Connect with us

Marknadsnyheter

Ny Electrolux Group-studie visar att kortare tvättprogam och låg temperatur är nyckeln till att minska miljöpåverkan från kläder

Published

on

Sjuårigt forskningsprogram visar att kläder, inklusive jeans och t-shirts, kan hålla mer än 50 procent längre [1] under skonsammare tvättförhållanden.

Ny forskning som publiceras idag i den fjärde upplagan av rapporten The Truth About Laundry visar att lägre temperatur och kortare cykler kan förlänga klädernas livslängd med mer än 50 procent. Studien har genomförts av det globala vitvarubolaget Electrolux Group och är en del av ett sjuårigt vetenskapligt forskningsprogram som fokuserar på att förlänga kläders livslängd.

Genom omfattande laboratorietester testades olika tvättmetoder på olika tyger som valts ut för att representera vanliga klädtyper, inklusive jeans och t-shirts. Färgförsämringen övervakades regelbundet och de över 600 paneldeltagarna bestämde när kläderna skulle kasseras.

Resultatet är ett nytt mått, Electrolux Care Index. Det är en ny metod som kan mäta effekten av olika tvättbehandlingar genom kläders hållbarhet. Till exempel kommer en T-shirt som tvättas i 30°C i 59 minuter att hålla över 50 procent längre än när den tvättas med en vanlig 40°C cykel, som kan pågå i upp till 120 minuter. Resultatet var liknande för denim jeans.

”2021 publicerade vi en livscykelanalys (LCA) studie på Electrolux tvättmaskiner som visade 20-25 procent minskning av global uppvärmningspotential genom förändringen från 40°C till 30°C tvättar”, säger Elisa Stabon, Head of Product Experience inom Product Line Care, Electrolux Group. ”Vi har nu gått längre inom denna nya forskning. För att minska klädernas betydande miljöavtryck måste plaggen användas längre. De två enklaste sätten att uppnå detta är för det första att bära kläderna fler gånger mellan tvättarna, för det andra att tvätta kläderna under skonsammare förhållanden vilket innebär lägre temperaturer och kortare cykler”.

Dessa resultat kan vara betydande. Modeindustrins tydliga miljöpåverkan är omtalad, och branschen ansvarar för mer utsläpp av växthusgaser per år än alla internationella flygningar och sjöfarten tillsammans [2] samt bidrar till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen [3].

Men det är i hemmet som Electrolux Groups nya studie kan få de största konsekvenserna. En genomsnittlig europé [4] slänger över 6,5 kg [5] kläder [6] varje år, varav 87 procent antingen förbränns eller hamnar på soptippen [7]. Det motsvarar nästan 13,5 ton kläder som slängs varje dag, vilket är långt innan det är nödvändigt för merparten av plaggen [8]. Enligt den brittiska klimatorganisationen WRAP är förlängning av klädernas livslängd den enskilt största möjligheten att minska dess avtryck från kol-, vatten- och avfallshantering [9].

Enligt resultatet i The Truth About Laundry 2024 är det en fortsatt utmaning att få människor att välja skonsammare tvättprogram. Studien som har genomförts sedan 2020 där upp till 14 000 personer i fjorton europeiska länder tillfrågas, visar att de flesta hushållen fortsätter att tvätta vid högre temperaturer även om miljontals hushåll har upplevt tvättmisstag:

• 59 procent av hushållen i Europa hävdar att de tvättar sina kläder huvudsakligen i 40°C och uppåt.
• Endast 12 procent av de tillfrågade tror att cykelns längd har en inverkan på klädernas hållbarhet, när den istället kan ha en betydande inverkan.
• Två tredjedelar (66%) av de tillfrågade har upplevt frustrationen när man tömmer maskinen och hittar ett klädesplagg som krympt eller blivit missformat.
• Nästan tre fjärdedelar (74%) har också upplevt att färgen bleknat.
• Nästan 8 av 10 tillfrågade (79%) angav att tvättmisstag var ett resultat av deras eget agerande. Det vanligaste angivna skälet var att temperaturen var för hög.

Orsakerna bakom européernas envisa inställning till högre tvätttemperaturer visar sig vara varierande och komplexa. Å ena sidan är majoriteten nöjda med resultatet när de tvättar i 30°C och endast 12 procent anger att deras tvätt inte blev så ren som förväntat. Men på frågan varför de inte tvättar i 30°C oftare, rapporterade dock mer än en tredjedel (34%) att de inte är säkra på att fläckarna går bort. Den näst vanliga anledningen till att inte sänka temperaturen är vana.

Rapporten visar att vana kan vara en viktig anledning till att konsumenter fortsätter att tvätta i 40°C grader. Electrolux Groups egen data indikerar att inställningen 40°C bomull är den mest använda på tvättmaskinerna, med en cykellängd som oftast är 90 till 120 minuter. Helst bör maskinen vara automatiskt inställd på att starta med den lägsta optimala inställningen . Exempelvis har över 70 procent av programmen i tre av Electrolux senaste produktserier 30°C eller 20°C som startstandard.

Även om nyare tvättmaskiner gör det möjligt för konsumenter att justera standardinställningen visar rapportens resultat på en motvilja och en kunskapslucka. Nästan 74 procent av de tillfrågade fortsätter att använda standardtvätttemperaturen, och nästan 30 procent är omedvetna om att de kan ändra den. På samma sätt använder 78 procent sig av standardcykeln, och 35 procent vet inte att den kan justeras. Måttet Electrolux Care Ilndex indikerar att temperatur och cykellängd avsevärt påverkar klädernas livslängd. Generellt sett bidrar kallare och kortare tvättar till att förlänga plaggens livslängd.

”Vår relation till kläder är inte bara praktisk, det handlar också om klimatet och ansvarsfull konsumtion”, säger Sarah Schaefer, VP Sustainability Europe och APMEA på Electrolux Group. ”Genom skonsamma tvättmetoder – som att sänka temperaturen, förkorta tvättcykelns längd och minska användningen av tvättmedel – kan vi drastiskt minska koldioxidavtrycket från vår klädhantering. På så sätt blir tvätten inte bara en daglig hushållssyssla utan en medveten handling”.

För att förlänga klädernas livslängd och minska dess miljöpåverkan rekommenderar Electrolux Group följande fem steg:

Steg 1: Tänk. INNAN. Du tvättar.
Vanliga tvättmissar som krympning, färgförlust och blekning leder till att miljontals kläder förbränns eller hamnar på soptippen i förtid. Det kan till största del undvikas genom att välja rätt inställningar. För enklare tvätt, välj tvättmaskiner med funktioner som Electrolux UltraQuick 59 min, som helt tar bort över 50 vanliga fläckar vid 30°C [10 ]på under en timme, och som kan även spara upp till 30 procent energi [11].

Steg 2: Var smart(are) med teknik
De flesta människor nyttjar inte sin tvättmaskins fulla potential. Mindre än hälften (46%) läser sällan instruktionerna och 22 procent gör det aldrig. Att förstå hur maskinen fungerar kan leda till bättre val men att läsa instruktioner är inte för alla. Här kan apparater med smartare teknik vara lösningen. Till exempel förenklar Electrolux SmartSelect-funktionen processen och hjälper användare att spara tid, energi och vatten på ett enkelt sätt. Med bara ett klick bidrar funktionen till besparingar på 80 procent energi, 50 procent tid och 20 procent vatten [12].

Steg 3: Gör 30°C till standard
Med tanke på att de flesta konsumenter använder sig av standardinställningarna är det viktigt att kontrollera vilka standardinställningarna är. De flesta kan ändras vilket gör det enkelt att sänka temperaturen till 30°C, som är lämpligt för de flesta tvättar. På nya maskiner bör man välja de standardinställningar som redan är bättre för kläder. I tre av Electrolux senaste produktserier är standardinställningarna 30°C eller 20°C för 70 procent av programmen.

Steg 4: Minska tiden
Som Electrolux Care Index visar kan kortare cykler förlänga klädernas livslängd, ändå vet bara 12 procent av de tillfrågade detta. Cyklerna minskar också energiförbrukningen, vilket är en angelägenhet för 77 procent. Att justera standardtidsinställningarna är något som hushållen kan göra omgående. Eller vid köp av en ny maskin, välj en som gör det enklare att fatta beslut. Electrolux nya UltraQuick-program tar bort över 50 vanliga fläckar vid lägre temperaturer och kan spara upp till 30 procent energi [13].

Steg 5: Läs. Använd. Fräscha upp.
Titta alltid på tvättråden i plagget och kom ihåg att den angivna tvätttemperaturen är den maximala, inte den rekommenderade. Att tvätta för ofta sliter ut kläderna och ökar risken för missödenMånga kläder, inklusive jeans, T-shirts och toppar, kan användas längre mellan tvättarna. Ofta kan det räcka med att bara lufta kläderna efter användning och att behandla fläckar för hand med en fuktig trasa och milt tvättmedel. Ett annat alternativ, när du väljer en ny maskin, är att överväga en modell som har en ångfunktion. Electrolux SteamRefresh-program fräschar upp kläder på 25 minuter och använder upp till 96 procent mindre vatten än tvätt [14]. Ånga hjälper också till att minska skrynkligheter [15 ]och odörer [16].

