Connect with us

Marknadsnyheter

European Space Agency ESA lanserar DECARDIS-projektet med Awake.AI, ABB och Wallenius Marine för att optimera interaktionen mellan fartyg och hamnar

Published

on

  • Konsortium ska utveckla en lösning för optimering av rutter och hamnanlöp, som kommer att ingå i projektet Decarbonization through the Digitalization in Shipping (DECARDIS)
  • Lösningen kommer göra det möjligt för fartyg att anpassa sin hastighet och anlända till hamnen vid rätt tidpunkt istället för att behöva vänta på att en kajplats ska bli tillgänglig
  • Genom att optimera ankomsttiderna kan fartygen undvika ”skynda-och-vänta”-mönstret, vilket minskar både bränsleförbrukningen och miljöpåverkan

Europeiska rymdorganisationen (ESA) har initierat ett nytt flaggskeppsprojekt, Decarbonization through the Digitalization in Shipping (DECARDIS), tillsammans med optimeringsplattformsföretaget Awake.AI, teknikledaren ABB och rederiet Wallenius Marine. Konsortiet, som finansieras av ESA och leds av Awake.AI, kommer att samarbeta kring en lösning för optimering av hamnanlöp, som fokuserar på att hjälpa fartyg att minska utsläppen av växthusgaser genom att övervinna ineffektivitet i interaktionen mellan fartyg och hamn.

Trots stora framsteg inom smart fartygsteknik och hög automationsgrad i hamnar saknas transparens i relationerna mellan hamn- och fartygssystem, och data om rutter och hantering vid kaj är ofta begränsade till slutna plattformar. Fartyg som uppmanas att fortsätta utan dröjsmål får ofta vänta vid ankomsten till hamnen, efter att ha slösat bränsle och genererat ytterligare utsläpp.

DECARDIS-projektet syftar till att utveckla en integrerad och interoperabel lösning för att koppla samman beslut om fartygs rutt och hastighet med just-in-time-ankomst till kaj. Det blir världens första lösning för att optimera en hel rutt och hamnanlöp, snarare än bara en del av den. DECARDIS-parterna bedömer att en sådan lösning, om den antas på global nivå, skulle kunna bidra till betydande utsläppsminskningar.

Detta är mycket viktigt för en bransch som pressas av IMO:s (Internationella sjöfartsorganisationen) mål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2050 och EU:s förslag till klimatmålsplan för 2030 om att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

DECARDIS-projektet syftar till att integrera lösningen för ruttoptimering från OVERSEA, ett samarbete mellan ABB och Wallenius Marine, med de lösningar för optimering av hamnanlöp som erbjuds av Awake.AI, i en driftkompatibel lösning. Användarna kommer att få tillgång till denna lösning för optimering av rutter och hamnanlöp via ett webbaserat gränssnitt som är kompatibelt med befintliga lösningar ombord.

Användarna av OVERSEA får både en avancerad digital lösning och stöd från experter för att fatta beslut om att optimera fartygets operativa prestanda, sänka bunkerkostnaderna och minska utsläppen.

“Med OVERSEA-samarbetet etablerar vi en smart supporttjänst för fartygsflottor som ökar effektiviteten, säger Jesper Lögdström, Head of Performance Management Center, Wallenius Marine. “Vi strävar efter att ge besättningar och landorganisationer en gemensam förståelse för data och stödja dem med insikter och tillämpliga rekommendationer för att förbättra fartygets operativa prestanda. Transparens och ett nära samarbete med kunderna kommer att vara avgörande för att lyckas.“

Förra året slutförde Awake.AI sitt första ESA-demonstrationsprojekt, ‘Smart Port Marketplace’ som möjliggör automatisering av köp och försäljning av hamntjänster och -produkter.

“Tillsammans med ABB och Wallenius Marine har vi en gemensam vision för branschen; tänk om inget fartyg någonsin skulle behöva stressa för att sedan vänta. Varje fartyg skulle alltid segla i sin optimala hastighet och ta den optimala rutten”, säger Karno Tenovuo, VD, Awake.AI. “Genom att kombinera de tekniker som Awake.AI har för optimering av hamnanlöp och ABB och Wallenius Marine har för optimering av rutten, kan vi göra denna vision till verklighet.”

“Vi på ABB har utvecklat en ledande position inom digitalisering av sjöfart baserat på en blandning av systemutveckling och sektorexpertis inom kraftdistribution, styrning och automation, framdrivning och programvara för fartygshantering”, säger Osku Kälkäjä, chef för Digital Business, ABB Marine & Ports. “Denna sektorspecifika expertis övertygar oss också om att samarbete är nyckeln till att övervinna ineffektivitet som bromsar utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart. Att arbeta med Wallenius Marine på OVERSEA har stärkt denna övertygelse. Vi ser fram emot det spännande arbete vi har framför oss tillsammans med Awake.AI när det gäller digitalisering av hamnanlöp.”

Projektet är en del av ESA:s uppmaning om minskade koldioxidutsläpp inom sjöfarten, som syftar till att stödja utvecklingen av hållbara rymdbaserade tjänster och applikationer som tar itu med utmaningar relaterade till minskade koldioxidutsläpp inom sjöfartsindustrin. Dessutom syftar uppmaningen till att hjälpa sjöfartssektorn att anpassa sig till och följa nya europeiska och internationella regelverk.

“Sjöfartssektorn genomgår en djupgående omvandling för att uppfylla målen för minskade koldioxidutsläpp. DECARDIS är ett utmärkt exempel på hur rymddata i kombination med digitalisering kan användas för att förändra sektorn med omedelbar verkan och utan att kompromissa med prestandan”, säger Nil Angli, Maritime Lead på ESA Space Solutions.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 4 november 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com

 

Awake.AI är ett optimeringsplattformsföretag vars lösningar fokuserar på att utveckla skräddarsydda AI/ML-modeller för att optimera flödet av gods genom hamnarna, samt minska väntetiderna och utsläppen. Awake’s AI-drivna logistikplattform är utvecklad för att sammanföra alla maritima aktörer till havs, i hamnar och på land, vilket gör hamnverksamheten mer effektiv, säker och hållbar. För terminaloperatörer optimerar vi hamnanlöp med AI-insikter, för hamnmyndigheter maximerar vi användningen av deras befintliga hamnkapacitet, för fartygsoperatörer möjliggör vi JIT-ankomst (Just-in-Time) och snabbare hanteringstider och för ägare av godset ger vi full insyn i flödet till sjöss, i hamn och på land. www.awake.ai

 

Wallenius Marine strävar efter att vara ledande inom hållbar sjöfart och innovativ fartygsdesign. Företaget bemannar och underhåller fartyg, designar framtidens fartyg, driver nybyggnadsprojekt och erbjuder olika marina IT-tjänster. Wallenius Marine ingår i Soya Group, som också är delägare i eller finansiär av olika innovationsprojekt för att utveckla en mer hållbar sjöfart. www.walleniusmarine.com

 

ESA Space Solutions är den självklara platsen för bra affärsidéer som involverar rymden inom alla områden av samhälle och ekonomi. Vårt uppdrag är att stödja entreprenörer i Europa i utvecklingen av verksamheter som använder satellittillämpningar och rymdteknik för att förbättra vardagen, vilket ger miljömässiga och samhälleliga fördelar. https://business.esa.int/maritime

 

 

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.