Marknadsnyheter
Utbytesförhållandet i Spiffbets omvända förvärv av Tyrill justeras med 0,5 procentenheter
Spiffbet AB (”Spiffbet” eller ”Bolaget”) offentliggjorde genom ett pressmeddelande den 14 oktober 2024 att det ingått ett avtal enligt vilket Spiffbet ska avyttra befintlig verksamhet och förvärva samtliga aktier i Tyrill AB (”Tyrill”) mot betalning i form av nyemitterade aktier i Spiffbet (”Transaktionen”).
Enligt ovan nämnda pressmeddelande väntades Tyrills aktieägare tillsammans inneha cirka 90,5 procent och Spiffbets befintliga aktieägare cirka 9,5 procent av det totala antalet aktier i Spiffbet efter Transaktionens genomförande.
Med hänsyn till att Spiffbets nettoskuldsättning i samband med Transaktionens genomförande väntas överstiga vad parterna räknat med i samband med avtalets ingående kommer utbytesförhållandet mellan aktierna i Tyrill respektive aktierna i Spiffbet justeras så att Tyrills aktieägare tillsammans väntas inneha cirka 91,0 procent och Spiffbets befintliga aktieägare cirka 9,0 procent av det totala antalet aktier i Spiffbet efter Transaktionens genomförande.
Transaktionens genomförande är bland annat villkorad av beslut av en extra bolagsstämma och Bolaget har tidigare utfärdat kallelse till en extra bolagsstämma att avhållas den 22 november 2024. Då det inte är möjligt att åstadkomma en justering av utbytesförhållandet inom ramen för de beslutsförslag som presenterats inför stämman (vilka finns tillgängliga på Bolagets hemsida) planerar Bolagets styrelse att i samband med Transaktionens genomförande emittera ytterligare cirka 933 844 aktier i Bolaget (antal beräknat efter den planerade sammanläggningen av aktier 1:1 000 som föreslagits bolagsstämman) till aktieägare i Tyrill AB med stöd av det emissionsbemyndigande som beslutades av Bolagets årsstämma den 24 maj 2024.
Transaktionens genomförande är villkorad av att Tyrills största aktieägare Spark Technology A/S (”Spark”) erhåller dispens från budplikt från Aktiemarknadsnämnden. Kallelsen till den extra bolagsstämman den 22 november 2024 innehåller information om Sparks förväntade aktieinnehav i Bolaget efter Transaktionens genomförande, vilket kommer att påverkas till följd av den förväntade justeringen av utbytesförhållandet mellan aktierna i Tyrill respektive Spiffbet. Till följd av det justerade utbytesförhållandet i Transaktionen väntas Spark efter Transaktionens genomförande inneha cirka 68,50 procent av aktiekapitalet och det totala antalet aktier och röster i Bolaget, förutsatt att samtliga aktieägare i Tyrill deltar i Transaktionen genom att överlåta sina aktier i Tyrill mot betalning i form av nya aktier i Spiffbet. Transaktionen är villkorad av att aktieägare representerande minst 90 procent av aktierna i Tyrill deltar i Transaktionen. Om aktieägare endast representerande 90 procent av aktierna i Tyrill deltar i Transaktionen väntas Spark efter Transaktionens genomförande inneha cirka 75,36 procent av aktiekapitalet och det totala antalet aktier och röster i Bolaget.
För ytterligare information:
Henrik Svensson, VD. Tel: 08-15 08 58, info@spiffbet.com
Denna information är sådan som Spiffbet AB är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2023 23:53 CET
Om Spiffbet AB
Spiffbet driver onlinekasino och erbjuder kasinotjänster. Spiffbets onlinekasino har som affärsidé att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö. Spiffbets ambition är att fortsätta förvärva nya verksamheter inom onlinespel.
Spiffbet AB är marknadsnoterat på Nordic SME på Nordic Growth Market.
Marknadsnyheter
MEDS slår Black Week rekord – veckan innan!
Nätapoteket MEDS har slagit säljrekord senaste veckan, jämfört med förra årets Black Week. Det anmärkningsvärda är att Black Week börjar först veckan som kommer
– ”Jag var tvungen att dubbelkolla i kalendern.Vi har inte gjort något speciellt, men märker en väldigt stark efterfrågan. Det är fantastiskt att se att vår IT och logistikmaskin fungera så väl när det behövs mest. Det bådar gott nu när det drar igång på riktigt” säger inköps och marknadschefen Vesam Ashouri
Till skillnad från andra detaljhandelsbranscher har apoteksmarknaden fortsatt öka onlineandelen även efter pandemin. Samtidigt som den underliggande marknaden växer som alltid. Under 2024 har övergången från apoteksbutiker till distanshandel stärkts ytterligare.
