Connect with us

Marknadsnyheter

Texas Childrens Hospital investerar i Miris HMA®

Published

on

Miris har mottagit en order på ett Miris HMA®-paket från Texas Children’s Hospital, Houston, USA. Neonatalvårdsavdelningen vid Texas Children’s är en av de största och mest erfarna neonatalvårdsavdelningarna i landet och blir Miris fjärde installation i Texas. Ordern har ett initialt värde om ca 510 000 SEK med beräknade årliga återkommande intäkter om ca 40 000 SEK.

Texas Children’s Hospital är ett internationellt erkänt barnsjukhus och är den primära pediatriska utbildningsplatsen för Baylor College of Medicine, en av de största pediatriska läkarutbildningarna i USA. Sjukhuset är rankat som nummer 3 i USA inom Neonatologi av U.S. News & World Report. Texas Children’s Neonatalvårdsavdelning har 173 bäddar och vårdar över 2 000 spädbarn årligen och är därmed en av de största och mest erfarna neonatalvårdsavdelningarna i landet. De tillhandahåller den mest omfattande och avancerade neonatalvården i Houston-området och är nationella ledare inom behandling av svåra tillstånd som medfödd hjärtsjukdom, medfött diafragmabråck och medfödda njurmissbildningar.

 

”Texas Children’s neonatalvårdsavdelning är mycket framstående inom forskning i neonatal nutrition. En av de största Key Opinion Leaders i USA inom området är verksam på sjukhuset och har varit drivande i att få Miris HMA på plats” säger Marie Ekholm, Sälj och Marknadschef på Miris. ”Denna installation är av ytterst vikt för Miris då många ser på Texas Children’s för guidning inom neonatal nutrition. Vi bedömer att installationen är en av de viktigaste för Miris i landet” avslutar Marie.

 

Ordern kommer att levereras under november och planeras installeras innan årsskiftet. Affären har ett initialt värde om ca 510 000 SEK med beräknat årliga intäkter om ca 40 000 SEK.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
camilla.sandberg@mirissolutions.com

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer® (Miris HMA®). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mårten Frostne, VD För FlexQube AB (publ), har valt att lämna sin roll för nya utmaningar utanför bolaget.

Published

on

By

Mårten Frostne kommer vara kvar i sin roll som VD upp till sex månader eller till dess hans efterträdare är på plats. Styrelsen tackar Mårten för hans insatser under den här tiden och kommer omgående att inleda en process för att rekrytera en efterträdare.
 

Om FlexQube

FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 1000 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.

FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi levererar till några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.
 

För mer information, kontakta:

Styrelseordförande, Christian Thiel
christian.thiel@flexqube.com
+46 70 547 9090

 

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 6 nov 2024, kl. 20:10 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ytterligare information efter tillkännagivandet av tillsättandet av en ny VD

Published

on

By

Detta personliga brev följer efter det tidigare pressmeddelandet som tillkännagav att att Rishit Jhunjhunwala har utsetts till VD från och med den 9 januari 2025 och att Truecallers medgrundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam har beslutat att lämna Truecaller operativt från den 30 juni 2025.

”I takt med att vi fortsätter att växa och utvecklas som företag vill vi anpassa vårt ledarskap till de möjligheter och utmaningar som ligger framför oss. Under de senaste åren har vi byggt ett starkt ledarskapsteam som är helhjärtat dedikerat till Truecallers uppdrag och spelar en avgörande roll i vår dagliga verksamhet. Vi står enade bakom vår långsiktiga strategi, och jag är stolt över att kunna säga att vi hittills har exekverat på den effektivt och är på rätt väg för att göra kommunikation säkrare, samtidigt som vi bygger starka och diversifierade intäktsströmmar som kommer att fortsätta att växa företaget under många år framöver.

 

Företaget befinner sig på en spännande resa med global användartillväxt som accelererar, intäktsströmmar som växer i hög takt, iOS-plattformen som öppnar upp för nya möjligheter och en positiv utveckling inom annonsering. Med en spännande produktplan framför oss är vi övertygade om att Truecallers framtid är otroligt ljus.

 

Efter noggrant övervägande och planering har Nami och jag beslutat att ta ett steg tillbaka från den dagliga verksamheten för att fokusera på Truecallers långsiktiga strategi i rollerna som styrelsemedlemmar och rådgivare, vilket ger ledarskapsteamet fullt ägarskap för att driva Truecallers fortsatta tillväxt.

 

Även om vi kommer att fortsätta att ge råd och stöd, så är det viktigt att ha en ledare som förkroppsligar vårt företags kärnvärden och är redo att leda oss in i framtiden.

 

Med det i åtanke är vi glada över att meddela att Rishit Jhunjhunwala kommer att ta över rollen som global VD. Rishit har varit en integrerad del av vårt ledarskapsteam, där han har tjänstgjort som produktchef det senaste decenniet – de första sju åren i Stockholm – och de senaste tre åren som vår Indien-VD, vilket inkluderar vårt globala annonserings- och företagssegment, majoriteten av våra anställda och vår största användarbas. Hans djupa produktkunskaper och ledarskapserfarenhet har varit avgörande för vår framgång, och vi har alltid betraktat honom som en medgrundare av Truecaller.

 

Under de senaste två åren har jag haft förmånen att personligen agera som mentor till Rishit för att ta en större roll inom företaget, och Nami och jag är övertygade om att han är redo att leda företaget globalt. Som ett produktfokuserat företag är det avgörande att ha en VD som verkligen förstår våra produkter, och Rishit – som har ett starkt entreprenörsdriv – har ägnat sin karriär åt att bygga och grunda företag. Han förkroppsligar de värderingar som har format vårt företag till vad det är idag.

 

Nami och jag förblir engagerade i att stötta Rishit och hela ledarskapsteamet som styrelsemedlemmar och strategiska rådgivare, och vi ser fram emot att se företaget fortsätta blomstra under Rishits ledarskap. Från och med den 9 januari 2025 kommer Rishit officiellt att bli global VD för Truecaller, och vi kommer att vara anställda av Truecaller till och med den 30 juni 2025 som rådgivare till Truecaller. Vi är väldigt entusiastiska inför detta nya kapitel i vår resa.

 

Tack för ert fortsatta förtroende och stöd.

 

Med vänliga hälsningar,

Alan och Nami

 

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög användartillväxt och god utveckling av intäkter och resultat

Published

on

By

Delårsrapport januari-september 2024

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 15% till 457,3 (398,7) Mkr. Samtliga intäktsströmmar bidrog till ökningen. EBITDA-resultatet ökade med 15% till 167,4 (145,8) Mkr och EBITDA-marginalen uppgick till 36,6% (36,6%). Under kvartalet adderades ytterligare 16 miljoner månatliga aktiva användare vilket var den högsta användartillväxten, i absoluta tal, någonsin för Truecaller.

Utdrag ur VD-ordet

”Nettoomsättningen ökade med 15% i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 457 (399) mkr. Alla våra tre intäktsslag bidrar till tillväxten. Våra återkommande intäkter, företagsintäkter och prenumerationsintäkter, ökar sammantaget med 35% och utgör nu 29% (25%) av våra totala intäkter. Våra annonsintäkter visar för första gången sedan fjärde kvartalet 2022 underliggande tillväxt och ökar med 8%. Valutakurseffekter hade under kvartalet en viss negativ påverkan på tillväxten, men trots det översteg våra totala intäkter det säsongsmässigt starka andra kvartalet. Truecaller for Business, vårt företagserbjudande, ökade intäkterna med 48% till 65,8 (44,4) mkr och står nu för knappt 15% av de totala intäkterna. Prenumerationsintäkterna fortsätter att öka stadigt och uppgår under kvartalet till 67,3 (53,9) mkr, vilket motsvarar en tillväxt med 25%.

 

Även EBITDA ökade, med 15% till 167 (146) mkr, trots ökade investeringar i användartillväxt, samt ovan nämnda negativa valutakurseffekter. Lönsamheten var stabil med en EBITDA-marginal på 37% (37%).

 

Vi kommer under det fjärde kvartalet att lansera den största produktförbättringen hittills för Truecaller på iOS. De viktigaste förändringarna är att vi kommer att kunna erbjuda samma typ av samtalsidentifiering och spamblockering på iOS som på Android. Vår kommersiella strategi för den nya produkten kommer att vara att primärt göra den till en prenumerationsprodukt. Detta innebär att funktionaliteten i gratisversionen kommer begränsas och att antalet användare på iOS troligen kommer att minska under 2025 men att intäkterna från iOS kan öka betydligt.

 

Under tredje kvartalet uppnådde vi också vår hittills största ökning i antalet användare, 16 miljoner nya månatliga användare. Tillväxten är bred och sker i många länder och regioner.

 

Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och jag är övertygad om att vi kan nå en miljard användare på några års sikt. Vi är ett av väldigt få företag i världen vars produkt har lyckats attrahera hundratals miljoner människor. Att vi lyckats med det och därigenom satt Sverige på världskartan är något jag och min medgrundare Nami är otroligt stolta över.” säger Alan Mamedi, vd Truecaller. 

juli-september 2024 (Q3)      

Jämförelsesiffror avser juli-september 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 15 procent och uppgick till 457,3 (398,7) Mkr.
  • EBITDA ökade med 15 procent till 167,4 (145,8) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,6 (36,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 187,3 (161,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 41,0 (40,5) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 117,8 (105,0) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,34 (0,29) kr före utspädning och 0,34 (0,29) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 45,5 miljoner till 413,5 (368,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 12 procent i Indien, med 27 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.

Januari-september 2024      

Jämförelsesiffror avser januari-september 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 3 procent och uppgick till 1340,4 (1304,2) Mkr.
  • EBITDA uppgick till 483,1 (534,4) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,0 (41,0) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 526,5 (572,4) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 39,3 (43,9) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 373,9 (420,1) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,08 (1,86) kr före utspädning och 1,08 (1,86) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 42,1 miljoner till 398,1 (356,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 16 procent i Mellanöstern och Afrika och med 21 procent i resten av världen medan den minskade med 2 procent i Indien.

 

Presentation av rapporten  

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en

webcast och telefonkonferens, den 7 november kl 13.00 CET. Presentationen kommer att

hållas på engelska.

 

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

https://ir.financialhearings.com/truecaller-q3-report-2024/register

 

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

 

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047240

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.