Connect with us

Marknadsnyheter

Serneke signerar slutligt avtal för nya häktet i Halmstad

Published

on

Serneke och Specialfastigheter har signerat ett fas 2-avtal för den fortsatta entreprenaden för det nya häktet i Halmstad. Avtalet är värt cirka 718 miljoner kronor.

Häktet, som ska ha plats för 80 intagna, byggs i anslutning till den befintliga anstalten i Halmstad och görs i samverkan med beställaren Specialfastigheter. Arbetet sker etappvis och påbörjades redan under hösten 2022 med planering, projektering och inledande produktion. Specialfastigheter har sedan dess gjort flera delavrop av den totala kontraktssumman som, inklusive tidigare beställningar, uppgår till cirka 755 miljoner kronor.

– Vi har redan utfört en hel del av de omfattande arbetena för det nya häktet och övriga byggnader så det känns tillfredsställande att vi nu har ett avtal för resten av byggnationerna och kan slutföra ett mycket spännande projekt, säger Stefan Andersson, arbetschef på Serneke Sverige.

Den nya häktesbyggnaden byggs i fem våningar inklusive källare. Utöver häktet utför Serneke Sverige även nybyggnation av personalutrymmen och lokaler för nationella transporttjänsten.

Totalt omfattar de båda byggnaderna cirka 17 000 kvadratmeter BTA. Även anpassningar i den befintliga byggnaden samt nybyggnation av en reservkraftsbyggnad ingår i entreprenaden.

Projektet beräknas vara slutfört under andra halvåret 2026.

För mer information, kontakta:
Stefan Andersson, arbetschef Serneke Sverige AB

Tel: +46 790 61 27 08
stefan.l.andersson@serneke.se   

Johan Live, kommunikationschef Serneke Sverige AB
Tel: + 46 768 68 11 37
johan.live@serneke.se

Serneke har ett heltäckande erbjudande inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och hade 2023 intäkter på omkring 8 miljarder kronor och cirka 750 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Serneke bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg. Sedan juni 2023 ingår Serneke i Doxa-koncernen.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös valberedning föreslår P-G Persson som ny ordförande och Björn Rentzhog som vice ordförande

Published

on

By

Styrelsens ordförande, Bob Persson, avböjer omval vid årsstämman 2025. Till ny ordförande föreslås ledamoten Per-Gunnar (”P-G”) Persson. Valberedningen föreslår nyval av Björn Rentzhog som ledamot och vice ordförande.

Bob Persson har, som representant för Diös största aktieägare AB Persson Invest, varit del av styrelsen sedan 2007 och varit styrelsens ordförande sedan 2011.

P-G Persson har varit ledamot i Diös sedan 2023. Han är vd för Göteborgsbaserade fastighetsbolaget Safjället Fastigheter AB, styrelseordförande i John Mattsson Fastighetsföretagen AB och ledamot i AB Borudan Ett, Arise AB och Chalmersfastigheter AB. Han var även del av, tillsammans med Bob Persson och Erika Olsén, rekryteringskommittén vid utnämnandet av David Carlsson som ny vd från årsskiftet 2025.

Björn Rentzhog, född 1969, är civilekonom från Mittuniversitet. Han är sedan 2011 vd och koncernchef i AB Persson Invest och har sedan 2001 uppburit olika roller inom AB Persson Invest koncernen som bland annat vd för Wist Last & Buss. Björn är styrelseordförande och ledamot i flertalet av AB Persson Invests dotterbolag samt styrelseledamot i Ziklo Bank AB. Han anses beroende i förhållande till större aktieägare men oberoende i förhållande till bolaget.

Valberedningen föreslår omval av ledamöterna Erika Olsen, Peter Strand och Ragnhild Backman. Fullständiga förslag kommer presenteras i samband med kallelsen till årsstämman som hålls den 7 april 2025 i Östersund.

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 januari 2025 kl. 14:30 CET.

För ytterligare information kontakta gärna:

Bob Persson, styrelsens ordförande
Telefon: 070-699 94 91
E-post: bob.persson@perssoninvest.se

Johan Dernmar, IR-chef, Diös
Telefon: 010-470 95 20
E-post: johan.dernmar@dios.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Projektengagemangs Q4-rapport 2024

Published

on

By

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang Sweden AB (publ) offentliggör rapporten för det fjärde kvartalet 2024 fredagen den 7 februari.

Klockan 09:00 samma dag hålls en webbsändning där Andreas Hatzigeorgiou, vd och koncernchef samt Liselotte Haglind, finansdirektör presenterar rapporten. Presentationen hålls på svenska och det finns möjlighet att ställa frågor.

Länk och presentation till webbsändning:
Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

https://projektengagemang.events.inderes.com/q4-report-2024

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5002988

Presentationsmaterial kommer att finnas tillgängligt för nedladdning på:

https://ir.pe.se/ir/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen kontakta:
Gunilla Danström, Tf Kommunikationschef 
+46 (0)76 149 13 76
E-post: gunilla.danstrom@pe.se

Om Projektengagemang
Projektengagemang är en av Sveriges ledande konsultkoncerner med fokus på byggnader och deras närmiljö. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget PE Teknik & Arkitektur som årligen omsätter cirka en miljard kronor. Som samhällsbyggare skapar PE Teknik & Arkitektur innovativa och hållbara lösningar som bidrar till att utveckla och förnya samhället. Läs mer på pe.se/ir.

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeach erhåller två nya ordrar till ett värde av drygt 1,6 MSEK

Published

on

By

StoneBeach Group AB (”StoneBeach”) fortsätter, i och med två nya uppdrag, att utöka samarbetet med en svensk fordonstillverkare vilket är en viktig milstople för företaget.

Det ena uppdraget är en förlängning under 2025 på ett projektledaruppdrag som innefattar effektivisering, support och hantering av befintliga processer för dokumenthantering. Det andra uppdraget handlar om att vidareutveckla och produktionssätta en applikation för dokumenthantering på en ny marknad. StoneBeach tillhandahåller projektledning och IT-tjänster såsom utveckling, drift, underhåll och support. Produktionssättning ska ske vid halvårsskiftet 2025.

”Vi är mycket glada för det utökade förtroendet vi har fått från kunden. Detta visar igen på att vi är uppskattade som leverantör för vår kompetens att styra och leda IT-projekt där vi alltid sätter kund och användare i fokus och levererar det vi har utlovat enligt plan, säger Mårten Bergsten, vd, StoneBeach. Redan nu kan vi se resultat av att vi fokuserar på att utveckla StoneBeachs kärnverksamhet.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.