Connect with us

Marknadsnyheter

En smartare hemförsäkring – LF Sörmland lanserar ny trygghetstjänst Alf

Published

on

LF Sörmlands nya trygghetstjänst Alf kombinerar över 200 års kunskap med smart teknik och uppkopplade enheter. Det är en tjänst som hjälper till att få koll på hemmet oavsett om du är hemma eller bortrest. Allt samlat i en enkel app för en tryggare vardag. 

Med Alf kan du få koll på hemmet oavsett om du är hemma eller inte. Genom uppkopplade enheter som smarta kontakter, vatten- och rökdetektorer får du notiser i appen om någon skada är på väg att ske. Skulle exempelvis diskmaskinen börja läcka, får du direkt ett meddelande från Alf. Om du är bortrest kan du tilldela fler personer att få notiser om det och då kan de som är på hemmaplan komma till undsättning.

– Vi kan verkligen hjälpa våra kunder att minimera skador, vilket känns otroligt bra för oss. Att få en notis när en skada påbörjas, är ett sätt att öka tryggheten och kontrollen på hemmet. Lägg därtill experttipsen som du får genom appen, så har du stora möjligheter att få ett skadefritt hem och också öka värdet på ditt boende, säger LF Sörmlands vd Lena Högfeldt.

Steget före med ny teknik
Försäkringsbolag kan inte sitta och vänta på att skador ska inträffa. Det gäller att tänka smart med jordens resurser. Bränder och vattenskador är mycket kostsamma, både rent ekonomiskt och ur ett klimatperspektiv, för att inte tala om för den som drabbas.

– Att förhindra skador är en viktig del i att vara ett försäkringsbolag. Vi kan inte sitta stilla i båten och vara reaktiva. Med vår nya teknik kan vi ligga steget före skadan och förhindra att de uppstår överhuvudtaget. Vi kan också med vår kunskap, lokal information och väderdata ge tips och råd för att säkra hemmet vid exempelvis kommande oväder eller andra lokala händelser, menar Lena Högfeldt. Hon fortsätter:

 

– Vi vill vara försäkringsbolaget som säkrar före. Om olyckan ändå skulle vara framme finns vi förstås fortfarande kvar för våra kunder. Men om det finns en möjlighet att vi tillsammans med kundens insats kan undvika de där krångliga veckorna utan badrum eller kök när en skada ställt till det, så vill vi göra det.

Dricksvatten för 14 miljoner personer droppar bort
Läckande vattenkranar är ett stort problem. Bara i Sverige gör droppande kranar att dricksvatten för mer än 14 miljoner personer rinner bort – varje dygn.  Upptäcks och åtgärdas skadan i tid, sparar vi på våra vattenresurser.

– Med Alf kan vi minska åtgången på vatten för våra kunder, något som redan nu är viktigt men som i framtiden också kommer att vara avgörande för vår överlevnad, menar Lena Högfeldt. Och viktigt nog att påpeka är att vattenläckage under längre tid och på fel ställe ger stora skador.

Vattenskador sker ofta i det dolda och brukar upptäckas när golv och väggar sedan länge förstörts. Den vanligaste vattenskadan är en läckande diskmaskin, kyl eller frys. Lena Högfeldt fortsätter:

– Om vi kan ge möjlighet att upptäcka vattenskadorna i tid, hjälper vi kunden att spara både pengar och tid. Många inser inte hur lång tid en vattenskada tar att åtgärda, det kan ta flera månader. En skada som byggts upp under en längre tid, tar oftast lång tid att åtgärda.

– En vattenskada snittar på cirka 300 kg koldioxid i utsläpp, vilket motsvarar ungefär 300 mil i bil driven av fossila bränslen. Det handlar om en väldigt stor miljöpåverkan. När vi dessutom vet att det i svenska hem under 2023 skedde 90 000 vattenskador, känns beslutet att erbjuda våra kunder den här trygghetstjänsten ännu viktigare.

 Kommer det fler tjänster och produkter till Alf? 

– Självklart! På LF Sörmland arbetar vi långsiktigt med att hjälpa våra kunder till ett tryggt och hållbart boende. Vi jobbar för att undvika alla typer av skador i hemmet, inte bara inom brand och vatten utan även inbrott och andra skador som kan ske när oturen är framme. Det tror vi ökar kundernas trygghet och dessutom det långsiktiga värdet på boendet. Alf kommer att fortsätta utvecklas med nya tjänster och fler smarta enheter för att skapa mer trygghet för våra kunder. Tillsammans skapar vi en tryggare vardag – För all tid, avslutar Lena Högfeldt.

 

 Läs mer om vår nya trygghetstjänst Alf här.  

För ytterligare information/kontaktuppgifter 

Lena Högfeldt, vd LF Sörmland,
Telefon: 070-467 39 31, e-post; lena.hogfeldt@lfs.se 

Carolina Nilsson, kommunikationschef LF Sörmland,
Telefon: 073-221 99 19, e-post:
carolina.nilsson@lfs.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Om oss
LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.