MEDS har växt mer än dubbelt så snabbt som marknaden senaste åren samtidigt kraftigt stärkt lönsamheten. Tredje kvartalet var inget undantag med över 30% tillväxt jämfört med marknadens 18%. Under andra halvåret beräknas bolaget även nå permanent lönsamhet på EBIT nivå, efter att ha nått EBITDA lönsamhet under första halvåret.
– “Vi tror att onlinemarknaden växer online många år och därmed mer än dubbla i storlek om fem år. Vår ambition är att fortsätta växa snabbare än marknaden och samtidigt skala på vår befintliga kostnadstruktur” säger VD och medgrundare Björn Thorngren.
Vesam Ashouripress@meds.se
MEDS (www.meds.se) är ett entreprenörsdrivet onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket. Vårt mål är att bli hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel – och mycket mer. Sedan MEDS lansering 2018 har vi vuxit snabbast av alla svenska företag enligt Financial Times.
Taggar:
Marknadsnyheter
Rutinerat proffs på hållbarhet är ny försäljningschef på Swecem
Mathias Ullgren är ny försäljningschef på Swecem. Han blir också ansvarig för bolagets logistikhantering.
Mathias Ullgren har lång och bred erfarenhet av branschen och kommer närmast från en tjänst som kategoriansvarig för betong på NCC.
– Jag är imponerad av Swecem, säger han. Här finns väldigt väl fungerande processer och en härlig entreprenörsanda.
Swecem, ett bolag i Peabkoncernen, tillverkar bindemedel med lägre klimatpåverkan för betongbranschen. Bindemedlet går under namnet Merit, mald granulerad masugnsslagg som är en biprodukt från råjärnstillverkning. Produktionen sker i Swecems anläggning i Oxelösund och bygger på ett långvarigt samarbete med SSAB, Nordens största tillverkare av handelsstål.
Att använda Merit som bindemedel istället för cement är inte bara klimatvänligare, det ger också betongen andra och förbättrade egenskaper. Den blir tätare än traditionell betong och står bättre emot kemiska angrepp. Det går heller inte åt lika mycket vatten och värmeutvecklingen minskar.
– Vi kan hjälpa kunderna med allt från råmaterial till support kring tekniken, säger Mathias Ullgren. Målet är att vara det bästa alternativet för en klimatvänligare betongbransch.
Bindemedlet fraktas med båt till Swecems terminaler i Skellefteå, Oxelösund, Helsingborg och Uddevalla där kunder hämtar med lastbil för vidare transport.
Swecems ambition – och vision – är att det om tio år ska finnas helt klimatneutral betong på den svenska marknaden och att all betong i Sverige ska vara klimatneutral år 2045.
För mer information, kontakta pressansvariga Aisza Hubenko, 072–183 80 56
Swecem tillverkar klimateffektiva bindemedel för hela betongbranschen. Swecems vision och målsättning är att det om tio år ska finnas helt klimatneutral betong på den svenska marknaden samt att all betong i Sverige ska vara klimatneutral år 2045. Läs mer på swecem.se.
Marknadsnyheter
Förlegad bilnorm styr trafik- och transportpolitiken – cykeln missgynnas
Experter eniga – bilismen måste minska. Trots att hållbara transporter som cykel är bättre för miljö och hälsa står bilen fortfarande i centrum när myndigheter planerar. Det slår en ny avhandling fast. I förlängningen står två samhällsmodeller mot varandra.
Svenska forskare är överens om att bilismen måste minska rejält för miljöns och klimatets skull. Trots det planeras trafiken fortfarande med bilen som utgångspunkt och mer hållbara trafikslag får anpassa sig. Det är en bild som andra påtalat och som nu bekräftas.
– För mig var det förvånande att cyklingens uteslutning på nationell nivå var så genomgående. Cykling är visserligen något som man gör på lokal och regional nivå, men det behövs stöd av nationella krafttag i både ord och handling, säger Janet van der Meulen som den 29 november vid Lunds universitet disputerar på avhandlingen ”In the shadow of cars: Vélomobility as a political project”.
Under sitt avhandlingsarbete har Janet van det Meulen gått igenom besluts- och planeringsdokument från Trafikverket, regeringen och Vinnova samt intervjuat nyckelpersoner.
