Connect with us

Marknadsnyheter

Rugvista Group AB (publ) – publicerar delårsrapport för januari-juni 2024

Published

on

Fortsatt ordertillväxt i ett utmanande marknadsklimat

Andra kvartalet

  • Nettoomsättningen var MSEK 128,4 (129,1) motsvarande en minskning med -0,5% (6,5%).
  • Organisk nettoomsättningstillväxt var -1,0% (-1,5%).
  • Bruttomarginalen uppgick till 63,0% (63,6%).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 2,4 (11,8) och rörelsemarginalen var 1,8% (9,1%).
  • Periodens resultat uppgick till MSEK 2,6 (10,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK 0,12 (0,49).
  • Genomsnittligt NPS-värde (Net Promotor Score) var 62 (65) och genomsnittligt Trustpilot-värde var 4,7 (4,8).

Kommentarer från Michael Lindskog, VD

”Vi ser fortsatt att köpkraften hos de europeiska hushållen är pressad och att köpbeteendet är präglat av stort fokus på pris och rabatterbjudanden. Trots det utmanande marknadsklimatet växer vi antalet ordrar tvåsiffrigt jämfört med förra året. Vi förbättrar också bruttomarginalen samt marknadsföringseffektiviteten jämfört med årets första kvartal.”

”Rörelseresultatet för kvartalet var 2,4 (11,8) miljoner kronor vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,8% (9,1%). Att rörelsemarginalen sjönk, trots att den variabla lönsamheten förbättrades jämfört med förra året, är till stor del hänförligt till organisationsförändringskostnader av engångskaraktär samt ett negativt utfall i posten ”övriga rörelsekostnader” som drivs av valutaeffekter.”

”Under kvartalet delade vi ut 1,80 kronor per aktie till aktieägarna enligt beslut från årsstämman. Med likvida medel om 155 miljoner kronor och det faktum att vi inte har några skulder till finansiella institut står vi finansiellt starka vilket är en trygg utgångspunkt givet det osäkra marknadsklimatet.”

”Vi fortsätter arbetet mot visionen att bli navet för den europeiska mattindustrin. Fokusområden under kvartalet har inkluderat förberedelser inför flytten till vår nya lager-, logistik och kontorslokal, vidareutveckling av kundupplevelsen i våra webbutiker samt integration av en ny e-postmarknadsföringsplattform.”

”Trots det utmanande marknadsläget fortsätter vi att fokusera på att effektivt navigera förutsättningarna samt att förbereda oss inför årets högsäsong. Vi ser fram emot, är förberedda och har förutsättningar för att tillvarata efterfrågan när hushållens köpkraft väl stärks.”

”Jag är övertygad om att balans mellan att navigera nuläget parallellt med kontinuerligt arbete med att förbättra kunderbjudandet och verksamheten ger oss bäst möjlighet till lönsam tillväxt både på kort och lång sikt.”

Telefonkonferens i samband med publicering av delårsrapporten

I samband med publiceringen av delårsrapporten för januari – juni kommer Michael Lindskog (VD) och Joakim Tuvner (CFO) hålla en telefonkonferens och webbsändning den 15 augusti 2024 kl. 09.00 CEST. Presentationen hålls på engelska.

För att delta i telefonkonferensen (med möjlighet att ställa muntliga frågor)
Registrera dig via:  https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048858

Efter registrering får du telefonnummer och ett konferens-ID för inloggning. Det är också möjligt att medverka i telefonkonferensen via koncernens hemsida: https://www.rugvistagroup.com/se/report/kv2-2024/

För att delta via webbsändningen (med möjlighet att ställa skriftliga frågor)
Delta via: https://ir.financialhearings.com/rugvista-group-q2-2024

Delårsrapporten och presentationen finns tillgängliga på Rugvista-koncernens hemsida: https://www.Rugvistagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/

Kontaktinformation

Michael Lindskog, CEO
Michael.Lindskog@rugvista.com

Joakim Tuvner, CFO
Joakim.Tuvner@rugvista.com
InvestorRelations@rugvistagroup.com

Denna rapport innehåller sådan information som Rugvista Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2024 kl. 07.30 CEST.

Certified advisor

FNCA Sweden AB
Box 5216
Nybrogatan 34
SE 102 45 Stockholm
 

Om Rugvista

Rugvista är en av Europas ledande ”direct-to-consumer” e-handlare. Rugvista säljer mattor via egna webbutiker tillgängliga på 20 olika språk under varumärkena Rugvista och CarpetVista. Bolaget grundades 2005 och erbjuder ett brett och relevant utbud av prisvärda kvalitativa design- och traditionella mattor. Rugvista erbjuder fri frakt och kostnadsfri retur till kunder inom EU.

Verksamheten är indelad i tre segment: Privatpersoner (B2C), Företagskunder (B2B), samt Marknadsplatser & Övrigt (MPO). Privatpersoner representerar konsumentmarknaden och är Rugvistas huvudsakliga segment.

Antalet medarbetare inom Rugvista Group är cirka 100 FTE:er och bolaget har sitt huvudkontor i Malmö. Rugvista Group AB (publ) aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market under symbolen ”RUG”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Anna-Karin Stenberg ny ledamot i Ellevios styrelse

Published

on

By

Anna-Karin Stenberg har valts in som ordinarie ledamot i styrelsen för Ellevio.

Anna-Karin Stenberg har en bakgrund från bland annat Vattenfall där hon haft flera chefspositioner, senast chef för affärsområde Markets. Hon har även mångårig ledarerfarenhet från teknik-, telekommunikations- och hälsovårdssektorerna.

Anna-Karin Stenberg efterträder Sten Olsson som Folksams ägarrepresentant i Ellevios styrelse.

Ellevios styrelse består från och med den 15 januari 2025 av följande ordinarie ledamöter:

Fredrik Persson, styrelseordförande (oberoende)

Anna Belfrage (nominerad av Tredje AP-fonden)

Lars Clausen (nominerad av OMERS Infrastructure)

Göran Hägglund (nominerad av AMF)

Karin Jarl Månsson (nominerad av OMERS Infrastructure)

Michael McNicholas (nominerad av OMERS Infrastructure)

Anna-Karin Stenberg (nominerad av Folksam)

Tomas Bergquist (arbetstagarrepresentant)

David Tegehall (arbetstagarrepresentant)

För ytterligare information, kontakta:

Sarah Östberg, Head of Financial and Sustainability Communications, 070-971 12 40, fornamn.efternamn@ellevio.se

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Om Ellevio

Som ett av Sveriges ledande energiföretag har Ellevio en central roll i resan mot ett elektrifierat, fossilfritt samhälle. Vi erbjuder eldistribution och energilösningar till privat- och företagskunder. Våra elnät sträcker sig från kust till kust i Mellansverige och säkerställer trygg och stabil elförsörjning. Genom omfattande investeringar i energisystemet och innovativa energilösningar hjälper vi industrin och transportsektorn att ställa om och bidrar till framväxten av ett hållbart samhälle. Ellevio har nästan en miljon kunder och 800 anställda. Företaget ägs av pensionsförvaltarna AMF, Folksam, OMERS Infrastructure och Tredje AP-fonden. Läs mer på Ellevio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atrium Ljungberg bjuder in till presentation av bokslutskommuniké 2024, den 31 januari klockan 9.00

Published

on

By

Med anledning av bokslutskommuniké 2024 bjuder Atrium Ljungberg in till webbpresentation klockan 9.00 den 31 januari. Bokslutskommunikén offentliggörs klockan 7.30 samma dag.

Analytiker, investerare, media och andra intresserade är välkomna att delta i presentationen där vd Annica Ånäs och cfo Anna Jepson presenterar resultatet för 2024. Presentationen hålls på svenska och kan följas via webb med möjlighet att ställa frågor.   

Länk till webbsändning:
https://direktstudios.se/al2024q4swevideo

Vill du ställa frågor, anslut via denna länk:
https://direktstudios.se/al2024q4sweqa

Presentationen nås efter sändning på bolagets webbplats www.al.se/ir.

En engelsk presentation sänds klockan 10.15.

Nacka, 2025-01-15
Atrium Ljungberg AB (publ)

För mer information kontakta:
Anna Jepson, cfo Atrium Ljungberg, 072-565 85 23, anna.jepson@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 58 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande drygt 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeachs ordförande blir arbetande styrelseordförande

Published

on

By

Syftet med förändringen är att styrelseordförande, för StoneBech Group AB (”StoneBeach”), Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten.

Pontus Wilgodt, som utsågs till StoneBeachs styrelseordförande på en extra bolagsstämman den 7 november 2024, övergår från den 15:e januari till att vara arbetande styrelseordförande på deltid. I första hand ska detta gälla fram till ordinarie bolagsstämma den 14 april. Syftet med förändringen är att Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten. 

”När jag tillträdde som styrelseordförande i höstas påbörjade jag tillsammans med styrelsen en total genomlysning av bolaget. Detta har mynnat ut i en rad åtgärder. Vi fortsätter nu att se över bolagets kostnader samt arbetar med att tydliggöra bolagets kommersiella budskap. Jag känner stor entusiasm och tillförsikt i arbetet med att, tillsammans med VD Mårten Bergstan, skapa ett lönsamt bolag med hållbar tillväxt. Vägen till detta kommer gå via att satsa på och utveckla StoneBeachs kärnverksamhet, säger styrelseordförande Pontus Wilgodt.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.