Marknadsnyheter
Stark intäktstillväxt, förbättrade marginaler och positivt kassaflöde
Readly International AB (publ) rapporterar ett andra kvartal där intäkterna ökade med 14,2 procent jämfört med föregående år till 188,0 miljoner kronor (164,7), främst på grund av väl mottagna prisökningar i Tyskland och Sverige. Justerat för moms, valutaeffekter och avyttringar var omsättningsökningen 17,6 procent. Under samma period steg ARPU till 137 SEK (115). Bruttoresultatet uppgick till 75,5 miljoner kronor (63,4), motsvarande en bruttomarginal på 40,1 procent (38,5). Den justerade EBITDA-marginalen var positiv för fjärde kvartalet i rad på rekordhöga 8,9 (-0,9) procent. Avyttringen av Readly France SA i juni ledde till en förväntad minskning av fullt betalande prenumeranter med 7,0 procent till 422 986 (454 745) jämfört med förra året och 7,8 procent jämfört med föregående kvartal. Beslutet att avyttra baserades på att verksamheten i Frankrike inte nått kritisk massa och möjliggör omfördelning av marknadsföringsinvesteringar till Readlys kärnmarknader.
– Vi är glada över att kunna fortsätta vårt positiva momentum och rapportera tvåsiffrig tillväxt för årets andra kvartal. Detta markerar vårt fjärde kvartal i rad med lönsamhet på EBITDA-nivå och vår EBIT-marginal var nära 5 procent. När vi ser tillbaka på de senaste tolv månaderna har vi börjat generera ett positivt kassaflöde vilket speglar våra framsteg mot långsiktig, robust lönsamhet. Detta ger oss möjlighet att återinvestera i produktutveckling för att maximera värdet vi skapar för prenumeranter och förlag, säger Philip Lindqvist, vd och koncernchef.
1 april – 30 juni 2024
- Totala intäkterna uppgick till 188,0 (164,7) MSEK, motsvarande en ökning om 14,2 procent jämfört med andra kvartalet 2023.
- Antalet fullt betalande prenumeranter minskade med 7,0 procent till 422 986 (454 745) vid utgången av kvartalet. Justerat för avyttringar minskade antalet fullt betalande prenumeranter med 0,6 procent till 422 986 (425 557) vid utgången av kvartalet.
- Bruttoresultatet ökade med 19,1 procent till 75,5 (63,4) MSEK, motsvarande en bruttomarginal om 40,1 (38,5) procent.
- Täckningsgraden för perioden var 29,3 (25,5) procent.
- Justerat rörelseresultat (EBITDA) före jämförelsestörande poster uppgick till 16,8 MSEK (-1,5), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 8,9 (-0.9) procent.
- Justerat rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster uppgick till 9,3 MSEK (-15,7), motsvarande en justerad rörelsemarginal om 4,9 (-9,5) procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,9 MSEK (-22,0), motsvarande en rörelsemarginal om 4,7 (-13,4) procent.
- Resultatet per aktie var -0,5 (-0,5) SEK, före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 24,8 MSEK (-18.7)
1 januari – 30 juni 2024
- Totala intäkterna för perioden uppgick till MSEK 362,0 (323,1), en ökning med 12,0 procent jämfört med första halvåret 2023. Justerat för avyttringar uppgick totala intäkterna till MSEK 331,4 (287,7), en ökning med 15,2 procent jämfört med första halvåret 2023.
- Antalet fullt betalande prenumeranter minskade med 7,0 procent till 422 986 (454 745) vid utgången av första halvåret. Justerat för avyttringar minskade antalet fullt betalande prenumeranter med 0,6 procent till 422 986 (425 557) vid utgången av första halvåret.
- Bruttoresultatet ökade med 20,7 procent till 143,6 MSEK (118,9), motsvarande en bruttomarginal om 39,7 procent (36,8).
- Täckningsgraden för perioden var 28,7 procent (22,6).
- Justerat rörelseresultat (EBITDA) före jämförelsestörande poster uppgick till 25,8 MSEK (-10,5), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 7,1 procent (-3,3).
- Justerat rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster uppgick till 10,6 (-35,9) MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal om 2,9 procent (-11,1).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,5 MSEK (-55,3), motsvarande en rörelsemarginal om 2,4 procent (-17,1).
- Resultatet per aktie var -0,5 (-1,4) SEK, före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 36.1 MSEK (-34,3)
Väsentliga händelser under perioden
- Styrelsen utfärdade kallelse den 10 april 2024 till årsstämman den 15 maj 2024.
- Årsstämman den 15 maj beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, omval av styrelseledamöterna Jan Lund, Mikael Antonsson, Carolina Brandtman, Laurent Kayser, Veronica Selin, Malin Stråhle och Jesper Wikberg. Jan Lund omvaldes till styrelsens ordförande.
- Den 18 juni tillkännagav Readly avyttringen av hela sitt innehav i Toutabo/ePresse (formellt Readly France SA) till Cafeyn Group.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser efter periodens utgång.
Rapport finns tillgänglig för nedladdning på:
https://corporate.readly.com/sv/investerare/finasiella-rapporter-och-presentationer/
För mer information vänligen kontakta:
Linnéa Aguero, Head of PR & Communications, +46 725 03 32 31, linnea.aguero@readly.com
Denna information utgör insiderinformation som Readly International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
Om Readly
Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 8 000 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 000 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av dagstidningar och magasin. Under 2023 uppgick omsättningen till 663 MSEK. Readlys aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, besök https://corporate.readly.com
Marknadsnyheter
Nu startar Kooperationens år!
FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.
– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.
Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.
– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.
Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.
Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:
Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48
Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84
Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.
www.svenskkooperation.se
Marknadsnyheter
Nu startar Kooperationens år!
FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.
– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.
Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.
– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.
Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.
Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:
Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48
Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84
Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.
www.svenskkooperation.se
Marknadsnyheter
Swedavia bjuder in till rekryteringsdagar på Sveriges största flygplatser – Arlanda och Landvetter
För tredje året i rad satsar Swedavia vidare på att stärka tillgängligheten vid Sveriges största flygplatser – med rekryteringsdagar under januari 2025 på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. Intresset för att jobba på flygplats har hittills varit stort. Sammanlagt finns flera hundra lediga jobb, med merparten säsongsjobb, hos Swedavia och flera av företagen som finns på flygplatserna.
– Det känns mycket glädjande att det finns ett starkt intresse för att arbeta på Swedavias flygplatser. Det finns stora möjligheter att arbeta inom många olika yrken på våra flygplatser, både hos Swedavia och våra hundratals partners. Vi har tillsammans ett fantastiskt uppdrag som innebär att vi möjliggör för människor att mötas. Under rekryteringsdagarna rekryterar vi framför allt till säsongsjobb men också till andra tjänster för att säkra den svenska tillgängligheten långsiktigt, säger Marie Wiksborg, Direktör Affärsstöd, på Swedavia.
De närmaste åren bedöms flygbranschen behöva rekrytera hundratals nya medarbetare inom olika yrkeskategorier. Det finns lediga tjänster inom allt från arbeten som operativa flygplatsmedarbetare, airport officers, till it-ingenjörer, servicepersonal och nya medarbetare till säkerhetskontrollerna och gränskontrollerna.
På Arlanda finns 600 arbetsgivare och cirka 17 500 medarbetare och på Landvetter cirka 100 arbetsgivare och 3 500 medarbetare. Det gör flygplatserna till stora arbetsgivare i respektive region och Arlanda, till en av de största arbetsplatserna i Sverige.
Rekryteringsdagarna arrangeras av Swedavia tillsammans med företag som har verksamhet på flygplatserna. Under rekryteringsdagarna 2025 är det ett 30-tal respektive 15-tal företag som medverkar på rekryteringsdagarna på Arlanda och Landvetter.
Praktisk information:
Arlanda: Måndag 20 januari. Kl. 11.00-17.00. Clarion.
Landvetter: Fredag 24 januari. Kl. 10.00-16.00. Lokalen utanför Scandic hotel.
Information om rekryteringsdagarna:
Rekryteringsdag | Stockholm Arlanda Airport
Rekryteringsdag | Göteborg Landvetter Airport
För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsatte under 2020 cirka 2,5 miljarder kronor och har närmare 2 600 medarbetare.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke