComfortZone varit innovatören bland frånluftsvärmepumps-producenter vad gäller energieffektiv teknik som förser tusentals svenska och utländska hem med hela dess värme- och varmvattenbehov. Ventilation och frisk inomhusluft får man på köpet. Och kyla om man vill. Huvudkontoret ligger i Täby norr om Stockholm. www.comfortzone.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Firenor International förvärvar Matre Maskin AS

Published

on

By

Firenor International, ett helägt dotterbolag till Concejo AB (publ), har träffat avtal om att förvärva det norska brandsäkerhetsföretaget Matre Maskin AS. Köpeskillingen uppgår till cirka 38 MSEK, varav 15 MSEK betalas vid tillträde och resterande del erläggs över en femårsperiod. Tillträde beräknas till tredje kvartalet 2024.

Firenor International, med huvudkontor i Kristiansand i Norge, är en ledande leverantör av högspecialiserade produkter och system för aktiv brandbekämpning till kunder globalt inom energisektorn. Matre Maskin AS, med huvudkontor i Bømlo på norska Vestlandet, är en leverantör av specialkomponenter för brandbekämpning samt system för brandskydd av helikopterdäck.

Matre Maskin, grundat 1953, omsatte år 2023 cirka 77 MSEK med ett rörelseresultat på cirka 11 MSEK. Bolaget kommer att verka som ett självständigt dotterbolag, under eget varumärke, till Firenor International. Tillträde beräknas till tredje kvartalet 2024.

– Förvärvet av Matre Maskin breddar kundbasen och stärker såväl erbjudandet som marknadspositionen för affärsområde Firenor International. Matre är idag en viktig leverantör till Firenor så det finns även möjlighet att nå ett antal synergier genom det här förvärvet. Bolagen kompletterar varandra väl och tack vare förvärvet stärker vi Firenor Internationals totala affär genom ökad kapacitet, kompetens och kunnande, säger Carl Adam Rosenblad, vd och koncernchef för Concejo AB (publ).

 

Denna information är sådan information som Concejo AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 3 juli 2024, klockan 10:30 CET.

Concejo AB (publ)

För ytterligare information, kontakta:
Carl Adam Rosenblad
Vd och koncernchef
E-post: ca.rosenblad@concejo.se
Mobil: +46-73 672 48 01
www.concejo.se

 

Om Concejo
Concejo är ett blandat investmentbolag med målsättningen att skapa långsiktiga värden genom att investera i och utveckla verksamheter med entreprenörskap som grund. Concejos aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 139/24 – Last day of trading in DanCann Pharma A/S’ BTA

Published

on

By

Last day of trading in the company’s paid subscribed share, DANCAN BTA, is July 8, 2024.  

Information about the paid subscribed share: 
Shortname: DANCAN BTA 
ISIN: DK0062956652 
Orderbook-ID: 338643 
CFI: ESNUFN 
FISN: DanCann Pharm/SH NV RstV Par 
Last day of trading: July 8, 2024 

Stockholm July 3, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.