Connect with us

Marknadsnyheter

Rätt mängd mjölk i kaffet? Valio släpper guide

Published

on

Visste du att 9 av 10 kaffedrickare kan avgöra om det är rätt mängd mjölk i koppen bara genom att titta på färgen? Inför Kaffets dag den 29 september gör Valio det lätt för svenskarna att hälla rätt mängd mjölk i kaffet åt vännen eller kollegan. Nu släpps en gemensam guide för mängden mjölk man häller i kaffet.

Kaffe är en självklarhet för svenskar i alla åldrar. Enligt Valios Magrapporten®, dricker hela 8 av 10 svenskar mellan 16 och 79 år kaffe. Bland dessa är mjölk en given komponent – hela 6 av 10 kaffedrickare tillsätter någon form av mjölk. 75 % av de som dricker kaffe med mjölk väljer vanlig eller laktosfri mjölk.

En guide för kaffe med mjölk
Att hälla mjölk i kaffet åt någon annan kan vara svårt. Valio har av den anledningen tagit fram en guide, i vilken nio varianter av kaffe med mjölk har namngivits. De nio nya namnen på varianter av kaffe med mjölk, från mycket mjölk i koppen – till nästan ingen mjölk alls, är:  Morgonljus, Sand, Kalksten, Ek, Lagom, Cederträ, Kastanj, Jord och Kvällsmörker.

Idén bygger på insikten att det hittills saknats precisa ord för hur mycket mjölk man vill ha i sitt kaffe. Genom att ha namngivna bilder av kaffe med mjölk-nyanser till hjälp vid bryggaren behöver inte vännen stå bredvid och säga “stopp”. Luddiga önskemål som “lite, mellan och mycket” mjölk blir även de överflödiga.

Har man färgguiden inom synhåll ökar chansen att hälla i perfekt mängd mjölk till kollegan eller vännen. Och visst är det trevligt att numera kunna be om en Kaffe à la Morgonljus om man likt mig gillar mycket mjölk i kaffet”, säger Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef på Valio.

Skillnader i hur mycket mjölk som föredras i koppen
Enligt Valios undersökning är den populäraste kaffe med mjölk-färgen i Sverige den bruna nyansen 8B5C29, som år 2022 döptes till Café Au Lagom. Men det finns regionala skillnader i hur vi svenskar dricker vårt kaffe med mjölk.

Stockholmarna dricker kaffe med mer mjölk – 25 % av de som föredrar mycket mjölk kommer från huvudstaden. De som bor i södra och mellersta Sverige uppskattar mörkare kaffe. Nästan 40 % av de som väljer den mörkaste kaffefärgen bor i dessa regioner.

Generellt uppskattar kvinnor ljusare kaffe, medan män tenderar att välja mörkare kaffe. 3 av 5 av de som föredrar den mörkaste kaffenyansen är män, medan sju av tio som väljer den ljusaste är kvinnor.

Vilka har mjölk i kaffet?
Valios Magrapporten® visar att mjölk i kaffet är allra vanligast bland yngre och bland dem som bor i storstäder. 7 av 10 i Stockholm, Göteborg och Malmö dricker sitt kaffe med mjölk, jämfört med bara 5 av 10 i norra Sverige.

Unga mellan 16 och 34 år är de största kaffe med mjölk-drickarna, bland dessa har 7 av 10 mjölk i sitt kaffe. Men det är de äldre mellan 56–79 år som dricker mest kaffe av alla – nästan 10 av 10 konsumerar kaffe regelbundet.

För mer information och för att ladda ner guiden, besök Valio.se/kaffets-dag.

Kaffe är en omtyckt dryck som konsumeras i alla åldersgrupper. Här är några insikter från Valios Magrapporten®. 

Enligt Magrapporten® 2023 dricker 8 av 10 i åldern 16 till 79 år kaffe. 
Av de som dricker kaffe har 6 av 10 mjölk i kaffet (totalt snitt). (Mjölk = ordinarie mjölk, laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ till mjölk).

Kvinnor har i högre utsträckning än män, mjölk i kaffet.

  • Kvinnor – 7 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Män – 5 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga i åldern 16–30 år: 7 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga kvinnor 16–30 år:  8 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga män 16–30 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet.

Det vanligaste är att kaffedrickarna har mjölk i kaffet. Men ju äldre personen är – desto större är sannolikheten att de väljer svart kaffe utan mjölk.

  • 16–34 år: 7 av 10 har mjölk i kaffet
  • 35–55 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet
  • 56–79 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet.

Av de som har mjölk i kaffet säger 75% att de föredrar ordinarie eller laktosfri mjölk. För äldre personer är, siffran ännu högre. 25% väljer växtbaserade alternativ.

  • Yngre 16–34 år – 6 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk.
  • 35–55 år – 8 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk
  • Äldre 56–79 år – 9 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk.

Ju äldre vännen är, desto större är chansen att det dricks kaffe.

  • I åldern 56–79 år dricker nästan 10 av 10 kaffe. Endast 4% dricker inte kaffe.
  • I åldern 16–34 år dricker 7 av 10 kaffe.
  • I åldern 35–55 år dricker 8 av 10 kaffe.

Lokala variationer finns. Det är vanligare att ha mjölk i kaffet i storstadsregionerna.

  • I Norra Sverige, Mellansverige, Västsverige har endast 5 av 10 mjölk i kaffet.
  • I storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg, Malmö) har 7 av 10 mjölk i kaffet.

Sysselsättning

  • Deltidsarbetande, studenter, långtidssjukskrivna och arbetslösa – dricker mindre kaffe än genomsnittet. Endast 7 av 10 dricker kaffe.
  • Pensionärerna – här är det nästan 10 av 10 som dricker kaffe. Endast 3% dricker inte kaffe alls.

För mer information, intervju eller mer material, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail:
marilyn.r@shomei.se
Mobil: 079 313 2073

Anette Björnlund, Kommunikation – och hållbarhetschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Mobil: 070 303 3561

Om Magrapporten®
Valio har sedan mitten av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2023 är den sjätte upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 16–27 maj 2023. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 500 personer mellan 16–30 år och 500 personer mellan 31–45 år. I gruppen som uppger att de har haft problem med magen det senaste året ingår 765 personer.

Om undersökningen av kaffefärg
**Valios testmetod för kaffefärger: Testet genomfördes med mellanrostat kaffe i en kaffebryggare med kapacitet om 10 kaffekoppar. Kannan bryggdes med 10 strukna kaffemått och 10 koppar vatten. Kaffe mättes upp till 1,25 dl och hälldes i en vit porslinskopp med öra. Kall Valio laktosfri mellanmjölk 1,5% hälldes i det heta kaffet där olika mängd mjölk blandades i för att ta fram nyanserna. Färgkoder för nyanserna bestämdes i kontrollerat dagsljus mot färgkarta. Andra färgnyanser kan uppstå beroende på val av mjölkdryck, temperatur, typ av bryggare, typ av kaffe, val av kopp och ljus i rummet.
Om undersökningen
1) Undersökningen om kaffefärgpreferenser utfördes under perioden 15–17 augusti 2022 av YouGov på uppdrag av Valio. Sammanlagt genomfördes 1010 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 330 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Valio har överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte ca 2 miljarder under 2023. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ökat globalt intresse för HELA – dryga 22 miljoner organiska visningar

Published

on

By

Intresset för HELA ökar stadigt, och vi ser en positiv utveckling i det organiska genomslaget för vårt marknadsmaterial. Totalt har materialet nått över 22 miljoner organiska visningar globalt, vilket tydligt speglar det växande engagemanget från spelcommunityn. Gaming-influencers och entusiaster över hela världen har visat stort intresse och fortsatt att dela och diskutera det material vi hittills har publicerat.

Umeå, 2 januari 2025

Det material vi har delat har mottagits väl av spelare och gamingentusiaster. Många har dragit paralleller till tidigare framgångsrika titlar som Unravel och It Takes Two, vilket indikerar att vårt projekt tilltalar både en bred och dedikerad målgrupp. Med över 22 miljoner organiska visningar, dryga miljonen gillamarkeringar och tusentals positiva kommentarer får vi en tydlig signal om spelets potential att skapa ett starkt intresse fram till lanseringen.

Den ökande uppmärksamheten sträcker sig också till framstående influencers inom spelvärlden, som aktivt bidrar genom att skapa eget innehåll baserat på materialet. Detta förstärker inte bara spelets närvaro utan bidrar också till att nå ut till nya målgrupper via deras följare.

“Detta engagemang är ett bevis på det stora intresset och den potential som spelet har. Det är glädjande att se hur spelare och influencers tar till sig det vi hittills har visat,” säger Alexander Benitez, studiochef på Windup Games

Vi ser fram emot att fortsätta utveckla relationen med vår community och ge spelet de bästa förutsättningarna inför lanseringen.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Kronegård, VD

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 

Följ oss på Linkedin:
https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ)
Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserad på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter. I dag består bolaget av fyra spelstudior, där Windup Games är koncernens största studio och utvecklar flaggskeppsprojektet Hela. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp med starka immateriella rättigheter inom flera områden, inklusive tv-serier, filmer och serietidningar.
 

 

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sensys Gatso erhåller TRaaS-kontrakt för rödljusövervakning från Bristol Township, PA, värt 18 miljoner kronor

Published

on

By

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso USA, erhållit ett sjuårigt kontrakt för automatisk övervakning av rödljus från Bristol Township, Pennsylvania.

Kontraktet beräknas vara värt upp till USD 1,6 miljoner motsvarande cirka 18 miljoner kronor och beräknas påbörjas under senvåren 2025.

”Sammanfattningen är att om folk inte körde för fort, skulle vi inte ha det här samtalet”, sa Bristol Councils ordförande Craig Bowen. ”Jag är inte för byråkrati, men vi måste göra något åt de här rödljuskorsningarna på väg 13. Jag har sett bilar köra mot rött i vår stad, det lyser rött, och bilar kör ändå igenom korsningen, det är brutalt, vi måste göra något. För flera år sedan involverades PennDOT och man trodde att om man minskade antalet körfält från 4 till 2 och adderade övergångsställen så skulle det sakta ner trafiken, men dödssiffran är fortfarande hög”, tillade Bowen.

Bristol Township följer Abbington, Bensalem, Warrington och Montgomery Townships och samarbetar med Sensys Gatso för att möta deras trafiksäkerhetsbehov.

”Vi ser fram emot att hjälpa Bristol Township att ta itu med deras trafiksäkerhetsproblem”, säger Sensys Gatso USAs President och Managing Director, Bill Braden. Jag uppskattar det förtroende som Township har uttryckt för Sensys Gatso genom valet av oss. Vårt team är redo att arbeta med dem för att implementera deras specifikt utformade automatiserade trafiksäkerhetsprogram och minska rödljuskörning och kollisioner i samhället.”

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 2 januari, 2025 kl. 13.30.

För mer information kontakta:
Ivo Mönnink, VD
Sensys Gatso Group AB
E-post: investors@sensysgatso.com

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information, besök www.sensysgatso.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kazper Karlsson klar för AIK Fotboll

Published

on

By

AIK Fotboll är överens med den italienska klubben Bologna FC 1909 och den 19-årige mittfältaren Kazper Karlsson om ett avtal som sträcker sig fram till och med den 31 december 2028.

– Kazper är en spelare som har en väldigt stor potential och vi är helt säkra på att han kommer bli en viktig spelare för AIK. Trots sin unga ålder så är Kazper en erfaren fotbollsspelare och hans arbetskapacitet är något som kommer passa väl in i klubben, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

– Det känns väldigt bra att få skriva på för AIK. Det har varit en relativt långdragen process men det är skönt att äntligen fått allt klart och jag känner mig oerhört stolt att få representera klubben. Jag har hunnit möta AIK två gånger under min tid i Halmstads BK och det har bägge gånger varit en mäktig upplevelse att få spela inför så passionerade supportrar. Nu ser jag fram emot att göra mig redo för att på bästa sätt kunna vara med och bidra direkt från start när säsongen inleds 2025, säger Kazper Karlsson.

För en längre faktapresentation av Kazper Karlsson, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
 

Presentationsbilder på Kazper Karlsson finns tillgängliga på Bildbyrån.

För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.