Connect with us

Marknadsnyheter

Stena RoRo tar leverans av RoPax-fartyget Saint-Malo med starkt fokus på hållbarhet – RÄTTELSE!

Published

on

RÄTTELSE av tidigare pressmeddelande idag – se BAKGRUNDSFAKTA:
Stena RoRo tog i förra veckan leverans av E-Flexer nr 11 – i en serie av 15 fartyg – från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartyget har namnet Saint-Malo och är långtidschartrat till det franska rederiet Brittany Ferries. I februari nästa år skall fartyget gå in på rutten Portsmouth – Saint-Malo, där hon ersätter fartyget Bretagne som seglat på rutten sedan 1987. Detta är det fjärde av fem beställda E-Flexer-fartyg som kommer ingå i Brittany Ferries flotta.

Saint-Malo är nu på väg till Europa och beräknas anlända till sin hemmahamn i slutet av året. Första resan är planerad till den 12 februari 2025.

Liksom fyra av de fem E-Flexer fartyg som Stena RoRo levererar till Brittany Ferries kommer fartygen drivas av multibränsle motorer samt i tillägg marknadens största ”batteri-hybrid”-paket på hela 12 MWh. Med hjälp av dessa batterier kommer fartyget kunna operera in och ut ur hamn med endast batterier samt även manövrera vid tilläggning och avgång utan att fartygets dieselmotorer är i drift.

Detta är en unik teknisk lösning vilken ger väsentligt lägre CO2-utsläpp för fartyget.

Saint-Malo  är även försett med landanslutning med en effekt på 8 MW för höghastighetsladdning av batterierna, vilket i tillägg möjliggör en helt fossilfri vistelse under hamnuppehållet.  Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.

Fartygets moderna inredning (med design från Figura Arkitekter AB) skapar mervärde och med tydliga influenser från Bretagne. Med över 380 passagerarhytter i olika kategorier är Saint-Malo den E-Flexer som har högst hyttkapacitet för passagerare.

Fartygets motorer kan drivas av marin diesel (MGO), flytande naturgas (LNG) eller alternativt Biodiesel och Biogas. I tillägg kan det så kallade PTI/PTO-systemet med ”Battery Power”-funktionen användas för framdrift eller manövrering i hamn. Systemet är skalerbart, vilket innebär att Saint-Malo i en framtid kan operera helt på batterier eller på en kombination av dessa olika bränslen.

E-Flexer-konceptet har kontinuerligt utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design och innovationsgrad uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal.

E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än de flesta existerande färjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i absolut framkant med avseende på hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.

Per Westling, VD Stena RoRo AB säger: ”Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det elfte E-Flexer fartyget i serien. Inom ramverket för E-Flexer-konceptet har det skett en kontinuerlig teknisk utveckling och vi kan  erbjuda våra kunder mycket flexibla och framtidssäkra framdrivnings-system som med marginal uppfyller både dagens och de framtida miljökrav vi ser komma. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Saint-Malo innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies.”

Saint-Malo är utchartrat till Brittany Ferries på 10 år med köpoption efter fyra år.

De av Brittany Ferries totalt fem beställda E-Flexer-fartygen förnyar och moderniserar rederiets nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg. Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, den andra i november 2021, den tredje i december 2023. I oktober 2024 levererades Saint-Malo, som är det fjärde fartyget och i början av januari 2025 är det planerat leverans av det femte och sista fartyget.

Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Elva fartyg har nu levererats.

Specifikation av Stena E-Flexer-order:

  1. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
  2. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
  3. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
    Långt charteravtal
  4. Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
  5. DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
    Långt charteravtal
  6. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
    Långt charteravtal; LNG-drift
  7. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
    Förlängd version
  8. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
    Förlängd version
  9. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
    Långt charteravtal, LNG-drift
  10. Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  11. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  12. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  13. Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
    LNG-drift med batteri-hybrid installation
  14. Attica Group, leverans april 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
  15. Attica Group, leverans augusti 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation

Bakgrundsfakta om E-Flexer nr 11 till Brittany Ferries:
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1290 passagerare och 2514 lastmeter 
Passagerarhytter: 387 fördelade på fyra däck
Fart: 23 knop (17,5 enbart på batterier)

Foton: CMJS Shipyard

Bildtexter:
1. Brittany Ferries – Saint-Malo
2. Publikt utrymme – ”Breizh Ma Bro Bar”

3. Lyxhytt
4. Soldäck

För mer information, vänligen kontakta:

Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.
www.stenaroro.com

Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år omsätter företaget ca 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

144 168

10,58

1 524 648,68

XSTO

114 149

10,56

1 204 871,58

XCSE

28 168

10,57

297 665,01

Summa

286 485

10,57

3 027 185,27

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4591 och DKK till EUR 7,4576
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 2 714 901 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

SyntheticMR fullbordar förvärvet av Combinostis Oy

Published

on

By

SyntheticMR AB (”SyntheticMR” eller ”Bolaget”) har idag, den 2 januari 2025, fullbordat förvärvet av samtliga aktier i finska Combinostics Oy (”Combinostics”) i enlighet med vad som kommunicerades den 28 november 2024. Köpeskillingen uppgår till totalt 4,3 miljoner euro (motsvarande cirka 49,6 miljoner kronor[1]), varav cirka 3,93 miljoner euro (motsvarande cirka 45,3 miljoner kronor) erläggs genom kontantlikvid, och resterande del om cirka 0,37 miljoner euro (motsvarande cirka 4,3 miljoner kronor) genom en revers som kvittas mot konvertibler. Konverteringskursen för konvertiblerna kommer att vara 12 kronor och konvertiblerna kommer att konverteras automatiskt till aktier efter publiceringen av Bolagets kvartalsrapport för tredje kvartalet 2027, dock senast den 30 november 2027.

[1] Beräknat utifrån en EUR/SEK växelkurs om 11,5401.

SynthethicMR AB har idag förvärvat samtliga aktier och värdepapper i det finska bolaget Combinostics i enlighet med vad som kommunicerades den 28 november 2024. Combinostics är en ledande aktör inom medicinteknik och programvarulösningar, med fokus på molnbaserade och AI-drivna plattformar som erbjuder avancerade diagnostiska verktyg och kliniskt beslutsstöd för vårdgivare. Förvärvet utgör ett strategiskt steg i SyntheticMRs tillväxtplan och är utformat för att stärka Bolagets marknadsposition och framtida konkurrenskraft genom att kombinera de två bolagens teknologi och expertis.

Den totala köpeskillingen för förvärvet uppgår till 4,3 miljoner euro (motsvarande cirka 49,6 miljoner kronor). Av denna summa har cirka 3,93 miljoner euro (motsvarande cirka 45,3 miljoner kronor) erlagts genom kontant betalning vid tillträdet, varav 0,86 miljoner euro (motsvarande cirka 9,9 miljoner kronor) kommer att placeras i escrow under ett år från tillträdet, medan resterande belopp om cirka 0,37 miljoner euro (motsvarande cirka 4,3 miljoner kronor) regleras genom en revers. Reversen har kvittats mot nyemitterade konvertibler i SyntheticMR. Konvertiblerna emitteras till en konverteringskurs om 12 kronor per aktie och kommer att konverteras automatiskt till aktier i SyntheticMR efter publiceringen av Bolagets kvartalsrapport för tredje kvartalet 2027, dock senast den 30 november 2027. Vid full konvertering av emitterade konvertibler kommer antalet aktier i Bolaget att öka med 356 907 aktier och aktiekapitalet med 7 923,3354 kronor, vilket innebär en utspädning om cirka 0,85 procent.

Rådgivare

Foyen Advokatfirma är legal rådgivare till SyntheticMR i samband med förvärvet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johanna Norén, CFO och Head of Investor Relations                
Telefon: 
+ 46 70 619 21 00                   
E-post:
johanna.noren@syntheticmr.com

SyntheticMR AB utvecklar och marknadsför innovativa mjukvarulösningar för Magnetic Resonance Imaging (MRI). SyntheticMR AB har utvecklat SyMRI®, som levererar flera justerbara kontrastbilder och kvantitativa data från en enda 5-minutersskanning. SyMRI-produkten finns i olika förpackningar. SyMRI NEURO levererar flera kontrastbilder, vävnadssegmentering och kvantitativ data om hjärnan. SyMRI MSK ger flera kontrastbilder och kvantitativa data för knä- och ryggradsanatomier. SyMRI NEURO är CE-märkt och FDA 510(k) godkänd och SyMRI MSK är CE-märkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är noterat på Spotlight Stock Market Exchange i Stockholm, Sverige. För mer information, besök www.syntheticmr.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian Credit Fund I AB (publ) – Offentliggör NAV-kurs 60,73 för december 2024

Published

on

By

Stockholm 2 januari 2025 – Scandinavian Credit Fund I AB (publ), (nedan kallat Fonden), i vilken allmänheten och institutionella investerare erbjudits teckna Vinstandelslån.

Vinstandelslånen är noterat på Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid Nordic Growth Market NGM AB (NGM) i Stockholm.

Under december återbetalades 85 Mkr motsvarande 5% av fondens NAV vilket ger att avkastningen under månaden uppgick till +0,94%

Vänligen se länk nedan för tidigare kommunikation gällande NAV-förändringen till följd av utbetalningen till andelsägarna.

Scandinavian Credit Fund I AB (publ) offentliggör information om utbetalning och NAV-utveckling – Scandinavian Credit Fund I (cision.com)

För frågor och FAQ (längst ned på sidan): https://kreditfonden.se/

Hittar du inte svar på eventuella frågor? Vänligen kontakta scfi@kreditfonden.se

Fonden offentliggör NAV-kurs för december 2024

– Fondens NAV-kurs är satt till 60,73

(NAV kursen anges i procent av nominellt belopp)

Denna information är sådan som Scandinavian Credit Fund I är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-02 16:56 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gustav Lindgren, scfi@kreditfonden.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.