Connect with us

Marknadsnyheter

Känsligheten för bekämpningsmedel varierar kraftigt

Published

on

En ny studie från Lunds universitet visar att känsligheten för bekämpningsmedel kan skilja extremt mycket mellan olika grupper av insekter, men också mellan studier av samma insektsart. Studien fokuserar på världens mest undersökta bekämpningsmedel, imidakloprid. Nu efterlyser forskarna mer standardiserade mätningar.

En grupp forskare från Lunds universitet har gått igenom ett stort antal tidigare publicerade LD50-tester av bekämpningsmedlet imidakloprid. Syftet har varit att undersöka i hur stor utsträckning som resultaten från sådana tester varierar mellan de många studierna. LD50 är nämligen det vanligaste sättet att testa och jämföra olika ämnens giftighet och olika arters känslighet.

Närmare bestämt är LD50 ett mått på den specifika dos som dödar hälften av de testade individerna. Lundaforskarna blev förvånade över de stora skillnaderna mellan rapporterade LD50-värden.

– Känsligheten mellan olika arter kunde skilja med en miljon gånger, säger Elisa Rigosi, forskare i sinnesbiologi vid Lunds universitet.

Forskarna konstaterar att denna stora spridning är anmärkningsvärd eftersom man vanligtvis bara testar känsligheten hos ett litet antal arter. Att skillnaderna kan vara så stora innebär att man måste ifrågasätta hur representativa dessa arter är för andra insekter.

Utöver att olika arter kan vara olika känsliga tror forskarna att en del av skillnaderna också sannolikt kan förklaras av att metoderna i de tidigare testen varierat något. Trots att LD50 ska utgöra ett standardiserat mått såg forskarna i den aktuella studien att den dödliga dosen kunde variera även inom en och samma art. Honungsbiet var den mest testade insekten.

– Den högsta rapporterade dödliga dosen för honungsbiet var tusen gånger högre än den lägsta rapporterade dödliga dosen för samma art, säger Nicolas Nagloo, post doc vid Lunds universitet.

Forskarna understryker därför betydelsen av att standardisera denna typ av experiment ännu mer.

– För att minska de negativa effekterna av bekämpningsmedel i naturen är det viktigt att på ett korrekt sätt kunna utvärdera riskerna. Då måste de data som utvärderingarna baseras på vara jämförbara, säger Elisa Rigosi.

Lundaforskarna betonar också att trots att imidakloprid är världens mest studerade insektsbekämpningsmedel så är det bara en handfull arter som har testats. Med andra ord är vår okunskap om bekämpningsmedlens effekt på ekosystem väldigt stor, menar de.

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Proceedings B: ”Comparability of comparative toxicity: insect sensitivity to imidacloprid reveals huge variations across species but also within species”

För mer information, kontakta:

Elisa Rigosi, forskare

Biologiska institutionen, Lunds universitet

+46 72 729 61 88

elisa.rigosi@biol.lu.se

Nicolas Nagloo, post doc

Biologiska institutionen, Lunds universitet

+46 70 076 17 52

nicolas.nagloo@biol.lu.se

Presskontakt:

073 027 58 90

johan.joelsson@science.lu.se

Fakta: Riskbedömningar

Innan bekämpningsmedel godkänns för användande och försäljning utvärderas de risker som användandet kan utgöra för människans hälsa och miljön. I sådana riskbedömningar försöker man att väga risker och fördelar emot varandra. Ju högre risk ett ämne anses utgöra, desto större behöver behovet vara för att ämnen ska få godkännas. Just imidakloprid har tidigare varit godkänt för användning i jordbruket i EU, men på grund av dess effekter på bin förbjöds utomhusanvändandet av växtskyddsmedel med imidakloprid. Man kunde sedan bara använda dessa växtskyddsmedel i växthus. I Sverige har även detta förbjudits sedan man upptäckte att ämnet kunde spridas till den kringliggande miljön. Däremot används imidakloprid fortfarande i exempelvis husdjurshalsband för att motverka fästingbett.

Källa: Lina Herbertsson, Lunds universitet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår nya regler för klampning av fordon

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en proposition med förslag till nya regler för klampning. Bland annat försvinner tidsgränsen på 36 timmar för hur länge en klampningsåtgärd får bestå.

– Den som bryter mot regler på vägarna ska inte kunna slippa betala sanktionsavgifter genom att vänta ut tiden för hur länge fordonet kan stoppas. Därför beslutar regeringen nu om en proposition där tidsgränsen tas bort, så att det nu blir klampning på riktigt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

På vägtrafikområdet finns bestämmelser om att fortsatt färd med ett fordon i vissa fall ska hindras. Det kan till exempel vara av trafik­säkerhetsskäl eller om färden på annat sätt sker i strid med regelverket. Ett av sätten att hindra fortsatt färd är att låsa fast fordonet, så kallad klampning.

I förslaget till ny klampningslag finns bestämmelser om förbud mot ett fordons fortsatta färd för att säkra verkställighet av sanktionsavgifter på vägtrafikområdet, för att hindra fortsatta överträdelser av yrkestrafiklagstiftningen och för att hindra trafik med trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon.

Den nya lagen innehåller ingen tidsgräns för hur länge förbud och åtgärder får gälla, utan de ska bestå till dess att ett förskott för sanktionsavgiften har betalats eller när det annars saknas skäl att upprätthålla förbudet. Besluten kan omprövas och överklagas. 

Regeringen föreslår att den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Bakgrund

Regeringen föreslår ny lag för effektivare klampning av fordon – Regeringen.se

En effektivare och mer rättssäker klampning – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen går vidare med järnväg mellan Göteborg och Borås

Published

on

By

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ingå medfinansieringsavtal för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Trafikverket får uppdraget mot bakgrund av att berörda kommuner nu är överens om en sträckning för järnvägen.

– Under sommaren har landshövding Sten Tolgfors tillsammans med övriga parter genomfört ett konstruktivt arbete för att enas om en lösning för sträckan. Regeringen tar nu detta vidare genom uppdraget till Trafikverket, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Regeringen gav den 23 maj 2024 Länsstyrelsen i Västra Götalands län i uppdrag att sondera förutsättningarna att genomföra åtgärder i järnvägssystemet i stråket Göteborg–Borås. Bakgrunden var att flera aktörer meddelat att de inte såg att det fanns förutsättningar för att komma vidare med planeringen av den nya järnvägen.

När uppdraget nu redovisats framgår att nationella, regionala och lokala parter nu är överens om en sträckning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Vidare framgår att Västra Götalandsregionen, Göteborgs kommun, Borås kommun, Härryda kommun och Mölndals kommun är beredda att medfinansiera byggnationen.

Regeringen ger mot denna bakgrund ett uppdrag till Trafikverket att ingå medfinansieringsavtal i enlighet med Länsstyrelsens slutredovisning den 30 augusti 2024.

Uppdraget ska delredovisas senast den 1 oktober 2024 och slutredovisas senast 31 december 2024.

Bakgrund

Landshövding Sten Tolgfors ska söka lösning för järnvägssträckan Göteborg–Borås – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maltas turistmyndighet firar 25-årsjubileum med ett speciellt jubileumsevenemang

Published

on

By

Den 9:e september firade Maltas turistmyndighet, Malta Tourism Authority (MTA), sitt 25-årsjubileum med en storslagen tillställning i den historiska byggnaden Auberge d’Italie i Valletta, som tidigare varit MTAs huvudkontor. Jubileet markerar ett kvarts sekel av engagemang att marknadsföra Malta som en turistdestination i världsklass, främja ekonomisk tillväxt och utveckla besöksupplevelserna på de maltesiska öarna. 

Jubileumsfirandet samlade både tidigare och nuvarande MTA-personal, styrelsemedlemmar, VD, ledning och ministrar med ansvar för turism. Tidigare anställda uppmärksammades för sina bidrag till myndighetens framgång genom åren, vilket har spelat en avgörande roll för utvecklingen av Maltas turistsektor. Tillfälle gavs även att reflektera över MTAs resa genom åren och de utmaningar och framgångar som man mött på vägen. 

Evenemanget inkluderade tal från nyckelpersoner inom Maltas turistnäring, bland annat MTAs ordförande Gavin Gulia, MTAs VD Carlo Micallef och Clayton Bartolo, Maltas minister för Tourism.   

I sitt tal lyfte ordförande Gavin Gulia upp Maltas förvandling de senaste 25 åren och MTAs viktiga roll i att diversifiera turistutbudet. Han noterade: ”Vår framgång är resultatet av engagemanget och passionen hos alla som har arbetat inom myndigheten, både tidigare och nuvarande medarbetare, som delar visionen av att göra Malta till ett ledande globalt resmål.” 

VD Carlo Micallef tillade: ”Idag firar vi inte bara myndighetens framgångar, utan vi hedrar även arvet av de som lade grunden till den maltesiska turistnäringens framgång. När vi blickar mot framtiden är MTA fortsatt engagerade i innovation, hållbarhet och att stärka Maltas rykte på den internationella turistmarknaden för att säkerställa att turismen förblir en nyckelkomponent i de maltesiska öarnas ekonomi.” 

Minister Clayton Bartolo betonade regeringens stöd till turistnäringen och dess betydelse för Maltas ekonomi. Han sa: ”MTAs bidrag till turismens utveckling har varit djupgående och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på den inslagna vägen. Myndigheten har varit en viktig hörnsten i skapandet av en färgstark turistsektor som framhäver vårt unika arv, vår kultur och vår naturliga skönhet för världen.” 

Jubileumsevenemanget innehöll också en särskild hyllning till tidigare MTA-personal och dess ledning, där deras arbete och hängivenhet uppmärksammades med minnesutmärkelser. 

Maltas turistmyndighet ser fram emot att fortsätta sitt uppdrag med att marknadsföra de maltesiska öarna som en destination av världsklass, utveckla besökarnas upplevelser och främja en hållbar turism under kommande år. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.