Marknadsnyheter
Viking Line: Halvårsrapport januari – juni 2024
Viking Line Abp HALVÅRSRAPPORT 16.8.2024, kl. 09.00
Ett halvår präglat av svagare efterfrågan
JANUARI-JUNI 2024
(jämfört med januari–juni 2023)
- Omsättningen uppgick till 219,1 Meur (226,3 Meur).
- Övriga rörelseintäkter var 0,6 Meur (8,9 Meur, inklusive Rosellas föräljningsvinst om
8,6 Meur.) - Rörelseresultatet uppgick till -4,3 Meur (17,1 Meur, inklusive Rosellas föräljningsvinst om
8,6 Meur.) - Finansnettot blev -8,1 Meur (-7,7 Meur).
- Resultat före skatter uppgick till -12,4 Meur (9,4 Meur, inklusive Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur).
- Resultatet efter skatter var -12,5 Meur (7,2 Meur, inklusive Rosellas föräljningsvinst om
8,6 Meur.) - Investeringarna i främst Viking Cinderella och Birka Gotland uppgick till 15,4 Meur (7,7 Meur).
Utsikter för hela verksamhetsåret 2024
Styrelsen har beslutat justera resultatutsikterna för 2024. Högsäsongen under juni till och med augusti, då merparten av vårt resultat genereras, prognosticeras utfalla i nivå med det starka resultat som nåddes under motsvarande period 2023. Den inledande trafiken för Birka Gotland har inte motsvarat våra förväntningar och medfört högre igångsättningskostnader än förväntat. Därtill har Viking Glorys tidigarelagda dockning, samt inställda avgångar för Viking Grace och Gabriella påverkat resultatet för det andra kvartalet negativt.
En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den rådande recessionen i Finland, som påverkar kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna.
Detta sammantaget gör att styrelsen bedömer att resultatet före skatter 2024 förväntas försvagas till en nivå som är sämre än 2023 exkluderande Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur.
Den 22 april 2024 var utsikterna:
Under förutsättning att energipriserna bibehålls på nuvarande nivå och att resebenägenheten håller i sig bedömer styrelsen att resultatet före skatter 2024 förväntas vara i nivå med 2023 om inte realisationsvinst om 8,6 Meur från försäljning av Rosella 2023 medräknas.
ANDRA KVARTALET 2024
(jämfört med andra kvartalet 2023)
- Omsättningen uppgick till 125,9 Meur (132,4 Meur).
- Övriga rörelseintäkter var 0,2 Meur (0,1 Meur).
- Rörelseresultatet uppgick till 6,2 Meur (18,0 Meur).
- Finansnettot blev -4,3 Meur (-3,9 Meur).
- Resultat före skatter uppgick till 1,8 Meur (14,0 Meur).
- Resultatet efter skatter var 1,8 Meur (11,1 Meur).
VD JAN HANSES KOMMENTERAR
Årets sex första månader har präglats av försiktighet bland konsumenterna. Den finländska ekonomin befinner sig i recession och återhämtningen sker långsamt. Samtidigt har inflationen i Finland avtagit, men än så länge syns det inte i konsumentbeteendet. Den svaga svenska kronan har belastat den svenska marknadens köpkraft.
Uppstarten av trafiken i Gotland Alandia Cruises har medfört merkostnader av engångskaraktär, samtidigt som beläggningen under perioden fram till juni inte motsvarade våra förväntningar. Beläggningen har förbättrats under sommaren och förväntas bibehållas på god nivå under hösten.
I april genomfördes en dockning av Viking Glory som tidigarelades i förhållande till den ursprungligen planerade dockningstidpunkten i januari 2025. Därtill hade Viking Grace och Gabriella varsitt oplanerat trafikavbrott i april och maj.
Utfallet av årets första sex månader, rensat från engångsposter och särskilt det andra kvartalet blev sålunda svagare än förväntat. Däremot är det glädjande att biljettprisuttaget har nått våra målsättningar, så att kostnaden för utsläppsrättigheter som utgår från och med årsskiftet, har kunnat kompenseras. Det geopolitiska läget med krig i våra närområden har inte nämnvärt påverkat resebenägenheten men bidrar till en kontinuerlig osäkerhet avseende energipriserna.
Högsäsongen 2024 förefaller utfalla i nivå med föregående år medan utsikterna för hösten präglas av ett mått av osäkerhet.
Sjöfarten påverkas för tillfället av kommande miljönormer. Från och med detta år faller vår verksamhet inom systemet för utsläppshandel vilket innebär att vi påförs en kostnadsbelastning som vi på medellång sikt enbart delvis kan anpassa oss till genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Bristen på alternativa bränslen till realistiska priser är den största utmaningen för branschen. Viking Line jobbar aktivt för minskade utsläpp i olika projekt. Resenärerna och fraktkunderna kan numera på linjen Åbo–Mariehamn/Långnäs-Stockholm minska sina klimatavtryck genom att köpa förnybart biobränsle i proportion till sin resas förbrukning och därigenom minska sin resas utsläpp med upp till 90 procent koldioxidutsläpp. Viking Line deltar också i två större projekt där man arbetar för att skapa gröna korridorer mellan Helsingfors-Tallinn och Åbo-Åland-Stockholm.
Det första halvåret 2024 har medfört förändringar i vår verksamhet med utökad trafik mellan Finland och Sverige samt igångkörningen av kryssningstrafiken i samarbete med Gotlandsbolaget. Detta har medfört förändringar för vår personal i form av fartygsbyten och omflaggningar. Förändringarna har inneburit att vi kunnat nyrekrytera då antalet fartyg i flottan ökat.
Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete. Ett stort tack går även till vår personal för fina arbetsprestationer under denna period.
NYCKELTAL SAMMANFATTNING
|
|
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2023 |
MEUR |
|
1.4–30.6 |
1.4–30.6 |
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
1.1–31.12 |
|
|
|
|
|
|
|
Omsättning |
|
125,9 |
132,4 |
219,1 |
226,3 |
491,4 |
Övriga rörelseintäkter |
|
0,2 |
0,1 |
0,6 |
8,9 |
9,1 |
Rörelseresultat |
|
6,2 |
18,0 |
-4,3 |
17,1 |
55,0 |
Resultat före skatter |
|
1,8 |
14,0 |
-12,4 |
9,4 |
45,4 |
Räkenskapsperiodens resultat |
|
1,8 |
11,1 |
-12,5 |
7,2 |
36,3 |
TRAFIK OCH MARKNAD
Koncernen bedrev under större delen av rapportperioden passagerar- och frakttrafik med fem fartyg på norra Östersjön och Finska viken. Den 20 mars inledde fartyget Birka Gotland, som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, sin kryssningstrafik från Stockholm. Innan trafikstart genomfördes en större dockning och uppgradering av fartyget.
