Connect with us

Marknadsnyheter

Ny rapport: spelarlöner hotar SHL-klubbarnas överlevnad

Published

on

För nionde året i rad har EY analyserat ekonomin i SHL. Analysen visar att klubbarnas ekonomi försämrades under säsongen 2023/2024. 11 av 14 klubbar redovisade ett negativt rörelseresultat. Stigande spelarlöner är den främsta orsaken. Klubbarnas lönekostnader ökade med nästan 21 procent. SHL lockade rekordpublik, men klubbarnas intäkter ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Det sätter press på klubbarnas möjlighet att uppfylla kraven på elitlicens för spel i SHL. Om kostnaderna fortsätter att öka mer än intäkterna kan 6 av 14 klubbar få svårt att klara kraven på elitlicens nästa år.

Den årliga rapporten ”Hur mår svensk elithockey?” från rådgivnings- och revisionsföretaget EY visar att SHL-klubbarnas vinster sjunker. Under säsongen 2023/2024 redovisade 11 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Föregående säsong redovisade 7 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Totalt sett gjorde klubbarna ett negativt rörelseresultat (nettoomsättning minus totala kostnader) på minus 65,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med minus 49,9 miljoner kronor under 2022/2023. Den främsta orsaken till det minskade resultatet är spelarlönerna. Jämfört med föregående säsong ökade klubbarnas lönekostnader med totalt 23 miljoner kronor eller nästan 21 procent. 

– Konkurrensen om spelare är hård, inte bara från svenska klubbar, utan även Europa och NHL. Spel i SHL kontra Hockeyallsvenskan innebär stora ekonomiska skillnader, till exempel vad gäller rättighetsersättningar. Sedan har vi den tävlingsmässiga aspekten där spel i högsta divisionen är det som gäller. För att hålla sig kvar i SHL satsar klubbarna på sina spelartrupper. Om klubbarna inte kan hitta nya intäktsströmmar eller öka befintliga bör de se över sina lönekostnader. Det är inte ekonomiskt hållbart att lönekostnaderna ökar, utan att intäkterna också ökar. Klubbar som inte klarar de ekonomiska kraven på elitlicens för spel i SHL kan i värsta fall riskera degradering, säger Carlos Esterling, ansvarig för Sports Business Services på EY. 

Klubbarnas lönekostnader  
Enligt årets rapport har Rögle BK med knappt 134 miljoner kronor den högsta lönekostnaden i SHL. Lägst lönekostnad har Malmö Redhawks med drygt 68 miljoner kronor.

  

Lägre vinster trots publikrekord 
Under 2023/2024 slogs publikrekord och SHL var ett av Sveriges mest besökta evenemang. Den totala publiksiffran landade på nästan 2,6 miljoner åskådare. SHL:s totala nettoomsättning uppgick till drygt 2,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2023/2024. Samtidigt ökade klubbarnas totala kostnader med nästan 5 procent. 

– Intäkterna ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Flera klubbar uppger att inflation och lågkonjunktur ledde till ökade räntekostnader. Förhoppningsvis kan den senaste tidens räntesänkningar och mer positiva inflationssiffror bidra till att stärka klubbarnas ekonomi. Samtidigt kvarstår utmaningen med spelarlöner, säger Carlos Esterling. 

Minskad kassalikviditet oroar 
Årets rapport visar att klubbarnas kassalikviditet har minskat jämfört med föregående år. Kassalikviditeten är ett mått på klubbarnas betalningsförmåga på kort sikt. En låg kassalikviditet kan göra klubbarna känsliga för plötsliga tapp i intäktsströmmarna. Enligt årets rapport har 7 av 14 klubbar en kassalikviditet som ligger under 1. Ett värde under 1 innebär att klubben inte kan lösa sina kortfristiga skulder. Många klubbar räddas av starka egna kapital, men även här finns varningssignaler. 

Krav för elitlicens står på spel 
För att beviljas elitlicens för spel i SHL måste klubbarna bland annat uppfylla krav på eget kapital. Årets krav på 8 procent av omsättningen i eget kapital uppnår samtliga 14 klubbar i SHL. Men för elitlicens år 2025 krävs 10 procent av klubbens totala omsättning i eget kapital. I dagsläget når fyra klubbar inte upp till det kravet. Fortsätter klubbarnas kostnader att öka mer än intäkterna under nästa år hamnar ytterligare två klubbar i riskzonen. Det innebär att nästan hälften av SHL-klubbarna riskerar att inte klara kravet för elitlicens nästa år.  

Framtidsutsikter för klubbar i SHL 
Ökade lönekostnader, negativa rörelseresultat och licenskraven sätter stor press på SHL-klubbarna att prestera ekonomiskt. 

– Att många klubbar kämpar med sin ekonomi är en viktig fråga för hela sporten. Om förutsättningarna förblir oförändrade kan klubbarna tvingas skära ner på verksamhet och sportsliga ambitioner, säger Carlos Esterling. 

Läs mer i årets rapport, förhandsversion finns bifogad för underlag till media, fullständig rapport kommer finnas för publik nerladdning på ey.com/se under vecka 39.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för Sport Business Services på EY i Sverige, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com

Miriam Franzén, Communication Advisor, EY i Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY Sports Business Services
EY Sports Business Services är ett rikstäckande nätverk med medarbetade från EY som stödjer idrottsföreningar, förbund och dess intressenter med EY:s tjänster inom revision, affärsrådgivning, skatt och transaktioner. Våra medarbetade har en bred erfarenhet från många olika idrottsområden och bland våra kunder finns såväl enskilda idrottare som klubb- och landslag, både i Sverige och internationellt. Vi har kontakt med de flesta elitklubbarna inom de stora lagsporterna i Sverige, liksom med flera stora idrottsförbund. www.ey.com/sv_se/assurance/sports-business-services

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB AND HEMMAKVÄLL ENTER STRATEGIC PARTNERSHIP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” or ”the Company”), has, through its subsidiary Sam och Son Grossist AB (”Privab”), entered into a strategic partnership with Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) with the aim to drive joint growth and strengthen their positions in the Swedish market (the ”Partnership”).

Hemmakväll, a leading player in the confectionery and snack retail sector with 69 stores, and Privab, a nationwide wholesaler in the grocery trade, have signed a collaboration agreement marking the beginning of a new phase of shared growth. The partnership brings together two of Sweden’s most prominent players in the grocery industry and will create new opportunities for both Privab and Hemmakväll to grow and develop together. Hemmakväll sees significant advantages in Privab’s wide product range and its ability to quickly adapt to market needs.

The Partnership will be initiated on 1 January 2025 and is expected to generate annual revenue of approximately SEK 70 million for Privab. The agreement is also expected to pave the way for further collaborations and development initiatives in the long term.

“We are proud of the partnership with Hemmakväll where we look forward to working together long-term and on a strategic level. The partnership also underlines the attractiveness of Privab’s distribution platform and our commitment to creating long-term growth, through collaborations with leading retail chains in the Swedish market.” – Niklas Andersson, CEO, Privab

Privab’s product range fits perfectly with our profile, and their high flexibility makes them the ideal partner to ensure that we can always offer our customers the best selection.” – Jan Richter, CEO, Hemmakväll.

”I’m looking forward to collaborating with Hemmakväll, a brand associated with quality and innovation. This partnership is an important milestone for us when it comes to strengthening our position in the market and together, we will be able to take our customer offer to the next level.” – Magnus Runestam, Sales Manager, Privab.

About Privab
Privab is a nationwide wholesaler specializing in supplying Sweden’s grocery and service trade with a wide range of products within confectionery, snacks, beverages, and food.

About Hemmakväll
Hemmakväll is a Swedish retail chain specializing in the sale of confectionery and snacks. With 69 stores across the country, the company is one of the leading players in the candy trade in Sweden. In addition to its wide range of candy, chocolate, and snacks, Hemmakväll also offers movie rentals and various types of entertainment products. The company is known for creating a unique experience around its products, focusing on quality and a broad selection that appeals to both spontaneous and planned purchases.

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

About Humble
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB OCH HEMMAKVÄLL INGÅR STRATEGISKT PARTNERSKAP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” eller ”Bolaget”) har genom dotterbolaget Sam och Son Grossist AB (”Privab”) ingått ett strategiskt partnerskap med Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) med ambition att driva gemensam tillväxt och stärka sin position på den svenska marknaden (”Samarbetet”).

Hemmakväll, en ledande aktör inom konfektyr- och snackshandeln med 69 butiker, och Privab, en rikstäckande grossist inom dagligvaruhandeln, har tecknat ett samarbetsavtal som markerar början på en ny fas av gemensam tillväxt. Samarbetet förenar två av Sveriges mest framstående aktörer inom dagligvaruhandeln och kommer att skapa nya möjligheter för Privab och Hemmakväll att växa och utvecklas tillsammans. Hemmakväll ser stora fördelar i Privabs breda sortiment och deras förmåga att snabbt anpassa sig efter marknadens behov.

Samarbetet inleds den 1 januari 2025 och förväntas generera en årlig omsättning om cirka 70 miljoner kronor för Privab. Avtalet förväntas även öppna upp för ytterligare samarbeten och utvecklingsinitiativ på lång sikt.

Vi är stolta över partnerskapet med Hemmakväll där vi ser fram emot att arbeta tillsammans långsiktigt och på en strategisk nivå. Partnerskapet understryker även attraktiviteten i Privabs distributionsplattform och vårt engagemang för att skapa långsiktig tillväxt, genom samarbeten med ledande butikskedjor på den svenska marknaden.” – Niklas Andersson, VD, Privab.

Privabs sortiment passar perfekt med vår profil, och deras höga flexibilitet gör dem till den ideala partnern för att säkerställa att vi alltid kan erbjuda våra kunder det bästa utbudet.” – Jan Richter, VD, Hemmakväll.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Hemmakväll, ett varumärke förknippat med kvalitet och innovation. Detta partnerskap är en viktig milstolpe när det kommer till att stärka vår position på marknaden och driva hållbar tillväxt. Tillsammans kommer vi kunna ta våra kunderbjudanden till nästa nivå.” – Magnus Runestam, Försäljningschef, Privab.

Om Privab
Privab är en rikstäckande grossist specialiserad på att förse den svenska dagligvaruhandeln och servicehandeln med ett brett sortiment av produkter inom konfektyr, snacks, drycker och livsmedel.

Om Hemmakväll
Hemmakväll är en svensk butikskedja som specialiserar sig på försäljning av konfektyr och snacks. Med 69 butiker över hela landet är företaget en av de ledande aktörerna inom godishandeln i Sverige. Utöver sitt breda utbud av godis, choklad och snacks erbjuder Hemmakväll även filmuthyrning och olika typer av underhållningsprodukter. Företaget är känt för att ge kunderna en upplevelse kring sina produkter, med fokus på kvalitet och ett brett sortiment som lockar till både spontan och planerad konsumtion.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADDvise erhåller order till ett värde av 1,3 MUSD

Published

on

By

ADDvise Groups dotterbolag MRC Systems har erhållit en order från Medsept. Bolaget tillverkar medicintekniska produkter för hälso- och sjukvårdsindustrin och är baserat i Oran, Algeriet.

Ordern har ett värde på cirka 1,3 MUSD. Ordern avser design och konstruktion av en renrumsanläggning med tillhörande produkter för en ny medicinteknisk tillverkningsanläggning på cirka 700m2 baserat i Oran, Algeriet. Leverans av ordern är planerad att slutföras under Q2 2025.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Torstensson, VD
+46 704 33 20 19
staffan.torstensson@addvisegroup.se

Viktig information

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2024 kl. 14:20 CEST.

 

Om ADDvise Group

ADDvise är en internationell life science-koncern. Med en decentraliserad ägarmodell utvecklar och förvärvar vi högkvalitativa företag inom affärsområdena Lab och Sjukvård. Koncernen omfattar över 20 bolag och omsätter närmare 2 miljarder SEK. ADDvise är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Trending

Marknadsnyheter

Ny rapport: spelarlöner hotar SHL-klubbarnas överlevnad

Published

on

För nionde året i rad har EY analyserat ekonomin i SHL. Analysen visar att klubbarnas ekonomi försämrades under säsongen 2023/2024. 11 av 14 klubbar redovisade ett negativt rörelseresultat. Stigande spelarlöner är den främsta orsaken. Klubbarnas lönekostnader ökade med nästan 21 procent. SHL lockade rekordpublik, men klubbarnas intäkter ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Det sätter press på klubbarnas möjlighet att uppfylla kraven på elitlicens för spel i SHL. Om kostnaderna fortsätter att öka mer än intäkterna kan 6 av 14 klubbar få svårt att klara kraven på elitlicens nästa år.

Den årliga rapporten ”Hur mår svensk elithockey?” från rådgivnings- och revisionsföretaget EY visar att SHL-klubbarnas vinster sjunker. Under säsongen 2023/2024 redovisade 11 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Föregående säsong redovisade 7 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Totalt sett gjorde klubbarna ett negativt rörelseresultat (nettoomsättning minus totala kostnader) på minus 65,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med minus 49,9 miljoner kronor under 2022/2023. Den främsta orsaken till det minskade resultatet är spelarlönerna. Jämfört med föregående säsong ökade klubbarnas lönekostnader med totalt 23 miljoner kronor eller nästan 21 procent. 

– Konkurrensen om spelare är hård, inte bara från svenska klubbar, utan även Europa och NHL. Spel i SHL kontra Hockeyallsvenskan innebär stora ekonomiska skillnader, till exempel vad gäller rättighetsersättningar. Sedan har vi den tävlingsmässiga aspekten där spel i högsta divisionen är det som gäller. För att hålla sig kvar i SHL satsar klubbarna på sina spelartrupper. Om klubbarna inte kan hitta nya intäktsströmmar eller öka befintliga bör de se över sina lönekostnader. Det är inte ekonomiskt hållbart att lönekostnaderna ökar, utan att intäkterna också ökar. Klubbar som inte klarar de ekonomiska kraven på elitlicens för spel i SHL kan i värsta fall riskera degradering, säger Carlos Esterling, ansvarig för Sports Business Services på EY. 

Klubbarnas lönekostnader  
Enligt årets rapport har Rögle BK med knappt 134 miljoner kronor den högsta lönekostnaden i SHL. Lägst lönekostnad har Malmö Redhawks med drygt 68 miljoner kronor.

  

Lägre vinster trots publikrekord 
Under 2023/2024 slogs publikrekord och SHL var ett av Sveriges mest besökta evenemang. Den totala publiksiffran landade på nästan 2,6 miljoner åskådare. SHL:s totala nettoomsättning uppgick till drygt 2,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2023/2024. Samtidigt ökade klubbarnas totala kostnader med nästan 5 procent. 

– Intäkterna ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Flera klubbar uppger att inflation och lågkonjunktur ledde till ökade räntekostnader. Förhoppningsvis kan den senaste tidens räntesänkningar och mer positiva inflationssiffror bidra till att stärka klubbarnas ekonomi. Samtidigt kvarstår utmaningen med spelarlöner, säger Carlos Esterling. 

Minskad kassalikviditet oroar 
Årets rapport visar att klubbarnas kassalikviditet har minskat jämfört med föregående år. Kassalikviditeten är ett mått på klubbarnas betalningsförmåga på kort sikt. En låg kassalikviditet kan göra klubbarna känsliga för plötsliga tapp i intäktsströmmarna. Enligt årets rapport har 7 av 14 klubbar en kassalikviditet som ligger under 1. Ett värde under 1 innebär att klubben inte kan lösa sina kortfristiga skulder. Många klubbar räddas av starka egna kapital, men även här finns varningssignaler. 

Krav för elitlicens står på spel 
För att beviljas elitlicens för spel i SHL måste klubbarna bland annat uppfylla krav på eget kapital. Årets krav på 8 procent av omsättningen i eget kapital uppnår samtliga 14 klubbar i SHL. Men för elitlicens år 2025 krävs 10 procent av klubbens totala omsättning i eget kapital. I dagsläget når fyra klubbar inte upp till det kravet. Fortsätter klubbarnas kostnader att öka mer än intäkterna under nästa år hamnar ytterligare två klubbar i riskzonen. Det innebär att nästan hälften av SHL-klubbarna riskerar att inte klara kravet för elitlicens nästa år.  

Framtidsutsikter för klubbar i SHL 
Ökade lönekostnader, negativa rörelseresultat och licenskraven sätter stor press på SHL-klubbarna att prestera ekonomiskt. 

– Att många klubbar kämpar med sin ekonomi är en viktig fråga för hela sporten. Om förutsättningarna förblir oförändrade kan klubbarna tvingas skära ner på verksamhet och sportsliga ambitioner, säger Carlos Esterling. 

Läs mer i årets rapport, förhandsversion finns bifogad för underlag till media, fullständig rapport kommer finnas för publik nerladdning på ey.com/se under vecka 39.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för Sport Business Services på EY i Sverige, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com

Miriam Franzén, Communication Advisor, EY i Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY Sports Business Services
EY Sports Business Services är ett rikstäckande nätverk med medarbetade från EY som stödjer idrottsföreningar, förbund och dess intressenter med EY:s tjänster inom revision, affärsrådgivning, skatt och transaktioner. Våra medarbetade har en bred erfarenhet från många olika idrottsområden och bland våra kunder finns såväl enskilda idrottare som klubb- och landslag, både i Sverige och internationellt. Vi har kontakt med de flesta elitklubbarna inom de stora lagsporterna i Sverige, liksom med flera stora idrottsförbund. www.ey.com/sv_se/assurance/sports-business-services

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB AND HEMMAKVÄLL ENTER STRATEGIC PARTNERSHIP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” or ”the Company”), has, through its subsidiary Sam och Son Grossist AB (”Privab”), entered into a strategic partnership with Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) with the aim to drive joint growth and strengthen their positions in the Swedish market (the ”Partnership”).

Hemmakväll, a leading player in the confectionery and snack retail sector with 69 stores, and Privab, a nationwide wholesaler in the grocery trade, have signed a collaboration agreement marking the beginning of a new phase of shared growth. The partnership brings together two of Sweden’s most prominent players in the grocery industry and will create new opportunities for both Privab and Hemmakväll to grow and develop together. Hemmakväll sees significant advantages in Privab’s wide product range and its ability to quickly adapt to market needs.

The Partnership will be initiated on 1 January 2025 and is expected to generate annual revenue of approximately SEK 70 million for Privab. The agreement is also expected to pave the way for further collaborations and development initiatives in the long term.

“We are proud of the partnership with Hemmakväll where we look forward to working together long-term and on a strategic level. The partnership also underlines the attractiveness of Privab’s distribution platform and our commitment to creating long-term growth, through collaborations with leading retail chains in the Swedish market.” – Niklas Andersson, CEO, Privab

Privab’s product range fits perfectly with our profile, and their high flexibility makes them the ideal partner to ensure that we can always offer our customers the best selection.” – Jan Richter, CEO, Hemmakväll.

”I’m looking forward to collaborating with Hemmakväll, a brand associated with quality and innovation. This partnership is an important milestone for us when it comes to strengthening our position in the market and together, we will be able to take our customer offer to the next level.” – Magnus Runestam, Sales Manager, Privab.

About Privab
Privab is a nationwide wholesaler specializing in supplying Sweden’s grocery and service trade with a wide range of products within confectionery, snacks, beverages, and food.

About Hemmakväll
Hemmakväll is a Swedish retail chain specializing in the sale of confectionery and snacks. With 69 stores across the country, the company is one of the leading players in the candy trade in Sweden. In addition to its wide range of candy, chocolate, and snacks, Hemmakväll also offers movie rentals and various types of entertainment products. The company is known for creating a unique experience around its products, focusing on quality and a broad selection that appeals to both spontaneous and planned purchases.

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

About Humble
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB OCH HEMMAKVÄLL INGÅR STRATEGISKT PARTNERSKAP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” eller ”Bolaget”) har genom dotterbolaget Sam och Son Grossist AB (”Privab”) ingått ett strategiskt partnerskap med Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) med ambition att driva gemensam tillväxt och stärka sin position på den svenska marknaden (”Samarbetet”).

Hemmakväll, en ledande aktör inom konfektyr- och snackshandeln med 69 butiker, och Privab, en rikstäckande grossist inom dagligvaruhandeln, har tecknat ett samarbetsavtal som markerar början på en ny fas av gemensam tillväxt. Samarbetet förenar två av Sveriges mest framstående aktörer inom dagligvaruhandeln och kommer att skapa nya möjligheter för Privab och Hemmakväll att växa och utvecklas tillsammans. Hemmakväll ser stora fördelar i Privabs breda sortiment och deras förmåga att snabbt anpassa sig efter marknadens behov.

Samarbetet inleds den 1 januari 2025 och förväntas generera en årlig omsättning om cirka 70 miljoner kronor för Privab. Avtalet förväntas även öppna upp för ytterligare samarbeten och utvecklingsinitiativ på lång sikt.

Vi är stolta över partnerskapet med Hemmakväll där vi ser fram emot att arbeta tillsammans långsiktigt och på en strategisk nivå. Partnerskapet understryker även attraktiviteten i Privabs distributionsplattform och vårt engagemang för att skapa långsiktig tillväxt, genom samarbeten med ledande butikskedjor på den svenska marknaden.” – Niklas Andersson, VD, Privab.

Privabs sortiment passar perfekt med vår profil, och deras höga flexibilitet gör dem till den ideala partnern för att säkerställa att vi alltid kan erbjuda våra kunder det bästa utbudet.” – Jan Richter, VD, Hemmakväll.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Hemmakväll, ett varumärke förknippat med kvalitet och innovation. Detta partnerskap är en viktig milstolpe när det kommer till att stärka vår position på marknaden och driva hållbar tillväxt. Tillsammans kommer vi kunna ta våra kunderbjudanden till nästa nivå.” – Magnus Runestam, Försäljningschef, Privab.

Om Privab
Privab är en rikstäckande grossist specialiserad på att förse den svenska dagligvaruhandeln och servicehandeln med ett brett sortiment av produkter inom konfektyr, snacks, drycker och livsmedel.

Om Hemmakväll
Hemmakväll är en svensk butikskedja som specialiserar sig på försäljning av konfektyr och snacks. Med 69 butiker över hela landet är företaget en av de ledande aktörerna inom godishandeln i Sverige. Utöver sitt breda utbud av godis, choklad och snacks erbjuder Hemmakväll även filmuthyrning och olika typer av underhållningsprodukter. Företaget är känt för att ge kunderna en upplevelse kring sina produkter, med fokus på kvalitet och ett brett sortiment som lockar till både spontan och planerad konsumtion.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADDvise erhåller order till ett värde av 1,3 MUSD

Published

on

By

ADDvise Groups dotterbolag MRC Systems har erhållit en order från Medsept. Bolaget tillverkar medicintekniska produkter för hälso- och sjukvårdsindustrin och är baserat i Oran, Algeriet.

Ordern har ett värde på cirka 1,3 MUSD. Ordern avser design och konstruktion av en renrumsanläggning med tillhörande produkter för en ny medicinteknisk tillverkningsanläggning på cirka 700m2 baserat i Oran, Algeriet. Leverans av ordern är planerad att slutföras under Q2 2025.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Torstensson, VD
+46 704 33 20 19
staffan.torstensson@addvisegroup.se

Viktig information

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2024 kl. 14:20 CEST.

 

Om ADDvise Group

ADDvise är en internationell life science-koncern. Med en decentraliserad ägarmodell utvecklar och förvärvar vi högkvalitativa företag inom affärsområdena Lab och Sjukvård. Koncernen omfattar över 20 bolag och omsätter närmare 2 miljarder SEK. ADDvise är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.