Connect with us

Marknadsnyheter

EatGood Sweden AB tecknar avtal med ny distributör i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten och får första order på Lightfry-enhet för installation på ett hotell

Published

on

EatGood AB har tecknat distributionssavtal med den amerikanskägda distributören A.M.I. som samtidigt lagt en första order på en Lightfry-enhet som kommer att installeras på ett hotell. A.M.I. har verksamhet i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten samt kontor med personal för försäljning, service, support och installation i bland annat Saudiarabien och Dubai. ”Den saudiska marknaden är mycket intressant för EatGood då den kännetecknas av stor efterfrågan på friterad mat samt mycket starkt tillväxt”, säger Henrik Önnermark, vd för EatGood AB.

Den Saudiarabiska marknaden för färdigmat liknar den amerikanska med stor efterfrågan på friterad mat såsom friterad kyckling och pommes frites. På samma sätt som många amerikanska färdigmatsleverantörer försöker tillgodose den ökande efterfrågan på mer hälsosam mat, strävar flertalet Saudiska aktörer efter att öka sina erbjudanden av mat med lägre kaloriinnehåll. EatGoods Lightfry cooking system använder airfry-teknologi vilket innebär att den tillagade maten innehåller färre kalorier jämfört med om den tillagats med hjälp av traditionell oljefritering. Studier visar att ett minskat kaloriintag minskar risken för övervikt och därmed för ett flertal viktrelaterade hälsoproblem, däribland diabetes typ 2.

”Vi ser en stor potential för tillväxt på marknaderna i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten eftersom båda är marknader som strävar efter att förbättra befolkningens kosthållning och samtidigt anpassa sig till de krav som en yngre och mer hälsomedveten generation ställer. Lightfry-teknologin erbjuder dessutom ytterligare fördelar jämfört med traditionell oljefritering såsom enklare underhåll och minskat behov av att ta hand om och destruera använd olja. Avsaknaden av olja innebär dessutom lägre drifts- och energikostnader samt betydligt mindre risker för arbetsrelaterade bränder och skador”, säger Henrik Önnermark, vd för EatGood Sweden AB.

Eatgoods Lightfry-teknologi tillagar maten med hjälp av varmluft i kombination med ånga samt rörelse och erbjuder stor mångsidighet vad gäller vilka rätter den kan tillaga samtidigt som den varken kräver dyr olja eller stora energimängder. Tack vare en integrerad funktion för självrengöring är en Lightfry-enhet också betydligt enklare och mindre arbetskrävande att rengöra än en traditionell oljefritös. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Önnermark, VD EatGood Sweden AB 
Telefon: 0736-87 21 26  
E-post: henrik@eatgood.se  

 

Kort om EatGood

EatGood Sweden AB har utvecklat Lightfry Cooking System, en kommersiell air fryer, för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja, vilket påverkar arbetsmiljön positivt för de som arbetar i restaurangköken men framförallt ger betydligt nyttigare mat för konsumenterna. Utöver att replikera fritering med olja så kan Lightfry ångkoka, grilla, rosta och torka råvaror vilket skapar oändliga möjligheter. EatGood står inför en kommande expansion av verksamheten med möjlighet till försäljning på en internationell marknad,innefattandes marina installationer, till kunder inom snabbmatsbranschen och restaurangbranschen samt andra serveringsställen såsom skolor, sjukhus, och personalmatsalar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Neste bland de globala hållbarhetsledarna i Dow Jones hållbarhetsindex

Published

on

By

Neste Corporation, Pressmeddelande, 27 december 2024 kl. 12:00 (EET)

Neste, världens ledande producent av förnybar diesel och hållbart flygbränsle, har blivit utvalt till Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) för artonde året i rad. Denna prestation understryker Nestes kontinuerliga engagemang för hållbarhet och företagets position att bidra i omställningen till en ekonomi och ett samhälle med lågt kolavtryck.

Neste inkluderades i både DJSI World och DJSI Europe Index, vilket placerar Neste bland de främsta i sin bransch. Jämfört med andra företag i branschen fick Neste särskilt bra resultat för sin prestation inom områden som mänskliga rättigheter, biologisk mångfald, klimatstrategi och leverantörskedjehantering.

“Att bli erkänd av DJSI som ett av de ledande hållbara företagen i världen är en ära för oss alla i företaget. Under 2024 har våra förnybara och cirkulära lösningar globalt bidragit till att driva samhällen mer hållbart och hjälpa våra kunder och partners att nå sina hållbarhetsmål. Detta erkännande inspirerar oss att fortsätta vårt ihärdiga arbete med att göra vår egen verksamhet och hela branschen mer hållbar”, säger Päivi Makkonen, Nestes Vice President Sustainability. 

Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) är en globalt erkänd samling nyckeltal som utvärderar tusentals företag baserat på deras ekonomiska, miljömässiga och sociala prestationer. De företag som är aktuella för DJSI väljs ut baserat på en omfattande bedömning av S&P Global genom deras S&P Global Corporate Sustainability Assessment (CSA). Endast de högst rankade företagen inom varje bransch väljs ut för att ingå i DJSI. Bedömningen i år baseras på företagens prestationer under 2023.

Nestes etablerade ledarskap inom hållbarhet erkänns också av andra ledande hållbarhetsbetyg och index såsom CDP, Sustainalytics, EcoVadis, MSCI ESG Rating Index och Global 100.

Neste Corporation

Hanna Maula
Senior Vice President, Communications, Sustainability and Public Affairs

Ytterligare information: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET). Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/media/subscribe

Kort om Neste 

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) använder innovativ, vetenskapsbaserad teknik för att omvandla avfall och andra råvaror till förnybara bränslen och återvinningsbara råvaror. Företaget utvecklar lösningar för att dämpa klimatförändringar och påskynda övergången till en cirkulär ekonomi och hjälper sina kunder att minska sina växthusgasutsläpp med minst 20 miljoner ton fram till år 2030. Neste är världens ledande producent av förnybart flygbränsle (SAF) och förnybar diesel och en pionjär inom utveckling av förnybara och cirkulära råvarulösningar för polymerer och kemikalier.

Företagets mål är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till Europas mest hållbara raffinaderi. Neste är engagerat i att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035 och planerar att minska utsläppsintensiteten för sina sålda produkter med 50 procent till år 2040. Neste har också satt höga mål för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Företaget har upprepade gånger belönats av CDP och inkluderats på DJSI-listan över världens mest hållbara företag. År 2023 uppgick Nestes omsättning till 22,9 miljarder euro. Läs mer: neste.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sweden Buyersclub AB ingår samarbete med DBT Capital – en finansieringspartner

Published

on

By

Sweden Buyersclub AB är glada att idag kunna meddela att bolaget har ingått ett samarbete med DBT Capital. Samarbetet ger initialt bolaget 7 MSEK för att lösa befintliga krediter på bättre villkor. På sikt kan DBT vara ett alternativ till nyemission om det finns behov av ytterligare likviditet.

Bolaget har ingått ett avtal med DBT Capital om en lån på 7 MSEK. Krediten ska användas för refinansiering av befintliga lån samt för att stärka bolagets operativa kapital.

Kreditvillkoren förväntas förbättra resultatet med över 100 000 SEK under 2025, baserat på en jämförelse mellan DBT:s ränta och villkoren för tidigare ägarlån och checkkredit.

Bolaget bekräftar även målen för 2025 som tidigare kommunicerats, vilka innebär en omsättning på 120-150 MSEK och en EBITDA på 5-8 MSEK.

Lånets villkor

     Ränta: 8,35% + stibor

     Uppläggningsavgift: 115 000 kr

     Amortering fram till slutdag: 2028-06-30

 

Certified Adviser
Augment Partners AB är bolagets Certified Adviser.

Telefon: +46 (0)8 604 22 55
E-post: info@augment.se

 

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Henriksson, VD Sweden Buyersclub AB

Telefon: (+46) 73 37 71 937

E-post: emil.henriksson@buyersclub.se

 

Om Buyersclub:
Sweden Buyersclub AB är ett tech-drivet företag med en hög andel återkommande prenumerationsintäkter, vilket bidrar till stabilitet och långsiktighet. Företaget erbjuder marknadens lägsta priser på hundratals välkända varumärken via sin digitala handelsplats, Buyersclub.se. Sortimentet är brett och omfattar kategorier som skönhet, hemelektronik, leksaker, husdjursprodukter, heminredning, kontorsvaror och böcker, vilket attraherar en bred målgrupp.

För de mest prismedvetna konsumenterna finns “Buyersclub Plus”, ett medlemskap från 69 kr/månad som ger tillgång till bolagets egna inköpspriser, lägsta prisgaranti, exklusiva medlemserbjudanden och gratisprodukter.

Bolagets innovativa plattform synkroniserar produktdata och lagerstatus direkt med leverantörer, vilket har potential att kraftigt reducera bolagets behov av eget lager och därmed stor kapitalbindning, vilket är en enorm risk och kostnad för traditionella e-handelsföretag.

Marknadsplatser undviker lagerrisk genom att agera som en mellanhand; olika säljare tillhandahåller produkter och paketering medan marknadsplatsen förmedlar affären. Detta sker ofta på bekostnad av högre pris till kund samt en försämrad leveransupplevelse då konsumenten kan få flera leveranser vid olika tidpunkter vid köp av flera produkter i en och samma order.

Buyersclubs metod reducerar leden i distributionskedjan samtidigt som produkter levereras till Buyersclubs crossdocking-lager för att sampaketeras i en enskild försändelse. Priset till kund blir på så sätt lägre utan bekostnad av försämrad marginal, samtidigt som varor skickas samlat, via kundens valda speditör.

Plattformen har under 2024 utvecklats så att sortimentet kan speglas till nya nischade onlinebutiker, så kallade “storefronts”. Detta möjliggör för bolaget att snabbt och kostnadseffektivt expandera sitt affärsutbud, nå nya kundgrupper och ta större marknadsandelar.

Bookhero.se, en onlinebokhandel, samt Norimont.com, ett eget varumärke dedikerat till mobiltillbehör, är två storefronts som bygger på Buyersclubs befintliga infrastruktur. Båda plattformarna är integrerade i Buyersclubs logistiksystem, vilket möjliggör automatiserad orderhantering och effektiv resursanvändning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Staybles VD, Andreas Gerward, intervjuad av Kalqyl om partnerskapsprocessen och värdet av STA363

Published

on

By

Staybles Therapeutics ABs (”Stayble” eller ”Bolaget”) VD, Andreas Gerward, har blivit intervjuad av Kalqyl. De diskuterar partnerskapsprocessen, avgörande steg, aktuella avtalsstrukturer och det potentiella värdet av Bolagets tillgång STA363.

Se den inspelade intervjun nedan:

 

https://www.youtube.com/watch?v=eCzjXXUJHOQ

 

 

För mer information

Andreas Gerward, VD Stayble Therapeutics AB

E-post: andreas.gerward@stayble.se

Telefon: +46 730 808 397

 

Om Stayble Therapeutics AB

Stayble är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklar injektionsbehandlingen STA363 mot kroniskt diskbråck (LDH). Staybles vision är att kunna erbjuda patienter en enkel och effektiv behandling som angriper den underliggande orsaken patientens kroniska smärta och ger varaktig smärtlindring och ökad fysisk funktion. Behandlingen riktar sig till patienter som inte blir hjälpta av sjukgymnastik och smärtstillande preparat och är en singelinjektion som beräknas kvarstå hela livet och kräver minimal rehabilitering. Efter övertygande data från tidigare prekliniska och kliniska studier (fas 1b och 2b) inom degenerativ disksjukdom, vilka visar på en volymminskning av diskarna har Bolaget framgångsrikt genomfört en fas 1b-studien för behandling av diskbråck.

 

Bolagets Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.