Viking Cinderella dockades under perioden 1 till 19 januari. Därefter återgick hon till dygnskryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn fram till den 4 mars för att den 8 mars inleda trafik på linjen Helsingfors–Mariehamn–Stockholm. Viking Cinderella var ur trafik 4 dagar i samband med att hon den 5 mars avfördes ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska fartygsregistret. Hon för sedan den 5 mars finsk flagg.
Viking Glory dockades under perioden 8 till 17 april. Den 11 till 17 april ersattes hon av Viking Cinderella på linjen Åbo-Mariehamn/Långnäs-Stockholm. Vidare ställde både Viking Grace och Gabriella in varsin avgång på grund av oplanerat tekniskt underhåll.
Under första halvåret 2023 trafikerade Rosella mellan Mariehamn och Kapellskär fram till den 8 januari, varefter hon togs ur trafik. Viking XPRS var ur trafik tre dagar i samband med att hon den 6 mars 2023 avfördes ur det estniska bare-boat registret och infördes i det åländska fartygsregistret. Hon för sedan den 6 mars 2023 finsk flagg. Under första halvåret föregående år dockades även Viking Grace.
Antalet passagerare på koncernens fartyg uppgick under rapportperioden till 2 062 271 (2 185 843). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 33,0 % (34,8 %). Antalet passagerare på Birka Gotland har sedan trafikstarten varit 139 062.
Marknadsefterfrågan på resor har som helhet i trafikområdet avmattats under årets första halvår. I trafiken mellan Finland och Sverige har vi noterat en försvagad efterfrågan, medan trafiken mellan Finland och Estland har ökat något. Hushållens försvagade ekonomi och en svag kronkurs har påverkat möjligheterna att öka beläggning och kapacitetsutnyttjande under det första halvåret negativt.
Perioden innehåller jämförelsestörande trafikavbrott i form av dockningar av fartyg både hos Viking Line och konkurrenterna.
Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 66 385 fraktenheter (64 872). Koncernens fraktmarknadsandel uppskattades till 16,8 % (16,9 %). Den positiva volymutvecklingen är direkt kopplad till en ökad transportefterfrågan i slutet av perioden på den internationella transportmarknaden. De ökade fraktvolymerna berodde på förbättrade ekonomiska utsikter bland Finlands viktigaste exportmarknader och i den globala handeln. Under perioden var det politiska strejker i Finland som påverkade transporterna negativt. Dock kunde Viking Line med utökad trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm märkbart öka fraktvolymerna gentemot tidigare år.
Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 28,5 % (27,3 %).
OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI – JUNI 2024
Koncernens omsättning minskade med 3,2 % till 219,1 Meur under perioden 1 januari–
30 juni 2024 (226,3 Meur 1 januari–30 juni 2023). Rörelseresultatet uppgick till -4,3 Meur (17,1 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick till -12,4 Meur (9,4 Meur). I jämförelsesiffrorna ingår realisationsvinsten för försäljningen av Rosella vilken uppgick till 8,6 Meur. Resultat före skatter exklusive försäljningsvinsten 2023 uppgick till 0,8 Meur. Vidare kan det konstateras att efterfrågan inom vårt trafikområde var svagare än förväntat. Birka Gotlands inledande trafik har inte motsvarat bolagets förväntningar med ett svagt resultat som följd. Därtill påverkades resultatet negativt av högre igångsättningskostnader. Viking Glorys dockning samt Viking Graces och Gabriellas inställda avgångar påverkade också resultatet negativt.
De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 4,3 % till 192,3 Meur (201,1 Meur), medan fraktintäkterna var 25,2 Meur (23,6 Meur) och övriga intäkter 1,6 Meur (1,6 Meur). Försäljningsbidraget var 170,4 Meur (172,4 Meur).
Driftskostnaderna ökade med 6,3 % till 160,2 Meur (150,7 Meur). Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 12,2 % eller 6,5 Meur. Övriga rörelsekostnader ökade med 3,1 % eller 3,0 Meur.
OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR ANDRA KVARTALET 2024
Koncernens omsättning minskade med 4,9 % till 125,9 Meur under perioden 1 april–
30 juni 2024 (132,4 Meur 1 april–30 juni 2023). Rörelseresultatet uppgick till 6,2 Meur (18,0 Meur). Birka Gotlands inledande trafik har inte motsvarat bolagets förväntningar med ett svagt resultat som följd. Även Viking Glorys dockning samt Viking Graces och Gabriellas inställda avgångar påverkade resultatet negativt.
De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 6,7 % till 112,6 Meur (120,7 Meur), medan fraktintäkterna var 12,5 Meur (10,9 Meur) och övriga intäkter 0,8 Meur (0,8 Meur). Försäljningsbidraget var 98,7 Meur (101,1 Meur).
Driftskostnaderna ökade med 11,3 % till 85,1 Meur (76,4 Meur). Kostnaderna för löner och anställningsförmåner ökade med 10,3 % eller 3,0 Meur medan övriga rörelsekostnader ökade med 11,9 % eller 5,7 Meur.
INVESTERING OCH FINANSIERING
Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 30 juni 2024 till 15,4 Meur (7,7 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 7,0 % av omsättningen (3,4 %). Huvuddelen av investeringarna kan tillskrivas dockningen av Viking Cinderella som var omfattande. Investeringen understryker vårt engagemang för att hålla fartyget i trafik och vara en del av vår flotta många år framöver. Den andra delen av de totala investeringarna kan härledas till Birka Gotland och igångsättandet av henne. Satsningen på fartyget görs tillsammans med Gotlandsbolaget där respektive part står för 50 % av investeringen. Även Viking Glory dockades under perioden
Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 30 juni 2024 till 133,1 Meur (168,5 Meur).
Soliditeten var 49,2 % jämfört med 47,8 % föregående år.
Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 58,0 Meur (97,7 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur (0,1 Meur).
Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 23,3 Meur (30,7 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -13,6 Meur (4,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -37,0 Meur (-26,6 Meur).
Merparten av koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.
Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft.
