Marknadsnyheter
”På tiden att Implema får den uppmärksamhet bolaget förtjänar” – byter logotyp och grafisk profil
IT-konsulterna Implema byter logotyp och design. Den nya identiteten ska spegla de saker som gör Implema unikt – och som sticker ut i en annars relativt homogen bransch.
Redan från start, när Implema grundades 1998, har bolaget skiljt sig från mängden. Framför allt genom att bedriva projekt på sätt som omgivningen inte trodde var möjligt – snabbare och effektivare. Bolaget har mycket framgångsrikt gått sina egna vägar och arbetade till exempel agilt innan någon överhuvudtaget hade hört talas om begreppet. Bolaget beskrivs av sina kunder som annorlunda – ”lite varmare, lite mindre fyrkantiga” – än it-konsulter normalt upplevs vara. Mot den bakgrunden tyckte bolagets Marketing & Communications Director att det var dags att det även reflekterades visuellt.
– Det hade med tiden blivit allt tydligare att vår nuvarande profil behövde utvecklas för att bättre spegla vilka vi är idag och vart vi är på väg. Det var i sak inget fel på den gamla loggan och profilen, men den var inte tillräckligt flexibel och anpassad för vad som behövs för dagens marknadskommunikation och gav inte den uppmärksamhet som Implema förtjänar, säger Ann-Sophie Modigh.
Ett gediget arbete har nu lett fram till den nya logotypen och en ny grafisk profil. En stor del av personalen på Implema har varit involverade under resan och deltagit i arbetet med att definiera vilka Implema är idag och hur det bäst ska avspeglas i kommunikationen. Som utgångspunkt har man bland annat haft företagets affärsplan, vision och värderingar, EVP (employer branding position) och en konkurrentanalys.
Den nya profilen lyfter fram Implemas unika egenskaper, som ett smart och modernt företag, men samtidigt varmt och mänskligt.
– Vi ville skapa en identitet som är relevant för målgruppen och som är tydlig och distinkt. Det jag ville addera var framåtandan i organisationen och vår tillväxtresa samt att vi sticker ut i vår kommunikation jämfört med andra i branschen. Jag ville också att den skulle spegla det mänskliga, värmen i vardagen och i dialogen både internt och externt som kännetecknar oss. Den skulle också vara enkel att använda, lätt att anpassa till olika media, vara samtida och kunna leva över en längre tid. Det skulle även finnas en inbyggd funktionalitet i den för att skapa flexibilitet med maximal identitet, förklarar Ann-Sophie Modigh.
I arbetet har Implema samarbetat med Joakim Jerring, Creative Director som driver det egna bolaget Sohoseven AB. Han har en gedigen erfarenhet av strategiskt varumärkesbyggande och har hjälpt många välkända varumärken att ta fram sin profil och stärka varumärket.
– Nu hoppas jag att det ska bli tydligare utåt vilka vi är. Att såväl potentiella kollegor som kunder får en känsla för vilka vi är redan innan de har träffat oss. Och att vi ska väcka nyfikenhet och uppfattas som det vi är; ett annorlunda it-konsultföretag helt enkelt. Lika viktigt är förstås att våra kollegor nu är stolta över vårt varumärke och profil. Det är viktigare än man kan tro. Alla kollegor är ju varumärkesambassadörer oavsett roll på bolaget, avslutar Ann-Sophie.
Lanseringen av ny logotyp och ny visuell identitet skedde under tisdagen. Samtidigt lanserade bolaget en ny webbplats.
”I en värld som aldrig står still anpassar vi oss efter ny teknik, nya behov, nya utmaningar.”
Hör Implemas vd Jörgen Aronsson berätta om bolaget i samband med lanseringen av ny logotyp och grafisk profil:
https://www.youtube.com/watch?v=lS5gVcipMOA
För mer information, vänligen kontakta:
Ann-Sophie Modigh, Marketing & Communications Director Implema, 073-343 89 35, ann-sophie.modigh@implema.se
Om Implema
Vi stärker konkurrenskraften hos våra kunder genom intelligent digitalisering. Som Sveriges ledande specialist på affärssystemen SAP och Microsoft Dynamics ser vi till att våra kunder snabbt och säkert får ett affärssystem som är redo för framtiden. Härifrån utforskar vi nya idéer och arbetssätt, samt hjälper kunden att maximera nyttan av den senaste tekniken. Implema har levererat affärskritiska projekt sedan 1998. Idag är vi 200 medarbetare utspridda på 10 kontor, från Malmö i söder till Umeå i norr, och omsätter 380 MSEK.
Bilagor
Foto av Ann-Sophie Modigh
Ny logotyp
Collage ny profil
Taggar:
Marknadsnyheter
Komplettering: Rättelse: Årsredovisning för tiden 1 september 2023 – 31 augusti 2024
I pressmeddelandet igår hade bilagda Årsredovisningen och Revisionsberättelsen fallit bort.
Årsredovisning för tiden 1 september 2023 – 31 augusti 2024
Igrene offentliggör Årsredovisningen för perioden 1 september 2023 – 31 augusti 2024 samt Revisionsberättelsen för den tid som revisionen omfattar.
Årsredovisningen och Revisionsberättelsen finns tillgängliga på Igrenes hemsida liksom på Spotlight Stock Markets hemsida och mailas till aktieägare som så begär och anger sin e-mailadress.
I revisionsberättelsen finns ett uttalande beträffande värderingen av bolagets anläggningstillgångar, vilka är beroende av att bolaget får rätt att omhänderta naturgas för att producera vätgas och karbon.
Annette Blyhammar, vd
annette@igrene.se
+4670 301 60 14
Om Igrene
AB Igrene har tidigare prospekterat efter kolväten i Dalarna. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har cirka 3 300 aktieägare. Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser i Siljansringen. Ett stort antal provborrningar har genomförts, och i flertalet av dessa hål förekommer kraftiga flöden av ren metangas. Borrhålen är nu avstängda, men Bolaget avser att omvandla metanet till karbon och vätgas utan att koldioxod uppstår m h a pyrolysteknik som utvecklats av SEID AS (ColdSpark®).
Se: www.igrene.se
Marknadsnyheter
Robert Hellgren, visionär inom hantverksbranschen och digitalisering
Hantverksbranschen behöver digitaliseras för att kunna förbättra produktiviteten och minska arbetsplatsolyckor. Robert Hellgren, bidrar till den utvecklingen med TimeFlow
Robert Hellgren driver digitaliseringen av hantverksbranschen med TimeFlow
Robert Hellgren är en banbrytande innovatör inom hantverksbranschen, med över 30 års erfarenhet som grund för sitt arbete. Han har dedikerat sig till att utveckla och implementera digitala lösningar som ökar produktiviteten, minskar arbetsplatsolyckor och ger företagen i branschen verktyg för att optimera sina verksamheter. Genom sitt senaste projekt, TimeFlow – ett affärssystem skräddarsytt för hantverksyrken – leder Hellgren branschen in i en ny digital era.
Effektivitet och säkerhet med TimeFlow
TimeFlow erbjuder en omfattande lösning med 21 moduler som hjälper företag att få total kontroll över sina processer. Från att hantera projekt och personal till att effektivisera administration och kalkylering, erbjuder systemet ett övergripande stöd för hela verksamheten. Med den mobila appen TimeFlow Go kan personalen enkelt hantera funktioner direkt på arbetsplatsen.
Hellgren lyfter fram att företag som implementerar TimeFlow och digitaliserar sin administration kan spara mellan 15 och 20 procent av sin arbetstid. ”Det ökar lönsamheten och minskar risken för olyckor”, säger han. Genom att använda AI och avancerade datasystem tar TimeFlow fram lösningar som effektiviserar arbete och kvalitetssäkrar processer – ett steg mot en säkrare och mer produktiv bransch.
AI som förändrar hantverksyrken
Hellgren ser en enorm potential för AI och robotteknik inom hantverksbranschen. Ett exempel är ett AI-verktyg som TimeFlow utvecklar för att kalkylera projekt, som skolor eller sjukhus, på bara tre minuter med hög precision – en process som tidigare kunde ta veckor. Dessutom har TimeFlow utvecklat funktioner som förenklar produktidentifiering genom att rikta en kamera mot en produkt, vilket ger omedelbar information om fabrikat, tillgänglighet och lagerstatus.
”Vi ser kontrollsystem som varnar för kvalitets- och säkerhetsrisker. En olycka som den i Sundbyberg hade kunnat förhindras med TimeFlow,” säger Hellgren. Genom att säkerställa att alla steg i processen – från dokumentation till inspektion – är korrekt utförda och signerade med Bank-ID, erbjuder TimeFlow en lösning som eliminerar potentiella säkerhetsbrister.
Prognoser och framtidsvisioner
TimeFlow tar också hjälp av AI för att skapa prognosverktyg som analyserar företagets projekt och ekonomi. Dessa verktyg varnar om risker för ekonomiska eller operativa problem, vilket gör det möjligt för företagen att agera innan situationer blir kritiska. ”Vi ser början på en spännande utveckling där AI hjälper hantverksyrkena att hantera data och skapa lösningar som inte var möjliga tidigare,” säger Hellgren.
En framtid med digitala möjligheter
Robert Hellgren är övertygad om att digitaliseringen av hantverksbranschen kommer att förändra yrkena i grunden. Han ser TimeFlow som en central del i denna utveckling. ”Vill man spara tid och öka lönsamheten är det dags att börja använda system som TimeFlow,” avslutar han. Med sitt engagemang och sin vision är Hellgren en nyckelperson i omvandlingen av hantverksbranschen till en modern, digital och säker industri.
Taggar:
Marknadsnyheter
Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges Maritima Akademi – kommenterar försvarsbeslutet
Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges Maritima Akademi – har offentliggjort en studie med kommentarer på Försvarsbeslutet 2025 – 2030. Akademiens arbete med analys och rekommendationer har sin utgångspunkt i Försvarsberedningens rapport ”Stärkt försvarsförmåga – Sverige som allierad”.
Studien innehåller en strategisk översikt, utförliga analyser inom områdena taktik och operationer, personalfrågor, teknikutveckling samt sjöfartsutveckling. Utifrån analyserna har akademiens rekommendationer utformats. Arbetet kan i sin helhet läsas via akademiens hemsida: https://www.koms.se/forsvarsbeslutet-2025-2030-kraven-pa-okad-operativ-effekt-bradskar/
Niklas Granholm som varit redaktör för studien kommenterar:
– Vi har nu fått ett försvarsbeslut som tar hänsyn till den starka dynamiken i omvärldsutvecklingen, men vi ställde frågan vad man göra utöver det. KÖMS ledamöter har bidragit med en bred palett av förslag för att öka den operativa effekten.
Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges Maritima Akademi – har till syfte att följa och aktivt verka för maritima domänen i stort. Genom studier och analyser av marina och maritima utvecklingar bidrar akademien till utformningen av sjöförsvar och sjöburen handel.
– Det är min förhoppning att vi bidrar med konkreta tankar om hur den operativa effekten kan stärkas snabbare – där vi är som svagast – i det korta perspektivet. Uppbyggnaden är lite av plug and play för våra beslutsfattare att ta ställning till, säger konteramiral (PA) Odd Werin, ordförande för Kungl. Örlogsmannasällskapet.
För ytterligare information:
För koordination: Mårten Granberg, ledamot, Kungl. Örlogsmannasällskapet, tel. mobil. 070 7640100 eller
E-post: marten.granberg@koms.se
Besök även: www.koms.se alt följ oss på X: @orlogsman
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke