Connect with us

Marknadsnyheter

MAG ansluter sig till Green Game Jam för femte året i rad

Published

on

I årets Green Game Jam, ett initiativ från Playing for the Planet, lanserar MAG särskilda event för att öka medvetenheten om avfallshantering och dess påverkan.

Stockholm, Sverige – 9 september 2024 – MAG Interactive meddelar idag sitt deltagande i Playing for the Planet Alliance, som möjliggörs genom FN:s miljöprogram (UNEP), för femte gången.

I kampanjen 2024 fokuserar MAG på att belysa ämnet avfallshantering och hur det kan förbättras.

Mänskligheten genererar uppskattningsvis 2,24 miljarder ton kommunalt avfall årligen, varav endast 55 % hanteras i kontrollerade anläggningar. Till år 2050 kan denna siffra stiga till 3,88 miljarder ton per år. Runt 931 miljoner ton mat slängs varje år, och upp till 37 miljoner ton plastavfall förväntas nå havet årligen fram till 2040, detta enligt UNEP och Världsbanken.

Idag lanserar flera av MAGs spel roliga aktiveringar för att öka medvetenheten om vikten av att minska avfall och att återvinna där avfall är oundvikligt. MAGs populära frågesportsspel Quizkampen engagerar sina spelare i Tyskland, Schweiz och Österrike med ett specialquiz om avfall och återvinning. Ordpusselspelen Wordzee och WordBrain släpper också specialevent som belyser avfall och återvinning.

“Vi är glada att för femte året i rad  samarbeta med Playing for the Planet och Green Game Jam. Våra spel är en utmärkt plattform för att skapa utbildande, engagerande innehåll som inspirerar våra spelare att lära sig mer om viktiga ämnen för att bevara vår miljö,” säger Daniel Hasselberg, VD för MAG Interactive.

Playing for the Planet Alliance är ett initiativ som möjliggörs genom FN:s miljöprogram och samlar spelföretag över hela världen med det gemensamma målet att använda spel för att uppmärksamma och inspirera för att förbättra världens klimat och miljö. MAG har utvecklat de speciella avfallseventen under 2024 års Green Game Jam, ett initiativ från Playing for the Planet där aktiva spel och publik skapar “gröna aktiveringar” som engagerar spelare i den globala miljöagendan.

Specialquizzet i Quizkampen och eventen i Wordzee och WordBrain lanseras idag och pågår fram till 23 september 2024.

Om Green Game Jam
Green Game Jam är en årlig utmaning för studios med aktiva spel och befintliga publik att skapa “gröna aktiveringar” som engagerar sina spelare i specifika miljöfrågor. Gröna aktiveringar är nya funktioner som implementeras antingen i spelet eller genom ”metaspel”, såsom genom sociala kanaler eller fysiska event. Dessa kan inkludera nya spellägen, kartor, temaevent, berättelser och andra kreativa sätt att göra spelare medvetna om miljöfrågor.

Målet med Green Game Jam är att utnyttja räckvidden och den kulturella kraften hos spel för att engagera människor över hela världen i dessa frågor. Genom att fokusera våra ansträngningar varje år på ett dedikerat miljötema visar vi vår ständigt växande deltagarlista att uppdraget att utbilda, öka medvetenheten och mobilisera för miljön kan gå hand i hand med att skapa fantastiska spel.

Om Playing for the Planet
Playing for the Planet Alliance är ett medlemsbaserat initiativ som stödjer spelindustrin i att minska dess miljöpåverkan. Initiativet grundades 2019 vid FN:s klimatåtgärdsmöte i New York och drivs med stöd av FN:s miljöprogram (UNEP).

Det finns för närvarande 50 medlemmar i alliansen. Genom att ansluta sig gör dessa företag specifika och mätbara åtaganden som sträcker sig från att förplikta sig till nettonollutsläpp i linje med Parisavtalet, till att integrera gröna budskap i sina spel.

Initiativet är utformat för att hjälpa de som är verksamma inom spelindustrin att påbörja sin hållbarhetsresa och att ta nästa steg för de som redan är på väg. Alliansen producerar årliga rapporter om framsteg och tillhandahåller resurser, forskning och vägledning för att hjälpa dem att nå sina mål. Genom detta strävar Playing for the Planet efter att leda med exempel för den bredare spel- och skärmindustrin.

För mer information, vänligen kontakta:
Tove Bengtsson / Communication Lead / +46 (0)72-220 73 22 / tove.bengtsson@maginteractive.se

Om MAG Interactive   
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Primetime, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alltmer populärt med bunden ränta på bolånet

Published

on

By

Ny statistik från Länsförsäkringar visar att det blir alltmer populärt att binda sin ränta på bolånet, och särskilt med en löptid på ett år. I oktober månad valde 15 procent av bankens kunder att binda bolåneräntan på ett år, att jämföra med 4 procent i juli.  -Vi har ett tydligt trendbrott, allt fler svenskar väljer att binda sina bolåneräntor. Det är drivet av att räntorna på bundna avtal ligger en bra bit under de rörliga räntorna, och att det överlag är jämnt skägg i kostnader mellan rörligt i ett år eller bundet på ett år. Alltfler tar därför det säkrare alternativet och väntar in ett nytt och lägre ränteläge, och på ett års sikt räknar svenskarna med att den rörliga boräntan ligger på 3,15 procent, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.  