Viking Lines Abp:s ägarandel i Rederiaktiebolaget Eckerö har sedan 22 november 2023 överskridit 20 %, varför Rederiaktiebolaget Eckerö sedan dess redovisas som ägarintressebolag enligt kapitalandelsmetoden. En initial positiv resultateffekt om 2,5 Meur uppstod vid övergången och påverkade således resultat för 2023.
Organisation och personal
Medelantalet anställda i koncernen var 2 305 (2 138), varav i moderbolaget 1 848 (1 611). Landpersonalens antal var 459 (469) och sjöpersonalens 1 846 (1 669). Den 5 mars flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg.
193 personer anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till intressebolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Den personal som hyrts ut av Viking Line har i huvudsak varit servicepersonal.
Under jämförelseperioden bemannades Viking XPRS utöver koncernens egen personal med i medeltal 65 personer anställda av ett bemanningsföretag. Från och med omflaggningen till finsk flagg den 6 mars 2023 bemannas fartyget med endast egen personal.
RISKFAKTORER
Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Riskerna är fortsättningsvis de samma som då årsbokslutet publicerades.
Fluktuationerna i bunkerpriserna har en direkt inverkan på koncernens resultat. För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen per 30 juni 2024 ingångna fastprisavtal på delar av bunkerinköpen från början av året till och med juli 2024.
Från och med 1 januari 2024 bokför och redovisar Viking Line kostnader för utsläppsrätter i enlighet med EU:s handelssystem för växthusgaser (ETS). Utsläppsrätterna ska överlämnas första gången senast 30 september 2025. Viking Line har för att minska prisrisken inlett införskaffandet av utsläppsrätter. Viking Lines strategi är tills vidare att införskaffa utsläppsrätter löpande för att eftersträva en kostnadseffekt motsvarande medelpris och förbrukning.
Bolagets räntebärande skulder uppgick till 169,8 Meur per 30 juni 2024, av vilka 83,6 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan och en företagsspecifik marginal. Fluktuationer i räntenivån kan ha en negativ effekt på bolagets finansieringskostnader och öka kostnaderna för finansiering i framtiden.
UTSIKTER FÖR VERKSAMHETSÅRET 2024
Styrelsen har beslutat justera resultatutsikterna för 2024. Högsäsongen under juni till och med augusti, då merparten av vårt resultat genereras, prognosticeras utfalla i nivå med det starka resultat som nåddes under motsvarande period 2023. Den inledande trafiken för Birka Gotland har inte motsvarat våra förväntningar och medfört högre igångsättningskostnader än förväntat. Därtill har Viking Glorys tidigarelagda dockning, samt inställda avgångar för Viking Grace och Gabriella påverkat resultatet för det andra kvartalet negativt.
En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den rådande recessionen i Finland, som påverkar kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna.
Detta sammantaget gör att styrelsen bedömer att resultatet före skatter 2024 förväntas försvagas till en nivå som är sämre än 2023 exkluderande Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur.
Den 22 april 2024 var utsikterna:
Under förutsättning att energipriserna bibehålls på nuvarande nivå och att resebenägenheten håller i sig bedömer styrelsen att resultatet före skatter 2024 förväntas vara i nivå med 2023 om inte realisationsvinst om 8,6 Meur från försäljning av Rosella 2023 medräknas.
HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
Styrelsen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka halvårsrapporten.
Mariehamn den 15 augusti 2024
VIKING LINE ABP
Styrelsen
Jan Hanses
Verkställande direktör
Finansiella uppgifter
Ledningens halvårsrapport är sammanställd i enlighet med IFRS-redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2023. Siffrorna är oreviderade.
KONCERNENS RESULTATRÄKNING | ||||||
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2023 | ||
MEUR | Not | 1.4–30.6 | 1.4–30.6 | 1.1–30.6 | 1.1–30.6 | 1.1–31.12 |
OMSÄTTNING | 4 | 125,9 | 132,4 | 219,1 | 226,3 | 491,4 |
Övriga rörelseintäkter | 5 | 0,2 | 0,1 | 0,6 | 8,9 | 9,1 |
Kostnader | ||||||
Varor och tjänster | 27,3 | 31,3 | 48,8 | 53,9 | 113,7 | |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 6 | 31,6 | 28,6 | 59,6 | 53,1 | 108,5 |
Avskrivningar och nedskrivningar | 7 | 7,6 | 6,8 | 15,1 | 13,5 | 27,5 |
Övriga rörelsekostnader | 8 | 53,5 | 47,8 | 100,5 | 97,6 | 195,9 |
119,9 | 114,5 | 224,0 | 218,0 | 445,5 | ||
RÖRELSERESULTAT | 6,2 | 18,0 | -4,3 | 17,1 | 55,0 | |
Finansiella intäkter | 0,5 | 0,6 | 1,4 | 0,9 | 2,8 | |
Finansiella kostnader | 9 | -2,8 | -3,4 | -6,2 | -6,2 | -11,8 |
Andel av resultat efter skatt från intresse- och joint venture | -2,0 | -1,1 | -3,2 | -2,3 | -0,6 | |
företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden | ||||||
RESULTAT FÖRE SKATTER | 1,8 | 14,0 | -12,4 | 9,4 | 45,4 | |
Inkomstskatter | -0,1 | -2,9 | -0,1 | -2,3 | -9,2 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | 1,8 | 11,1 | -12,5 | 7,2 | 36,3 | |
Resultat hänförligt till: | ||||||
Moderbolagets ägare | 1,8 | 11,1 | -12,5 | 7,2 | 36,3 | |
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro | 0,10 | 0,64 | -0,72 | 0,42 | 2,10 | |
KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT | ||||||
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2023 | ||