INFORMATION TILL JOURNALISTER

Om rapporten – The Truth About Laundry

Electrolux Group har producerat rapporten The Truth About Laundry sedan 2021. Resultaten är baserade på kvantitativa data som samlats in från 14 000 vuxna i fjorton europeiska marknader. Marknadsundersökningsföretaget OnePoll utförde studien i samarbete med Electrolux Group och dess partners. Undersökningen genomfördes mellan 28 november 2023 och 3 januari 2024 med data insamlad från allmänheten i följande länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.

Data har viktats för varje land för att säkerställa korrekt representation av ålder, civilstånd, inkomst/socioekonomisk klass, etnicitet och region. För en statistik på 50% är felmarginalen för urval på ett stickprov av 1 000 respondenter ±3,1%. För mindre eller större statistik minskar felmarginalen och sjunker till 1,9% för en statistik på 10% eller 90%. Detta baseras på att alla länder har 1 000 respondenter per marknad. Denna felmarginal är liten vilket gör datan högst tillförlitlig.

Referenser

[1] Baserat på en 59-minuterscykel vid 30°C
[2] Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: redesigning fashion’s future (2017) 
[3] Textiles and the environment: the role of design in Europe’s circular economy — European Environment Agency (europa.eu)
[4] EU Monitor, The impact of textile production and waste on the environment
[
5] Wood Mackenzie-presentation, Produktutveckling inom konstfibrer: Kan bomull konkurrera? (2016)

[6] Exkluderat skor
[7] https://www.ellenmacarthurfoundation.org/a-new-textiles-economy
[8] Fashion Revolution
[9] WRAP, Design-extending-clothing-life

[10] Baserat på externa tester av fläckborttagning för 50 vanliga hushållsfläckar med UltraQuick 30°C-program med 5 kg belastning
[11] Baserat på interna tester som jämför energiförbrukningen för 40°C bomullsprogrammet med 59 min 30°CUltraQuick-programmet
[12] Baserat på interna tester som jämför energi-, tids- och vattenförbrukning för SmartSelect Normal inställning Cotton 40° med SmartSelect Extra Light inställningen Cotton 20° med belastning på 4 kg bomullstvätt
[13] Baserat på interna tester som jämför energiförbrukningen för 40°C bomullsprogrammet med 39 min 30°CUltraQuick-programmet
[14] Interna tester med 1 kg belastning på ångprogrammet jämfört med fintvättprogrammet
[15] Baserat på interna tester som jämför antalet skrynkligheter på 100% vävt bomullstyg före och efter en SteamRefresh-cykel
[16] Baserat på externa tester som jämför cigarettröklukt på 100% bomullstyg före och efter en SteamRefresh-cykel

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB AND HEMMAKVÄLL ENTER STRATEGIC PARTNERSHIP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” or ”the Company”), has, through its subsidiary Sam och Son Grossist AB (”Privab”), entered into a strategic partnership with Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) with the aim to drive joint growth and strengthen their positions in the Swedish market (the ”Partnership”).

Hemmakväll, a leading player in the confectionery and snack retail sector with 69 stores, and Privab, a nationwide wholesaler in the grocery trade, have signed a collaboration agreement marking the beginning of a new phase of shared growth. The partnership brings together two of Sweden’s most prominent players in the grocery industry and will create new opportunities for both Privab and Hemmakväll to grow and develop together. Hemmakväll sees significant advantages in Privab’s wide product range and its ability to quickly adapt to market needs.

The Partnership will be initiated on 1 January 2025 and is expected to generate annual revenue of approximately SEK 70 million for Privab. The agreement is also expected to pave the way for further collaborations and development initiatives in the long term.

“We are proud of the partnership with Hemmakväll where we look forward to working together long-term and on a strategic level. The partnership also underlines the attractiveness of Privab’s distribution platform and our commitment to creating long-term growth, through collaborations with leading retail chains in the Swedish market.” – Niklas Andersson, CEO, Privab

Privab’s product range fits perfectly with our profile, and their high flexibility makes them the ideal partner to ensure that we can always offer our customers the best selection.” – Jan Richter, CEO, Hemmakväll.

”I’m looking forward to collaborating with Hemmakväll, a brand associated with quality and innovation. This partnership is an important milestone for us when it comes to strengthening our position in the market and together, we will be able to take our customer offer to the next level.” – Magnus Runestam, Sales Manager, Privab.

About Privab
Privab is a nationwide wholesaler specializing in supplying Sweden’s grocery and service trade with a wide range of products within confectionery, snacks, beverages, and food.

About Hemmakväll
Hemmakväll is a Swedish retail chain specializing in the sale of confectionery and snacks. With 69 stores across the country, the company is one of the leading players in the candy trade in Sweden. In addition to its wide range of candy, chocolate, and snacks, Hemmakväll also offers movie rentals and various types of entertainment products. The company is known for creating a unique experience around its products, focusing on quality and a broad selection that appeals to both spontaneous and planned purchases.

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

About Humble
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB OCH HEMMAKVÄLL INGÅR STRATEGISKT PARTNERSKAP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” eller ”Bolaget”) har genom dotterbolaget Sam och Son Grossist AB (”Privab”) ingått ett strategiskt partnerskap med Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) med ambition att driva gemensam tillväxt och stärka sin position på den svenska marknaden (”Samarbetet”).

Hemmakväll, en ledande aktör inom konfektyr- och snackshandeln med 69 butiker, och Privab, en rikstäckande grossist inom dagligvaruhandeln, har tecknat ett samarbetsavtal som markerar början på en ny fas av gemensam tillväxt. Samarbetet förenar två av Sveriges mest framstående aktörer inom dagligvaruhandeln och kommer att skapa nya möjligheter för Privab och Hemmakväll att växa och utvecklas tillsammans. Hemmakväll ser stora fördelar i Privabs breda sortiment och deras förmåga att snabbt anpassa sig efter marknadens behov.

Samarbetet inleds den 1 januari 2025 och förväntas generera en årlig omsättning om cirka 70 miljoner kronor för Privab. Avtalet förväntas även öppna upp för ytterligare samarbeten och utvecklingsinitiativ på lång sikt.

Vi är stolta över partnerskapet med Hemmakväll där vi ser fram emot att arbeta tillsammans långsiktigt och på en strategisk nivå. Partnerskapet understryker även attraktiviteten i Privabs distributionsplattform och vårt engagemang för att skapa långsiktig tillväxt, genom samarbeten med ledande butikskedjor på den svenska marknaden.” – Niklas Andersson, VD, Privab.

Privabs sortiment passar perfekt med vår profil, och deras höga flexibilitet gör dem till den ideala partnern för att säkerställa att vi alltid kan erbjuda våra kunder det bästa utbudet.” – Jan Richter, VD, Hemmakväll.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Hemmakväll, ett varumärke förknippat med kvalitet och innovation. Detta partnerskap är en viktig milstolpe när det kommer till att stärka vår position på marknaden och driva hållbar tillväxt. Tillsammans kommer vi kunna ta våra kunderbjudanden till nästa nivå.” – Magnus Runestam, Försäljningschef, Privab.

Om Privab
Privab är en rikstäckande grossist specialiserad på att förse den svenska dagligvaruhandeln och servicehandeln med ett brett sortiment av produkter inom konfektyr, snacks, drycker och livsmedel.

Om Hemmakväll
Hemmakväll är en svensk butikskedja som specialiserar sig på försäljning av konfektyr och snacks. Med 69 butiker över hela landet är företaget en av de ledande aktörerna inom godishandeln i Sverige. Utöver sitt breda utbud av godis, choklad och snacks erbjuder Hemmakväll även filmuthyrning och olika typer av underhållningsprodukter. Företaget är känt för att ge kunderna en upplevelse kring sina produkter, med fokus på kvalitet och ett brett sortiment som lockar till både spontan och planerad konsumtion.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADDvise erhåller order till ett värde av 1,3 MUSD

Published

on

By

ADDvise Groups dotterbolag MRC Systems har erhållit en order från Medsept. Bolaget tillverkar medicintekniska produkter för hälso- och sjukvårdsindustrin och är baserat i Oran, Algeriet.

Ordern har ett värde på cirka 1,3 MUSD. Ordern avser design och konstruktion av en renrumsanläggning med tillhörande produkter för en ny medicinteknisk tillverkningsanläggning på cirka 700m2 baserat i Oran, Algeriet. Leverans av ordern är planerad att slutföras under Q2 2025.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Torstensson, VD
+46 704 33 20 19
staffan.torstensson@addvisegroup.se

Viktig information

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2024 kl. 14:20 CEST.

 

Om ADDvise Group

ADDvise är en internationell life science-koncern. Med en decentraliserad ägarmodell utvecklar och förvärvar vi högkvalitativa företag inom affärsområdena Lab och Sjukvård. Koncernen omfattar över 20 bolag och omsätter närmare 2 miljarder SEK. ADDvise är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.