Connect with us

Marknadsnyheter

Kallak Scoping Study Contract Awarded to SRK Consulting

Published

on

må, okt 09, 2017 08:07 CET

The information contained within this announcement is deemed to constitute inside information as stipulated under the Market Abuse Regulations (”MAR”) (EU) No. 596/2014. Upon the publication of this announcement, this inside information is now considered to be in the public domain.

For the purposes of MAR and Article 2 of Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1055, this announcement is being made on behalf of Kurt Budge, Chief Executive Officer.

9 October 2017

Beowulf (AIM: BEM; Aktietorget: BEO),

the mineral exploration and development company, focused on the Kallak magnetite iron ore project
(“KIOP”)
and the Åtvidaberg polymetallic exploration licence in Sweden, and its graphite portfolio in Finland,
is pleased to announce that it has appointed SRK Consulting (UK) Limited (“SRK”) to complete a Scoping Study on the KIOP.

SRK has already commenced work, and completion of the Scoping Study is scheduled for the end of February 2018.

Kurt Budge, CEO, commented:
 


I am very pleased to be working with SRK on this next phase of Kallak’s development.

“In SRK we have a consultant who has undertaken a significant number of technical studies for companies operating in the Nordic Region, and has the relevant expertise to work with us on designing and engineering a modern and sustainable mining project at Kallak North, as well as assessing the broader potential of the Kallak South deposit.

“The Scoping Study and associated work streams are a significant investment for the Company, made in the belief that Beowulf has satisfied the Swedish requirements to be granted an Exploitation Concession for the Kallak North deposit. In addition, we have the support of local stakeholders and therefore we must push on, despite the current permitting challenges.

“Over the last 12 months, we have continued to emphasise the interlinkages that can exist between major investments, industrial projects and infrastructure development, and the potential for widespread economic stimulus across a region such as Norrbotten, to politicians, regulators, decision makers and stakeholders.  Our project study with Copenhagen Economics, ‘Kallak – A real asset, and a real opportunity to transform Jokkmokk’, is intended to show the ‘Bigger Picture’, and how it can be successfully realised.

“Current experience suggests that major projects are often looked at in isolation, and the interlinkages are not considered, or ignored.  It’s great to see the Inlandsbanan CEO’s comments in the Swedish news last week, where he stated that the railway could be ready and available to take Kallak production, as they are aligned with what we have been saying.

“As we move forward with the Scoping Study, we are looking forward to building stronger collaborations with key infrastructure, commercial, local and regional partners.

“I am excited to be breathing life into the Kallak project, and further demonstrating our commitment to investing in Jokkmokk’s future.  Initiating a Scoping Study is a step we have been waiting to take for almost three years, and it will be great to share with the community, the project development roadmap for advancing Kallak towards production.”

Enquiries:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB har tecknat villkorat avtal om förvärv av tre nybyggda lager- och lättindustrifastigheter

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget tecknat villkorade aktieöverlåtelseavtal gällande 100 % av aktierna i tre fastighetägande bolag för en portfölj med tre fastigheter med ett sammanlagt fastighetsvärde om cirka 142,4 mkr. Avtalen är villkorade av att bolaget erhåller skuldfinansiering på marknadsmässiga villkor senast 15 september.

Fastigheterna är belägna i södra Sverige och omfattar 7 164 m2 uthyrbar area med total hyresintäkt om cirka 10,7 mkr och ett driftnetto om cirka 10,3 mkr. Avtalen är så kallade dubbel- och trippelnetto avtal där hyresgästerna svarar för all drift och löpande underhåll. Fastigheterna kommer miljöcertifieras enligt Sweden Green Building Council. Fastigheterna är fullt uthyrda till starka hyresgäster, Vattenfall, Ramudden och HydX, med en viktad återstående hyrestid (WAULT) om cirka 10 år vid tillträdet.

I portföljen är två av fastigheterna, Ränndalen 6 och Ventilen 1, under uppförande och en fastighet,
Fargo 4, färdigställdes 2021. Tillträde beräknas ske under Q3 och Q4 2024.
 

Logistri avser att finansiera transaktionerna med medel från befintlig kassa och upptagande av nya lån från svenska affärsbanker, med en belåningsgrad om cirka 50 %. Säljare är två privata fastighetsbolag. Aktieöverlåtelseavtalen innehåller marknadsmässiga garantier och köpeskillingen för aktierna beräknas efter sedvanligt avdrag för latent skatt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Träff, Verkställande direktör
Logistri fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se              

Om Logistri Fastighets AB

Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm.  Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017.

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justerade jämförelsesiffror med anledning av ny organisation

Published

on

By

Som tidigare meddelats trädde en ny organisation i kraft i banken den 1 april 2024 i syfte att skapa en mer effektiv och affärsnära organisation genom ökad decentralisering.

Den nya organisationen påverkar segmentsredovisningen enligt följande:

  • Till segmentet Handelsbanken Sverige har delar av centrala personal-, ekonomi- och informationsavdelningarna samt enheten för att förhindra finansiell kriminalitet överförts. Dessa delar ingick tidigare i Övriga enheter som inte redovisas i segmenten. I tillägg har delar av affärsstödet som tidigare ingick i segmentet Handelsbanken Capital Markets överförts till Handelsbanken Sverige.
  • Till Handelsbanken Markets (tidigare Handelsbanken Capital Markets) har delar av Handelsbankens IT-avdelning överförts. Dessa ingick tidigare i Övriga enheter som inte redovisas i segmenten.
  • Till Övriga enheter som inte redovisas i segmenten har verksamheterna i Luxemburg och New York, det vill säga verksamheter utanför hemmamarknaderna, överförts. Tidigare ingick dessa enheter i Handelsbanken Capital Markets.  

Omräknade historiska siffror för de senaste nio kvartalen finns tillgängliga på handelsbanken.com/ir.

För ytterligare information kontakta:
Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 559 11 67

Denna information är sådan som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontrollbalansräkning utvisar att det egna kapitalet i Ectin Research AB understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet och styrelsen kommer att kalla till en första kontrollstämma

Published

on

By

Som offentliggjordes i pressmeddelande den 20 juni 2024 fann styrelsen för Ectin Research AB (publ) (”Ectin” eller ”Bolaget”) anledning att anta att det egna kapitalet understeg hälften av det registrerade aktiekapitalet och beslutade därför att upprätta en kontrollbalansräkning. Styrelsen för Ectin har upprättat kontrollbalansräkningen och den har granskats av Bolagets revisor. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet om 1 586 293,50 kronor.

Ectin har trots intensivt arbete under våren med att försöka finansiera Bolaget inte hittat någon lösning för sin ansträngda finansiella situation på kort och medellång sikt. Exempelvis har förutsättningarna för en företrädesemission genomlysts, vilken styrelsen beslutat inte vara en framkomlig väg.

Styrelsen kommer med anledning därav att kalla till extra bolagsstämma (s.k. första kontrollstämma enligt aktiebolagslagen). Kallelse till extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, kommer offentliggöras genom ett separat pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Ectin Research AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-07-05, 17.30 CEST.

För mer information, vänligen kontakta:

Hans-Peter Ostler, styrelseordförande i Ectin Research AB

Tele: +46 70-496 96 66

E-mail: hpostler@icloud.com

Om Ectin Research AB

Ectin Research AB är ett forskningsbolag som utvecklar läkemedelskandidaten MFA-370 för behandling av cancer. MFA-370 består av två befintliga läkemedel som genomgått storskaliga kliniska prövningar och som idag används i stor utsträckning inom andra indikationer. I prekliniska studier har substanserna visat att de tillsammans uppnår potentierad anticancereffekt. Prekliniska resultat visar också att MFA-370 i flera olika aggressiva cancertyper har både en hämmande effekt på cancercelltillväxten samt stimulerar cancercelldöd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.