MEUR | 1.4–30.6 | 1.4–30.6 | 1.1–30.6 | 1.1–30.6 | 1.1–31.12 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | 1,8 | 11,1 | -12,5 | 7,2 | 36,3 | |
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen | ||||||
Omräkningsdifferenser | 0,3 | -1,3 | -0,6 | -1,6 | 0,0 | |
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen | ||||||
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade | ||||||
till verkligt värde via övrigt totalresultat | 0,0 | – | 0,0 | – | 1,5 | |
Övrigt totalresultat | 0,3 | -1,3 | -0,6 | -1,6 | 1,5 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | 2,1 | 9,8 | -13,0 | 5,5 | 37,8 | |
Totalresultat hänförligt till: | ||||||
Moderbolagets ägare | 2,1 | 9,8 | -13,0 | 5,5 | 37,8 | |
KONCERNENS BALANSRÄKNING | ||||||
MEUR | Not | 30.6.2024 | 30.6.2023 | 31.12.2023 | ||
TILLGÅNGAR | ||||||
Långfristiga tillgångar | ||||||
Immateriella tillgångar | 6,8 | 4,1 | 5,4 | |||
Markområden | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |||
Byggnader och konstruktioner | 1,6 | 1,6 | 1,6 | |||
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter | 1,0 | 0,9 | 0,9 | |||
Fartyg | 433,2 | 421,9 | 435,3 | |||
Maskiner och inventarier | 2,6 | 2,5 | 2,6 | |||
Nyttjanderätter | 3,9 | 4,0 | 4,7 | |||
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde | ||||||
via övrigt totalresultat | 0,0 | 10,8 | 0,0 | |||
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | 12 | 47,0 | 32,4 | 49,8 | ||
Fordringar | 0,5 | 0,7 | 0,6 | |||
Långfristiga tillgångar totalt | 497,0 | 479,6 | 501,5 | |||
Kortfristiga tillgångar | ||||||
Varulager | 15,0 | 14,4 | 12,7 | |||
Inkomstskattefordringar | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
Kundfordringar och övriga fordringar | 13 | 55,5 | 47,0 | 40,1 | ||
Likvida medel | 58,0 | 97,7 | 85,3 | |||
Kortfristiga tillgångar totalt | 128,7 | 159,2 | 138,3 | |||
TILLGÅNGAR TOTALT | 625,8 | 638,8 | 639,8 | |||
EGET KAPITAL OCH SKULDER | ||||||
Eget kapital | ||||||
Aktiekapital | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |||
Fonder | 49,7 | 49,7 | 49,7 | |||
Omräkningsdifferenser | -3,5 | -4,3 | -3,2 | |||
Balanserade vinstmedel | 244,9 | 243,8 | 275,0 | |||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | 292,9 | 291,0 | 323,2 | |||
Eget kapital totalt | 292,9 | 291,0 | 323,2 | |||
Långfristiga skulder | ||||||
Uppskjutna skatteskulder | 10 | 45,2 | 37,0 | 45,2 | ||
Räntebärande skulder | 133,1 | 168,5 | 150,6 | |||
Leasingskulder | 2,9 | 4,0 | 4,0 | |||
Övriga skulder | 1,8 | – | 2,3 | |||
Långfristiga skulder totalt | 183,1 | 209,5 | 202,1 | |||
Kortfristiga skulder | ||||||
Räntebärande skulder | 36,7 | 36,7 | 36,7 | |||
Leasingskulder | 2,7 | 2,4 | 2,7 | |||
Inkomstskatteskulder | 0,0 | 1,0 | 0,0 | |||
Leverantörsskulder och övriga skulder | 110,4 | 98,2 | 75,1 | |||
Kortfristiga skulder totalt | 149,8 | 138,3 | 114,5 | |||
Skulder totalt | 332,8 | 347,8 | 316,6 | |||
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT | 625,8 | 638,8 | 639,8 | |||
KONCERNENS KASSAFLÖDESANALYS | ||||||
2024 | 2023 | 2023 | ||||
MEUR | 1.1–30.6 | 1.1–30.6 | 1.1–31.12 | |||
AFFÄRSVERKSAMHETEN | ||||||
Räkenskapsperiodens resultat | -12,5 | 7,2 | 36,3 | |||
Justeringar | ||||||
Avskrivningar och nedskrivningar | 15,1 | 13,5 | 27,5 | |||
Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar | 0,0 | -8,9 | -8,9 | |||
Resultatandel från intresseföretag | 3,2 | 2,3 | 0,6 | |||
Övriga poster som inte ingår i kassaflödet | -0,5 | -0,4 | -0,7 | |||
Räntekostnader och övriga finansiella kostnader | 6,1 | 5,3 | 11,2 | |||
Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter | -1,0 | -0,8 | -2,7 | |||
Dividendintäkter | – | 0,0 | 0,0 | |||
Inkomstskatter | 0,1 | 2,3 | 9,2 | |||
Förändring av rörelsekapital | ||||||
Förändring av kundfordringar och övriga fordringar | -15,4 | -10,2 | -3,4 | |||
Förändring av varulager | -2,3 | -0,4 | 1,3 | |||
Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder | 35,1 | 25,1 | 4,3 | |||
Erlagda räntor | -5,3 | -4,5 | -10,0 | |||
Erlagda finansiella kostnader | -0,3 | -0,2 | -0,3 | |||
Erhållna räntor | 0,8 | 0,6 | 2,7 | |||
Erhållna finansiella intäkter | 0,2 | 0,1 | 0,0 | |||
Erlagda skatter | -0,1 | -0,2 | 0,0 | |||
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN AFFÄRSVERKSAMHETEN | 23,3 | 30,7 | 67,1 | |||
INVESTERINGAR | ||||||
Investeringar i fartyg | -11,2 | -5,2 | -28,8 | |||
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar | -2,2 | -2,3 | -4,5 | |||
Investeringar i finansiella tillgångar värderade till | ||||||
verkligt värde via övrigt totalresultat | – | -0,2 | – | |||
Investeringar i innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | -2,0 | – | -3,6 | |||
Försäljning av fartyg | – | 11,1 | 11,1 | |||
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar | 0,0 | 0,1 | 0,2 | |||
Förändring av långfristiga fodringar | 0,1 | -0,7 | -0,6 | |||
Erhållna dividender från intresseföretag | 1,7 | 1,7 | 1,7 | |||
Erhållna dividender från övriga | – | 0,0 | 0,0 | |||
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR | -13,6 | 4,5 | -24,5 | |||
FINANSIERING | ||||||
Amortering av lån | -18,3 | -18,4 | -36,8 | |||
Amortering av leasingskulder | -1,4 | -1,3 | -2,6 | |||
Erlagda dividender | -17,3 | -6,9 | -6,9 | |||
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING | -37,0 | -26,6 | -46,3 | |||
