Marknadsnyheter
Delårsrapport 2024-01-01 till 2024-09-30 STAR VAULT AB (publ) 556709-1169

Delårsrapport
2024-01-01 till 2024-09-30
STAR VAULT AB (publ)
556709-1169
Sammanfattning av delårsperioden samt det tredje kvartalet
Nio månader (2024-01-01 – 2024-09-30)
Nettoomsättningen uppgick till 8 030 099 (4 470 396) SEK.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 089 400 (-6 343 874) SEK.
Resultatet per aktie uppgick till cirka -0,01 (-0,02) SEK.
Soliditeten uppgick till cirka 86 (87) %.
Tredje kvartalet (2024-07-01 – 2024-09-30)
Nettoomsättningen uppgick till 3 289 831 (1 117 236) SEK.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till -70 603 (-1 941 071) SEK.
Resultatet per aktie uppgick till cirka 0 (-0,01) SEK.
Definitioner
Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 421 052 904 aktier per 2024-09-30.
Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år.
Med ”Star Vault” eller ”Bolaget” avses Star Vault AB (publ).
VD Henrik Nyström har ordet
Vi har under det tredje kvartalet kommit i gång med mer marknadsföring och gjort viktiga uppdateringar av vår nätverkslösning som är kopplad till spelmotorn, Unreal Engine 5. Detta i förberedelser inför den stora, och av spelarna efterlängtade, uppdateringen som kommer under december, nästa månad. Vi bedömer att vår nätverkslösning är helt unik och världsledande inom genren öppna världar/sandbox för MMO-spel, vilket också bekräftas och uppskattas av många av våra spelare.
Den stora december-uppdateringen innehåller bland annat efterlängtade Relic Wars – som kortfattat innebär att det alltid finns nya saker att göra i spelet. I december kommer även en till synes obetydlig, men väldigt efterfrågad feature, där spelarna enkelt kan skapa sina egna logotyper/grafiska märken. Detta är speciellt efterfrågat från de som spelar tillsammans i olika klaner/guilds. Det blir då enkelt att känna igen sina medspelare på ett spännande och visuellt sätt.
Bolaget är fortsatt på rätt väg med ett positivt kassaflöde. För att behålla och än viktigare att öka det, bedömer vi att vi lagt en väldigt bra grund under de senaste månaderna. Kommande uppdateringar, tillsammans med planerade mer skräddarsydda marknadsaktiviteter, kommer att ge goda förutsättningar att växa spelarbasen rejält.
För nya spelare är spel i genren MMORPG ofta svåra att komma in på ett användarvänligt sätt, Mortal Online 2 har inte varit något undantag. Vi ser att vårt pågående arbete med att göra spelet mer nybörjarvänligt ger resultat. Den stora uppsidan för genren är att nöjda spelare som spenderar mycket tid i MMORPG-spel tenderar att kunna stanna kvar under en för spelbranschen mycket lång tid, ibland under många år – även här är Mortal Online 2 inget undantag.
Vi har haft fullt fokus på att skapa spännande spelupplevelser som spelarna på våra kärnmarknader vill komma tillbaka till och inte minst betala för. Att finna samarbetspartners för marknader vi inte har förutsättningar att nå själva är naturligtvis ett bra sätt att utan risk få en större betalande spelarbas. Vi ser mycket hoppfullt på att kunna bredda spelarbasen genom sådana samarbeten, då till och med ett av världens största spelbolag har kontaktat Star Vault om samarbetsmöjligheter på världens största spelmarknad – Kina. Även om just det samarbetet inte skulle komma på plats är det ett gott betyg, att stora spelbolag ser potential i Mortal Online 2 för regionala och lokaliserade lanseringar.
Henrik Nyström
VD, Star Vault AB (publ)
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024
Star Vault meddelade den 6 augusti 2024 i en uppdatering runt Mortal Online 2 att spelet visar på en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare. Ny uppskattad funktionalitet som adderas på månadsbasis och draghjälp från spelinfluensers som aktivt spelar och streamar spelet, bedöms vara de bidragande orsakerna till att basen av prenumeranter i spelet fortsätter att öka. Bättre användarbetyg och positiv feedback från spelarna är också bidragande till den fortsatt positiva trenden. Värt att notera är att Star Vault inte betalar spelinfluensers för att spela och streama Mortal Online 2. Detta kan naturligtvis komma att ändras genom framtida marknadskampanjer för att öka användarbasen.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser finns att rapportera efter periodens utgång.
Omsättning och resultat
Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 uppgår till 3 289 831 kr i jämförelse med 1 117 236 kr för jämförelseperioden. Periodens rörelseresultat uppgår till -85 707 (-1 940 453) kr.
Investeringar och avskrivningar
Bolaget har under kvartalet aktiverat sina utgifter för utveckling. Utvecklingsutgifterna under kvartalet uppgår till 612 (940) Tkr. De under perioden aktiverade utvecklingsutgifterna skrivs av under 5 år med start då kommersialisering sker. De aktiverade utvecklingsutgifterna under kvartalet avser utgifter för nyutveckling av spelet Mortal Online 2.
Finansiell ställning och likviditet
Den 30 september 2024 uppgick bolagets likvida medel till 4 105 531 (1 448 328) kr. Soliditeten var 86 (87) %. Bolagets egna kapital uppgick till 14 529 669 (14 039 744) kr. Kassaflödet för perioden uppgick till 390 934
(-2 043776) kr. Styrelsen bedömer att befintlig kassa tillsammans med den prognosticerade marknadsutvecklingen förväntas kunna täcka det kommande likviditetsbehovet för de kommande tolv månaderna.
Kort om Star Vault
Star Vault är ett spelutvecklingsbolag baserat i Malmö. Bolaget utvecklar och marknadsför ett onlinespel, med namnet Mortal Online, inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG). Bolaget släppte en ny och förbättrad version av Mortal Online (Mortal Online 2) under 2022. Därtill har Star Vault utvecklat VR-spelet Kitten’d som saluförs via bland annat PlayStation, Oculus och Steam.
Mortal Online / Mortal Online 2
Mortal Online är ett datorrollspel som utspelar sig i en fantasyvärld fylld av mytiska väsen såsom trollkarlar, häxor, alver och jättar. Spelet innehåller spelstrategier som till exempel ekonomi, hantverk, utmaningar spelare emellan och även regerande av landområden. Medan många onlinespel på marknaden har en linjär spelidé, där spelet i princip är färdigspelat när din spelkaraktär har utfört alla uppdrag och har nått den högsta nivån, fokuserar Mortal Online i stället på interaktion mellan spelarna. I Mortal Online finns ingen färdig ”spelplan” att följa. Det är i stället upp till var och en att använda egen fantasi för att spela spelet. Du kan själv välja vad du vill sysselsätta dig med och det finns därmed fler möjligheter och hållbarheten blir större. Spel av den linjära typen är betydligt vanligare och har större konkurrens än spel som Mortal Online. Affärsmodellen för Mortal Online 2 utgörs huvudsakligen av månadsabonnemang. Därtill kan spelaren i mån av intresse göra så kallade donationer, där syftet ofta är att stödja utvecklingen av en viss egenskap eller ett föremål som alla i spelet kan ha nytta av. En förutsättning för att bli framgångsrik är att ha många spelare som vill vara med och spela under en längre tid. Det som gör modellen intressant är att kostnaderna för driften ökar i betydligt lägre takt jämfört med intäkterna, när mängden spelare ökar. Medlemmarna i forumet för Mortal Online får kontinuerligt information om spelet och många kommer med synpunkter och kommentarer för att göra spelet bättre. Star Vault ser stort värde i denna användarbas för den förbättrade och uppdaterade versionen av spelet, Mortal Online 2. Spelet lanserades på Epic Game Store den 12 december 2023, som världens första MMORPG-spel med den nya och kraftigt förbättrade spelmotorn Unreal Engine 5. Mortal Online 2 finns även lanserat på Steams distributionsplattform.
Kort om spelmarknaden
Den samlade försäljningen av spel och spelkonsoler i världen uppgår till mångmiljardbelopp och bedömdes vara värd ca 188 miljarder USD 2023. Lättillgängligheten är viktig för enklare/casual spel. Ett hardcorespel som Mortal Online vänder sig till en trogen grupp av spelare som spelar i många år på en global marknad. Två exempel på spel av samma karaktär som Mortal Online är Ultima Online som var det första spelet inom MMORPG i fantasygenren och EVE Online som kom senare. Det är Bolagets bedömning att denna nisch i spelmarknaden är betydligt mindre konkurrensutsatt jämfört med många andra delar av branschen. Historiskt har Star Vaults intäkter huvudsakligen kommit från västerländska marknader (Europa och Nordamerika – med USA som enskilt största marknad) och bedömningen är att detta inte kommer att förändras inom överskådlig framtid i den engelska versionen. Med Mortal Online 2, som planeras att göras tillgängligt på flertalet ytterligare språk, bedöms det även möjligt att skapa marknadsnärvaro på flertalet andra stora marknader. Enskilda marknader domineras av USA och Kina som står för cirka en tredjedel vardera. (källor: NewsZoo, Star Vault).
Aktien
Star Vaults B-aktie är upptagen till handel på NGM Nordic SME. Nordic Growth Markets NGM AB (NGM) är en av de ledande nordiska börsoperatörerna med mer än 30 års erfarenhet som en dedikerad partner för tillväxtbolag. Genom sina marknadsplatser i Sverige, Danmark, Finland och Norge tillhandahålls handel i mer än 15 000 instrument som aktier, obligationer, AIF:er och derivat. NGM är ett helägt dotterbolag till Börse Stuttgart Group, en av Tysklands största marknadsplatser för privatpersoner. Per den 30 september 2024 uppgick antalet aktier i Bolaget till 421 052 904 aktier, varav 2 187 498 är A-aktier, som inte är listade. Aktiens kvotvärde uppgår till 0,01 SEK. A-aktien har röstvärde 10 och B-aktien har röstvärde 1. Årsstämman den 10 juni 2024 beslutade att ge ut 34 000 000 teckningsoptioner riktat till ledande befattningshavare och nyckelmedarbetare. Teckningsoptionerna berättigar till nyteckning av en ny aktie vardera under inlösenperioderna 12-26 november 2024 och 13-27 maj 2025 till en teckningskurs om 0,1728 SEK.
Risker
Styrelsen bedömer att den prognosticerade marknadsutvecklingen tillsammans med befintlig kassa kommer att kunna täcka det kommande likviditetsbehovet för de kommande tolv månaderna. Det kan dock inte uteslutas att ytterligare likviditet kan behövas på grund av tillväxt eller andra ändrade marknadsförutsättningar. Gällande riskfaktorer i övrigt hänvisas till Bolagets senaste fastställda årsredovisning.
Principer för delårsrapportens upprättande
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna
råd (K3). Redovisningsprinciperna är oförändrade gentemot föregående år.
Granskning av revisor
Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Kommande finansiella rapporter
2025-02-17: Bokslutskommuniké 2024
2025-05-19: Delårsrapport 1
2025-08-18: Delårsrapport 2
Avlämnande av delårsrapport
Malmö den 18 november 2024
Star Vault AB (publ)
Styrelsen
För ytterligare information, vänligen kontakta
Henrik Nyström, VD
info@starvault.se
Resultaträkning i sammandrag
(SEK) |
2024-07-01 – 2024-09-30 |
2023-07-01 – 2023-09-30 |
2024-01-01 – 2024-09-30 |
2023-01-01 – 2023-09-30 |
2023-01-01 – 2023-12-31 |
|
|
|
|
|
|
Nettoomsättning |
3 289 831 |
1 117 236 |
8 030 099 |
4 470 396 |
6 681 387 |
Kostnad för såld vara |
0 |
-11 194 |
-8 646 |
-26 582 |
-36 378 |
Bruttoresultat |
3 289 831 |
1 106 042 |
8 021 453 |
4 443 814 |
6 645 009 |
|
|
|
|
|
|
Administrationskostnader |
-1 255 193 |
-1 726 697 |
-3 815 193 |
-5 720 533 |
-7 316 858 |
Forsknings- och utvecklingskostnader |
-2 120 345 |
-1 319 798 |
-6 295 660 |
-5 067 155 |
-6 937 115 |
Rörelseresultat |
-85 707 |
-1 940 453 |
-2 089 400 |
-6 343 874 |
-7 608 964 |
|
|
|
|
|
|
Resultat från finansiella poster |
|
|
|
|
|
Övriga ränteintäkter och liknande resultatposter |
15 104 |
17 |
15 366 |
7 161 |
66 831 |
Räntekostnader och liknande resultatposter |
0 |
-635 |
0 |
-635 |
-1 303 |
Resultat efter finansiella poster |
-70 603 |
-1 941 071 |
-2 074 034 |
-6 337 348 |
-7 543 436 |
|
|
|
|
|
|
Skatt på periodens resultat |
– |
– |
– |
– |
– |
Periodens resultat |
-70 603 |
-1 941 071 |
-2 074 034 |
-6 337 348 |
-7 543 436 |
Balansräkning i sammandrag
(SEK) |
2024-09-30 |
2023-09-30 |
2023-12-31 |
|
|
|
|
TILLGÅNGAR |
|
|
|
|
|
|
|
Anläggningstillgångar |
|
|
|
Immateriella anläggningstillgångar |
12 075 723 |
13 966 882 |
13 337 907 |
Materiella anläggningstillgångar |
51 648 |
85 510 |
76 275 |
Finansiella anläggningstillgångar |
63 300 |
63 300 |
63 300 |
Summa anläggningstillgångar |
12 190 671 |
14 115 692 |
13 477 482 |
|
|
|
|
Omsättningstillgångar |
|
|
|
Kortfristiga fordringar |
672 097 |
530 178 |
818 365 |
Kassa och bank |
4 105 531 |
1 448 328 |
1 387 959 |
Summa omsättningstillgångar |
4 777 628 |
1 978 506 |
2 206 324 |
|
|
|
|
SUMMA TILLGÅNGAR |
16 968 298 |
16 094 197 |
15 683 806 |
|
|
|
|
|
|
|
|
EGET KAPITAL OCH SKULDER |
|
|
|
|
|
|
|
Eget kapital |
|
|
|
Bundet eget kapital |
|
|
|
Aktiekapital |
4 210 529 |
3 272 421 |
3 306 046 |
Fond för utvecklingsutgifter |
12 075 723 |
13 966 882 |
13 337 907 |
|
16 286 252 |
17 239 303 |
16 643 953 |
|
|
|
|
Fritt eget kapital |
|
|
|
Balanserat resultat |
317 450 |
3 137 789 |
4 271 139 |
Periodens resultat |
-2 074 034 |
-6 337 348 |
-7 543 436 |
|
-1 756 584 |
-3 199 559 |
-3 272 297 |
|
|
|
|
Summa eget Kapital |
14 529 668 |
14 039 744 |
13 371 656 |
|
|
|
|
Skulder |
|
|
|
Kortfristiga skulder |
2 438 630 |
2 054 453 |
2 312 150 |
|
|
|
|
SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER |
16 968 298 |
16 094 197 |
15 683 806 |
Förändring eget kapital i sammandrag
|
Bundet eget kapital |