– Sammanfattningsvis visar mina analyser att bilnormen återskapas i policy och planering genom invanda, och ibland omedvetna, tolkningar och praxis. Vår föreställning om bilens nödvändighet är så djupt rotad så att vi knappt är medvetna om det. Den styr vår uppfattning om tid, rum, säkerhet, smidighet och bekvämlighet.
Forskare: ”Elcykel en gamechanger – men ignoreras”
Även föreställningar om framtida mobilitet utgår från bilen, visar Janet van der Meulens genomgång. Medan det läggs stora summor på elektrifiering och automatisering av bilflottan lyser andra alternativ med sin frånvaro.
– Detta trots att forskning visar att det är mer hållbart att skala upp kollektivtrafik och cykling och att bygga samhällen som minskar behovet av långväga vardagsresor, säger Janet van der Meulen.
Elbilar dras också med miljöproblem vid produktion och efterhantering samt att behovet av vägar och parkeringsplatser kvarstår, poängterar hon. Dessutom tenderar bilar också att bli större och tyngre vilket riskerar att urholka miljövinsten av elbilar.
– Det är också förvånande att inte ens elcykelns potential för längre resor i kuperad terräng är uppmärksammat någonstans. Den är en gamechanger som nationellt ignoreras, säger hon.
Bilens framkomlighet prioriteras
Ett exempel på att cykeln står i skuggan av bilen är att Trafikverket enligt rådande regelverk enbart kan bygga en cykelväg om den ”avlastar bilvägen”.
–Detta är konstigt eftersom det låter som att den är till för att gynna biltrafiken, inte för att ge cyklister den bästa möjliga förbindelse, säger Janet van der Meulen.
Även myndigheternas säkerhetstänk utgår till stor del från bilen.
– När myndigheter presenterar säkerhetslösningar är det ofta lösningar som samtidigt säkerställer bilens framkomlighet. Det är sällan tvärtom. Ett klassisk exempel är så kallade 2+1 vägar med sina mittbarriärer och höjda hastighetsgränser, vilka innebär ökad säkerhet och framkomlighet för biltrafik men stora barriärer och risker för cykling, säger Janet van der Meulen,
Nya betydelser och begrepp behövs
Avhandlingen argumenterar för att transportpolicy och planering bör ta avstamp i en målbild som prioriterar välbefinnande, jämställdhet och hållbar tillväxt framför ohållbar ekonomisk tillväxt och långväga individuella transporter.
Ett steg framåt är att diskutera innebörden av begrepp eller justera terminologin, föreslår Janet van der Meulen, så att gång och cykling bättre representeras.
Exempelvis så förmedlar ”Oskyddade trafikanter” en bilnorm. Också betydelsen av ”plats” kan vara någonting att diskutera kring, föreslår hon. (se länk).
– En ändring av dess betydelse kan potentiellt bidra till ett mindre bilinriktat samhälle. I stället för att vara liktydigt med en trafikfunktion bör det vara förknippat med livskvalitet och livsmiljö.
Ett annat begrepp som Janet van der Meulen föreslår bör diskuteras mer framåt är tillgänglighet. I den rådande nationella diskursen förknippas ordet stark med trafik som är arbetsrelaterad och ger tillväxt, medan det nationella målet är att erbjuda grundläggande tillgänglighet till alla.
– Att kunna ta sig till jobbet på ett bra sätt är så klart viktigt, men det finns fler grundläggande behov, såsom att hämta och lämna barn och fritidsresor, säger Janet van der Meulen. Och det finns barn och äldre, som inte tar sig till jobb men har andra behov.
Ett ytterligare begrepp är innovation.
– Det förknippas framför allt med konkurrenskraft samtidigt som det finns ett stort hopp att innovationer ska uppnå hållbar mobilitet. Det går inte riktigt ihop.
Länk till avhandling https://portal.research.lu.se/sv/publications/in-the-shadow-of-cars-v%C3%A9lomobility-as-a-political-project
Kontaktuppgifter till Janet van der Meulen, janet_margriet.van_der_meulen-visser@tft.lth.se telefon: 0700595270
Handledare Till Koglin, lektor i Trafik och väg vid LTH, Lunds universitet till.koglin@keg.lu.se +46 46 222 91 58
Relaterad läsning: https://www.lu.se/artikel/sa-blir-livet-i-staden-om-vi-nar-klimatmalen
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke