Connect with us

Marknadsnyheter

En smartare hemförsäkring – LF Sörmland lanserar ny trygghetstjänst Alf

Published

on

LF Sörmlands nya trygghetstjänst Alf kombinerar över 200 års kunskap med smart teknik och uppkopplade enheter. Det är en tjänst som hjälper till att få koll på hemmet oavsett om du är hemma eller bortrest. Allt samlat i en enkel app för en tryggare vardag. 

Med Alf kan du få koll på hemmet oavsett om du är hemma eller inte. Genom uppkopplade enheter som smarta kontakter, vatten- och rökdetektorer får du notiser i appen om någon skada är på väg att ske. Skulle exempelvis diskmaskinen börja läcka, får du direkt ett meddelande från Alf. Om du är bortrest kan du tilldela fler personer att få notiser om det och då kan de som är på hemmaplan komma till undsättning.

– Vi kan verkligen hjälpa våra kunder att minimera skador, vilket känns otroligt bra för oss. Att få en notis när en skada påbörjas, är ett sätt att öka tryggheten och kontrollen på hemmet. Lägg därtill experttipsen som du får genom appen, så har du stora möjligheter att få ett skadefritt hem och också öka värdet på ditt boende, säger LF Sörmlands vd Lena Högfeldt.

Steget före med ny teknik
Försäkringsbolag kan inte sitta och vänta på att skador ska inträffa. Det gäller att tänka smart med jordens resurser. Bränder och vattenskador är mycket kostsamma, både rent ekonomiskt och ur ett klimatperspektiv, för att inte tala om för den som drabbas.

– Att förhindra skador är en viktig del i att vara ett försäkringsbolag. Vi kan inte sitta stilla i båten och vara reaktiva. Med vår nya teknik kan vi ligga steget före skadan och förhindra att de uppstår överhuvudtaget. Vi kan också med vår kunskap, lokal information och väderdata ge tips och råd för att säkra hemmet vid exempelvis kommande oväder eller andra lokala händelser, menar Lena Högfeldt. Hon fortsätter:

 

– Vi vill vara försäkringsbolaget som säkrar före. Om olyckan ändå skulle vara framme finns vi förstås fortfarande kvar för våra kunder. Men om det finns en möjlighet att vi tillsammans med kundens insats kan undvika de där krångliga veckorna utan badrum eller kök när en skada ställt till det, så vill vi göra det.

Dricksvatten för 14 miljoner personer droppar bort
Läckande vattenkranar är ett stort problem. Bara i Sverige gör droppande kranar att dricksvatten för mer än 14 miljoner personer rinner bort – varje dygn.  Upptäcks och åtgärdas skadan i tid, sparar vi på våra vattenresurser.

– Med Alf kan vi minska åtgången på vatten för våra kunder, något som redan nu är viktigt men som i framtiden också kommer att vara avgörande för vår överlevnad, menar Lena Högfeldt. Och viktigt nog att påpeka är att vattenläckage under längre tid och på fel ställe ger stora skador.

Vattenskador sker ofta i det dolda och brukar upptäckas när golv och väggar sedan länge förstörts. Den vanligaste vattenskadan är en läckande diskmaskin, kyl eller frys. Lena Högfeldt fortsätter:

– Om vi kan ge möjlighet att upptäcka vattenskadorna i tid, hjälper vi kunden att spara både pengar och tid. Många inser inte hur lång tid en vattenskada tar att åtgärda, det kan ta flera månader. En skada som byggts upp under en längre tid, tar oftast lång tid att åtgärda.

– En vattenskada snittar på cirka 300 kg koldioxid i utsläpp, vilket motsvarar ungefär 300 mil i bil driven av fossila bränslen. Det handlar om en väldigt stor miljöpåverkan. När vi dessutom vet att det i svenska hem under 2023 skedde 90 000 vattenskador, känns beslutet att erbjuda våra kunder den här trygghetstjänsten ännu viktigare.

 Kommer det fler tjänster och produkter till Alf? 

