Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport kvartal tre 2024

Published

on

Plejd AB (publ)

Delårsrapport kvartal tre 2024

Tredje kvartalet (juli–sep 2024)

Nettoomsättningen uppgick till 153 148 tkr (119 895), vilket är en ökning med 27,7 % jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgick till 53,5 % (52,8).

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 44 038 tkr (20 821), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 28,8 % (17,4).

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 26 048 tkr (6 149), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 17,0 % (5,1).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,82 kr (0,39).
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)

 

Jan–sep 2024

Nettoomsättningen uppgick till 458 343 tkr (351 519), vilket är en ökning med 30,4 % jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgick till 52,9 % (55,5).

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 131 473 tkr (70 512), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 28,7 % (20,1).

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 80 480 tkr (30 195), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 17,6 % (8,6).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 5,54 kr (2,07).
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)

 

VD har ordet

Det tredje kvartalet visar en fortsatt stark tillväxt i både omsättning och lönsamhet. Nytt för kvartalet är att vi inkluderar tillväxt i installationer i rapporten, vilket vi anser är den bästa indikationen på den underliggande organiska tillväxten i bolaget.

 

Det har nu gått cirka ett år sedan vi lanserade vår första armatur, och vi är väldigt nöjda med installationstakten som ligger helt i linje med våra förhoppningar. Vår första armatur DWN-01 är idag den näst mest installerade produkten efter DIM-01, universaldimmern som var den första produkt vi lanserade. Alla lanserade armaturer har visat en stark initial tillväxt och plafonden CCL-01 som vi lanserade under andra kvartalet i år är inget undantag.

 

I det tredje kvartalet föregående år kommunicerade vi för första gången att vi siktar mot en optimerad kostnadsmassa som tillsammans med ökad omsättning skall ge en hävstång i lönsamhet. Vi kan tydligt se att det har gett effekt då kostnadsmassan för de tre första kvartalen har planat ut jämfört med samma period föregående år. Samtidigt som vi visar en stark tillväxt på alla marknader.

 

Vi har för avsikt att fortsätta denna trend och ytterligare öka hävstången i lönsamhet under de kommande åren. Vi ser nu fram emot att under fjärde kvartalet lansera termostaten TRM-01, en produkt med stor potential i Norge och universaldimmern VRI-03, som vi tror har stor potential på delar av den europeiska marknaden.

 

Jag tackar teamet för ett väl genomfört kvartal.

 

Babak Esfahani

VD

För ytterligare information

Telefon: 010 207 89 01

E-post: investor@plejd.com

Om bolaget

Plejd är en ledande nordisk leverantör av smart belysning och andra smarta produkter. Med användarupplevelsen i fokus gör vi smarta lösningar enkla och tillgängliga för alla.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys