Connect with us

Marknadsnyheter

Falska uttalanden och bristande journalistik – Mister York slår tillbaka mot medias häxjakt

Published

on

Den senaste veckan har det cirkulerat att par olika artiklar i redaktioner gemensamt ägda av Gota media AB som i sin tur ägs av Bonnier. Det började med en artikel i Trelleborgs Allehanda där en tidigare Mister York-anställd som nyligen blivit uppsagt från sin tjänst uttalade sig om påstådda brister i verksamheten. Det dröjde inte länge innan Barometern i Kalmar län nappade på detta och också ville göra ett case utifrån samma röda tråd med samma budskap. Nu svarar Mister York på de påståenden och uttalanden som gjorts tidigare samt kritiserar medias vinkling av händelserna.

”Så senast som i våras så genomfördes en på huvudkontorsnivå rikstäckande inspektion av våra rutiner, hantering samt uppföljning och administration där vi fick högsta poäng utan anmärkningar. Vissa av anklagelserna och detaljerna som nämns i Barometerns artikel är anmärkningar som lyftes för 2-4 år sedan och som sedan dess har åtgärdats. Att media använder utdaterad data för att bygga vidare på ett case som i detta fall svartmålar hela vår verksamhet får mig att se detta som en renodlad häxjakt där det verkar som att den svenska avundsjukan talar. Det är många fler som hört av sig, inklusive en tidigare lokal livsmedelsinspektör med 20 års erfarenhet i branschen, som uttryckt sin förvåning över vinklingen i artikeln. En sådan artikel riskerar endast att slå ut arbetstillfällen och stjälpa en god verksamhet. Vi har inte påverkats försäljningsmässigt av detta, snarare tvärtom, och vi är tacksamma över att våra lokala stammisar och gäster vet hur det egentligen ligger till trots försöker till svartmålning. Däremot är det ett hån mot våra medarbetare som varje dag kämpar för att göra Mister York till det bästa burgarkedjan där bland annat gammal kritik eller en enskild intervju med en medarbetare utan validerad data riskerar att smutskasta vår verksamhet. Mina svar och citat i Barometerns artikel hamnade dessutom antingen längst bak eller uteblev helt och hållet” säger Gustav Haglund, medgrundare och VD på Mister York. 

”I artikeln rubricerades det som att vi serverade italienskt kött som marknadsfördes som svenskt. Detta är en sanning med stark modifikation. Vi köper svenskt kött i så stor utsträckning som det bara går till den kvalitet som vi efterfrågar. Vårt kött innehåller hela detaljer som bland annat högrev och bringa och det finns en viss begränsning i Sverige när det gäller den typen av kött till den kvaliteten som vi efterfrågar. Genom att köpa in hela detaljer kan vi följa exakt vart köttet kommer från och att det håller den kvalitet som vi kräver. Branschkollegor står också inför utmaningar att det inte finns tillräcklig kapacitet med just svenskt kvalitetskött. Den risktäckande norrländska burgarekedjan från 1968 väljer att blanda i potstismjöl i färsen istället och den stora amerikanska kedjan gör som vi köper svenskt kött i allra största möjliga utsträckning men det är få aktörer som har en blandning som gör att man klarar sig på enbart svenskt kött. Utöver att jobba med svenska lantbrukare har vi jobbat upp ett kontaktnät med fantastiska lantbrukare hos gårdar i EU. Det finns helt enkelt inte alltid kapacitet i enbart Sverige för att möta vårt behov och våra krav på kvalitet, och kvalitet som är något vi värderar extremt högt. Vi hade gärna betalt mer för att kunna tillgå enbart svenskt om det fanns möjlighet. Gårdarna och länderna vi köper in kött ifrån är utvalda och håller högsta standard i sin köttproduktion och djurhållning. Vår målsättning är att genom samarbete med svenska bönder i framtiden kunna utöka delen svenskt kött ännu mer och framförallt säkerställa att den svenska kvaliteten är jämn året runt. Det som hände i Nybro var att det satt en tidigare affisch som vi hade glömt att ta ner som hävdade 100% svenskt nötkött. Detta tar vi ansvar för och ber om ursäkt för. Vi har aldrig haft som avsikt att vilseleda våra gäster och det är även därför som vi har tagit bort benämningen 100% svenskt nötkött på samtliga våra menyer och exponeringsställen, eftersom att situationen på den svenska köttmarknaden ser ut som det gör och att det därmed inte kan garanteras till 100% längre” säger Gustav Larsson, megrundare och produktchef på Mister York. 

”Det görs heller ingen jämförelse med andra kedjor eller vad som är praxis i branschen i antal anmärkningar per år. Det finns ingen referens vilket gör att det målas upp fel. Det finns ingen kedja eller restaurang som aldrig fått anmärkningar och när man talar om en kedja som har flera hundra kontroller per år låter det såklart mycket men är lite i sitt sammanhang. Detta gör att det helt saknas perspektiv då det ej finns jämförelse med konkurrenter eller antalet enheter samt vad som är någon form av praxis eller tyngd på anmärkningar. Det jag menar med tyngden av anmärkningar är att man inte alls tar hänsyn till hur allvarlig en anmärkning är. Om det skulle stå lite vatten i en golvbrunn tillfälligt eller att en kyl tillfälligt skulle ha ökat cirka en grad i temperatur skulle detta automatiskt falla under kategorin anmärkning.” säger Gustav Haglund. 

Han fortsätter: ”Större verksamheter med fler enheter riskerar alltid fler anmärkningar än en liten restaurang pga det ökade antalet enheter under samma företag, och för kedjor som finns i flera olika kommuner runt om i Sverige är en av anledningarna till detta framförallt att olika kommuners livsmedelsenheter tolkar lagar och regler på olika sätt och har olika krav som kanske dyker upp första gången dom besöker en enhet. Detta kan vara petitesser i vissa kommuner men kan i en annan kommun direkt leda till en avvikelse och anmärkning. Frågar man andra företag i branschen så får man snabbt reda på att vi ej är ensamma om denna problematik, och vi borde prata mer om hur vi kan standardisera regelverket nationellt gränsöverskridande oavsett vilken kommun man tillhör, men det är upp till politikerna att driva. Ett exempel var när vi öppnade i Ängelholm, där kommunen gav oss en anmärkning på vårt val av material på golvet i vårt lager medan samma golvmaterial är godkänt i alla övriga kommuner vi finns i. Vissa kommuner anser även att vi ska temperaturkontrollera alla färdigstekta köttpuckar innan dom serveras, medan alla andra inklusive våra huvudkontorsinspektörer anser att detta ej är nödvändigt alls och att det istället räcker med enstaka stickprover dagligen.” 

”Journalisten i Barometern drar även egna slutsatser utan att skriva att det just är egna analyser och slutsatser, han menar att vår expansion skulle vara anledningen till verksamhetens så kallade brister. Vad känner journalisten till om detta utan källhänvisade referenser eller analys från en meriterad ekonomi-byrå? Hur trovärdig är en journalist och dennes redaktion när det slängs in subjektivt baserade påståenden lite här och var?” säger Gustav Haglund. 

”Man validerar inte källans information utan frontar den tidigare medarbetaren överallt trots att han som blivit intervjuad just fått gå för att han inte skötte sitt arbete med rutiner enligt vår standard. Har man reflekterat över den källkritiska bias som existerar av att använda den här personen som frontman för artikeln. Det blir missvisande att intervjua en person och måla upp det som sanningen när flertalet uttalanden inte stämmer överens alls. För det första så påstås i artikeln att ventilationen inte hade rengjorts sedan enhetens öppning. Detta är rent av lögn, ventilationskanalen rengjordes av sotare i mellandagarna precis innan årsskiftet samt fläktfilter rengörs dagligen. Vårt ventilationssystem är designat och byggt av specialister och vi använder oss av UV-rening vilket konstant renar kanalen och kräver sotning endast 1-2 ggr per år. Att ventilationen inte fungerade berodde på ett kort tekniskt driftsstopp där vi stängde restaurangen för att snabbt åtgärda det. Det andra påståendet gällde elen på enheten, där det påståddes att det innebar ett arbetsmiljöfara att jordfelsbrytaren slog ifrån, när det i själva verket är så att en jordfelsbrytare som slår ifrån är fullt fungerade och ett tecken på att säkerheten i systemet fungerade. Detta vinklades i media som att det var en direkt fara för våra medarbetare när det i själva verket inte fanns någon sådan risk som i artikeln påståddes” säger Gustav Haglund. 

”Vi är unga företagare som försöker göra rätt för oss, och det är tråkigt när journalister försöker göra karriär på andras bekostnad” avslutar han med. 

Mister York överväger en stämningsprocess mot Gota Media AB. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 14.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
14.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 14.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

138 035

11,05

1 524 858,84

XSTO

109 074

11,05

1 204 888,20

XCSE

26 944

11,05

297 656,45

Summa

274 053

11,05

3 027 403,49

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5067 och DKK till EUR 7,4599
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 684 382 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Korrigering: Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
14.01.2025 kl. 22.00 EET

Tabellen i den svenska versionen av börsmeddelandet som publicerades den 13.01.2025 om slutförda återköp av egna aktier den 13.01.2025 innehöll vissa felaktiga siffror i kolumnerna ”Antal aktier”, ”Viktad snittkurs/aktie, euro” och ”Kostnad, euro”. Nedan återfinns den rättade tabellen:

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

139 747

10,91

1 524 863,37

XSTO

110 300

10,92

1 204 889,64

XCSE

27 286

10,91

297 659,60

Summa

277 333

10,92

3 027 412,61

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4951 och DKK till EUR 7,4602
** Avrundat till två decimaler

 

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europe SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i MTG under vecka 2, 2025

Published

on

By

Under perioden 6 januari 2025 till 10 januari 2025 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 76 804 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 5 789 385 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 400 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 16 maj 2024. Återköpsprogrammet löper från den 17 maj 2024 och fram till 30 april 2025 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att leverera värde till aktieägare och att optimera kapitalstrukturen. Avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.

Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
06/01/2025
07/01/2025 22 000 96,0981 2 114 158,20
08/01/2025 22 000 94,3929 2 076 643,80
09/01/2025 12 804 95,2665 1 219 792,27
10/01/2025 20 000 98,3501 1 967 002,00

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 10 januari 2025 uppgår till 3 799 966 B-aktier och 6 324 343 C-aktier. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 128 310 627. Antalet egna B-aktier som innehas av MTG och det totala antalet aktier i MTG återspeglar indragningen av 3 358 100 B-aktier den 5 augusti 2024. 

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och midcore-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.