– Självklart! På LF Sörmland arbetar vi långsiktigt med att hjälpa våra kunder till ett tryggt och hållbart boende. Vi jobbar för att undvika alla typer av skador i hemmet, inte bara inom brand och vatten utan även inbrott och andra skador som kan ske när oturen är framme. Det tror vi ökar kundernas trygghet och dessutom det långsiktiga värdet på boendet. Alf kommer att fortsätta utvecklas med nya tjänster och fler smarta enheter för att skapa mer trygghet för våra kunder. Tillsammans skapar vi en tryggare vardag – För all tid, avslutar Lena Högfeldt.

 

 Läs mer om vår nya trygghetstjänst Alf här.  

För ytterligare information/kontaktuppgifter 

Lena Högfeldt, vd LF Sörmland,
Telefon: 070-467 39 31, e-post; lena.hogfeldt@lfs.se 

Carolina Nilsson, kommunikationschef LF Sörmland,
Telefon: 073-221 99 19, e-post:
carolina.nilsson@lfs.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Om oss
LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Idag avbolagiseras sjukhusen i Region Stockholm

Published

on

By

Idag avbolagiseras Södersjukhuset, Danderyd sjukhus, Södertälje sjukhus och S:t Eriks Ögonsjukhus. Syftet är att stärka samarbetet och minska dubbelstyrning. De senaste 25 åren har sjukhusen drivits som separata aktiebolag som behövt konkurrera med varandra. Från och med idag tas denna sjukhusvård tillbaka till regionens egen verksamhet.

Istället för konstgjord konkurrens kommer sjukhusen kunna fokusera mer på samarbete. Det innebär en mängd fördelar för patienter och personal, till exempel blir det nu enklare för sjukhusen att dela patientuppgifter med varandra, säger Aida Hadžialić (S).

Nu blir sjukhusen förvaltningar under den nya nämnden akutsjukhusnämnden.

En parlamentarisk utredning av sjukvårdens styrning i Region Stockholm slog tidigare fast att avbolagisering väntas förenkla administrationen och möjliggöra ökat samarbetet sjukhusen emellan.  

Att låta nämnder och förvaltningar hantera den egenägda vården väntas ge större möjlighet att stärka kompetensförsörjningen. Det kommer exempelvis inte längre behövas flera parallella ansöknings- och urvalsprocesser till AT-tjänster. Den egenägda sjukvården kan genom denna förändring agera som en och samma vårdgivare och arbetsgivare. Det underlättar åtkomst till patientinformation och ger nya möjligheter att arbeta strategiskt med arbetsmiljöfrågor.

Detta är ett tydligt steg från den fragmentering som länge har funnits i Stockholmsvården och genom detta ser vi till att vårdens resurser används så bra som möjligt. Det hjälper oss att skapa en bättre arbetsmiljö för personalen och i förlängningen också en bättre vård för patienterna, säger Aida Hadžialić (S)

Avbolagiseringen förväntas också stärka beredskapen i Stockholms sjukvård. Under pandemin blev det tydligt att bolagsformen skapar hinder för det effektiva samarbete som krävs i en kris. I ett kritiskt läge är det extra viktigt att kunna prioritera och nyttja lokaler och personal på ett så effektivt sätt som möjligt.

Den 1 januari 2026 gör Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) samma förändring. Verksamheten blir då en förvaltning under ambulanssjukvårdsnämnden AISAB.

Victoria Michailov

070-737 30 32

victoria.michailov@regionstockholm.se

Pressekreterare Socialdemokraterna i Region Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADHD: En dynamisk diagnos som formas av livets krav

Published

on

By

En ny långtidsstudie visar att ADHD ofta pendlar mellan remission och återfall snarare än att följa en konstant bana. Studien, som följde 483 personer under 16 år, fann att 63,8 % upplevde fluktuerande symtommedan bara 9,1 % uppnådde fullständig remission. Resultaten utmanar den traditionella uppfattningen att ADHD är kronisk eller permanent.

Livets krav kan mildra symtom

En oväntad upptäckt var att högre krav i livet, som ansvar på jobbet eller i familjen, ofta kopplades till mildare ADHD-symtom. Strukturerade miljöer med tydliga konsekvenser kan hjälpa personer med ADHD att hantera sina svårigheter, även om denna effekt minskar med åldern.

Viktigt med realistiska förväntningar

Forskningen betonar vikten av att se ADHD som en dynamisk diagnos. Perioder av symtomförsämring är normala och inte ett tecken på misslyckande. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med ADHD hantera fluktuationerna och skapa ett välfungerande liv.

Källa: psypost.org

psychiatrist.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för Coop Östra

Published

on

By

Med 186 butiker, verksamhet i fyra län, närmare 1,4 miljoner medlemmar, 14 miljarder i omsättning och drygt 5 300 medarbetare är nya Coop Östra efter sammanslagning mellan CBS och Föreningen Coop Östra störst bland Sveriges 25 Coop-föreningar. Idag, 1 januari 2025, bildas den nya föreningen och fortsätter resan mot att bli Sveriges bästa matkedja och matsveriges bästa arbetsplats.

– Det bor en fantastisk genomförandekraft i att samlas alla kompetenser under ett och samma tak. Med detta kommer utökade möjligheter att strategiskt och operativt stärka vår lokala konkurrenskraft och förädla värdeerbjudandet mot medlemmar och kunder. Närhet till beslut, kunskapsdelning och tydliga ansvarsområden lägger samtidigt grunden för kortare tid mellan idé och genomförande, en förutsättning för att lyhört driva innovation och förändring som motor för att stärka konsumentvärdet. Det gångna årens satsningar har börjat ge fina resultat på flera plan och vi börjar se att fler och fler får upp ögonen för Coop Butiker & Stormarknader som ett av matmarknadens mest konsumenttillvända företag. Den fina utvecklingsresan fortsätter vi nu under Coop Östras flagg, säger Meta Persdotter, vd för Coop Östra och Coop Butiker & Stormarknader.

– Bildandet av nya Coop Östra är mycket positivt för utvecklingen av vår affär och vårt erbjudande samtidigt som det stärker länken mellan våra nära 1,4 miljoner medlemmar och deras butiker. Närheten ökar medlemmarnas incitament och möjlighet till delaktighet och påverkan, säger Kerstin Wallentin, styrelseordförande i Coop Östra.

Coop Östra i korthet

Verksamhetsområde: Stockholm, Södermanland, Uppsala, Östergötland
Antal butiker: 186 (149 Coop, 29 Stora Coop, 4 X:-tra, 4 Coop Mini/Alltid Öppet)
E-handel: 7 e-handelshubbar (Stora Coop Eskilstuna, Stora Coop Nyköping, Stora Coop Ingelsta/Norrköping, Stora Coop Häggvik/Sollentuna, Stora Coop Boländerna/Uppsala, Stora Coop Vinsta/Vällingby, Stora Coop Värmdö) samt sommartid Skärgårds-Coop med cirka 50 angörningsbryggor i Stockholms skärgård.
Marknadsandel: Omkring 17 procent
Antal medlemmar: Drygt 1 350 000

Kort historik. 2015 förvärvade fd Konsumentföreningen Stockholm (KfS) en tredjedel av det då KF-ägda Coop Butiker & Stormarknader AB (CBS). 2022 förvärvade KfS resterande två tredjedelar. Medan KfS fokuserade på koncernfrågor, ägarstyrning och medlemsaktiviteter ansvarade CBS för försäljning och drift av koncernens cirka 190 butiker. I juni 2024 namnändrade KfS till Föreningen Coop Östra och den 1 oktober samma år utsågs Meta Persdotter till vd för både CBS och Föreningen Coop Östra. Från den 1 januari 2025 är verksamheterna sammanslagna under det gemensamma namnet Coop Östra med Meta Persdotter som fortsatt vd.

Gott nytt år!

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Östra
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Östra
Coop Östra, Coop i Sveriges största konsumentförening med fler än 1,35 miljoner medlemmar, fokuserar på att de många människorna kan få god, hälsosam, prisvärd och hållbar mat på bordet. Mötet med konsumenterna sker i cirka 190 butiker (Coop, Stora Coop, lågpriskonceptet X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via Coop Östras lokala e-handelshubbar levereras online-beställd mat hem till hushåll alternativt till utvalda butiker eller utplacerade hämta-skåp. Sommartid sker leveranser även i Stockholms Skärgård. Coop Östra engagerar drygt 5 300 medarbetare och har sitt säte i Stockholm. För mer information se www.coopostra.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.