Se bilaga med graf över bindningstider.

Fler väljer att binda

Länsförsäkringars nya statistik över bankens bolånetagare som tecknat nya avtal visar att allt fler väljer bunden ränta. I oktober 2024 var det 18 procent som valde bunden ränta på bolånet, mätt i pengavärde. Andelen som valde att binda på ett år uppgick till 15 procent, vilket är en markant ökning jämfört med juli månad då motsvarande andel var drygt 4 procent. Omvänt har andelen med rörligt på bolånet minskat från drygt 95 procent i juli till 82 procent i oktober månad. 

Samtidigt har räntenivåerna på bundna avtal minskat påtagligt sedan i somras, och i oktober månad var den bundna 1-årsräntan 3,35 procent. Det kan jämföras med 4,05 procent som är genomsnittet för de rörliga bolåneräntorna under samma månad, bland de åtta största bankerna. Länsförsäkringar prognostiserar dock att de rörliga bolåneräntorna kommer minska relativt snabbt, och landa runt 3 procent vid försommaren 2025.

  • Valet mellan rörligt och bundet på bolånet beror primärt på två saker, behovet av planerbarhet i sin ekonomi i kombination med vad man tror om den rörliga räntans utveckling jämfört med de bundna räntorna. Och nu har vi en situation med billiga bundna räntor, som är attraktivt för de som redan nu vill få lägre räntekostnader och på köpet få den extra trygghet som bundet innebär, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Billigare med rörligt eller bundet?

Länsförsäkringar har räknat ut hur kostnaderna kan bli för ett hushåll med 3 miljoner kronor i bolån som väljer rörligt avtal, givet Länsförsäkringars prognos, jämfört med om hushållet binder räntan i 1 år.

Resultatet visar att den som binder räntan på 1 år får en extra kostnad på 226 kr per månad. Den som väljer rörligt väntas få en månatlig räntekostnad på 5 636 kronor, som kan jämföras med 5 863 kronor i månaden med bundet avtal på ett år.

  • I stort är det dött lopp mellan rörligt och bundet på ett års tid, vilket är relativt ovanligt historiskt sett. I normalfallet brukar rörligt vara det betydligt billigare alternativet. Men att det inte är så nu förklarar det ökade intresset för bundna räntor. I tillägg kan populariteten för att binda på just ett år vara en följd av att man vill vänta in ett nytt och lägre ränteläge. Svenskarna tror på markanta räntesänkningar under det kommande året och att den rörliga bolåneräntan kommer att vara på 3,15 procent i oktober 2025, säger Stefan Westerberg.

 Månadskostnad, netto efter avdrag, med 3 miljoner kronor i bolån

Rörlig ränta i 1 år Fast ränta i 1 år Extra kostnad med bundet avtal
5 636 kronor per månad i 1 år 5 863 kronor per månad i 1 år 226 kronor per månad i 1 år

 Vad tror du att snitträntan för rörliga (3-månaders) bolån är om ett år?

Feb 24 Mar 24 Apr 24 Maj 24 Jun 24 Jul 24 Aug 24 Sep 24 Okt 24
Hushållens förväntningar på bolåneräntan på 1 års sikt 3,91% 3,78% 3,66% 3,53% 3,62% 3,53% 3,45% 3,25% 3,15 %

Anm.: Snitträntan är listräntan minus eventuell rabatt, dvs den ränta bolånetagaren betalar i praktiken.

Anm.: Räntenivåerna är viktade genomsnitt.

Anm.: Hushållens ränteförväntningar baseras på statistik från Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Den senaste mätningen gjordes mellan 7 och 16 oktober. 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KBT kan förändra hjärnan och förbättra behandlingen av depression

Published

on

By

En ny studie från Stanford Medicine visar att kognitiv beteendeterapi (KBT) inte bara minskar depression, utan även skapar långvariga förändringar i hjärnan. Genom problemlösningsterapi upplevde en tredjedel av deltagarna med både depression och fetma en förbättring. Forskarna observerade att förändringar i hjärnans kognitiva kontrollkrets kunde förutsäga vilka som skulle dra nytta av långsiktig behandling. Resultaten stödjer vikten av att anpassa behandlingen utifrån patientens hjärnaktivitet för att öka chanserna till framgång.

Källa: Hindustantimes

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 15.11.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
15.11.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 15.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

141 890

10,74

1 524 494,54

XSTO

112 073

10,75

1 204 515,87

XCSE

27 686

10,75

297 584,13

Summa

281 649

10,75

3 026 594,55

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5876 och DKK till EUR 7,4589
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 570 868 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.