Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Delårsrapport Q3 2024

Published

on

Tidigare offentliggjord Delårsrapport Q3 visade felaktigt Resultat per aktie. Resultatet per aktie ska vara 0,03 och inte 0,3 som tidigare kommunicerades.

TREDJE KVARTALET | JULI-SEPTEMBER 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 8 884 tkr (3 887 tkr 2023), vilket är en ökning med 128% jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttomarginalen uppgick till 48 % (39% 2023).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 942 tkr (-698), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 11,1% (-18%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 868 tkr (-668), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,9% (-17,2%).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,03 kr (-0,03 2023).
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 8 884 TSEK (3 887 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till 868 TSEK (-668 TSEK)
Periodens resultat uppgick till 814 TSEK (-698 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,03)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 330 TSEK (255 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till -33 TSEK (-264 TSEK)
Periodens resultat uppgick till -45 TSEK (-294 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till -0,001 SEK (-0,01)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

  • Under augusti kommunicerade Sjöstrand en order på 2,4 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien. Ordern består av espressomaskiner och mjölk skummare och beräknas levereras under Q3.
  • Under september kommunicerade Sjöstrand att Henrik Ohlstenius har anställts som Head of Business Development.

VD HAR ORDET

Den totala omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 8,9 MSEK, (3,9 MSEK Q3 2023), vilket är en ökning med 128% gentemot motsvarande period föregående år.

Bruttomarginalen har fortsatt att vara stark under året och för det tredje kvartalet landade den på 48% (38% 2023).

Under de senaste 12 månaderna har vi avsevärt stärkt vår bruttomarginal. Detta är ett kvitto på vårt arbete med att genomföra vår strategi för att förbättra lönsamheten genom att ta ett större ansvar för distribution och varumärke. Det ger oss också ett bättre utgångsläge för att skala upp verksamheten och skapa lönsam tillväxt framöver.

Sjöstrand arbetar med fyra huvudsakliga försäljningskanaler: 1) Distributörer, 2) Retail, 3) egen e-handel, och 4) Hotell. Under tredje kvartalet har vi sett en stark utveckling inom e-handeln +143%, retail försäljningen med +110% och hotellförsäljningen har ökat med +247% (jämfört med samma period föregående år).

Det är glädjande att vi ser en stark tillväxt inom våra distributionskanaler, vilket tydligt signalerar att vårt erbjudande uppskattas av kunderna. Detta bekräftar värdet av vår satsning på tidlös design, hållbarhet och smakupplevelser av hög kvalitet.

Under tredje kvartalet lanserade vi även två nya kaffesmaker under temat ”Summer Flavors”, ett initiativ som syftade till att erbjuda ett limiterad gott kaffe och vara relevanta för våra kunder under sommarmånaderna. Vi har dessutom lanserat vår egen designande kapselbehållare, och som vi är mycket stolta över. Målet var att skapa marknadens snyggaste kapselbehållare, och vi anser att vi har lyckats. Produkten håller hög kvalitet, tillverkad i polerat rostfritt stål med en inredning i trä, med inspiration från ett smyckeskrin, vilket resulterar i en tidlös och elegant design som passar utmärkt tillsammans med vårt övriga sortiment.

Vi går nu in i det fjärde kvartalet, där julhandeln utgör den största försäljningsdrivande faktorn. Vi har flera strategiska initiativ planerade för att placera Sjöstrands produkter som det självklara valet inför julhandeln, både via våra återförsäljare och genom vår egen e-handel.

Parallellt pågår förberedelserna inför vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt den 7–11 februari 2025. Ambiente är en av de större och mest inflytelserika mässor för konsumentvaror och det är en viktig satsning för vår skala upp vår internationella expansion under 2025.

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Sjöstrand Coffee Int AB

John Ekeberg, VD Sjöstrand Coffee Int AB

Email: john.ekeberg@sjostrandcoffee.com 

Tel: +46708112136

Välkomna till Sjöstrand, där vi revolutionerar kaffeupplevelsen med vår unika kombination av tidlös design och miljömedvetenhet. Vårt sortiment av espressomaskiner och biologiskt nedbrytbara kapslar av växtfiber erbjuder både smak och hållbarhet, vilket gör oss till en attraktiv aktör på marknaden för Nespresso®-kompatibla produkter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

MEDIAINBJUDAN – BIO-Europe®, Europas största partneringkonferens för den globala läkemedels- och bioteknikindustrin kommer till Älvsjömässan i Stockholm, 4–6 november 2024

Published

on

By

  • Över 5 600 delegater 

*Måndag, klockan 10.00-10.30 

** Måndag, klockan 10.30-11.00 

Länkar: BIO-Europe® och Business Sweden 

Anmälan till kostnadsfri pressregistrering: ansökningsformuläret för press. 

Den 30:e upplagan av BIO-Europe kommer att äga rum den 4–6 november 2024 i Stockholm. Life science-branschens betydelse för det svenska näringslivet påvisas bland annat av att Ebba Busch, Sveriges energi- och näringsminister, samt Karin Wanngård, Stockholms finansborgarråd, deltar på konferensens öppningsanförande den 4 november kl 10.00. 

Business Sweden och SwedenBIO arrangerar en svensk paviljong under konferensen där svensk innovation inom life science och inhemska bolag lyfts fram. Programmet för aktiviteterna i paviljongen finns tillgänligt här.  

BIO-Europe är det främsta partnerevenemanget inom bioteknik och läkemedel. Konferensen, som firar sitt 30-årsjubileum i år, har vuxit med branschen, kontinuerligt förnyat sig och förblir navet för effektiva samtal och kontakter. Efter ett rekordartat 2023 lovar 2024 års evenemang ännu större möjligheter till nätverkande och partnerskap. 

Mer än 5 600 delegater förväntas samlas i Stockholm för att delta i över 30 000 ett-till-ett-möten som driver life science-branschen till nya nivåer. Årets program, som fokuserar på 30 år av banbrytande partnerskap och innovation inom life science, är inspirerat av den svenska strategin: öppenheten för innovationfrämjande samarbeten inom life science. Dyk ner i den rika historien om tidigare partnerskap, affärer och innovationer under de senaste tre decennierna, och föreställ dig de kommande 30 åren då branschen formar biovetenskapens framtid tillsammans! 

På agendan kommer också att finnas talare från ledande läkemedelsföretag som AstraZeneca, Eli Lilly, GSK, MSD och Novartis, som alla ligger i framkant när det gäller läkemedelsinnovation. 

Anmälan och information om evenemanget finns på nätet.

DETALJER OM EVENEMANGET: 

BIO-Europe produceras av EBD Group, det ledande partneringföretaget för den globala life science-industrin, i samarbete med Biotechnology Innovation Organization (BIO). 

Besök: https://informaconnect.com/bioeurope/

Följ: @EBDGroup #BIOEurope 

Kontaktpersoner för media: 

Alexandra Högberg, RHA Communications 

Alexandra@rhacomms.eu  

Ola Björkman, RHA Communications 

ola@rhacomms.eu  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mikael Johansson utses till permanent CEO för Avida Finans AB (publ)

Published

on

By

Styrelsen i Avida Finans AB (publ) (”Avida” eller ”Bolaget) har beslutat att Mikael Johansson utses till permanent CEO i Bolaget från och med 31 oktober 2024.

Mikael Johansson tillträdde som Interim CEO för Bolaget 30 september 2024 och uteses nu till permanent CEO. Mikael har lång erfarenhet från exekutiva positioner inom inom bank, finans, betalningar, e-handel och fintechbranschen. Han kommer närmast från rollen som Managing Director på Avarda och före det som Managing Director för Santander Consumer Bank.

18 september tillkännagav Avida att bolaget ingått avtal om att förvärva Santander Consumer Bank AS:s svenska och norska kreditkortsverksamhet samt försäljningsfinansieringsverksamheten som Santander Consumer Bank för närvarande driver i samarbete med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Den förvärvade verksamheten omfattar cirka 450 000 privatkunder med en total utestående balans av icke-förfallna lån om för närvarande cirka 4 miljarder kronor. Styrelsen anser med anledning av detta att det nu är rätt tidpunkt att genomföra ledarskapsskiftet för att ta Avida genom nästa spännande fas av tillväxt och strategisk utveckling.

Denna information är sådan som Avida Finans AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-01 11:25 CET.

För ytterligare information kontakta:
Michael Grosche, Head of Communication and Investor Relations. E-post: michael.grosche@avida.se. Telefon +46 70 307 29 36.

Om Avida 

Avida är specialist inom konsument- och SME-finansiering och ska erbjuda en sömlös kundupplevelse, både digitalt och personligt.

Vi är på en transformativ och spännande resa på Avida. Den 18 september 2024 ingick vi ett avtal om att förvärva kreditkortsverksamheten i Sverige och Norge från Santander Consumer Bank AS, samt den säljfinansieringsverksamhet som Santander Consumer Bank för närvarande driver i samarbete med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Den förvärvade verksamheten kommer att tillföra cirka 450 000 nya privatkunder och närmare 50 nya medarbetare. När den nya verksamheten har adderats kommer vi att ha cirka 210 medarbetare, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo, Helsingfors och Stavanger.

Avida står under tillsyn av Finansinspektionen. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Två delstater kan avgöra valet enligt oddsen

Published

on

By

Med bara några få dagar kvar till presidentvalet i USA är det fördel Trump enligt Unibets odds, han tippas få 297 elektorsröster mot 241 för Harris. Men om Kamala Harris tar hem Wisconsin och Pennsylvania kan hon vinna valet med minsta möjliga marginal. Det är i dessa två delstater som oddsen är som jämnast.

Det amerikanska presidentvalet avgörs genom ett elektorssystem där varje delstat tilldelas ett antal elektorsröster baserat på folkmängden. I de flesta delstater tillämpas ”winner-takes-all”, vilket innebär att alla elektorsröster går till den kandidat som vinner flest röster i den delstaten. Totalt står 538 elektorsröster på spel och för att vinna presidentposten krävs minst 270.

Enligt Unibets odds ser det ut som att Trump kan ta hem 297 elektorsröster mot Harris 241. Men om Harris skulle vinna i de två delstater där oddsen är som jämnast – Wisconsin och Pennsylvania – skulle hon i stället nå precis 270 röster, medan Trump landar på 268. För tillfället leder Trump med en knapp marginal i dess två delstater.

– Våra odds pekar på att valet blir en riktig nagelbitare. Även om Trump har ett litet övertag just nu, så är oddsen nästan fifty-fifty i två avgörande delstater. Med andra ord kan mycket fortfarande hända fram till valdagen och vi kommer hålla spelen öppna under valnatten, säger Raúl Valencia López, oddsexpert på Unibet.

I presidentvalet 2016 fick Hillary Clinton flest röster, ändå var det Donald Trump som blev landets president. Unibets odds visar att historien kan upprepa sig. Just nu pekar oddsen på att Kamala Harris kommer att få flest röster, men att Trump tar hem flest elektorsröster. 

Unibets odds på presidentvalet (sannolikhet inom parentes)

Två delstater som kan avgöra valet  

Wisconsin
Republikanerna: 1.80 (51,4 %)
Demokraterna: 1.90 (48,6 %) 

Pennsylvania
Republikanerna: 1.73 (53,6 %)
Demokraterna: 2.00 (46,4 %)

Vem blir USA:s nästa president?
Donald Trump: 1.57 (61,4 %)
Kamala Harris: 2.50 (38,6 %)

Parti som får flest röster
Demokraterna: 1.40 (66,7 %)
Republikanerna: 2.80 (33,3 %)

För fler odds, besök: http://unibet.se/valet

För mer information, vänligen kontakta:
Raúl Valencia López, Marknads- och PR-ansvarig, 
raul.valencialopez@kindredgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.