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL | -27,3 | 8,7 | -3,7 | |||
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början | 85,3 | 89,0 | 89,0 | |||
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT | 58,0 | 97,7 | 85,3 |
RAPPORT ÖVER FÖRÄNDRINGAR I KONCERNENS EGET KAPITAL | |||||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt |
EGET KAPITAL 1.1.2024 | 1,8 | 49,7 | -3,2 | 275,0 | 323,2 |
Räkenskapsperiodens resultat | -12,5 | -12,5 | |||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,2 | -0,3 | -0,6 | |
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade | |||||
till verkligt värde via övrigt totalresultat | 0,0 | – | 0,0 | ||
Räkenskapsperiodens totalresultat | – | 0,0 | -0,2 | -12,8 | -13,0 |
Dividend | -17,3 | -17,3 | |||
Transaktioner med moderbolagets ägare | – | – | – | -17,3 | -17,3 |
EGET KAPITAL 30.6.2024 | 1,8 | 49,7 | -3,5 | 244,9 | 292,9 |
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt |
EGET KAPITAL 1.1.2023 | 1,8 | 49,7 | -3,4 | 244,3 | 292,4 |
Räkenskapsperiodens resultat | 7,2 | 7,2 | |||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,9 | -0,8 | -1,6 | |
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade | |||||
till verkligt värde via övrigt totalresultat | – | ||||
Räkenskapsperiodens totalresultat | – | 0,0 | -0,9 | 6,4 | 5,5 |
Dividend | -6,9 | -6,9 | |||
Transaktioner med moderbolagets ägare | – | – | – | -6,9 | -6,9 |
EGET KAPITAL 30.6.2023 | 1,8 | 49,7 | -4,3 | 243,8 | 291,0 |
KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL
|
2024 |
2024 |
2023 |
2023 |
2023 |
MEUR |
Q2 |
Q1 |
Q4 |
Q3 |
Q2 |
|
|
|
|
|
|
OMSÄTTNING |
125,9 |
93,2 |
112,2 |
152,9 |
132,4 |
|
|
|
|
|
|
Övriga rörelseintäkter |
0,2 |
0,4 |
0,3 |
0,0 |
0,1 |
|
|
|
|
|
|
Kostnader |
|
|
|
|
|
Varor och tjänster |
27,3 |
21,5 |
26,7 |
33,1 |
31,3 |
Kostnader för löner och anställningsförmåner |
31,6 |
28,0 |
27,5 |
27,9 |
28,6 |
Avskrivningar och nedskrivningar |
7,6 |
7,5 |
7,1 |
6,9 |
6,8 |
Övriga rörelsekostnader |
53,5 |
47,1 |
48,5 |
49,8 |
47,8 |
|
119,9 |
104,1 |
109,8 |
117,7 |
114,5 |
|
|
|
|
|
|
RÖRELSERESULTAT |
6,2 |
-10,4 |
2,7 |
35,3 |
18,0 |
|
|
|
|
|
|
Finansiella intäkter |
0,5 |
0,9 |
1,3 |
0,6 |
0,6 |
Finansiella kostnader |
-2,8 |
-3,4 |
-3,3 |
-2,3 |
-3,4 |
Andel av resultat efter skatt från intresse- och joint |
-2,0 |
-1,2 |
1,4 |
0,6 |
-1,1 |
venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RESULTAT FÖRE SKATTER |
1,8 |
-14,2 |
2,0 |
34,2 |
14,0 |
|
|
|
|
|
|
Inkomstskatter |
-0,1 |
-0,1 |
-0,3 |
-6,6 |
-2,9 |
|
|
|
|
|
|
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT |
1,8 |
-14,3 |
1,7 |
27,6 |
11,1 |
|
|
|
|
|
|
Resultat hänförligt till: |
|
|
|
|
|
Moderbolagets ägare |
1,8 |
-14,3 |
1,7 |
27,6 |
11,1 |
|
|
|
|
|
|
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro |
0,10 |
-0,82 |
0,10 |
1,60 |
0,64 |
KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL
|
2024 |
2024 |
2023 |
2023 |
2023 |
MEUR |
Q2 |
Q1 |
Q4 |
Q3 |
Q2 |
|
|
|
|
|
|
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT |
1,8 |
-14,3 |
1,7 |
27,6 |
11,1 |
|
|
|
|
|
|
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen |
|
|
|
|
|
Omräkningsdifferenser |
0,3 |
-0,9 |
1,0 |
0,7 |
-1,3 |
|
|
|
|
|
|
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen |
|
|
|
|
|
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade |
|
|
|
|
|
till verkligt värde via övrigt totalresultat |
0,0 |
0,0 |
0,3 |
1,2 |
– |
|
|
|
|
|
|
Övrigt totalresultat |
0,3 |
-0,9 |
1,3 |
1,9 |
-1,3 |
|
|
|
|
|
|
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT |
2,1 |
-15,1 |
3,0 |
29,5 |
9,8 |
|
|
|
|
|
|
Totalresultat hänförligt till: |
|
|
|
|
|
Moderbolagets ägare |
2,1 |
-15,1 |
3,0 |
29,5 |
9,8 |
NYCKELTAL
|
2024 |
2023 |
2023 |
|
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
1.1–31.12 |
|
|
|
|
Eget kapital per aktie, euro |
16,95 |
16,84 |
18,71 |
Soliditet |
49,2 % |
47,8 % |
51,4 % |
|
|
|
|
Investeringar, Meur |
15,4 |
7,7 |
36,9 |
– i % av omsättningen |
7,0 % |
3,4 % |
7,5 % |
|
|
|
|
Passagerare |
2 062 271 |
2 185 843 |
4 897 494 |
Fraktenheter |
66 385 |
64 872 |
125 269 |
|
|
|
|
Antal årsanställda, medeltal |
2 305 |
2 138 |
2 227 |
Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier
Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott).
Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.
NOTER TILL HALVÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN JANUARI-JUNI 2024
1. Redovisningsprinciper
Denna halvårsrapport är upprättad i enlighet med IFRS-redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper och är uppgjord som ett sammandrag av bokslutet för perioden i enlighet med IAS 34.
Halvårsrapporten är upprättad enligt samma redovisningsprinciper, uppskattningar och värderingar som i det senaste årsbokslutet, om inte annat framgår nedan.
Halvårsrapporten är inte reviderad.
Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser på +/- 0,1 Meur uppstå.
2. Uppskattningar och bedömningar
Vid upprättande av koncernbokslutet i enlighet med IFRS redovisningsstandarder måste företagsledningen göra bedömningar och uppskattningar om framtiden som påverkar de redovisade beloppen för tillgångar och skulder, intäkter och kostnader samt övrig information. De bedömningar och uppskattningar som bokslutet innehåller bygger på ledningens bästa uppfattning vid tidpunkten för publicering av bokslutet.
Det geopolitiska läget med väldigt volatila energipriser påverkar både resultat- och balansräkningen. Det är svårt att bedöma hur länge energipriserna kommer att fluktuera på detta sätt och vilka effekter det får Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och kassaflöde. Det verkliga utfallet kan avvika från uppgjorda uppskattningar och bedömningar.
Det viktigaste området som innebär bedömningar är värderingen av koncernens fartyg. Marknadsvärderingar görs regelbundet av externa värderare. Fartygens restvärden och beräknade nyttjandeperioder granskas årligen och justeras om de avviker väsentligt från tidigare värden.
Fram till 22 november 2023 ingick innehavet i Rederiaktiebolaget Eckerö bland finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat, men därefter gjordes en omklassificering av innehavet och detta redovisas nu som ägarintressebolag enligt kapitalandelsmetoden.
Vid värderingen av koncernens leasingavtal görs bedömningar huruvida koncernen kommer att utnyttja eventuell möjlighet att förlänga avtalets leasingperiod eller att säga upp avtalet. Bedömningar görs även av vilka diskonteringsräntor som ska användas vid nuvärdesberäkningarna av koncernens leasingskuld. Storleken på koncernens leasingskulder och nyttjanderätter, samt även amorteringar av leasingskulderna och avskrivningar av nyttjanderätterna, påverkas av ovanstående bedömningar.
3. Likviditet och risker
Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 58,0 Meur (97,7 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur per 30 juni 2024 (0,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 23,3 Meur (30,7 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -13,6 Meur (4,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -37,0 Meur (-26,6 Meur).
I augusti 2023 bildade Viking Line och Gotlandsbolaget ett gemensamt bolag med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med Birka Gotland mellan Stockholm-Mariehamn och Stockholm-Mariehamn-Visby. Gotlandsbolaget förvärvade i mars 2023 Birka Stockholm för 38 Meur. I augusti 2023 sålde Gotlandsbolaget 50 % av fartyget till Viking Line för 19 Meur, vilket finansierades ur Viking Lines kassa. Fartyget har döpts om till Birka Gotland.
Merparten av koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Dessa lånekovenanter har under perioden varit inom de ställda kraven.
Bolagets förmåga att uppfylla de krav som ställs i befintliga finansieringsavtal beror på bolagets förmåga att generera kassaflöde från sin verksamhet, vilket delvis beror på faktorer som är utom bolagets kontroll.
Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, det ekonomiska resultatet samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Under året har de geopolitiska riskerna i viss mån ökat.
För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen per 30 juni 2024 ingångna fastprisavtal på delar av bunkerinköpen för början av året till och med juli 2024.
Det finns en risk, om det geopolitiska läget förvärras och energipriserna stiger väsentligt på samma sätt som under 2022 att bolaget inte kan generera ett tillräckligt kassaflöde eller erhålla ytterligare finansiering för att uppfylla sina förpliktelser i enlighet med finansieringsavtalen.
Från och med 1 januari 2024 bokför och redovisar Viking Line kostnader för utsläppsrätter i enlighet med EU:s handelssystem för växthusgaser (ETS). Utsläppsrätterna ska överlämnas första gången senast 30 september 2025. Viking Line har för att minska prisrisken inlett införskaffandet av utsläppsrätter. Viking Lines strategi är tills vidare att införskaffa utsläppsrätter löpande för att eftersträva en kostnadseffekt motsvarande medelpris och förbrukning.
Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 30.6.2024:
MEUR |
|
|
|
|
|
|
Framtida kassaflöden avseende |
Leasing- |
Leverantörs- |
Räntebärande |
|
|
finansiella skulder (inkl. finansiella kostnader) |
skulder |
skulder |
skulder |
Totalt |
|
1.7 2024 – 31.12 2024 |
1,4 |
33,8 |
22,9 |
58,1 |
|
1.1 2025 – 30.6 2025 |
1,4 |
|
22,4 |
23,9 |
|
1.7 2025 – 30.6 2026 |
1,8 |
|
28,9 |
30,6 |
|
1.7 2026 – 30.6 2027 |
0,6 |
|
34,5 |
35,1 |
|
1.7 2027 – 30.6 2028 |
0,4 |
|
24,4 |
24,8 |
|
1.7 2028 – 30.6 2029 |
0,1 |
|
18,3 |
18,5 |
|
1.7 2029 – |
0,1 |
|
54,7 |
54,9 |
|
Totalt |
5,9 |
33,8 |
206,2 |
245,9 |
4. Segmentuppgifter
Koncernens omsättning minskade med 3,2 % och de passagerarrelaterade intäkterna minskade med 4,3 %.
|
|
2024 |
2023 |
2023 |
MEUR |
|
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
1.1–31.12 |
|
|
|
|
|
Omsättning |
|
|
|
|
Fartygen |
|
216,1 |
222,4 |
483,3 |
Ofördelat |
|
3,1 |
3,9 |
8,2 |
Rörelsesegmenten totalt |
|
219,2 |
226,3 |
491,5 |
Elimineringar |
|
-0,1 |
0,0 |
-0,1 |
Koncernens omsättning totalt |
|
219,1 |
226,3 |
491,4 |
|
|
|
|
|
Rörelseresultat |
|
|
|
|
Fartygen |
|
30,0 |
48,0 |
116,1 |
Ofördelat |
|
-34,3 |
-30,9 |
-61,1 |
Koncernens rörelseresultat totalt |
|
-4,3 |
17,1 |
55,0 |
|
|
|
|
|
OMSÄTTNING |
|
|
|
|
Passagerarrelaterade intäkter |
|
192,3 |
201,1 |
442,5 |
Fraktintäkter |
|
25,2 |
23,6 |
45,7 |
Övriga intäkter |
|
1,6 |
1,6 |
3,2 |
Totalt |
|
219,1 |
226,3 |
491,4 |
5. Övriga rörelseintäkter
Under jämförelseperioden såldes Rosella vilket hade en positiv resultatpåverkan om 8,6 Meur.
|
|
2024 |
2023 |
MEUR |
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
|
|
|
|
|
|
Fastighetshyror |
0,1 |
0,1 |
|
Försäljningsvinst |
0,0 |
8,6 |
|
Försäkringsersättningar, haverier |
0,0 |
0,2 |
|
Övriga intäkter |
0,5 |
0,0 |
|
Totalt |
0,6 |
8,9 |
6. Ersättningar till anställda
Den 5 mars flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg.
