Connect with us

Marknadsnyheter

Elmarknaden just nu: Stora delar av Sverige upplever det lägsta elpriset sedan 2000

Published

on

Redan i augusti slogs rekordåret 2023 på antalet minuspriser i Sverige. Detta i kombination med en solig, blåsig och varm sommar, med en lägre efterfrågan på el, har pressat ner elpriserna till nivåer som liknar de från 2000. Undantaget är elområde 4 som bland annat har påverkats av elpriserna på kontinenten.

Spotpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool ligger på samma nivåer som i augusti 2000. Det genomsnittliga spotpriset är under 9 öre/kWh i hela landet förutom i elområde 4, södra Sverige, där det för augusti blev 49,54 öre/kWh. Minuspriserna för hela 2023 blev 429 timmar i SE3 (Södra Mellansverige) och hittills i år är antalet redan 437 timmar. I norra Sverige (elområde 1) är ökningen mer markant med 417 timmar hittills i år jämfört med i fjol då det var 368 timmar för hela året.

– Antalet minuspriser syns på elfakturan och har pressat ner elpriset betydligt. Minuspriserna uppstår när det är goda produktionsförhållanden och vi har haft mycket sol- och kärnkraft till elsystemet, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning Norden.

Prognoser visar att i september kommer det varma vädret initialt att hålla i sig vilket bäddar för fortsatt låga elpriser, om än något högre än i augusti. Att elområde 4 sticker ut beror bland annat på kopplingen till Europa, som har fortsatt volatila priser som skiljer sig mycket åt från en timme till en annan. Orsaken till volatiliteten på kontinenten beror delvis på mindre vindkraft men även på begränsningen av kärnkraft till Tyskland från Frankrike.

Tillgängligheten för kärnkraften i Norden ligger på drygt 80 procent av installerad effekt. Det blåser bra och fyllnadsgraden i de nordiska vattenmagasinen ligger på normala nivåer.

– Vädret är definitivt den faktor som påverkar elpriset mest. Vi har gynnsamma förhållanden med mycket sol och vind och under hösten brukar det regna mer vilket är positivt för vattenkraften. Man kan säga att vattenkraften, som går att reglera, har jobbat bra ihop med vinden, säger Jonas Stenbeck.

Geopolitiska spänningar skapar osäkerhet på terminsmarknaden vilket är inräknat i fastpriskontrakten som idag ligger på en betydligt högre nivå än priserna på spotprismarknaden.

Det finns mycket oroligheter i omvärlden så man kan se fastpriset som en försäkring. Det är endast tre månader kvar till vintern så om du inte redan har gjort det så är det bra att se över sitt elavtal. Väljer man fastpris så har man en sak mindre att oro sig för. När man står inför valet av elavtal är det lätt att jämföra det rörliga elpriset med ett fast elpris. Prisskillnaderna är idag stora men man får inte glömma bort att det fasta elpriset även inkluderar framtida vintermånader, säger Jonas Stenbeck.

Augusti 2024 (medelspotpris)   Augusti 2023 (medelspotpris)  
Elområde 1, Norra Sverige      8,86 öre/kWh  23,76 öre/kWh 
Elområde 2, Norra Mellansverige      8,51 öre/kWh  23,76 öre/kWh 
Elområde 3, Södra Mellansverige      8,54 öre/kWh  36,96 öre/kWh 
Elområde 4, Södra Sverige      45,93 öre/kWh  49,54 öre/kWh 

Spotpriset på Nord Pool Spot omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader.  

Se dagsaktuella timpriser på elbörsen Privat: Om elmarknaden just nu  Företag: Om elmarknaden just nu 

För ytterligare information kontakta:  Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår nya regler för klampning av fordon

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en proposition med förslag till nya regler för klampning. Bland annat försvinner tidsgränsen på 36 timmar för hur länge en klampningsåtgärd får bestå.

– Den som bryter mot regler på vägarna ska inte kunna slippa betala sanktionsavgifter genom att vänta ut tiden för hur länge fordonet kan stoppas. Därför beslutar regeringen nu om en proposition där tidsgränsen tas bort, så att det nu blir klampning på riktigt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

På vägtrafikområdet finns bestämmelser om att fortsatt färd med ett fordon i vissa fall ska hindras. Det kan till exempel vara av trafik­säkerhetsskäl eller om färden på annat sätt sker i strid med regelverket. Ett av sätten att hindra fortsatt färd är att låsa fast fordonet, så kallad klampning.

I förslaget till ny klampningslag finns bestämmelser om förbud mot ett fordons fortsatta färd för att säkra verkställighet av sanktionsavgifter på vägtrafikområdet, för att hindra fortsatta överträdelser av yrkestrafiklagstiftningen och för att hindra trafik med trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon.

Den nya lagen innehåller ingen tidsgräns för hur länge förbud och åtgärder får gälla, utan de ska bestå till dess att ett förskott för sanktionsavgiften har betalats eller när det annars saknas skäl att upprätthålla förbudet. Besluten kan omprövas och överklagas. 

Regeringen föreslår att den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Bakgrund

Regeringen föreslår ny lag för effektivare klampning av fordon – Regeringen.se

En effektivare och mer rättssäker klampning – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen går vidare med järnväg mellan Göteborg och Borås

Published

on

By

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ingå medfinansieringsavtal för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Trafikverket får uppdraget mot bakgrund av att berörda kommuner nu är överens om en sträckning för järnvägen.

– Under sommaren har landshövding Sten Tolgfors tillsammans med övriga parter genomfört ett konstruktivt arbete för att enas om en lösning för sträckan. Regeringen tar nu detta vidare genom uppdraget till Trafikverket, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Regeringen gav den 23 maj 2024 Länsstyrelsen i Västra Götalands län i uppdrag att sondera förutsättningarna att genomföra åtgärder i järnvägssystemet i stråket Göteborg–Borås. Bakgrunden var att flera aktörer meddelat att de inte såg att det fanns förutsättningar för att komma vidare med planeringen av den nya järnvägen.

När uppdraget nu redovisats framgår att nationella, regionala och lokala parter nu är överens om en sträckning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Vidare framgår att Västra Götalandsregionen, Göteborgs kommun, Borås kommun, Härryda kommun och Mölndals kommun är beredda att medfinansiera byggnationen.

Regeringen ger mot denna bakgrund ett uppdrag till Trafikverket att ingå medfinansieringsavtal i enlighet med Länsstyrelsens slutredovisning den 30 augusti 2024.

Uppdraget ska delredovisas senast den 1 oktober 2024 och slutredovisas senast 31 december 2024.

Bakgrund

Landshövding Sten Tolgfors ska söka lösning för järnvägssträckan Göteborg–Borås – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maltas turistmyndighet firar 25-årsjubileum med ett speciellt jubileumsevenemang

Published

on

By

Den 9:e september firade Maltas turistmyndighet, Malta Tourism Authority (MTA), sitt 25-årsjubileum med en storslagen tillställning i den historiska byggnaden Auberge d’Italie i Valletta, som tidigare varit MTAs huvudkontor. Jubileet markerar ett kvarts sekel av engagemang att marknadsföra Malta som en turistdestination i världsklass, främja ekonomisk tillväxt och utveckla besöksupplevelserna på de maltesiska öarna. 

Jubileumsfirandet samlade både tidigare och nuvarande MTA-personal, styrelsemedlemmar, VD, ledning och ministrar med ansvar för turism. Tidigare anställda uppmärksammades för sina bidrag till myndighetens framgång genom åren, vilket har spelat en avgörande roll för utvecklingen av Maltas turistsektor. Tillfälle gavs även att reflektera över MTAs resa genom åren och de utmaningar och framgångar som man mött på vägen. 

Evenemanget inkluderade tal från nyckelpersoner inom Maltas turistnäring, bland annat MTAs ordförande Gavin Gulia, MTAs VD Carlo Micallef och Clayton Bartolo, Maltas minister för Tourism.   

I sitt tal lyfte ordförande Gavin Gulia upp Maltas förvandling de senaste 25 åren och MTAs viktiga roll i att diversifiera turistutbudet. Han noterade: ”Vår framgång är resultatet av engagemanget och passionen hos alla som har arbetat inom myndigheten, både tidigare och nuvarande medarbetare, som delar visionen av att göra Malta till ett ledande globalt resmål.” 

VD Carlo Micallef tillade: ”Idag firar vi inte bara myndighetens framgångar, utan vi hedrar även arvet av de som lade grunden till den maltesiska turistnäringens framgång. När vi blickar mot framtiden är MTA fortsatt engagerade i innovation, hållbarhet och att stärka Maltas rykte på den internationella turistmarknaden för att säkerställa att turismen förblir en nyckelkomponent i de maltesiska öarnas ekonomi.” 

Minister Clayton Bartolo betonade regeringens stöd till turistnäringen och dess betydelse för Maltas ekonomi. Han sa: ”MTAs bidrag till turismens utveckling har varit djupgående och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på den inslagna vägen. Myndigheten har varit en viktig hörnsten i skapandet av en färgstark turistsektor som framhäver vårt unika arv, vår kultur och vår naturliga skönhet för världen.” 

Jubileumsevenemanget innehöll också en särskild hyllning till tidigare MTA-personal och dess ledning, där deras arbete och hängivenhet uppmärksammades med minnesutmärkelser. 

Maltas turistmyndighet ser fram emot att fortsätta sitt uppdrag med att marknadsföra de maltesiska öarna som en destination av världsklass, utveckla besökarnas upplevelser och främja en hållbar turism under kommande år. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.