Connect with us

Marknadsnyheter

Sweden Buyersclub AB offentliggör delårsrapport för juli – september 2024: Omsättningen ökar med 104 %

Published

on

Under Q3 ökade nettoomsättningen med 104 % till 20,9 MSEK och medlemsintäkterna med 14 % till 4,8 MSEK. EBITDA förbättrades till -1 MSEK från -1,2 MSEK och EBITDA-marginalen steg till -5 % från -11 %. Anskaffningskostnaden per ny kund minskade till 54 SEK från 95 SEK och ARR (Annual recurring revenue) ökade med 21 % till 19,7 MSEK jämfört med föregående år.

Perioden juli – september 2024 

     Medlemsintäkterna uppgick under perioden till 4,8 MSEK (4,2 MSEK), en ökning med 14 % jämfört med motsvarande period föregående år.

     Nettoomsättningen uppgick till 20,9 MSEK (10,2 MSEK), en ökning med 104 % jämfört med motsvarande period föregående år.

     EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (-1,2 MSEK).

     EBITDA-marginalen uppgick till -5 % (-11 %).

     Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -1,9 MSEK (-1,9 MSEK).

     Resultat efter skatt uppgick till -2,0 MSEK (-2,0 MSEK).

     Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,4 MSEK (-0,8 MSEK).

     Anskaffningskostnaden för en ny kund var under perioden 54 SEK (95 SEK) per order.

     ARR (Annual recurring revenue) uppgick till 19,7 MSEK (16,3 MSEK) vid periodens slut, en ökning med 21 % jämfört med motsvarande period föregående år.

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

 

Utvecklingen går i linje med målen för 2025

Omsättningstillväxten för Q1–Q3 2024 visar en ökning på 74 % samtidigt som bolaget rapporterar en EBITDA-förbättring på 75 % jämfört med samma period föregående år.

 

“När vi lägger årets tredje kvartal till handlingarna kan vi konstatera en ökning av omsättningen med 104 % jämfört med motsvarande kvartal tidigare år. Trots kostnader av engångskaraktär motsvarande 0,5 MSEK, kan vi också uppvisa en förbättring av resultatet.”, säger Emil Henriksson, VD för Sweden Buyersclub AB.

 

Bolagets mål för 2025 är att omsätta mellan 120–150 MSEK med ett EBITDA på mellan 5–8 MSEK. I delårsrapporten beskrivs de initiativ som bolaget genomför för att uppnå dessa.

 

Delårsrapporten finns i sin helhet bifogad i detta pressmeddelande samt på bolagets hemsida https://ir.buyersclub.se/investerare/finansiella-rapporter/

 

Certified Adviser
Sweden Buyersclubs Certified Adviser är Partner Fondkommission, info@partnerfk.se, 031-761 22 30.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Henriksson, VD Sweden Buyersclub AB

emil.henriksson@buyersclub.se

(+46) 73 37 71 937

 

Denna information är sådan information som Sweden Buyersclub AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2024 kl. 08:00 CET.

 

Om Buyersclub:
Sweden Buyersclub AB är ett tech-drivet företag med en hög andel återkommande prenumerationsintäkter, vilket bidrar till stabilitet och långsiktighet. Företaget erbjuder marknadens lägsta priser på hundratals välkända varumärken via sin digitala handelsplats, buyersclub.se. Sortimentet är brett och omfattar kategorier som skönhet, hemelektronik, leksaker, husdjursprodukter, heminredning, kontorsvaror och böcker, vilket attraherar en bred målgrupp.

För de mest prismedvetna konsumenterna finns “Buyersclub Plus”, ett medlemskap från 69 kr/månad som ger tillgång till bolagets egna inköpspriser, en kostnadsfri utvald produkt varje månad samt unika medlemserbjudanden.

Bolagets innovativa plattform synkroniserar produktdata och lagerstatus direkt med leverantörer, vilket har potential att kraftigt reducera bolagets behov av eget lager och därmed stor kapitalbindning, vilket är en enorm risk och kostnad för traditionella e-handelsföretag.

Marknadsplatser undviker lagerrisk genom att agera som en mellanhand; olika säljare tillhandahåller produkter och paketering medan marknadsplatsen förmedlar affären. Detta sker ofta på bekostnad av högre pris till kund samt en försämrad leveransupplevelse då konsumenten kan få flera leveranser vid olika tidpunkter vid köp av flera produkter i en och samma order.

Buyersclubs metod reducerar leden i distributionskedjan samtidigt som produkter levereras till Buyersclubs crossdocking-lager för att sampaketeras i en enskild försändelse. Priset till kund blir på så sätt lägre utan bekostnad av försämrad marginal, samtidigt som varor skickas samlat, via kundens valda speditör.

Plattformen har under 2024 utvecklats så att sortimentet kan speglas till nya nischade onlinebutiker, så kallade “storefronts”. Detta möjliggör för bolaget att snabbt och kostnadseffektivt expandera sitt affärsutbud, nå nya kundgrupper och ta större marknadsandelar. bookhero.se, en onlinebokhandel som nyttjar bolagets befintliga infrastruktur, är bolagets första externa storefront.

Continue Reading

Marknadsnyheter

EmbeddedArt Group AB (publ): EmbeddedArt deltar på mässa

Published

on

By

Den 12-14 november äger norra Europas största underleverantörsmässa rum. På Elmia Subcontractor möts ca 1000 utställare inom tillverkningsindustrin från ca 30 länder.

EmbeddedArt deltar och presenterar bland annat företagets nya IoT-satsning till B2B-marknaden. Bolagets IoT-plattform kommer skapa nya möjligheter och bli ett effektivt redskap för industrin. Tack vare inbyggda sensorer i hårdvaran kan information som samlas in analyseras och öka effektiviteten i verksamheten inom industrin. Utveckling och produktion sker i Sverige när det gäller bolagets kommande IoT-satsning.

-IoT-marknaden bedöms växa mycket kraftigt de närmaste åren och när vi nu också lanserar en IoT-plattform till våra befintliga ”Spåraprodukter”, så ser vi en ny intressant marknad växa till för bolaget. ”Elmia Subcontractor” är ett utmärkt sätt för oss att möta nya och befintliga kunder säger Lars Tegborg, VD EmbeddedArt Group AB.

Lars Tegborg, VD EmbeddedArt Group AB
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustribolag, med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk maskeradbal med 1700-talstema på Livrustkammaren

Published

on

By

Lördag 9 november arrangerar Livrustkammaren årets historiska dansbal i museet. Givetvis gäller 1700-talsdräkt med mask och kvällen bjuder på historiska danser som på 1700-talet till levande musik.  Flera förberedande dansträffar har anordnats för alla dansglada som inte har tidigare erfarenhet av historisk dans.  Balen arrangeras i samarbete med den historiska dansföreningen Pied en l’Air.

–  Med den historiska dansbalen på Livrustkammaren vill vi ge våra besökare en ”nära-historien-upplevelse”. Vi återupplivar traditionen av de gustavianska maskeradbalerna som hölls på Kungliga Operan under vinterhalvåret och ger deltagarna möjlighet att prova på den tidens sällskapsdanser till levande musik, iförda historisk dräkt och mask, säger Magdalena Westin Piotrowska, intendent och programansvarig på Livrustkammaren.

Lördagens dansbal på Livrustkammaren är ett av årets mest populära arrangemang och lockar inte bara museets vanliga historienördar eller nybörjare utan alla de som hängivet dansar historisk dans och älskar historiska kläder. Just nu visas också den kritikerrosade utställningen Teaterkungen. Prakten, makten och teaterkostymerna på Gustav III:s tid och visningar av utställningen erbjuds under kvällen.

Att maskeradbalen hålls under vinterhalvåret är en tradition som sträcker sig bakåt i historien till det gustavianska Stockholm. Då hölls populära baler med mask och dräkt på Kungliga Operan. Över parketten lades träplankor som tillsammans med scenen bildade ett stort dansgolv. Hovkapellet spelade och hela operahuset öppnades för umgänge.

Historisk dansbal – årets happening på Livrustkammaren! Givetvis anbefalles 1700-talsdräkt och mask!

Maskeraddräkten bestod ofta av en mask för ansiktet och en kappa, kallad domino. Den kunde bäras antingen över en modedräkt eller en mer renodlad maskeradkostym. I skydd av förklädnaden kunde sociala gränser och roller överskridas. Det var under en sådan maskeradbal 1792 som Gustav III blev skjuten.

På Livrustkammaren kan man se flera föremål utställda med kopplingar till den ödesdigra Operamaskeraden som Gustav III:s maskeraddräkt och mask. Även finns också ”kungamördaren” Anckarströms mask samt två flintlåspistoler och en kniv som hittades på mordplatsen. Frihetstid och revolutioner – Livrustkammaren

Läs mer om utställningen Teaterkungen

Följ med på en dräktkavalkad genom teaterkostymernas magiska värld och den gustavianska tidens kungliga teaterliv. En epok där den passionerade teaterkungen Gustav III skapade en framstående kulturverksamhet och teatern blev en plats lika mycket för prakt och skådespel som för politik och kunglig makt.

Teaterkungen – Livrustkammaren

Historisk dansbal – Livrustkammaren

Continue Reading

Marknadsnyheter

Brixo avyttrar NPL-portföljer

Published

on

By

Brixo AB har ingått avtal om att avyttra samtliga nödlidande krediter (”NPL-portföljer”) till Credur AB. Transaktionen består dels i en engångsförsäljning av nödlidande krediter som fanns i Brixos balansräkning i slutet av september 2024 och dels i ett forward flow-avtal där nya nödlidande krediter från oktober 2024 och fram till februari 2025 inkluderas. Totalt planeras NPL-portföljer till ett värde av 60 miljoner kronor att överlåtas.

 

Efter en utmanande tid på NPL-marknaden där många inkassobolag varit avvaktande och med låg efterfrågan och fallande priser som följd har Brixo under en tid behållit nödlidande krediter i egen bok. Genom transaktionen får Brixo en helt ren balansräkning med endast presterande krediter, vilket är ett steg i förberedelserna inför en planerad ansökan om tillstånd att driva finansieringsrörelse som kreditmarknadsbolag.

 

Credur AB är ett finansiellt institut med samma huvudägare som Brixo AB.

 

 

Om Brixo
Brixo är ett svenskt fintechbolag som utmanar det traditionella banksystemet genom att erbjuda digitala krediter på upp till 100 000 kronor till privatpersoner i Sverige. Bolaget strävar efter att förenkla och förbättra marknaden för finansieringstjänster genom att med innovativa kreditprodukter och noggranna kreditprövningar tillgängliggöra krediter för en bredare allmänhet. Brixo står under Finansinspektionens tillsyn.

 

Mer information om Brixo finns på https://brixo.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.