Connect with us

Marknadsnyheter

Barn uppmärksamma i trafiken men trafikvana i glesbygden problematisk

Published

on

När skolorna börjar rör sig fler barn i trafiken och en studie visar att yngre barn är mer uppmärksamma i trafiken än man tidigare trott. Däremot saknar barn i glesbygd ofta rätt förutsättningar bli trafikvana under trygga förhållanden.

Studien är utförd av VTI (Statens väg- och transportinstitut) och finansierad av Länsförsäkringar Forskningsfond. Tidigare har uppfattningen varit att barn under 12 år saknar mognad att röra sig i trafikmiljöer. Resultaten av studien visar tvärtom att skolbarn i alla åldrar har samma förmåga att möta uppmärksamhetskraven i trafiken.
– Ju tidigare vi tränar vår uppmärksamhetsförmåga desto bättre är det men då måste också trafikmiljöerna i länet vara trygga. Det är de inte alltid, säger Jeanette Johansson på LF Jämtland.

 

I stadsmiljö finns bättre möjligheter att tidigare träna sin uppmärksamhet och trafikvana. Där finns övergångsställen, cykelbanor, trafikfria ytor som barn enkelt kan använda för att gå till skola eller fritidsaktiviteter. Utanför tätorterna kan det se annorlunda ut och föräldrarna går med sina barn eller helt enkelt väljer att skjutsa dem.
– I en mer otrygg trafikmiljö riskerar man att missa flera saker. Barnens behov av rörelse, självständighet och deras möjlighet att själva träna sin uppmärksamhet och trafikvana, säger Jeanette Johansson.

 

Det går att förbättra trafikmiljön både i tätort och glesbygd. På senare år i Jämtlands län har det tillkommit fler cykelbanor utanför stadsmiljöerna vilket Jeanette Johansson tycker är bra. I tätorterna kan man till exempel arbeta mer med enkelriktad trafik och cykelgator där motortrafikanter och cyklister delar körbana.
– Förenklat är en trafikmiljö som är utformad för cyklister och gångtrafikanter en bra miljö för även yngre att röra sig i, säger Jeanette Johansson.

 

Studien Aktivt resande och uppmärksamhet är en del av Länsförsäkringars Forskningsfonds arbete för att öka tryggheten och främja hållbar utveckling i samhället. Forskningsstudien har genomförts av VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut och omfattade en enkät med elever i Linköping, en detaljstudie med eye-tracking-glasögon och en observationsstudie. Totalt deltog 432 elever i enkätstudien, och observationsdata samlades in från 277 cyklande och 609 gående personer.

 

Studien i sin helhet

 

Har du frågor? Hör av dig till:
Jeanette Johansson, skadereglerare på LF Jämtland
jeanette.johansson@lfz.se

070 – 249 06 90

 

Katja Kircher, VTI
katja.kircher@vti.se
013 – 20 41 18

Krister Holm
Pressansvarig
krister.holm@lfz.se
070 – 227 59 94

LF Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtland och Härjedalen men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Med de andra länsbolagen äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans hjälper vi våra kunder med allt inom bank, försäkring och pension.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår nya regler för klampning av fordon

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en proposition med förslag till nya regler för klampning. Bland annat försvinner tidsgränsen på 36 timmar för hur länge en klampningsåtgärd får bestå.

– Den som bryter mot regler på vägarna ska inte kunna slippa betala sanktionsavgifter genom att vänta ut tiden för hur länge fordonet kan stoppas. Därför beslutar regeringen nu om en proposition där tidsgränsen tas bort, så att det nu blir klampning på riktigt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

På vägtrafikområdet finns bestämmelser om att fortsatt färd med ett fordon i vissa fall ska hindras. Det kan till exempel vara av trafik­säkerhetsskäl eller om färden på annat sätt sker i strid med regelverket. Ett av sätten att hindra fortsatt färd är att låsa fast fordonet, så kallad klampning.

I förslaget till ny klampningslag finns bestämmelser om förbud mot ett fordons fortsatta färd för att säkra verkställighet av sanktionsavgifter på vägtrafikområdet, för att hindra fortsatta överträdelser av yrkestrafiklagstiftningen och för att hindra trafik med trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon.

Den nya lagen innehåller ingen tidsgräns för hur länge förbud och åtgärder får gälla, utan de ska bestå till dess att ett förskott för sanktionsavgiften har betalats eller när det annars saknas skäl att upprätthålla förbudet. Besluten kan omprövas och överklagas. 

Regeringen föreslår att den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Bakgrund

Regeringen föreslår ny lag för effektivare klampning av fordon – Regeringen.se

En effektivare och mer rättssäker klampning – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen går vidare med järnväg mellan Göteborg och Borås

Published

on

By

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ingå medfinansieringsavtal för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Trafikverket får uppdraget mot bakgrund av att berörda kommuner nu är överens om en sträckning för järnvägen.

– Under sommaren har landshövding Sten Tolgfors tillsammans med övriga parter genomfört ett konstruktivt arbete för att enas om en lösning för sträckan. Regeringen tar nu detta vidare genom uppdraget till Trafikverket, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Regeringen gav den 23 maj 2024 Länsstyrelsen i Västra Götalands län i uppdrag att sondera förutsättningarna att genomföra åtgärder i järnvägssystemet i stråket Göteborg–Borås. Bakgrunden var att flera aktörer meddelat att de inte såg att det fanns förutsättningar för att komma vidare med planeringen av den nya järnvägen.

När uppdraget nu redovisats framgår att nationella, regionala och lokala parter nu är överens om en sträckning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Vidare framgår att Västra Götalandsregionen, Göteborgs kommun, Borås kommun, Härryda kommun och Mölndals kommun är beredda att medfinansiera byggnationen.

Regeringen ger mot denna bakgrund ett uppdrag till Trafikverket att ingå medfinansieringsavtal i enlighet med Länsstyrelsens slutredovisning den 30 augusti 2024.

Uppdraget ska delredovisas senast den 1 oktober 2024 och slutredovisas senast 31 december 2024.

Bakgrund

Landshövding Sten Tolgfors ska söka lösning för järnvägssträckan Göteborg–Borås – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maltas turistmyndighet firar 25-årsjubileum med ett speciellt jubileumsevenemang

Published

on

By

Den 9:e september firade Maltas turistmyndighet, Malta Tourism Authority (MTA), sitt 25-årsjubileum med en storslagen tillställning i den historiska byggnaden Auberge d’Italie i Valletta, som tidigare varit MTAs huvudkontor. Jubileet markerar ett kvarts sekel av engagemang att marknadsföra Malta som en turistdestination i världsklass, främja ekonomisk tillväxt och utveckla besöksupplevelserna på de maltesiska öarna. 

Jubileumsfirandet samlade både tidigare och nuvarande MTA-personal, styrelsemedlemmar, VD, ledning och ministrar med ansvar för turism. Tidigare anställda uppmärksammades för sina bidrag till myndighetens framgång genom åren, vilket har spelat en avgörande roll för utvecklingen av Maltas turistsektor. Tillfälle gavs även att reflektera över MTAs resa genom åren och de utmaningar och framgångar som man mött på vägen. 

Evenemanget inkluderade tal från nyckelpersoner inom Maltas turistnäring, bland annat MTAs ordförande Gavin Gulia, MTAs VD Carlo Micallef och Clayton Bartolo, Maltas minister för Tourism.   

I sitt tal lyfte ordförande Gavin Gulia upp Maltas förvandling de senaste 25 åren och MTAs viktiga roll i att diversifiera turistutbudet. Han noterade: ”Vår framgång är resultatet av engagemanget och passionen hos alla som har arbetat inom myndigheten, både tidigare och nuvarande medarbetare, som delar visionen av att göra Malta till ett ledande globalt resmål.” 

VD Carlo Micallef tillade: ”Idag firar vi inte bara myndighetens framgångar, utan vi hedrar även arvet av de som lade grunden till den maltesiska turistnäringens framgång. När vi blickar mot framtiden är MTA fortsatt engagerade i innovation, hållbarhet och att stärka Maltas rykte på den internationella turistmarknaden för att säkerställa att turismen förblir en nyckelkomponent i de maltesiska öarnas ekonomi.” 

Minister Clayton Bartolo betonade regeringens stöd till turistnäringen och dess betydelse för Maltas ekonomi. Han sa: ”MTAs bidrag till turismens utveckling har varit djupgående och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på den inslagna vägen. Myndigheten har varit en viktig hörnsten i skapandet av en färgstark turistsektor som framhäver vårt unika arv, vår kultur och vår naturliga skönhet för världen.” 

Jubileumsevenemanget innehöll också en särskild hyllning till tidigare MTA-personal och dess ledning, där deras arbete och hängivenhet uppmärksammades med minnesutmärkelser. 

Maltas turistmyndighet ser fram emot att fortsätta sitt uppdrag med att marknadsföra de maltesiska öarna som en destination av världsklass, utveckla besökarnas upplevelser och främja en hållbar turism under kommande år. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.