Fritt eget kapital |
|
|||
(SEK) |
Aktiekapital |
Fond för utvecklingsutgifter |
Överkursfond |
Balanserat resultat |
Periodens resultat |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
|
Ingående värde 2023-01-01 |
3 272 421 |
14 870 267 |
13 831 386 |
-14 065 324 |
2 468 342 |
20 377 092 |
Årets resultat |
|
|
|
|
-7 543 346 |
-7 543 436 |
Disposition enligt stämmobeslut |
|
|
|
2 468 342 |
-2 468 342 |
|
Nyemission under registrering |
33 625 |
|
504 375 |
|
|
538 000 |
Aktivering av utvecklingskostnader |
|
1 943 105 |
|
-1 943 105 |
|
|
Upplösning av utvecklingskostnader till följd av avskrivningar |
|
– 3 475 465 |
|
3 475 465 |
|
|
Utgående värde 2023-12-31 |
3 306 046 |
13 337 907 |
14 335 761 |
-10 064 622 |
-7 543 346 |
13 371 656 |
|
|
|
|
|
|
|
Ingående värde 2024-01-01 |
3 306 046 |
13 337 907 |
14 335 761 |
-10 064 622 |
-7 543 346 |
13 371 656 |
Periodens resultat |
|
|
|
|
-2 074 034 |
-2 074 034 |
Disposition enligt stämmobeslut |
|
|
|
-7 543 436 |
7 543 436 |
|
Nyemission 2024-04-02 o 2024-05-02 |
904 483 |
|
2 401 563 |
|
|
3 306 046 |
Emissionskostnader |
|
|
-74 000 |
|
|
-74 000 |
Aktivering av utvecklingskostnader |
|
1 753 860 |
|
-1 753 860 |
|
|
Upplösning av utvecklingskostnader till följd av avskrivningar |
|
-3 016 044 |
|
3 016 044 |
|
|
Utgående värde 2024-09-30 |
4 210 529 |
12 075 723 |
16 663 324 |
-16 345 874 |
-2 074 034 |
14 529 668 |
Kassaflödesanalys i sammandrag
(SEK) |
2024-07-01 – 2024-09-30 |
2023-07-01 – 2023-09-30 |
2024-01-01 – 2024-09-30 |
2023-01-01 – 2023-09-30 |
2023-01-01 – 2023-12-31 |
|
|
|
|
|
|
Från den löpande verksamheten |
|
|
|
|
|
Resultat efter finansiella poster |
-70 603 |
-1 941 071 |
-2 074 033 |
-6 337 348 |
-7 543 436 |
justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m.m |
1 011 505 |
865 694 |
3 040 671 |
2 597 082 |
3 512 405 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet |
940 902 |
-1 075 377 |
966 638 |
-3 740 266 |
-4 031 031 |
|
|
|
|
|
|
Förändringar i rörelsekapital |
63 104 |
-27 834 |
272 748 |
163 654 |
133 164 |
|
|
|
|
|
|
Kassaflöde från den löpande verksamheten |
1 004 006 |
-1 103 211 |
1 239 386 |
-3 576 612 |
-3 897 867 |
|
|
|
|
|
|
Investeringsverksamheten |
-612 072 |
-940 565 |
-1 753 860 |
– 1 665 992 |
-1 943 105 |
|
|
|
|
|
|
Finansieringsverksamheten |
-1 000 |
0 |
3 232 046 |
0 |
538 000 |
|
|
|
|
|
|
Periodens kassaflöde |
390 934 |
-2 043 776 |
2 717 572 |
-5 242 604 |
-5 302 972 |
Likvida medel vid periodens början |
3 714 597 |
3 492 104 |
1 387 959 |
6 690 931 |
6 690 931 |
Likvida medel vid periodens slut |
4 105 531 |
1 448 328 |
4 105 431 |
1 448 328 |
1 387 959 |
Tel: 0708-271111
www.starvault.se
info@starvault.se
Henrik NyströmCEOinfo@starvault.se
Star Vault är ett spelutvecklingsbolag baserat i Malmö. Bolaget utvecklar onlinespel, Mortal Online inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) samt enklare spel Kitten´d och Mortal Royale.
http://www.starvault.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke