Connect with us

Marknadsnyheter

Bästa juli någonsin för First Camp

Published

on

First Camp, Skandinaviens största campingkedja, gör sitt bästa intäktsutfall någonsin i juli. Dessutom var juli den första månaden någonsin när den totala rapporterade omsättningen nådde över en halv miljard kronor.

Juli är den skandinaviska campingbranschens allra viktigaste månad. First Camp nådde i juli en koncernomsättning på 516 miljoner SEK vilket är det högsta någonsin. Även pro-forma, det vill säga när effekten av förvärv exkluderas, var intäkterna högre än både juli 2023 och det tidigare toppåret 2022. Extra glädjande är att se att tillväxten från 2023 främst är driven av fler övernattningar, vilket indikerar att intresset för camping fortsatt ökar i Skandinavien.

Campingbranschen har historiskt visat på en god tillväxt och det bekräftas av detta fina intäktsutfall för oss i juli, i ett läge där den ekonomiska situationen för många hushåll fortfarande är ansträngd efter höga räntekostnader och tidigare höga inflation. Vi ser också att både investeringar i vår produkt och nya sälj- och marknadsinsatser ger bra utdelning. Dessutom når vår bonusklubb First Camp Club nya rekordnivåer i antalet medlemmar. Alla medarbetare i hela First Camp-koncernen bidrar till dessa fina resultat och jag vill tacka alla kollegor och förstås alla våra gäster. Nu börjar vi sammanfatta höjdpunkter och lärdomar från sommaren. Vi står aldrig stilla utan fortsätter utveckla vad vi gör”, säger First Camps VD Johan Söör.

Topp 5-destinationer i First Camp med starkast intäktstillväxt i juli 2024 mot 2023 var:

  1. First Camp Hökensås – Tidaholm: +52%
  2. First Camp City – Stockholm: +32%
  3. First Camp City – Strömstad: +22%
  4. First Camp Holbæk Fjord – Sjælland: +22%
  5. First Camp Sjöstugan – Älmhult: +21%

 

Siffrorna ovan gäller hela First Camp-koncernen, inklusive obligationsstrukturen i First Camp Group AB och dess systerbolag.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Söör, VD First Camp, johan.soor@firstcamp.se

Ingela Lundkvist, CCO First Camp, ingela.lundkvist@firstcamp.se

 

Om oss

First Camp är Skandinaviens största campingkedja, med över 70 destinationer från svenska Boden i norr till danska Frigård i söder, inklusive fyra destinationer i Norge. Även varumärkena Leksand Resort, Kronocamping Lidköping och Jesperhus Feriepark ingår i koncernen. First Camps hjärta klappar för alla som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält och koncernen har årligen cirka sex miljoner gästnätter. Företaget brinner för att tillgängliggöra natursköna och vackra platser, och omsorgsfullt utformade upplevelser. First Camp vill bli den världsledande campingkedjan, genom sitt tydliga fokus på innovationer och branschutveckling, satsningar på hållbarhet och givetvis – fantastiskt nöjda gäster.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Mangold Insight inleder bevakning av PolarCool och publicerar initial analys

Published

on

By

Mangold Insight inleder bevakning av PolarCool AB (publ.) med en riktkurs på 10,0 kronor per aktie och har idag även publicerat en initial analys. Rättelsen avser att det är en betald uppdragsanalys.

 

Mangold ser stora tillväxtmöjligheter för Bolaget genom dess first-mover-advantage på en stor, outvecklad marknad. Med en färdigutvecklad och vetenskapligt validerad produkt, står bolaget väl positionerat att dra nytta av ett förväntat FDA-godkännande i USA. Dessutom belyser Mangold den starka efterfrågan i Kanada och potentialen att genom större avtal och fortsatt vetenskaplig validering driva en betydande försäljningstillväxt.

 

Länk till analysen: Mangold Insight – PolarCool

 

För mer information

Erik Andersson – VD PolarCool AB (publ.)  
+46 – 738 60 57 00     
E-mail: erik.andersson@polarcool.se

 

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudkollisioner. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Åtta svenska bolag med innovativa klimatlösningar får stöd för tyska marknaden

Published

on

By

Nu har åtta innovativa svenska företag valts ut för att under 2025 delta i en accelerator som hjälper klimatinnovatörer att etablera sig på den tyska marknaden. Programmet Swedish-German Cleantech Platform (SGCP) har drivits framgångsrikt i över elva år av Energimyndigheten i samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren. 

Swedish-German Cleantech Platform främjar svensk innovation och förser den tyska marknaden med teknik i framkant. Programmet introducerar lösningar med stor potential till en marknad där det finns plats att växa och att driva hållbar förändring.

Acceleratorprogrammets huvudfokus är att ge de deltagande bolagen riktat marknadsstöd för att exportera sina energiinnovationer, samtidigt som det bidrar till att stärka Sveriges position som ledande innovationsland. Individuellt mentorskap, etablering av skräddarsydda marknadsstrategier, utvecklande workshops och pitchträning är några av momenten deltagarna erbjuds. Syftet är att skapa bra förutsättningar för de kommande gemensamma delegationsresorna till Tyskland, med besök hos potentiella kunder och partner.

Den övergripande målsättningen med programmet är att identifiera ingångarna till den tyska marknaden, ringa in nyckelaspekterna av den tyska affärskulturen samt stärka deltagarnas kunskap om det tyska affärsekosystemet och dess institutioner, kluster, inkubatorer och finansieringsmöjligheter. De deltagande bolagen får därutöver direktkontakt med beslutsfattare samt inköpare och affärsutvecklare på jakt efter nya lösningar som främjar ett cirkulärt tänk och effektivare energiförbrukning.

Teknik för hållbara städer är fokus

Fokusområdet 2025 är hållbara städer. Den tyska energimarknaden befinner sig i en intensiv omställningsfas där utbyggnaden av förnybar energi och energieffektivisering står i centrum. Detta skapar fortsatta möjligheter för innovativa lösningar inom elektrifiering, energilagring och smarta nät. Med stora investeringar i hållbar infrastruktur och ökade krav på energieffektiva system finns ett starkt behov av samarbeten med innovativa cleantech-bolag som kan bidra till att driva utvecklingen framåt.

De åtta deltagande bolagen i Swedish-German Cleantech Platform 2025 är:

Capture Energy AB, Göteborg https://captureenergy.eu/
Capture Energy har utvecklat tekniken Capture Controller, en innovativ förvaltningsinfrastruktur för energilagringssystem (BESS). Tekniken möjliggör smidig integration av olika batterityper med alla typer av aggregatorer och erbjuder en unik kontroll över batteriers prestanda. Under de senaste tolv månaderna har Capture Energy installerat system med en total kapacitet på 35 MW i Sverige, Danmark och Norge. Genom tilläggstjänsten Flex Trade kan fler aggregatorer enkelt integreras för ökad flexibilitet och effektivitet.

Flower Infrastructure Technologies AB, Stockholm https://www.flower.se/
Flower tillhandahåller en avancerad AI-driven plattform för multimarknadsoptimering av energilager. Plattformen maximerar avkastningen för investerare i energilagringssystem genom att parallellt optimera batterier för flera marknader. Med kombinationen av banbrytande teknologi och en portfölj av flexibla energitillgångar – inklusive energilagring, solkraft, vindkraft och efterfrågansflexibilitet (demand response) – bidrar Flower till att stabilisera energisystemet och främja en smidig integration av förnybara energikällor.

Greenmoral AB, Helsingborg https://www.greenmoral.com/
Greenmoral erbjuder en digital plattform för energieffektiv belysning och LED-uppgraderingarkombinerat med en ”Light as a Service”-modell. Med fokus på teknisk innovation, hållbarhet och kostnadseffektivitet gör Greenmoral det möjligt för fastighetsägare och företagatt uppgradera belysning utan stora initiala investeringar. Den digitala styrplattformen effektiviserar inventering, kalkylering och offertarbete. Kunder kan uppgradera sin belysning och direkt spara energi utan att binda kapital, vilket minimerar ekonomiska hinder.

Ingrid Capacity AB, Stockholm https://www.ingridcapacity.com/
Ingrid Capacity utvecklar och driver avancerade energilagringslösningar (BESS) som optimerar elnätet och möjliggör en stabil och hållbar integration av förnybara energikällor. Systemen stödjer både decentralisering och elektrifiering, två nyckelfaktorer för övergången till en hållbar energiförsörjning. Storskaliga energilager i kombination med en avancerad mjukvara maximerar nätstabilitet,effektivitet och integration av en högre andel förnybar energi.. Lösningarna är skalbara och kan användas i allt från lokala ’microgrids’ till nationella nät.

Nudgd AB, Göteborg https://nudgd.se/
Smart Nudges är en digital plattform som driver beteendeförändringar för ökad hållbarhet. Med hjälp av en unik “nudge-algoritm” skräddarsyr plattformen klimatvänliga åtgärder för varje individ som levereras i rätt kontext och vid rätt tidpunkt. Detta maximerar effektiviteten i beteendeförändringen och möjliggör en skalbar lösning. Konkreta resultat som uppnåtts är bland annat 10-14 procent minskad bilanvändning till förmån för gång, cykling och kollektivtrafik. Dessutom rapporterar hela 43 procent av användare en övergång till mer hållbara beteenden.

Sourceful Labs AB, Kalmar https://www.sourceful-labs.com/
Sourceful Labs revolutionerar hanteringen av distribuerade energiresurser genom att möjliggöra realtidsövervakning och smart styrning. En intelligent styrplattform aggregerar småskaliga energiresurser till virtuella kraftverk, skapar nya intäktsmöjligheter för solcells- och batteriägare och kräver ingen professionell installation eller dyr hårdvara. Med plug-and-play-lösningar möjliggörs avancerad optimering för nätbalansering och flexibilitetstjänster, vilket utmanar traditionell energistyrning. Tekniken låter energibolag snabbt lansera virtuella kraftverk och kunder att få bättre avkastning på sina investeringar – allt för att accelerera övergången till förnybar energi.

Standab AB, Stockholm https://www.standab.com/
Standab formar framtiden för mikromobilitet med innovativa och hållbara parkerings- och laddningslösningar. Den patenterade Marma-tekniken minskar antalet batteribyten, sänker driftskostnaderna och optimerar hanteringen av fordonsflottan. Dess operatörsoberoende, modulära design säkerställer sömlös integration i stadsmiljöer. Genom sin Charging-as-a-Service-modell hjälper Standab städer och leverantörer av mikromobilitet att skapa grönare och smartare städer.

XENSE Vision AB, Jönköping https://www.xensevision.com/
XENSE vision tillhandahåller ett system bestående av samverkande kameror som analyserar trafik i realtid. Systemet möjliggör en optimering av trafikflödet och stödjer uppkopplade och autonoma fordon i att fatta säkrare och mer effektiva beslut. Företagets mål är att bidra till en framtid med färre negativa effekter på klimatet, ökad trafiksäkerhet och en mer hållbar användning av urbana miljöer. Systemet riktar sig framför allt till trafikkontor och myndigheter som arbetar för att förbättra trafiklösningar och utveckla smartare städer.

Om SGCP
Swedish-German Cleantech Platform är ett program som drivs av Energimyndigheten i samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren. Programmet främjar svenska företag med produkter, lösningar eller tjänster inom grön energi och energieffektivisering som vill hitta affärsmöjligheter och partner i Tyskland. Inom ramen för programmet får deltagarna individuellt marknadsstöd under ett helt år. Här ingår bland annat coachning kring nyckelfaktorer för att lyckas i Tyskland och rådgivning för att vässa sitt erbjudande. Med bas i skräddarsydd matchmaking genomförs två delegationsresor till relevanta ekosystem på plats i Tyskland. Studiebesök samt pitcher och individuella B2B-möten med potentiella kunder och partner utgör kärnan i dessa.  

Kontakt: Christiane Binsteiner Foberg, Senior Projektledare Market Entry & Business Development, Team Lead Mässor

+4686651896 | christiane.binsteiner@handelskammer.se

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sverige stjäl världspremiären av Finlands nationaldryck – Original Long Drink Pink Raspberry 5,5%

Published

on

By

Lanseringen av nationalikonen Hartwall Original Long Drinks nya smak planeras i full fart i vårt grannland Finland. En teaser släpptes förra veckan och har redan väckt stort intresse. Miljontals finländare har försökt gissa den nya smaken, och även här i Sverige har nyheten fått flera hundratusen intryck i sociala medier. Lanseringen sker vecka 6 i Finland.

Idag är vi stolta över att meddela att vi tar taktpinnen och lanserar den sprillans nya ikonen, Original Long Drink Pink Raspberry 5,5%, redan idag, den 21/1 i Sverige. Vi har helt enkelt snott världspremiären av en av Finlands stora nationaldrycker.
 
– Det är en fantastisk dialog med vårt finska team där de tydligt ser det ökade intresset för varumärket i Sverige och öppnade upp för lansering hos oss först denna gång. De ryktas även om att finnar börjat boka på resor på båtarna & flyg för att få möta våren tidigt ihop med varumärket i Sverige på grund av den rosa lanseringen. Det är ju otroligt att få jobba ihop med ett så starkt och uppskattat varumärke, avslutar Oskar Johansson, Marketing Manager för Original Long Drink i Sverige. 
 
Med sin klassiskt randiga skrud möts vi alltså denna gång av en rosa vit 33cl aluminiumburk i handen. När man knäpper förseglingen möts du direkt av kraftiga inslag av hallon och gin. I glaset en mörkröd drink med friska och tydliga inslag av hallon. Som vanligt en ”straight to the point” smakprofil där ginet är den självklara hjälten i symbios med den kraftfulla huvudingrediensen som namnger produkten. Detta såklart i en klassisk long drink där sockerhalten är nästan hälften av de normalt 100 gram per liter som på hyllan är att betraktas som standard hos Systembolaget (Pink Raspberry 5,5% har endast 55 gram socker per liter).

Den rosa nyheten börjar säljas först här i Sverige, där Original Long Drink har ökat kraftigt i popularitet. Original Long Drink Grapefruit, Finlands nationaldryck, fick för två år sedan en kompis – den mycket omtyckta Original Long Drink Pineapple 5,5%. Klockan 10:00 den 21:a januari är det alltså dags att följa upp den tropiska lanseringen med varumärkets första bärsmak på svensk mark. 

Nyheten finns i beställningssortimentet som en alkoholhaltig dryck med 5,5 % alkohol och släpps även i en alkoholfri version till sommaren.

Artikelnummer: 89101  
Pris: 25:90 kr + pant 
Förpackning: 33 cl Burk 
Alkoholhalt: 5,5% 

För frågor, varuprover eller bara ett gott samtal:
Olivia Kroon, presskontakt
Mail: olivia.kroon@solera.se
Mobil: +46 727141057  

 

Original Long Drink  
Original Long Drink utvecklades ursprungligen för OS i Helsingfors 1952 för att underlätta arbetet för restaurangpersonalen som serverade törstiga turister. Drycken var en innovation för sin tid: en färdigblandad drink på flaska, vars unika smak kommer från finsk gin, grapefrukt och världens renaste vatten. Drycken var tänkt att tillverkas endast under OS, men finländarna älskade den så mycket att de krävde att produktionen skulle fortsätta även efter spelen. Så skapade Original Long Drink en unik longdrinkkategori i Finland som är unik i världen. 

Original Long Drink tillverkas fortfarande enligt det ursprungliga receptet från 1952. Dryckens nuvarande förpackningsdesign symboliserar löparbanorna på Helsingfors Olympiastadion och påminner oss om var den äkta longdrinken har sitt ursprung. 

https://originallongdrink.se

Länk till mediabank här

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.