Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i Observit AB (publ)

Published

on

Aktieägarna i Observit AB (publ), org. nr 556584-8917 (”Bolaget”) kallas härmed till extra bolagsstämma onsdagen den 13 november klockan 14.00 på Heffners Allé 52 i Sundsvall.

Rätt att delta på stämman

Aktieägare som önskar delta vid stämman ska dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 5 november 2024 och dels senast den 7 november 2024 anmäla sitt deltagande till Bolaget antingen per post till Observit AB, Att: Bolagsstämma, Heffners Allé 52, 856 33 Sundsvall. Anmälan kan också göras per e-post till info@observit.com.

Vid anmälan skall aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, eventuella biträden, samt uppgifter om aktieinnehav.

Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud kommer att hållas tillgängligt på Bolagets hemsida www.observit.com. Aktieägare som företräds genom ombud skall utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakt utfärdas av juridisk person skall bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid innan stämman insändas per brev eller e-post till Bolaget på ovan angivna adress eller e-postadress info@observit.com. Fullmakt gäller ett år från utfärdandet eller den längre giltighetstid som framgår av fullmakten, dock högst fem år.

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade genom banks notariatavdelning eller annan förvaltare måste, för att äga rätt att delta vid stämman, tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB så att aktieägaren blir upptagen i framställningen av aktieboken per den 5 november 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Val av en eller två justeringsmän.
  5. Framläggande och godkännande av dagordning.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Beslut om val av ny styrelseledamot och ordförande.
  8. Beslut om fastställande av arvode till styrelsen.
  9. Beslut om riktad emission av teckningsoptioner till styrelsen.
  10. Beslut om riktad emission av teckningsoptioner till verkställande direktör, management och andra nyckelpersoner.
  11. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Punkterna 7 och 8 – Beslut om val av ny styrelseledamot samt fastställande av styrelsearovde

Aktieägare som representerar cirka 21 procent av aktierna och rösterna i bolaget föreslår att Thomas Jönsson väljs in som ny styrelseledamot och ordförande för att ersätta Fredric Forsman. Styrelsearvode om 125 000 kronor föreslås ska utgå till Thomas Jönsson från dagen för den extra bolagsstämman för tiden intill nästa årsstämma. Fredric Forsman kommer att erhålla 62 500 kronor för sin tid som styrelseordförande. För övriga styrelseledamöter ska styrelsearvode fortsatt utgå i enlighet med beslutet vid årsstämman.

Punkt 9 – Beslut om riktad emission av teckningsoptioner till styrelsen

Aktieägare föreslår att Bolaget, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ska emittera sammanlagt högst 25 000 000 teckningsoptioner (”Teckningsoption” eller ”Teckningsoptionerna”) till följd varav Bolagets aktiekapital sammanlagt kan komma att öka med högst 27 500 kronor.

För emissionen ska i övrigt följande villkor gälla:

  1. Varje Teckningsoption ska medföra rätt till nyteckning av en aktie i Bolaget.
  2. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska endast tillkomma bolaget utan vederlag och senast den 31 december 2024, med rätt för styrelsen att förlänga perioden, med rätt och skyldighet för bolaget att hantera teckningsoptionerna enligt villkoren i detta incitamentsprogram samt överlåta teckningsoptionerna till styrelseledamöter.
  3. Teckningsoptionerna ska överlåtas till av bolaget bedömt marknadsvärde beräknat med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell.
  4. Varje Teckningsoption ger innehavaren rätt att teckna en aktie i Bolaget under perioden från och med den 1 december 2027 till och med den 15 december 2027 till en teckningskurs om 1,20 kronor. Den del av teckningskursen som överstiger kvotvärdet ska föras till den fria överkursfonden.
  5. Aktie som tillkommit på grund av teckning medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för vinstutdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna förts in i Bolagets aktiebok hos Euroclear Sweden AB.

Som skäl till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt åberopar Aktieägaren följande: Incitamentsprogram är en viktig del i ett konkurrenskraftigt ersättningspaket för att kunna attrahera, behålla och motivera kvalificerade styrelseledamöter i Bolaget. Det kommer att öka deltagarnas engagemang i Bolagets verksamhet, stärka lojaliteten gentemot Bolaget samt vara till fördel för såväl Bolaget som dess aktieägare. Mot bakgrund av villkor, tilldelningens storlek och övriga omständigheter är det föreslagna incitamentsprogrammet enligt vad som följer nedan rimligt och fördelaktigt för Bolaget och dess aktieägare.

De fullständiga villkoren för Teckningsoptionerna framgår av Bilaga A. Som framgår av villkoren kan teckningskursen liksom antalet aktier som Teckningsoptionen berättigar till teckning av, komma att omräknas vid fondemission, nyemission, emission av teckningsoptioner eller konvertibler, samt i vissa andra fall.

Aktieägaren föreslår även att bolagsstämman beslutar att godkänna att Bolaget får överlåta och hantera Teckningsoptioner. Bolaget ska äga rätt att behålla de Teckningsoptioner som inte tilldelas enligt nedan för senare tilldelning enligt beslut av Bolagets styrelse. Erbjudande om förvärv av Teckningsoptioner ska beslutas av styrelsen i Bolaget enligt följande.  

 

Befattning Antal Teckningsoptioner per deltagare Totalt antal Teckningsoptioner
Styrelseordförande 10 000 000 10 000 000
Övriga styrelseledamöter 5 000 000 15 000 000

Kostnader för incitamentsprogrammet

Deltagarna i optionsprogrammet kommer att förvärva teckningsoptionerna till marknadsvärde. Det innebär att programmet inte kommer att medföra några personalkostnader.

Utspädning

Baserat på tilltänkt antal aktier i Bolaget efter spliten innebär emissionen, vid utnyttjande av samtliga 25 000 000 Teckningsoptioner, en full utspädning motsvarande cirka 4,4 % av aktier och röster i Bolaget.

Beräkning av marknadsvärde

Beräkning av marknadsvärde ska ske genom Black & Scholes-värderingsmodell.

Majoritetskrav och särskilda bemyndiganden

Aktieägarens förslag till beslut ska för giltigt beslut biträdas av aktieägare representerande minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Aktieägaren föreslår att stämman uppdrar åt styrelsen att verkställa beslutet i enlighet med vad som anges ovan.

Aktieägaren föreslår vidare att stämman uppdrar åt styrelsen eller den styrelsen därtill utser att vidta de smärre justeringar i ovan nämnda förslag till beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.

Punkt 10 – Beslut om riktad emission av teckningsoptioner till verkställande direktör, management och andra nyckelpersoner

Aktieägare föreslår att Bolaget, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ska emittera sammanlagt högst 45 000 000 teckningsoptioner (”Teckningsoption” eller ”Teckningsoptionerna”) till följd varav Bolagets aktiekapital sammanlagt kan komma att öka med högst 49 500 kronor.

För emissionen ska i övrigt följande villkor gälla:

  1. Varje Teckningsoption ska medföra rätt till nyteckning av en aktie i Bolaget.
  2. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska endast tillkomma bolaget utan vederlag och senast den 31 december 2024, med rätt för styrelsen att förlänga perioden, med rätt och skyldighet för bolaget att hantera teckningsoptionerna enligt villkoren i detta incitamentsprogram samt överlåta teckningsoptionerna till verkställande direktör, ledande befattningshavare samt övriga anställda, dock ej styrelseledamöter.
  3. Teckningsoptionerna ska överlåtas till av bolaget bedömt marknadsvärde beräknat med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell.
  4. Varje Teckningsoption ger innehavaren rätt att teckna en aktie i Bolaget under perioden från och med den 1 december 2027 till och med den 15 december 2027 till en teckningskurs om 1,20 kronor. Den del av teckningskursen som överstiger kvotvärdet ska föras till den fria överkursfonden.
  5. Aktie som tillkommit på grund av teckning medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för vinstutdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna förts in i Bolagets aktiebok hos Euroclear Sweden AB.

Som skäl till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt åberopar Aktieägaren följande: Incitamentsprogram är en viktig del i ett konkurrenskraftigt ersättningspaket för att kunna attrahera, behålla och motivera kvalificerade anställda och andra nyckelpersoner i Bolaget. Det kommer att öka deltagarnas engagemang i Bolagets verksamhet, stärka lojaliteten gentemot Bolaget samt vara till fördel för såväl Bolaget som dess aktieägare. Mot bakgrund av villkor, tilldelningens storlek och övriga omständigheter är det föreslagna incitamentsprogrammet enligt vad som följer nedan rimligt och fördelaktigt för Bolaget och dess aktieägare.

De fullständiga villkoren för Teckningsoptionerna framgår av Bilaga B. Som framgår av villkoren kan teckningskursen liksom antalet aktier som Teckningsoptionen berättigar till teckning av, komma att omräknas vid fondemission, nyemission, emission av teckningsoptioner eller konvertibler, samt i vissa andra fall.

Styrelsen föreslår även att årsstämman beslutar att godkänna att Bolaget får överlåta och hantera Teckningsoptioner. Bolaget ska äga rätt att behålla de Teckningsoptioner som inte tilldelas enligt nedan för senare tilldelning till nytillkommande ledande befattningshavare och anställda i Bolaget enligt beslut av Bolagets styrelse. Erbjudande om förvärv av Teckningsoptioner ska beslutas av styrelsen i Bolaget enligt följande.

Befattning Antal Teckningsoptioner per deltagare Totalt antal Teckningsoptioner
VD 12 000 000 12 000 000
Ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner Upp till 9 000 000 23 000 000
Övriga anställda Upp till 2 000 000 10 000 000

Kostnader för incitamentsprogrammet

Deltagarna i optionsprogrammet kommer att förvärva teckningsoptionerna till marknadsvärde. Det innebär att programmet inte kommer att medföra några personalkostnader.

Utspädning

Baserat på tilltänkt antal aktier i Bolaget efter spliten innebär emissionen, vid utnyttjande av samtliga 45 000 000 Teckningsoptioner, en full utspädning motsvarande cirka 7,3 % av aktier och röster i Bolaget.

Beräkning av marknadsvärde

Beräkning av marknadsvärde ska ske genom Black & Scholes-värderingsmodell.

Majoritetskrav och särskilda bemyndiganden

Aktieägarens förslag till beslut ska för giltigt beslut biträdas av aktieägare representerande minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Aktieägaren föreslår att stämman uppdrar åt styrelsen att verkställa beslutet i enlighet med vad som anges ovan.

Aktieägaren föreslår vidare att stämman uppdrar åt styrelsen eller den styrelsen därtill utser att vidta de smärre justeringar i ovan nämnda förslag till beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.

Upplysningar och antal aktier och röster

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets ekonomiska situation.

Handlingar kommer från och med den 30 oktober 2024 hållas tillgängliga på bolagets kontor, Heffners Allé 52, 856 33 Sundsvall samt på bolagets hemsida www.observit.com. Kopior av dessa handlingar kommer att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Det totala antalet aktier i Bolaget är 549 344 133.

Behandling av personuppgifter

För information om hur bolaget behandlar dina personuppgifter hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclears webbplats www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf

___________________________

Observit AB (publ)

Styrelsen

För mer information:

Björn Callenfors, VD
+46 70 535 00 76
Bjorn.callenfors@observit.se

Certified Adviser:
Bergs Securities AB (559071-6675)
ca@bergssecurities.se
+46 73 949 6250
www.bergssecurities.se

Om Observit AB

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Med en kombination av mjuka värden och avancerade AI- lösningar driver vi utvecklingen i inkassobranschen

Published

on

By

thumbnail_image002.jpg
 

coeo har funnits i Europa sedan 2010 och har sedan dess vuxit till att bli en av de större aktörerna inom inkasso. I Sverige startade vi vår verksamhet 2022 och har snabbt etablerat oss på den svenska marknaden genom att använda avancerade AI-lösningar och kombinera tydligt ledarskap med empati.

Vi har intervjuat vår Team manager Sofia Freed, som menar att dessa faktorer är avgörande för både medarbetarnas välmående och våra finansiella resultat. Sofia förklarar:

”Vi fokuserar starkt på de digitala lösningarna och använder avancerad teknik för att möta våra kunders och deras kunders [gäldenärernas] behov. Är gäldenärerna nöjda får våra kunder nöjda kunder – och det är centralt. Många i branschen jobbar i gamla, tröga system. coeo har vi ett egenutvecklat system som gör oss mer flexibla och anpassningsbara efter kundernas behov.”

 

”En stark företagskultur”

Vår ledarskapsstrategi bygger på nyfikenhet, engagemang och tydlig kommunikation. Att vara en närvarande ledare, samtidigt som man lyssnar på medarbetarnas behov och idéer, är centralt. Vi ser inte empati som en motsättning till affärsmässighet, utan som en nödvändig komponent för att uppnå framgång. Sofia utvecklar:

”Vi har en stark företagskultur och är otroligt stolta över den. coeo känns väldigt välkomnande. Man blir glad när man kommer till kontoret! Kulturen är något vi gör och inget vi är, något som alla köper in på. Vi har ingen hierarkisk dagordning, utan allas idéer är lika mycket värda. De flesta och bästa idéerna börjar oftast hos någon i teamet.”

 

”Vi vill skapa det vi inte sett någon annanstans”

När coeo etablerades i Sverige 2022 var vi fyra personer – nu är vi 34 personer som hanterar mer än en halv miljon ärenden varje år. Vi rekryterar kontinuerligt för att möta vårt växande behov av kollegor. Hos oss pratar vi ofta om att ”allt börjar med människor”. Sofia berättar mer:

”Jag strävar alltid efter att hitta olika personligheter som matchar befintliga kollegor. På så sätt får vi en bra mix. Inkasso är något du kan lära dig, så vi tittar också utanför branschen när vi rekryterar. Det skapar en bredd i bolaget. Vi försöker inte vara som alla andra, utan vill skapa det vi inte sett någon annanstans. Vi vill bygga vårt drömbolag med kulturen som grund. Vi tänker mycket på människan och att olika är bra.”

Sofia fortsätter och förklarar vad alla anställda på coeo bör ha gemensamt:

”Att jobba på coeo är en otroligt häftig resa – om man tycker det är kul att vara med och bygga! Här får man vara med och ”bygga bilen medan vi kör”. Allt är inte färdigt – och det passar inte alla. Det är en viktig del i min rekryteringstaktik, att ta reda på om coeo är en “perfect match” med den jag har framför mig. Många saker rullar såklart på som hos andra bolag, men ibland dyker det upp något utanför ens normala arbetsuppgifter som behöver hanteras och då behöver alla kavla upp ärmarna, här spelar din titel ingen roll. Vi har ingen hierarki, vi gör och löser saker tillsammans.”

 

”Att se människor växa är det bästa som finns”

Vi lägger stor vikt vid medarbetarnas välmående, eftersom vi ser det som en grundförutsättning för att kunna leverera bra resultat. Vi har t.ex. täta individuella samtal, friskvård på arbetstid och gemensam frukost som bidrar till detta. Att skapa en positiv arbetsmiljö där våra medarbetare trivs ger resultat när det gäller att maximera både produktivitet och kundnöjdhet.  Sofia sammanfattar:

”Man ska känna att man utvecklas i sin roll och att man kan utvecklas internt. Min största drivkraft inom ledarskapet är att se människor växa. Att se människor växa, både i sin roll och privat, är det bästa som finns. Vi ser varandra. Vi tar inte varandra för givet. Vi tar tid för varandra. Vi har en fantastisk gemenskap på coeo, och jag tror det gör att det känns enkelt att komma in som ny hos oss. Det är en del av den starka kulturen – alla är lika välkomna”, säger Sofia och avslutar:

”Mår vi bra så gör vi bra saker och då levererar vi bra resultat.”
  

Malin Gustafsson
Marketing Coordinator
malin.gustafsson@coeo-inkasso.se

coeo Inkasso finns i 7 länder och är ett av Europas snabbast växande inkassobolag. Vi kombinerar de mest moderna lösningarna med en gedigen kunskap om inkasso.
Tillsammans med våra medarbetares expertis och det senaste inom AI levererar vi effektiv och kundfokuserad inkasso.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Eltel ingår ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekom- och elinstallationer

Published

on

By

Eltel har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekominstallationer och eltjänster till 20 av Avinors flygplatser i Norge, inklusive Oslo flygplats.

Avtalet gäller i tre år, med option på upp till ytterligare fem år. Kontraktsvärdet uppskattas till totalt cirka 20 miljoner euro (240 MNOK), varav de första tre åren står för cirka 8 miljoner euro (90 MNOK).

Avtalet trädde i kraft den 16 december 2024 och bygger på ett långvarigt och starkt samarbete mellan Eltel och Avinor. Ett viktigt tillägg i det nya avtalet är inkluderingen av eltjänster, samt att samarbetet sträcker sig över betydligt fler flygplatser jämfört med det nuvarande avtalet.

 

För mer information:

Alexandra Kärnlund, Kommunikationsdirektör

Tel: 070-910 0903, alexandra.karnlund@eltelnetworks.com

Om Eltel

Eltel är den ledande leverantören av tjänster för kritisk infrastruktur som möjliggör såväl förnybar energi som högpresterande kommunikationsnätverk. Eltel designar, planerar, bygger och säkrar driften av nätverk för en mer hållbar och uppkopplad värld idag och för kommande generationer. Totalt har vi cirka 5 000 medarbetare och under 2023 nådde omsättningen 850,1 miljoner euro. Huvudkontoret ligger i Sverige och Eltels aktier är sedan år 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.eltelnetworks.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i StoneBeach Group AB (publ)

Published

on

By

Beslut togs att ändra §4 Aktiekapital och §5 Antal aktier i bolagsordningen enligt det förslag som lades fram av styrelsen vid den extra bolagsstämman. Beslut togs även att genomföra den föreslagna riktade emissionen av teckningsoptioner.

Vid en extra bolagsstämman den 27 december 2024 i StoneBeach Group AB (publ) fattades följande två beslut:

1. Ändring av bolagsordning

§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska vara lägst 4 000 000 kronor och högst 16 000 000 kronor.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. 

2. Emission av teckningsoptioner

Riktad emission av högst 8 500 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 850 000 kronor. Rätt att teckna teckningsoptionerna enligt följande:

Kategori Högst antal teckningsoptioner per person
VD och styrelseordförande (2 st) 2 000 000
*) Övrig koncernledning/nyckelpersoner (3 st) 1 000 000
Övrig personal (3 st) 500 000 
Totalt 8 500 000

*) Annette Tysander, Liselott Lading och Erik Wåhlin

Det kan noteras att samtliga beslut togs enhälligt. Styrelsens fullständiga förslag framgår av kallelsen publicerad 2024-11-20.

”Med detta incitamentsprogram har vi lagt en grund för den nystart av StoneBeach som vi påbörjat under hösten. Jag har stora förhoppningar om att 2025 skall bli ett intressant och spännande år, säger Mårten Bergsten, vd StoneBeach.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.