Connect with us

Marknadsnyheter

Nysatsning på Friluftsfrämjandets Magasin Friluftsliv

Published

on

Friluftsfrämjandet gör under hösten en satsning på medlemstidningen Magasin Friluftsliv. Tidningen får ny ansvarig redaktör, Jenny Grundemark, och ett vässat redaktionellt uppdrag, som ska leda till större digital spridning för tidningens friluftsinspiration. Prisbelönta byrån A4 får uppdraget att producera magasinet.

Omslag Magasin Friluftsliv Magasin Friluftslivs nya redaktr

Magasin Friluftsliv har nyligen fått ny design och delvis nytt innehåll. Nu tar Friluftsfrämjandet ytterligare ett utvecklingssteg.  

Uppdraget att inspirera både den initierade friluftsexperten, och den entusiastiska nybörjaren tydliggörs. Ett nytt inslag är att tidningen ska granska friluftspolitiken, och friluftslivets förutsättningar och villkor. Populära inslag som tester, guider och matinspiration utvecklas, och tidningen ska genomsyras av ett hållbarhets- och mångfaldsperspektiv. Tidningen ska bli en innehållsmotor för fler av Friluftsfrämjandets kanaler, vilket innebär att mer innehåll ska spridas digitalt. På så sätt kan nya målgrupper inspireras till friluftsliv samtidigt som innehållet används mer resurseffektivt.  

– Vi ser mycket fram emot att utveckla ett redan mycket uppskattat medlemsmagasin tillsammans med A4. Friluftslivet skapar livsglädje och motverkar ensamhet, stillasittande, psykisk ohälsa och andra stora samhällsutmaningar. Genom ett inspirerande och kunnigt innehåll bidrar Magasin Friluftsliv till att fler kommer ut i naturen. Nu vässar vi innehållet och tar ut det i nya kanaler, för att friluftsinspirationen ska nå nya målgrupper, säger Friluftsfrämjandets kommunikations- och samhällschef Helena Färnsten.  

A4 har stor erfarenhet av redaktionell produktion för organisationer inom civilsamhället, och gör tidningar, grafisk form och digitala medier för bland annat Akademikerförbundet SSR, Amnesty, Reumatikerförbundet, Svensk biblioteksförening, RFSU, Svensk sjuksköterskeförening och Bröstcancerförbundet. A4 tar över produktionen av Magasin Friluftsliv från och med september.  

– Det blir en ära och ett nöje att få producera en så populär medlemstidning som Magasin Friluftsliv, säger Jens Stenberg, vd på A4. Friluftsfrämjandet är en starkt värderingsdriven verksamhet med hög trovärdighet och ett viktigt samhällsuppdrag, på alla sätt en inspirerande uppdragsgivare och en perfekt matchning med A4 och vår redaktionella kvalitet. 

Jenny Grundemark tar över som ny ansvarig redaktör för Magasin Friluftsliv. Jenny har lång erfarenhet som journalist, redaktör och redaktionschef från bland annat Expressen och Aller Media, där hon har arbetat med flera av Sveriges mest kända tidskriftsvarumärken. Hon har bland annat varit ansvarig för flera resetitlar och lett redaktionella satsningar för etablerade tidskrifter som MåBra och Femina. Jenny är utbildad skidlärare inom Friluftsfrämjandet och har arbetat flera vintrar i den svenska fjällvärlden. 

– Jag är otroligt stolt över att få axla rollen som ansvarig redaktör för Magasin Friluftsliv. Med min erfarenhet, i kombination med min passion för friluftsliv, ser jag fram emot att utveckla tidningen och stärka dess röst inom friluftspolitiska frågor, samtidigt som vi fortsätter att inspirera både nybörjare och erfarna friluftsentusiaster. Det är en fantastisk möjlighet att få arbeta med något som ligger så nära mitt hjärta, säger Jenny Grundemark. 

Art Director för Magasin Friluftsliv blir Ulrika Sandh, senior AD och teamleader på A4. Ulrika har bland annat genomfört redesignen av Socionomen som vann Tidskriftspriset 2021. 

Ansvarig utgivare för Magasin Friluftsliv blir Friluftsfrämjandets kommunikations- och samhällschef Helena Färnsten. 

Fakta: 
Magasin Friluftsliv är Friluftsfrämjandets medlemsmagasin som utkommer 4 gånger per år, i en upplaga på cirka 40 000. En undersökning från 2022 visar att 9 av 10 läsare uppskattar innehållet i tidningen. För 8 av 10 organisationens medlemmar är tidningen en viktig medlemsförmån.  

För mer information: 
Friluftsfrämjandet, Helena Färnsten, 070 345 56 51 
A4, Jens Stenberg, 070 357 40 06 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Perpetua Medical offentliggör tidsplan för sammanläggning av aktier

Published

on

By

Styrelsen i Perpetua Medical AB (publ) (”Perpetua Medical” eller ”Bolaget”) har, med stöd av bemyndigandet från den extra bolagsstämman som hölls den 30 augusti 2024, fastställt avstämningsdag och tidsplan för sammanläggning av Bolagets aktier.

Den 30 augusti 2024 beslutade den extra bolagsstämman i Perpetua Medical att genomföra en sammanläggning av aktier, innebärandes att tjugofyra (24) befintliga aktier sammanläggs till en (1) ny aktie. Styrelsen har nu, i enlighet med bolagsstämmans bemyndigande, fastställt avstämningsdag för sammanläggningen av aktier till den 27 september 2024. De aktieägare vars innehav på avstämningsdagen inte är jämt delbart med tjugofyra (24), kommer att vederlagsfritt erhålla så många aktier som krävs för att aktieägarens innehav ska bli jämt delbart med tjugofyra (24). Erhållande av aktier enligt ovan och sammanläggningen av aktier kommer ske genom Euroclear Sweden AB:s försorg utan att någon åtgärd behöver vidtas av Bolagets aktieägare.

Sista dagen för handel i Bolagets aktier innan sammanläggningen är den 25 september 2024 och första dagen för handel i Bolagets aktier efter sammanläggningen är den 26 september 2024. Bolagets aktiekurs kommer därmed att återspegla effekten av sammanläggningen den 26 september 2024.

Effekten av sammanläggning kommer att synas på aktieägares depåer den 26 september 2024 som en signifikant ökning av priset per aktie, eftersom Bolagets totala marknadsvärde kommer att fördelas på ett betydligt lägre antal aktier. Det faktiska värdet av en enskild aktieägares innehav påverkas dock inte av sammanläggningen.

Efter sammanläggningen av aktier kommer det totala antalet aktier i Bolaget att uppgå till 4 521 674, envar med ett kvotvärde om cirka 0,24 kronor.
Till följd av sammanläggningen kommer Perpetua Medical att byta ISIN-kod. Från och med den 26 september 2024 handlas aktien i Bolaget med den nya ISIN-koden SE0022726311.

Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 september 2024, kl. 11:30 CEST.

För mer information

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Hedlund, tillförordad VD, tel: 070-952 09 12 eller via

e-post: anders.hedlund@perpetuamedical.se

Certified Adviser

Perpetua Medicals Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via ca@mangold.se

Om Perpetua Medical AB (publ)

Perpetua Medical är en serieförvärvare av lönsamma företag inom hälsovårdssektorn. Bolagets bedömning är att en decentraliserad ägarmodell, där verksamhet och beslutsfattande sker i fristående dotterbolag, skapar de bästa förutsättningarna för värdeskapande. Företagsnamnet Perpetua (det latinska ordet för evig) speglar strategin att förvärva företag för att äga dem och utan någon fast tidshorisont.

Mer information om bolaget finns tillgänglig på bolagets hemsida https://perpetuamedical.se/.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Comintelli tilldelas kontrakt av amerikanska myndigheten Battelle/PNNL

Published

on

By

Comintelli AB, en ledande aktör inom marknads- och omvärldsbevakning, har tilldelats ett kontrakt för sin SaaS plattform av den amerikanska myndigheten Battelle och Pacific Northwest National Laboratory (PNNL). Detta avtal bekräftar Comintellis fortsatta tillväxt inom avancerade informationslösningar för innovativa organisationer.

Battelle (https://www.battelle.org/), en global ledare inom tillämpad forskning och teknik, ansvarar för förvaltningen av Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) på uppdrag av USAs energidepartement. PNNL är känt för sin banbrytande forskning inom energi, miljö, hållbarhet och nationell säkerhet. Comintellis plattform kommer att stödja deras arbete genom att organisera och leverera relevant information.

”Vi är stolta över att expandera inom den amerikanska offentliga sektorn, och detta kontrakt markerar en viktig milstolpe för Comintelli,” säger Jesper Martell, VD för Comintelli. ”Vi är också glada att meddela att Comintelli har erhållit vårt ID från SAM.gov, vilket är ett avgörande steg för framtida affärer med amerikanska federala myndigheter. Detta positionerar oss starkt för att ytterligare stödja amerikanska myndigheter med AI-baserade verktyg för omvärldsanalys och bevakning, i enlighet med de senaste kraven för federala upphandlingar.”

Jesper Martell, CEO 

Email: jesper.martell@comintelli.com
Phone: +46 8 6637 600

 

Om Comintelli

Comintelli (www.comintelli.com) är en ledande leverantör av mjukvara för omvärldsanalys (s.k. Market and Competitive Intelligence). Företaget grundades 1999 och har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt ett dotterbolag i USA. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market med kortnamn: COMINT.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lunds universitet och Freja i avtal om internationell e-legitimering

Published

on

By

Freja eID Group AB (publ) och Lunds universitet utökar sitt avtal om identifiering att även inkludera utländska användare. Det utökade avtalet omfattar även Freja OrgID för e-tjänstelegitimering och användning av Frejas digitala tjänstekort.   

Lunds universitet var ett av de första lärosäten som anslöt till Freja redan 2019. Under åren har avvändningen utökats och nya behov har uppstått i takt med universitetets digitalisering. Under åren har även Frejas funktionalitet utökats, med bland annat en rollbaserad e-tjänstelegitimation, stöd för utländska användare och digitalt tjänstekort.

Det utökade avtalet innebär att Lunds universitet nu får tillgång till fler av Frejas funktioner, med fokus på just e-tjänstelegitimering och utländska användare. Bland universitetets 18 000 anställda och övriga verksamma är en betydande del utländska forskare som deltar aktivt i verksamheten.

Genom att utöka avtalet med Freja kan man nu hantera utländska användare med e-legitimation, lika smidigt som man länge kunnat göra med svenska användare.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
”Det utökade avtalet med Lunds universitet visar tydligt vad vi menar med att Freja är en skalbar plattform. Dels kan vi skala upp genom att addera fler funktioner, dels kan vi skala upp användandet genom att lägga till stöd för fler nationaliteter. Med stöd för 167 nationaliteter har vi ett oerhört starkt erbjudande i utbildningssektorn med den internationella prägel som finns där.”

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: 
johan.henrikson@frejaeid.se

Om Freja eID Group

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.