Marknadsnyheter
Vattenfall pausar det havsbaserade vindkraftsprojektet Svenska Kriegers Flak
Vattenfall har beslutat att tills vidare pausa utvecklingen av det havsbaserade vindkraftsprojektet Svenska Kriegers Flak, eftersom investeringsförutsättningar saknas.
Svenska Kriegers Flak, beläget cirka 3 mil söder om Trelleborg, är Sveriges mest mogna havsbaserade vindkraftsprojekt. Vindkraftsparken beräknas kunna producera 2,7 TWh fossilfri el om året.
För närvarande saknas dock investeringsförutsättningar för Svenska Kriegers Flak. Vattenfall har därför beslutat att pausa den fortsatta utvecklingen av projektet. Vindkraftsparken var planerad att tas i drift under 2028, vilket i och med detta beslut inte längre är möjligt.
Skulle investeringsförutsättningarna förändras, och Vattenfalls tillstånd att bygga vindkraftsparken fortfarande gäller, kan arbetet komma att återupptas. Vattenfall har tidigare kommunicerat att en av grundförutsättningarna för att investera i projektet är en rimlig anslutningspunkt till ett utbyggt stamnät till havs.
Vattenfall utvecklar idag havsbaserade vindkraftsprojekt i Sverige som tillsammans har potential att årligen leverera 18 TWh fossilfri el till elområdena SE3 och SE4 fram till 2035.
Fakta om Svenska Kriegers Flak:
- Svenska Kriegers Flak ligger ungefär tre mil söder om Trelleborg. Området gränsar till de två redan byggda projekten på danska respektive tyska sidan av grundet Kriegers Flak.
- Vindkraftsparken Svenska Kriegers Flak beräknas producera omkring 2,7 TWh per år, vilket motsvarar behovet av förnybar hushållsel för drygt 500 000 hem eller att ladda cirka 1 miljon elbilar.
- I maj 2022 gav regeringen byggtillstånd för vindkraftsparken, som sammanlagt omfattar 35–50 vindkraftverk.
Läs mer om Vattenfalls olika vindkraftsprojekt i Sverige här: Våra vindprojekt i Sverige – Vattenfall
För ytterligare information kontakta:
Johan Sennerö, pressekreterare, 073-046 40 45, johan.senneroe@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Marknadsnyheter
Infranord tilldelas basunderhåll Kust till kust-banan Väst
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst. Det nya uppdraget gäller från och med 1 april 2026 och löper i sex år med möjlighet till ytterligare ett optionsår.
– Vi är stolta och glada över det förnyade förtroendet för underhållet av Kust till kust-banan Väst. Tilldelningen stärker och befäster Infranords ställning i regionen och vi ser fram emot att fortsätta vårt viktiga uppdrag att se till att person- och godstransporter kan ske tryggt och effektivt, säger Henrik Cederqvist, regionchef Syd på Infranord.
Tilldelningsbesluten kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelning meddelats.
För mer information:
Henrik Cederqvist, regionchef Syd, 0708-42 75 60
henrik.cederqvist@infranord.se
Emma Riblom, Kommunikationschef, 010-121 32 00
emma.riblom@infranord.se
Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om 5 miljarder kronor och cirka 1 600 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se
Marknadsnyheter
Lokala leveranser med eldrivna lastbilar från SSAB Hämeenlinna har startat
SSAB Europe och Kuljettava Oy (tidigare VR Transpoint väglogistik) pågår ett gemensamt projekt för att elektrifiera tunga industritransporter. SSAB i Hämeenlinna har installerat laddstationer för tunga fordon och Kuljettava Oy har investerat i två helelektriska trailerkombinationer från Scania. Den 9 januari 2025 började den första trailerkombinationen leverera stålprodukter till SSABs kunder inom en radie på upp till 100 kilometer från Hämeenlinna.
SSABs första leverans med ellastbil i Finland lämnade SSABs anläggning i Hämeenlinna den 9 januari 2025 i riktning mot BE Group i Lahtis.
”Det är fantastiskt att de första ellastbilstransporterna till finska kunder från Hämeenlinna nu har startat. Detta stödjer våra egna mål för att minska utsläppen från transporter och uppfyller kundernas önskemål. Kunderna har länge varit intresserade av transporter med lägre utsläpp och nu kan vi möta efterfrågan”, säger Lotta Ruottinen, försäljningschef för Finland och Baltikum på SSAB Europe.
”Vi är stolta över att ha börjat trafikera och tagit det första steget mot utsläppsfria tunga vägtransporter med el. I linje med vår gemensamma strategi fortsätter vi att minska transportutsläppen tillsammans med SSAB. Det är fint att se vad el som drivkraft ger möjlighet till redan nu. I fortsättningen kommer det att möjliggöra skalning i större utsträckning som en del av våra lösningar för att minska utsläppen från tung trafik”, säger verkställande direktör Tommi Välimäki, Kuljettava Oy.
Lotta Ruottinen, försäljningschef för Finland och Baltikum på SSAB Europe och Jussi Saukkonen och Antti Häkkinen från Kuljettava Oy.
SSAB har som mål att till stor del eliminera koldioxidutsläppen från den egna verksamheten runt 2030. Även våra kunders mål är att minska koldioxidutsläppen från sin egen verksamhet.
De eldrivna lastbilarna representerar den senaste tekniken och minskar även bullerstörningarna eftersom elmotorn i sig inte avger något buller. Dessa helt eldrivna lastbilar är bland de största i fråga om totalvikt för regelbundna kundleveranser i Finland.
SSABs och Kuljettava Oys gemensamma projekt lanserades med en förstudie i maj 2023 och pågår till september 2025. Projektets huvudsyfte är att undersöka genomförbarheten av elektrifiering av transporter inom närtrafiken inom tung industri på ett kommersiellt hållbart sätt för att minska utsläppen.
Under projektets gång samlas en mängd olika data in, bland annat prestandadata och praktiska erfarenheter av laddningstider och räckvidd när eldrivna lastbilar används för kortdistansleveranser av stålprodukter.
Transport- och kommunikationsverket Traficom har gett stöd för ett projekt som syftar till att möjliggöra utsläppsfria tunga industritransporter. De insamlade uppgifterna kommer att användas i Tampere universitets och VTT Tekniska Forskningscentrums projekt Six Hove, vars mål är att främja elektrifieringen av tung trafik och minska utsläppen med hjälp av en genomförbarhetsstudie.
Taggar:
Marknadsnyheter
Addtech förvärvar Coel Motori S.r.l.
Addtech Industrial Solutions, ett affärsområde inom Addtechkoncernen, har idag tecknat avtal om förvärv av 100 % av aktierna i Coel Motori S.r.l. (”Coel”).
Coel är en producent och leverantör av elektriska bromsmotorer och patenterade bromsmoduler till industriella applikationer på den europeiska marknaden. Coel har 24 anställda och omsätter cirka 8 miljoner EUR med huvudkontor i Milano, Italien.
Coel blir en del av och kompletterar väl befintlig verksamhet inom elektriska drivsystem i affärsenheten Material Processing.
Tillträde sker idag. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Addtechs resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.
Stockholm den 15 januari 2025
Addtech AB (publ)
För ytterligare information kontakta
Niklas Stenberg, VD, Addtech AB, +46 470 49 00
Daniel Prelevic, Affärsområdeschef, Addtech Industrial Solutions, +46 70 309 93 29
Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 4 000 anställda i drygt 150 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 20 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.
Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 januari 2025 kl. 13:30 (CET).
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke