Connect with us

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP PRESENTERAR NYA FINANSIELLA MÅL

Published

on

Styrelsen för Humble Group AB (”Humble” eller ”Bolaget”) har idag beslutat om att anta nya finansiella mål. Beslutet grundas i den strukturella utvecklingen som Bolaget har genomgått sedan de tidigare målen kommunicerades den 1 december 2021. De nya målen syftar till att reflektera Bolagets målsättning avseende tillväxt och lönsamhet samt att återspegla Bolagets affärsplan på medellång sikt. Målen och Bolagets strategi kommer att presenteras mer ingående på Bolagets kapitalmarknadsdag den 19 september 2024 i Stockholm.

Nya finansiella mål på medellång sikt:

  • Tillväxtmål – Genomsnittlig nettoomsättningstillväxt om minst 15 procent per år, främst driven av organisk tillväxt.
  • Lönsamhetsmål – EBIT-marginal om minst 10 procent.
  • Kapitalstruktur – Nettoskuld i relation till EBITDA ska inte överskrida 2,5 gånger. Bolaget kan dock, under särskilda omständigheter, välja att överstiga denna nivå under kortare perioder i samband med förvärv.
  • Utdelningspolicy – Överskottet ska delas ut till aktieägarna när det fria kassaflödet överstiger tillgängliga investeringar i lönsam tillväxt. Utdelning till aktieägarna förutsätter att kapitalstrukturmålet är uppfyllt.

De nya målen reflekterar Humbles ambition att fortsätta växa och stärka sin position på marknaden samt Bolagets fokus på ökad lönsamhet och långsiktig finansiell stabilitet. Målen beaktar även förändrade marknadsförutsättningar i kombination med Bolagets utveckling och är utformade för att tydligt spegla Humbles strategi om att tillvarata tillväxtmöjligheter. Målsättningen är att en majoritet av nettoomsättningsökningen ska vara hänförlig till organisk tillväxt, där strategiska tilläggsförvärv kan tillkomma framgent efter att skuldsättningen har nått en tillfredställande nivå.

De uppdaterade finansiella målen avser att ge marknaden en tydligare bild av styrelsens och ledningens förväntansbild och ambition om att fortsätta växa Humble med stärkt lönsamhet på medellång sikt. Vi har goda förutsättningar att förbättra den underliggande rörelsemarginalen i våra dotterbolag framgent och givet den kraftiga uppskalningsfas vi verkat i de senaste två åren, så kommer vi även att få positiv effekt från skalbarhet av den operationella kostnadsbasen vi investerat i.” – Simon Petrén, VD Humble Group AB (publ).

Tidigare finansiella mål

  • Tillväxt – 16 miljarder kronor nettoomsättning proforma, organisk tillväxt om minst 15 % per år.
  • Lönsamhet – 1,9 miljarder kronor justerad EBITA proforma.
  • Kapitalstruktur – Nettoskuld över justerad EBITDA <2,5x – Nettoskuld i förhållande till RTM (rullande tolv månader) proforma justerad EBITDA ska inte överstiga 2,5 gånger. Bolaget kan dock, under särskilda omständigheter, välja att överstiga denna nivå under kortare perioder i samband med förvärv.
  • Utdelningspolicy – Överskottet ska delas ut till aktieägarna när det fria kassaflödet överstiger tillgängliga investeringar i lönsam tillväxt. Utdelning till aktieägarna förutsätter att kapitalstrukturmålet är uppfyllt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

Denna information är sådan som Humble Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Anna-Karin Stenberg ny ledamot i Ellevios styrelse

Published

on

By

Anna-Karin Stenberg har valts in som ordinarie ledamot i styrelsen för Ellevio.

Anna-Karin Stenberg har en bakgrund från bland annat Vattenfall där hon haft flera chefspositioner, senast chef för affärsområde Markets. Hon har även mångårig ledarerfarenhet från teknik-, telekommunikations- och hälsovårdssektorerna.

Anna-Karin Stenberg efterträder Sten Olsson som Folksams ägarrepresentant i Ellevios styrelse.

Ellevios styrelse består från och med den 15 januari 2025 av följande ordinarie ledamöter:

Fredrik Persson, styrelseordförande (oberoende)

Anna Belfrage (nominerad av Tredje AP-fonden)

Lars Clausen (nominerad av OMERS Infrastructure)

Göran Hägglund (nominerad av AMF)

Karin Jarl Månsson (nominerad av OMERS Infrastructure)

Michael McNicholas (nominerad av OMERS Infrastructure)

Anna-Karin Stenberg (nominerad av Folksam)

Tomas Bergquist (arbetstagarrepresentant)

David Tegehall (arbetstagarrepresentant)

För ytterligare information, kontakta:

Sarah Östberg, Head of Financial and Sustainability Communications, 070-971 12 40, fornamn.efternamn@ellevio.se

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Om Ellevio

Som ett av Sveriges ledande energiföretag har Ellevio en central roll i resan mot ett elektrifierat, fossilfritt samhälle. Vi erbjuder eldistribution och energilösningar till privat- och företagskunder. Våra elnät sträcker sig från kust till kust i Mellansverige och säkerställer trygg och stabil elförsörjning. Genom omfattande investeringar i energisystemet och innovativa energilösningar hjälper vi industrin och transportsektorn att ställa om och bidrar till framväxten av ett hållbart samhälle. Ellevio har nästan en miljon kunder och 800 anställda. Företaget ägs av pensionsförvaltarna AMF, Folksam, OMERS Infrastructure och Tredje AP-fonden. Läs mer på Ellevio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeachs ordförande blir arbetande styrelseordförande

Published

on

By

Syftet med förändringen är att styrelseordförande, för StoneBech Group AB (”StoneBeach”), Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten.

Pontus Wilgodt, som utsågs till StoneBeachs styrelseordförande på en extra bolagsstämman den 7 november 2024, övergår från den 15:e januari till att vara arbetande styrelseordförande på deltid. I första hand ska detta gälla fram till ordinarie bolagsstämma den 14 april. Syftet med förändringen är att Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten. 

”När jag tillträdde som styrelseordförande i höstas påbörjade jag tillsammans med styrelsen en total genomlysning av bolaget. Detta har mynnat ut i en rad åtgärder. Vi fortsätter nu att se över bolagets kostnader samt arbetar med att tydliggöra bolagets kommersiella budskap. Jag känner stor entusiasm och tillförsikt i arbetet med att, tillsammans med VD Mårten Bergstan, skapa ett lönsamt bolag med hållbar tillväxt. Vägen till detta kommer gå via att satsa på och utveckla StoneBeachs kärnverksamhet, säger styrelseordförande Pontus Wilgodt.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan – presentation av Husqvarna Groups bokslutskommuniké 2024

Published

on

By

Husqvarna Groups bokslutskommuniké 2024 publiceras den 5 februari 2025 cirka klockan 07.00. En kombinerad webbsändning och telefonkonferens med vd Pavel Hajman och CFO Terry Burke hålls klockan 10.00 samma dag. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Länk till webbsändningen:
https://husqvarnagroup.creo.se/4f888317-fb0e-4ca4-9abd-4d677a0dda92

 

För att delta i telefonkonferensen:

Sverige: 08 505 100 31

UK: +44 (0) 207 107 06 13

USA: +1 (1) 631 570 56 13

 

Rapporten och presentationen publiceras även på koncernens webbsida: www.husqvarnagroup.com/investors. 

 

För mer information, vänligen kontakta:
Investerare
Johan Andersson, Chef Investerrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Media
Henrik Sjöström, Presschef
+46 727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.