193 personer anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till intressebolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Personalen som hyrts ut av oss har i huvudsak varit cateringpersonal.
Under jämförelsperioden omflaggades Viking XPRS från estnisk till finsk flagg. Från och med omflaggningen bemannas fartyget med egen personal. När fartyget var under estnisk flagg köpte man tjänsterna från ett bemanningsföretag.
|
|
2024 |
2023 |
MEUR |
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
|
|
|
|
|
|
Löner |
63,4 |
55,8 |
|
Pensionskostnader, avgiftsbestämda planer |
7,5 |
6,5 |
|
Övriga lönebikostnader |
5,6 |
6,2 |
|
|
76,5 |
68,4 |
|
Statlig restitution |
-16,9 |
-15,3 |
|
Totalt |
59,6 |
53,1 |
7. Avskrivningar
|
|
2024 |
2023 |
MEUR |
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
|
|
|
|
|
|
Avskrivningar |
|
|
|
Immateriella tillgångar |
0,3 |
0,2 |
|
Byggnader och konstruktioner |
0,0 |
0,0 |
|
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter |
0,2 |
0,2 |
|
Fartyg |
12,8 |
11,3 |
|
Maskiner och inventarier |
0,3 |
0,3 |
|
Nyttjanderätter |
1,5 |
1,4 |
|
Totalt |
15,1 |
13,5 |
- Övriga rörelsekostnader
|
|
2024 |
2023 |
MEUR |
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
|
|
|
|
|
|
Försäljnings- och marknadsföringskostnader |
10,6 |
9,8 |
|
Tvätt- och städkostnader |
10,6 |
11,2 |
|
Reparationer och underhåll |
8,4 |
6,3 |
|
Offentliga hamnkostnader och fartygsavgifter |
18,1 |
16,8 |
|
Bunkerkostnader |
28,9 |
30,9 |
|
Övriga kostnader |
24,0 |
22,5 |
|
Totalt |
100,5 |
97,6 |
9. Finansiella kostnader
|
|
2024 |
2023 |
MEUR |
1.1–30.6 |
1.1–30.6 |
|
|
|
|
|
|
Räntekostnader på finansiella skulder värderade till |
|
|
|
upplupet anskaffningsvärde |
5,7 |
4,3 |
|
Räntekostnader på leasingskulder |
0,2 |
0,2 |
|
Valutakursförluster |
0,1 |
0,9 |
|
Garantiprovisioner och övriga finansiella kostnader |
0,2 |
0,7 |
|
Finansiella kostnader totalt |
6,2 |
6,2 |
10. Inkomstskatter
Koncernen har per den 30 juni 2024 redovisat uppskjutna skatteskulder om netto 45,2 Meur, varav 46,1 Meur avser uppskjutna skatteskulder och 0,9 Meur uppskjutna skattefordringar.
MEUR |
|
|
|
|
|
|
Uppskjutna skatteskulder |
Skillnader mellan redovisat och skattemässigt värde avseende materiella anläggningstillgångar |
Förluster i beskattning |
Övriga temporära skillnader |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2024 |
45,1 |
– |
0,2 |
45,2 |
|
Omräkningsdifferenser |
-0,1 |
– |
– |
-0,1 |
|
Redovisat i resultaträkningen |
– |
– |
0,0 |
0,0 |
|
Redovisat direkt i eget kapital |
– |
– |
– |
– |
|
30.6.2024 |
45,0 |
– |
0,2 |
45,2 |
11. Nedskrivningsprövning
De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.
Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.
12. Placeringar redovisade enligt kapitalandelsmetoden
Viking Line Abp:s placering i Alandia Försäkring Abp samt Alandia Holding Abp har under det första halvåret genererat ett resultat om 2,6 Meur. Den under perioden erhållna dividenden från Alandia Försäkring Abp om 1,2 Meur resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde.
Viking Lines Abp:s ägarandel i Rederiaktiebolaget Eckerö har sedan 22 november 2023 överskridit 20 %, varför Rederiaktiebolaget Eckerö sedan dess redovisas som ägarintressebolag enligt kapitalandelsmetoden. En initial positiv resultateffekt om 2,5 Meur uppstod vid övergången och påverkade således resultatet för 2023. Viking Lines andel av Rederiaktiebolaget Eckerös resultat för perioden januari-mars 2024 uppgår till -0,8 Meur och har tagits in i Viking Lines resultat. Resultatet för perioden april-juni har Viking Line ännu inte erhållit. Den under perioden erhållna dividenden från Rederiaktiebolaget Eckerö om 0,5 Meur resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde.
Viking Line och Gotlandsbolaget meddelande den 9 augusti 2023 att ett gemensamt bolag Gotland Alandia Cruises AB bildas med uppgiften att utveckla och erbjuda kryssningar med Birka Gotland. Viking Lines ägarandel i det gemensammabolaget uppgår till 50 % varför bolaget redovisas som ett joint venture-bolag. Viking Lines placering har för perioden 1 januari – 30 juni genererat ett resultat om –5,0 Meur.
13. Kundfordringar och övriga fordringar
Kundfordringar värderas till upplupet anskaffningsvärde i enlighet med IFRS 9. Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar anses motsvara verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär.
14. Givna säkerheter och ansvarsförbindelser
|
|
|
|
MEUR |
|
30.6.2024 |
31.12.2023 |
|
|
|
|
Ansvarsförbindelser 1) |
|
192,0 |
187,6 |
Säkerheter, för egen del 2) |
|
410,4 |
413,4 |
Övriga ansvar som inte upptagits i bokföringen 3) |
|
2,6 |
2,8 |
1) Gäller lån och limiter för vilka fartygs-, fastighets- och företagsinteckningar givits som säkerhet samt övriga ansvar ej upptagna i balansräkningen täckta med legorätts- och företagsinteckningar.
2) Gäller fartygs- och företagsinteckningar samt inteckningar i legorätt.
3) Alandia Holding Ab har utöver inskjutet kapital tagit ett lån för att finansiera köpet av aktierna i Alandia Försäkring Abp. Till den del Alandia Holding är i behov av likvida medel för betalning av amorteringarna har Viking Line Abp genom aktieägaravtal förbundit sig att enligt ägarandel tillskjuta likvida medel till Alandia Holding Ab.
15. Händelser efter balansdagen
Styrelsen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka halvårsrapporten.
VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00
(efter 10.30 finsk tid)
Marknadsnyheter
Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern
NORDIC FLANGES GROUP (publ.)
Org.nr 556674-1749
Pressmeddelande
Stockholm den 15 januari 2025 klockan 15:00
Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern
Nordic Flanges är stolta att meddela att vi framgångsrikt har genomfört en omfattande optimering och effektivisering av vår produktion. Genom noggrann planering och förbättring av våra processer har vi lyckats reducera våra produktionsytor avsevärt med bibehållen omsättning och kapacitet, vilket inte bara stärker vår hållbarhetsprofil utan också skapar nya affärsmöjligheter.
I samband med denna förändring som vi tidigare har kommunicerat så är har vi nu undertecknat ett hyresavtal med en internationell storkoncern i Örnsköldsvik som från och med 1 januari 2025 kommer att hyra de överblivna fabriksytorna hos Nordic Flanges AB. Detta strategiska samarbete innebär inte bara ett mer effektivt nyttjande av våra resurser, utan också betydande ekonomiska fördelar för Nordic Flanges. Genom detta avtal beräknas vi spara över 2 miljoner kronor årligen i våra hyreskostnader.
“Detta är ett viktigt steg framåt för Nordic Flanges. Vår förmåga att optimera produktionen och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter visar på styrkan och flexibiliteten i vår organisation. Vi ser fram emot att välkomna vår nya hyresgäst och att fortsätta vår resa mot en ännu mer effektiv och hållbar verksamhet,” säger Frederik von Sterneck, VD och koncernchef för Nordic Flanges Group AB.
Nordic Flanges fortsätter att fokusera på innovation, kvalitet och hållbarhet, och vi är glada över att kunna dela denna framgång med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners.
Frederik von Sterneck
VD och koncernchef
Om bolaget:
Nordic Flanges är en ledande av industrikomponenter i Norden. Vårt affärskoncept är att leverera industriella lösningar i rostfritt stål, aluminium och kolstål, med marknadens bästa kundservice. För att möta våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet, är vårt produktsortiment baserat på både egenproducerade och handlade industrikomponenter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar egen tillverkning och utveckling med handel och agenturverksamhet inom utvalda teknikinriktade industrisegment.
Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck
(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com / tfn. 08-587 979 00)
Styrelseordförande: Bengt Engström
Nordic Flanges Group AB (publ.)
Herkulesgatan 14
SE-111 52 Stockholm
556674-1749
www.nordicflanges.com
https://www.nordicflanges.com/nordic-flanges-group/pressmeddelanden/
Informationen lämnades för offentliggörande den 15 januari 2025, klockan 15:00
Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0023641311) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.
Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se
Marknadsnyheter
Utredning föreslår ökade möjligheter för CSN att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter
I dag har 2024 års studiestödsdatautredning överlämnat sitt betänkande till Utbildningsdepartementet. Utredningen har bland annat haft i uppdrag att ge Centrala studiestödsnämnden (CSN) bättre förutsättningar att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. De har även gjort en allmän översyn av CSN:s registerförfattningar för att skapa regler som är anpassade efter dagens behov.
Utredningen har sett över den särskilda registerlagstiftningen som finns inom studiestödsområdet och föreslår bland annat att CSN får utökade möjligheter att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter och aktörer.
Utredningens förslag innebär att kraven på att lämna ut uppgifter till andra myndigheter på papper minskar och uppgiftslämnandet kan i stället ske digitalt.
– Det måste bli stopp på den onödiga papperskarusellen hos CSN. Myndigheten behöver få bättre förutsättningar att kunna arbeta mer effektivt och digitalt, utan omoderna pålagor. Så kan vi också möjliggöra utveckling av bättre kontroller för att få stopp på angrepp på våra gemensamma välfärdssystem. Därför ser jag fram emot att ta del av utredarens förslag, säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Utredningen föreslår också att CSN ges utökade möjligheter att använda dataanalyser i stödverksamheten, vilket innebär att myndigheten förväntas kunna arbeta mer effektivt med att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar.
Betänkandet kommer nu att beredas inom Regeringskansliet.
Kontakt
Alexandra Örenmark, pressekreterare hos Johan Pehrson, 076-117 29 48, alexandra.orenmark@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Tangiamo participating at ICE Barcelona 2025
Tangiamo Touch Technology AB (publ) (“Tangiamo” or the “Company”) is excited to announce its participation in ICE Barcelona 2025, one of the world’s largest and most prestigious gaming industry events, taking place 20-22 January 2025 at Fira Barcelona Gran Via.
At this year’s ICE, Tangiamo’s innovative iADR technology and closed dome dice shaker will be featured at Abbiati Casino Equipment’s booth (3M24). This collaboration with Abbiati provides an excellent platform to showcase the Company’s state-of-the-art solutions to industry leaders and gaming professionals from across the globe.
“ICE 2025 is the perfect stage to demonstrate Tangiamo’s innovative capabilities to a global audience. Our collaboration with Abbiati highlights the trust industry leaders place in our technology, and we look forward to connecting with stakeholders and exploring new growth opportunities,” says Chris Steele, CEO with Tangiamo.
Tangiamo’s participation in ICE 2025 comes at a pivotal time, following significant achievements for the Company in 2024:
- Securing a key development agreement with Paradise Entertainment, marking Tangiamo’s entry into the Macau gaming market.
- Expanding product distribution opportunities in Asia and Europe through strategic partnership with Paradise Entertainment
- Licensing Tangiamo’s PAM system to Manserio Holding Ltd, paving the way for growth in B2B and B2C iGaming services.
Tangiamo invites all stakeholders, partners, and industry professionals to visit Abbiati Casino Equipment’s booth (3M24) to learn more about its products and experience Tangiamo’s dice shaker technologies firsthand.
For more information or to schedule a meeting during ICE 2025, please contact:
Chris Steele, CEO
Email: chris.steele@tangiamo.com
Tel: +46 70 978 1081
About Tangiamo
Tangiamo Touch Technology AB (publ) is a Swedish company headquartered in Gothenburg. The company is a leader in advanced technology for both land-based and digital gaming, including sensor technology, visual identification, and AI-driven systems for the gaming industry. Following its acquisition of Trustplay, Tangiamo has expanded into the iGaming sector, now offering a comprehensive platform for both land-based casinos and online operators. For more information, visit www.tangiamo.com. The company’s shares (TANGI) are traded on the NGM Nordic SME.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke