Marknadsnyheter
MedicSolution vinner Skanska-upphandling – sex OP-salar i modulväggsutförande till Forth
MedicSolution, en av Nordens ledande tillverkare av prefabricerade modulbyggnationer inom sjukvård och forskning, kommer att leverera sex OP-salar med tillhörande rumstyper i modulväggsutförande. För att öka flexibiliteten och upprätthålla en god vård över tid så har Framtidens Ortopedi i Hässleholm (Forth) valt den här byggtekniken. Skanska ansvarar för huvudentreprenaden och valde MedicSolution som part för OP-salarna.
I modulväggsentreprenaden ingår att uppföra sex operationssalar med tillhörande förberedelserum, uppdukningsrum och korridor för operationstvätt i så kallade rum-i-rum-utförande.
– Projektet är strategiskt mycket viktigt för oss. Med det här projektet visar vi att vi på allvar även kan erbjuda högkvalitativa rum-i-rum-lösningar för befintliga byggnader. Tack vare vår långa erfarenhet från modulbyggnationer inom sjukvård och forskning är vi en attraktiv leverantör även för modulära väggsystem. Därför är vi mycket glada över att Skanska valde MedicSolution för att tillsammans bidra till en bättre vård och arbetsmiljö i Region Skåne, säger Jens Sjödahl, vd på MedicSolution.
Skanska är utsedd huvudentreprenör för den nya ortopedibyggnaden som nu byggs vid Hässleholms sjukhus. Byggstart för modulväggsentreprenaden startar under våren 2026. Projekteringen är redan i full gång och MedicSolution är med i processen där leverans av första modell sker under Q4 2024. I leveransen av modulväggsentreprenaden ingår förutom väggar för rummen även dörrar samt delar av fast inredning, vilket gör att man tar ett totalansvar för uppförandet av operationsrummen.
– Modulväggslösningen ger en ökad flexibilitet för sjukhuset i Hässleholm under hela byggnadens livslängd. Det går enkelt att förändra rummen om andra behov uppstår där det är möjligt att byta ut väggsektioner. Det krävs samtidigt stor noggrannhet för att säkerställa den kravspecifikation som finns. Därför är det avgörande att vi är med tidigt i projekteringsfasen, vilket vi är här, säger Kenneth Helgesson, CTO, Projektchef MedicSolution.
För mer information:
Anders Ekhammar, press officer MedicSolution, tfn +46 (0)707 46 25 79
Kenneth Helgesson, CTO, Projektchef MedicSolution, tfn +46 (0)73 275 38 01
MedicSolution designar, projekterar och producerar produkter som är fullt integrerade med utrustning som är testad och kvalitetssäkrad i vår samarbetspartners fabrik i Emtunga. Våra lösningar är anpassade för samhällskritisk infrastruktur och vi strävar ständigt efter bättre funktion och högre värden för våra kunder och deras affärer. Vårt erbjudande utvecklas därför löpande utefter kundens verksamhet och behov.
Taggar:
Marknadsnyheter
Nivika inleder nytt återköp av egna aktier
Nivika har avslutat sitt senaste återköpsprogram, där aktier för 50 miljoner kronor har köpts tillbaka.
Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 februari 2024 har styrelsen för Nivika Fastigheter AB (publ) beslutat att påbörja ett nytt återköpsprogram av egna aktier till ett belopp om upp till 50 miljoner kronor under perioden 2 januari till 30 april 2025.
På stämman bemyndigades styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om förvärv av aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
Återköpsprogrammet ger ökade möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur från tid till annan. Bland annat ges möjlighet att kunna överlåta aktier som likvid i samband med eventuella förvärv.
Återköp av egna aktier ska ombesörjas av en investmentbank eller finansiellt institut samt ske i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser i Nasdaqs regelverk för emittenter – Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares.
För information om genomförandet av återköp av egna aktier, se www.nasdaqomxnordic.com. Återköp av egna aktier kommer inte att offentliggöras separat, såvida inte tvingande regler avseende offentliggörande är tillämpliga.
Det totala antalet aktier i bolaget är 95 885 594, varav 24 884 800 är av serie A och 71 000 794 är av serie B. Nivika innehar för närvarande 1 200 526 egna stamaktier av serie B.
För mer information, vänligen kontakta:
Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se
Om Nivika
Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se
Marknadsnyheter
Kommuniké från extra bolagsstämma i Upgrade Invest Nordic AB (publ), org nr 559165-0642, 27:e december 2024
Upgrade Invest Nordic AB (publ), org. nr 559165-0642, höll idag extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Stockholm, varvid följande beslut fattades:
- Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om sakutdelning i form av samtliga 2 040 000 aktier och 226 666 teckningsoptioner i det helägda dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 4 AB (publ).
- Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för utdelningen.
För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Bonsib, VD Upgrade Invest Nordic AB
+46 72 182 72 90
marcus@upgradeinvest.se
Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.
Marknadsnyheter
Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.
– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.
– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.
För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke