Connect with us

Marknadsnyheter

Preems kampanj för att attrahera nya medarbetare rullar vidare på Göteborgs spårvagnar

Published

on

Preem, Sveriges största drivmedelsbolag, rullar vidare med sin kampanj ”Mycket mer än en mack” genom att branda en spårvagn i Göteborg med Preems färger. Trots Preems ledande position inom drivmedelsindustrin förknippar många svenskar fortfarande företaget främst med bensinstationer. Med kampanjen ”Mycket mer än en mack” vill Preem förändra denna bild och visa på den stora variationen av kompetenser och karriärmöjligheter som finns inom företaget. 

Under november kommer göteborgarna kunna åka runt i Preem-vagnen och upptäcka mer om Preems tvåhundra olika yrkesroller. För att fler ska få upp ögonen för företaget som arbetsgivare kommer de i vagnen mötas av affischer på bland annat produktionsteknikern Patrik, laboratorieingenjören Louise och processingenjören Amanda, som alla jobbar på Preems raffinaderier.  

– Vi är glada över att rulla ut vår kampanj ”Mycket mer än en mack” på spårvagnen i Göteborg och hoppas att den ska bidra till att fler får upp ögonen för oss som arbetsgivare. Många känner till Preems bensinstationer men vi är också Sveriges största drivmedelsbolag med över 200 olika yrkesroller, inom allt från produktion, processteknik och trading till IT, marknad och försäljning, säger Ulrica Bååthe, Head of Brand & Strategic Marketing Communications.  

Riktar sig mot studenter 

Sedan augusti har Preems stora Employer Branding-kampanj ”Mycket mer än en mack” gått i sociala medier, nyhetssajter, Google, skärmar på stan och på våra stationer. Kampanjen riktar sig främst till yrkesverksamma och studerande tekniker och ingenjörer och Preem hoppas kunna öka kunskapen och intresset för sig som arbetsgivare.  

Under november månad utökas kampanjen till att synas på en spårvagn i Göteborg, men även synas på skärmar runt om i Göteborg samt riktat mot studenterna på landets universitet och högskolor.   

– Preem har ett stort behov av att rekrytera nya medarbetare för att möjliggöra vår omställning. Utbudet av personer med rätt kompetens är däremot begränsat och blir allt hårdare. Därför är det viktigt för oss att synas bland framtidens stjärnor och synliggöra de möjligheter som vi på Preem kan erbjuda, säger Ulrica Bååthe i en avslutande kommentar.   

Kampanjen har utvecklats i nära samarbete med Coreworkers.

Se kampanjfilmen här: https://www.youtube.com/watch?v=m89r1pAx9Cs

För mer information kontakta
Preems pressjour
070-450 10 01
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har cirka1 500 anställda varav 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2023 var Preems omsättning 138 miljarder SEK.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännens årsredovisning vinner Publishingpriset

Published

on

By

Publishingpriset är en årlig tävling som sedan 1990 uppmärksammat god redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Detta år vann Lantmännen priset för sin årsredovisning och hållbarhetsredovisning för året 2023.

Juryn bestod av bland annat redaktörer, journalister, fotografer, grafiska formgivare och filmproducenter som granskade, värderade och jämförde tävlingsbidragen. Deras motivering till Lantmännens årsredovisning var följande. ”För en varierad och personlig redovisning med hög fototeknisk skicklighet och goda pappersval”.

Ett tema i årsredovisningen, på omslag och konsekvent genom publikationen, är att ge stort utrymme till ett urval av de 18 000 svenska lantbrukarna som är Lantmännens ägare.

– Årsredovisningen var ytterligare ett sätt för oss uppmärksamma de viktigaste i vår verksamhet – aktiva, svenska lantbrukare. De är inte bara våra ägare, grunden för vår kooperativa verksamhet, utan även förutsättningen för Sveriges matförsörjning och ett livskraftigt lantbruk. Det är ett fint och viktigt uppdrag, och jag har svårt att se några andra vara mer lämpliga att spela huvudrollerna i vår årsredovisning, säger Michael Sigsfors, CFO på Lantmännen.

Therése Schwarz var projektledare för årsredovisningen, ett arbete hon genomfört under ett antal år.

– Årsredovisningen är på många sätt berättelsen om Lantmännen – om vår unika affärsmodell och om våra olika affärer, i Sverige och internationellt. Och i det arbetet följer ett nära nog unikt samarbete mellan många medarbetare. Det är ett teamwork – på riktigt. Vi är många som arbetat hårt med siffror, texter, foton och detaljer för att få en mycket fin slutprodukt. Jag är både stolt och glad över att det arbetet uppmärksammats och uppskattats, säger Therése Schwarz.

Mer information

Vinnande bidrag: Lantmännens årsredovisning.
– Läs mer om tävlingen: Publishingprisets webbplats.
– Utnämningen är inom kategorin ”Årsredovisningar och rapporter kommersiella företag” och annonserades 5 november, 2024. 
– Lantmännen hade samarbete med Wildeco, Skarp Agent, TMG Taberg Media Group under projektet.
– Lantmännens kommunikationsarbete under 2024 har även uppmärksammats av Sustainable Brand Index, 100-wattaren och Karriärföretagen för företagets employer branding-arbete.

För mer information, kontakta gärna:

Lantmännens presstjänst 
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

SEK:s Exportkreditbarometer hösten 2024: Svenska exportföretag ser ökat finansieringsbehov

Published

on

By

Höstens Exportkreditbarometer från Svensk Exportkredit (SEK) visar att finansieringsbehovet har varit något lägre för svenska exportföretag under de senaste sex månaderna. Läget ser dock annorlunda ut framöver, då hela 28 procent av storbolagen tror på ett ökat finansieringsbehov de kommande tolv månaderna.

Finansieringsbehovet har de senaste sex månaderna minskat något för både stora och små bolag. I höstens Exportkreditbarometer uppgav 76 procent av de stora bolagen att deras finansieringsbehov är oförändrat eller har minskat, vilket kan jämföras med 72 procent i vårens mätning.

För små bolag är det 86 procent som ser att finansieringsbehovet är oförändrat eller har minskat jämfört med 80 procent i vårens mätning. Hur bolagen upplever finansieringsbehovet hänger ihop med räntenivåerna som just nu upplevs som höga, enligt SEK:s chef för investerarrelationer och makroekonomisk analys Erik Hådén.

– De senaste tidens höga räntor gör att många projekt som kräver stora investeringar är svåra att räkna hem. Flertalet företag väljer därför att pausa investeringar och projekt, vilket ger ett lägre behov av finansiering, säger Erik Hådén.

Eftersom räntorna väntas fortsätta falla ser dock läget annorlunda ut framöver. Med lägre räntor har företagen större utrymme att ta in finansiering och både stora och små bolag ser ett ökat finansieringsbehov. Ökningen är särskilt stor bland stora bolag, där hela 28 procent tror på ökat finansieringsbehov kommande tolv månader.

Det är positivt att företagen ser ett ökat finansieringsbehov, eftersom viktiga investeringar och projekt då kan förväntas ta fart igen. Detta kan inte pausas för länge utan att riskera att man halkar efter i exempelvis innovation och konkurrenskraft, varför ytterligare sänkningar av styrräntan är positivt för de svenska exportföretagen, säger Erik Hådén.

Katarina Daniels

Press- och kommunikationschef

Mobiltelefon: 0720806885

Epost: Katarina.Daniels@sek.se

Om Exportkreditbarometern
Exportkreditbarometern från Svensk Exportkredit (SEK) är en temperaturmätare på svensk exportindustri och genomförs vår och höst sedan 2013. Undersökningen vänder sig till exportföretag med en omsättning på minst 25 miljoner kronor och en exportandel på minst 50 procent och tittar bland annat på exportföretagens finansiella situation, exportorderingång, sysselsättningsplaner samt synen på ränte- och kronläget.

Om Svensk Exportkredit
Svensk Exportkredit (SEK) är ett kommersiellt drivet statligt bolag som finansierar exportföretag, deras underleverantörer och internationella köpare av svenska varor och tjänster. Finansiering från SEK ger företagen möjlighet att växa och bidrar till jobb och tillväxt i Sverige. SEK finansierar även industrins omställning för att minska klimatpåverkan i Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Turn Energy inleder nytt projekt i Mellerud

Published

on

By

Sveriges energibehov ökar och solenergi kan byggas snabbare än andra kraftslag. En del av Sveriges mark är lågproducerande, varav många hektar skulle kunna användas till förnyelsebar energi. Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker. Nu inleder Turn Energy ett nytt projekt i Åmot, Mellerud. Parken planeras omfatta ungefär 17 hektar med en förmåga att producera el motsvarande driften av 1400 svenska hushåll per år. Parken är planerad att stå klar under 2024. 

Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker på lågproducerande mark och säljer vidare energin till svenska bolag. Målet är att Turn Energy ska stå för 15 procent av all solenergi som produceras i Sverige till 2028. Nu inleder Turn Energy ett nytt projekt i Åmot, Mellerud. 

– Vi är väldigt glada att kunna inleda projekt i Högemåla och Åsevad. Vi vill göra skillnad på riktigt och bidra till mer energiproduktion i Sverige som också kommer från förnybara källor, säger Kenny Fogel, VD på Turn Energy.  

Projektet planeras omfatta ungefär 17 hektar mark, som idag består av en blandning av lågproducerande jordbruksmark och skogsmark. För att skydda artrikedomen på platsen kommer till exempel en fröblandning att sås in med vall och ängsblommor. Detta skapar ett bra marktäcke som är lätt att underhålla, samtidigt som det gynnar den biologiska mångfalden på platsen. Parken väntas producera 16,5 MWp per år – vilket motsvarar elkonsumtionen för ungefär 1400 svenska hushåll per år. Projektet väntas vara klart under 2024. 

– Projektet medför att kommunen bidrar till att producera mer hållbar energi som blir ett välkommet bidrag till Sveriges energiförsörjning. Solparken innebär också en möjlighet för markägaren att utnyttja sin mark på ett sätt som inte bara genererar en långsiktig inkomstkälla utan också bidrar till att förbättra markens nyttjandegrad utan att påverka den på ett negativt sätt. Detta är en win-win-situation där marken kan fortsätta att användas för andra verksamheter parallellt med energiproduktionen, säger Gustav Alberius, utvecklingschef på Turn Energy.

 

Turn Energys mål är att bygga solparker i Sverige med kapacitet för 250 till 350 megawatt om året, med målet att sätta 1,500MW i drift till 2028, en elproduktion som motsvarar elkonsumtionen för nästan 128 000 svenska hushåll.  

Du hittar mer infomation om Turn Energy på: turnenergy.com

För pressfrågor kontakta: press@turnenergy.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.