Connect with us

Marknadsnyheter

SciBase inleder samarbete för att kunna förutsäga atopisk dermatit hos spädbarn

Published

on

STOCKHOLM, SVERIGE, 12 november 2024 – SciBase Holding AB (”SciBase”) [STO: SCIB], en ledande utvecklare av AI-baserade lösningar för hudsjukdomar meddelar idag att samarbete inletts med SKIN Research Group vid avdelningen för dermatologi vid Vrije Universiteit Brussel (VUB)/Universitetssjukhuset i Bryssel (UZ Bryssel) för en studie inriktad på att förutsäga atopisk dermatit (en speciell form av eksem) och åtföljande atopiska sjukdomar, såsom astma och hösnuva hos spädbarn.

SciBase är glada över att tillkännage ett nytt samarbete som syftar till att revolutionera tidig upptäckt av atopiska sjukdomar hos spädbarn genom användning av elektrisk impedansspektroskopi (EIS). Detta partnerskap strävar efter att möjliggöra Nevisense potential för att kunna förutsäga ett spädbarns risk att utveckla dessa tillstånd, vilket ger forskare möjlighet att få viktiga insikter tidigt i ett barns liv. Data som samlas in kommer att spela en nyckelroll i utvecklingen av en innovativ produkt som kan bana väg för förbättrade hälsovårdsresultat för barn över hela världen. Samarbetet startar omedelbart och kommer att omfatta hundratals nyfödda barn inskrivna i DIANA födelsekohort som kommer att följas under 2 år.

Inge Kortekaas Krohn, assisterande professor vid SKIN Research Group kommenterar:

‘’Tidig upptäckt av barn som riskerar att utveckla atopisk dermatit och efterföljande adekvata förebyggande åtgärder kan minska sjukdomsbördan och ytterligare progression till andra atopiska sjukdomar som födoämnesallergi, allergisk astma eller allergisk rinit. Därför har det nuvarande samarbetet potentialen att förbättra prediktion, förebyggande och prognos för barn med risk för att utveckla eksem och kan även ha klinisk relevans för andra allergiska sjukdomar än atopisk dermatit.”

“Vi är glada över den potential som denna studie har för att positivt påverka barn och familjer och ge dem möjligheten till en hälsosammare start i livet. På SciBase är vårt uppdrag att hjälpa till att förutsäga och förebygga sjukdomar, och detta samarbete överensstämmer perfekt med våra grundläggande värderingar. De kliniska produkterna som kan komma från detta partnerskap återspeglar vårt pågående engagemang för att förbättra hälsoresultaten för framtida generationer och tillsammans med vårt separata samarbete med Kenvue, förstärker denna studie, ytterligare vårt engagemang för att förbättra hälsan för denna patientpopulation”, säger Pia Renaudin VD för SciBase.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pia Renaudin, VD, tel. +46732069802, e-mail: pia.renaudin@scibase.com

Certified Advisor (CA):

Carnegie Investment Bank AB (publ)
Tel: +46 (0)73 856 42 65
E-mail: 
certifiedadviser@carnegie.se

Om SciBase
SciBase är ett globalt medicintekniskt bolag specialiserat på tidig upptäckt och prevention inom dermatologi. SciBase utvecklar och säljer Nevisense, en unik patientnära plattform som kombinerar AI (artificiell intelligens) och avancerad EIS-teknik för att förbättra den diagnostiska noggrannheten och därmed säkerställa förebyggandet av hudsjukdomar.

Vårt åtagande är att minimera patienters lidande, göra det möjligt för läkare att förbättra och rädda liv genom snabb upptäckt och minska sjukvårdskostnaderna.  

Baserat på mer än 20 års forskning vid Karolinska Institutet i Stockholm, är SciBase ledande inom dermatologisk utveckling.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2 juni 2015. För mer information besök  www.scibase.com. Alla pressmeddelanden och finansiella rapporter kan hittas här: http://investors.scibase.se/sv/pressmeddelanden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter

Published

on

By

Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.

Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.

Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer. 

– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar

Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer. 

– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson. 

Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025

  • Lunds universitet: 4 miljoner kronor
  • Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
  • Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
  • Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
  • Örebro universitet: 4 miljoner kronor
  • Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
  • Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner

Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm

Published

on

By

Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.

Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.

– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.

Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.

Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.

– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se

Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.