Connect with us

Marknadsnyheter

Synsam Groups Q3-rapport 2024

Published

on

Fortsatt organisk tillväxt genom konsekvent genomförande av strategin

1 juli – 30 september 2024

• Nettoomsättningen ökade till 1 559 MSEK (1 450), en ökning med 7,6 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 9,5 procent (7,0)

• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 11,0 procent (13,7)

• Bruttomarginalen uppgick till 73,9 procent (74,9)

• EBITDA ökade till 381 MSEK (373) och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2)

• EBITA uppgick till 220 MSEK (222) och EBITA-marginalen uppgick till 13,9 procent (15,0)

• EBIT ökade till 187 MSEK (184) och EBIT-marginalen uppgick till 11,8 procent (12,4)

• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 238 MSEK (104)

• Nettoskulden uppgick till 2 733 MSEK (2 953) vid periodens utgång, jämfört med 2 720 MSEK vid årsskiftet 2023

• Resultat efter skatt uppgick till 66 MSEK (90)

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,44 SEK (0,61)

1 januari – 30 september 2024

• Nettoomsättningen ökade till 4 804 MSEK (4 427), en ökning med 8,5 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 8,9 procent (11,4)

• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 12,6 procent (18,1)

• Bruttomarginalen uppgick till 74,6 procent (75,1)

• EBITDA ökade till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3)

• EBITA ökade till 738 MSEK (650) och EBITA-marginalen ökade till 15,2 procent (14,5)

• EBIT ökade till 633 MSEK (535) och EBIT-marginalen ökade till 13,0 procent (11,9)

• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 890 MSEK (746)

• Resultat efter skatt ökade till 290 MSEK (249)

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,96 SEK (1,67)

Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”De senaste åren har hushållens köpkraft försämrats avsevärt, och även om konsumenterna nu ser något mer positivt på framtiden präglas deras köpbeteenden fortfarande av en stor försiktighet. Vi ser dessutom att konkurrensen om konsumenterna generellt sett är mer utmanande samtidigt som marknaden för optik och ögonhälsa i Norden fortsätter att vara konkurrensutsatt och kampanjdriven.

I denna utmanande marknad, genomför vi konsekvent vår strategi och gör taktiska val, också vad gäller etableringstakt, för att driva tillväxt. I det här kvartalet har våra taktiska val påverkat bruttomarginalen negativt och även omkostnader kortsiktigt, med negativ påverkan på EBITDA-marginalen. Men vår stärkta marknadsposition och vår växande kundbas kommer framöver att ge positiva effekter.

Tack vare vår strategi och aktiviteter så nådde Synsam en organisk tillväxt på 9,5 procent i det tredje kvartalet, trots det rådande marknadsläget, och därmed en fortsatt positiv kundtillströmning. I denna marknad har pris varit en viktig faktor för kunden och kampanjer för att driva tillväxt har reducerat bruttomarginalen i kvartalet. EBITDA ökade till 381 MSEK (373) i kvartalet och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2) och där högre etableringstakt har påverkat marginalen. För niomånadersperioden ökade EBITDA till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3).

Fortsatt positiv utveckling för abonnemang
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 11 procent till 809 MSEK (729). Churn har varit fortsatt stabil och uppgick till 2,60 procent, att jämföras med 2,51 procent föregående kvartal och antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 683 000 (cirka 595 000). Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista september 2024 till cirka 817 000, nettoomsättningen från kontantaffären ökade i kvartalet med 4 procent till 750 MSEK (721).

Hög etableringstakt. Planen för 2024-2026 står fast
Målsättningen för åren 2024–2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under de första nio månaderna 2024 etablerat 32 nya butiker, varav 10 nya butiker i kvartalet. I det fjärde kvartalet kommer mellan 14 och 16 nya butiker att etableras, vilket innebär att under 2024 kommer mellan 46 och 48 nya butiker att ha etablerats, vilket gör att vi medvetet ligger före plan. Lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter som vi har agerat på i 2024. Våra nya butiker når snabbt lönsamhet tack vare våra starka koncept och välutvecklade analys och metod för etableringar. Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror.

Vårt arbete med uppgraderingar och flyttningar är dessutom en väsentlig del av vår etableringsstrategi, där vi exempelvis i det tredje kvartalet har invigt Sveriges första glasögoncenter i Westfield Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm. Butiken är en destination för ögonhälsa med full tillgång till kliniska tjänster från tidig morgon till sent på kvällen. Butiken är först i Sverige med att erbjuda synundersökningar fram till klockan 21.

Bra utveckling i Danmark. Svagare resultatutveckling i Sverige. Stabil organisk tillväxt i Norge och Finland
Danmark fortsätter att påvisa en positiv utveckling och hade i kvartalet en organisk tillväxt på 5,6 procent och en stärkt bruttomarginal och EBITDA-marginal. Åtgärderna som har vidtagits har påverkat Danmark positivt.

Sverige har i kvartalet en något lägre organisk tillväxt än tidigare kvartal, men har ytterligare stärkt marknadsandelarna, och Norge har i jämförelse en högre tillväxt. I både Sverige och Norge har abonnemangsaffären varit den viktigaste tillväxtdrivaren. Finland har en fortsatt stark organisk tillväxt i en hårt konkurrensutsatt marknad.

EBITDA-marginalen i samtliga länder utom Danmark har påverkats negativt av reducerad bruttomarginal som en följd av planerade kampanjer för att driva tillväxt, påverkan av nyetableringar, samt kostnader för utrullning av Synsam EyeView i Sverige och Norge.

Fortsatt kostnadsfokus
Kostnadsprogrammen som pågått sedan 2023 har givit positiv effekt och ett tredje kostnadsprogram lanseras nu, med målsättningen att minska kostnadsbasen för de operativa kostnaderna och med syfte att motverka eventuellt inflationsdrivna kostnadsökningar. Total årlig effekt uppgår till 75 MSEK, varav huvuddelen skall vara realiserat under 2025.

Strategin står stadigt
Vår strategi, med rätt typ av etableringar, fokus på Synsam Lifestyle, en effektiv organisation med kostnadsfokus, hög innovationskraft och ett starkt serviceerbjudande har stärkt Synsams position. Under kvartalet har vi fortsatt våra investeringar i nyetableringar, utrullning av Synsam EyeView och träningsprogram samt tagit beslut om fortsatt kostnadsprogram för att säkra våra marginaler för framtiden.

Vi ser också att såväl Synsam som vår bransch kommer att påverkas positivt av kommande räntesänkningar, vilket leder till att konsumenter i högre grad kommer att välja högre prispunkter.

Förutom att vi blir äldre och lever längre, ser vi också en tydlig trend där synfel blir allt vanligare bland yngre människor. Vi har därför en viktig roll att stödja och förbättra ögonhälsan, inte bara för att säkerställa att människor kan se bra, utan också se bra ut.

Med Synsams strategi, som fokuserar på att öka tillgängligheten genom våra butiker och att integrera tekniska hjälpmedel, är vi väl rustade för att möta dessa utmaningar. Vår strävan är att öka medvetenheten om ögonhälsa och att erbjuda lösningar som förbättrar livskvaliteten för alla, oavsett ålder. Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat.

Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska

  • Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 09.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.

Livesänd frågestund på engelska

  • Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 10.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Länk för deltagande i frågestund: SynsamGroup Q3
     

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag.
www.synsamgroup.com/investor-relations/

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: 
www.synsamgroup.com

 

Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2024 klockan 07.30.

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

HomeMaid etablerar sig i Jönköping genom att förvärva inkråmet i Sannas Hemservice AB

Published

on

By

Halmstad 2024-11-19

 

HomeMaid etablerar sig i Jönköping genom att förvärva inkråmet i Sannas Hemservice AB

 

HomeMaid har den 19/11 tecknat avtal om att förvärva rörelsen i Sannas Hemservice AB.

Under diskussionerna med ägaren av Sannas Hemservice AB har en god relation skapats med förtroende för det arbete som bedrivits. När ägaren nu väljer att överlåta verksamheten som har en årsomsättning på ca 2 miljoner kronor, drygt 60 kunder och 6 anställda är det med glädje vi förvärvar denna. Sannas Hemservice AB finns i Jönköping, Trollhättan och Göteborg.

Detta innbär att HomeMaid nu finns i Jönköping. Verksamheten kommer även att bidra positivt till Trollhättan och Göteborg där HomeMaid finns sedan tidigare . Den stärker vår förmåga att effektivt kunna leverera städtjänster i regionen. Både HomeMaid och Sannas Hemservice AB värderar kvalitet i service och anställningsvillkor högt. HomeMaids ambition är att fortsatt bedriva verksamheten i samma positiva anda. Tillträde kommer att ske den 1 januari 2025.

Förvärvet kommer att genomföras som en kontantaffär. Förvärvet finansieras genom interna medel.

”HomeMaid motsvarar de önskningar vi haft om att hitta en ägare med god branschkännedom, erfarenhet och motsvarande värderingar som kan driva och utveckla verksamheten vidare. Vi känner oss trygga med att Homemaid kommer att ta väl hand om både våra medarbetare och kunder”, säger Sanna Falk ägare Sannas Hemservice AB.

 

”Vi ser fram emot att få välkomna Sanna, Sannas personal och kunder till oss. Vi avser att fortsätta ge den goda servicen som Sannas Hemservice AB  levererat och vi är extra glada över att Sanna kommer att arbeta kvar med att utveckla HomeMaid i Jönköping. Med kompetenta medarbetare och med förståelse för den enskilda kundens förväntningar på sitt uppdrag har vi de bästa förutsättningar att kunna ge god service till våra kunder. Jenny Bergholtz och hennes team i Region Syd ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med kunder och medarbetare.”, säger Stefan Högkvist, VD HomeMaid.

 

Denna information är sådan information som HomeMaid AB är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2024.

 

Kontaktuppgifter
HomeMaid AB
Stefan Högkvist, VD
Tel: 08-501 29 675
E-post: stefan.hogkvist@homemaid.se

Sannas Hemservice AB
Sanna Falk, VD

Tel: 076-022 74 36
E-post: sanna@sannashemservice.se
 

Kort om HomeMaid
Företaget grundades 1997 och bedriver verksamhet inriktad på kundanpassade lösningar inom hushållsnära tjänster, omsorg i hemmet och kontorsservice. HomeMaid finns idag på 52 orter i Sverige med mer än 900 medarbetare. För mer information hänvisas till www.homemaid.se.
 

Kort om Sannas Hemservice AB
Företaget grundades 2021 och bedriver verksamhet inom lokalvård och hemstäd på företag och hos privatpersoner i Jönköing, Trollhättan och Göteborg. Tillsammans med kunden vill vi ge en personlig  utformad tjänst med hög kvalité utifrån individuella behov  och en känsla av  trygghet och delaktighet i utförande.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cinis Fertilizers valberedning inför årsstämman 2025

Published

on

By

Härmed meddelas sammansättningen av valberedningen i Cinis Fertilizer AB inför årsstämman 2025.

Valberedningen består av följande ledamöter som utsetts av de till röstetal största aktieägarna per den 30 september 2024 samt styrelsens ordförande:

  • Frederik Nilner, utsedd av aktieägare Jakob Liedberg
    (36,4 % av rösterna och kapitalet per 30 september 2024)
  • Thomas Ranje, representerar sig själv
    (15,3 % av rösterna och kapitalet per 30 september 2024)
  • Morgan Sadarangani, utsedd av aktieägare Molindo Energy AB
    (3,3 % av rösterna och kapitalet per 30 september 2024)
  • Roger Johansson, styrelsens ordförande

Valberedningen har utsetts enligt den instruktion för valberedningen som antogs vid årsstämman 25 maj 2022, i enlighet med vilken styrelsens ordförande kontaktat de tre röstmässigt största ägarna per den 30 september 2024 och tillfrågat dem om de vill utse en representant till bolagets valberedning. För det fall en tillfrågad aktieägare valt att inte utse någon representant har frågan gått vidare till den aktieägare som storleksmässigt står näst i tur och så vidare. Till valberedningens ordförande utses den ledamot som representerar den röstmässigt största aktieägaren, eller den som valberedningen annars utser inom sig.

Valberedningen ska bland annat lämna förslag till årsstämman på styrelsens sammansättning, styrelseordförande, revisorsval, styrelse- och revisorsarvoden samt ordförande på årsstämman i enlighet med vad som följer av svensk kod för bolagsstyrning.

Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen är välkomna att kontakta valberedningen via e-post, info@cinis-fertilizer.com. För att valberedningen ska kunna beakta ett förslag måste det ha inkommit i god tid inför årsstämman 2025. Information om plats och datum för årsstämman 2025 finns i delårsrapport för januari–september 2024 som publiceras den 28 november 2024.

För mer information, vänligen kontakta:
Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör Cinis Fertilizer
charlotte@cinis-fertilizer.com
0730 37 07 07

Roger Johansson, styrelseordförande Cinis Fertilizer
info@cinis-fertilizer.com
0733 31 31 33

Om Cinis Fertilizer
Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som producerar ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att bland annat återvinna restströmmar från tillverkning av batterier och batterimaterial samt från massaindustrin och övrig industri. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktionsmetoder och resultatet är ett mineralgödsel med lågt koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ahlsell förvärvar KS Værktøj A/S

Published

on

By

Ahlsell Danmark har genom sitt dotterbolag KJV A/S ingått avtal att förvärva samtliga aktier i KS Værktøj A/S. Bolaget blir framöver en del av industrispecialisten KJV A/S.

KS Værktøj A/S erbjuder ett brett sortiment inom verktyg, tekniska artiklar och arbetskläder och är kända för att tillhandahålla en hög servicenivå till industrin. Bolaget har 15 medarbetare och omsätter 31 MDKK (2023). KS Værktøj A/S har verksamhet med butiker i Maribo samt i Rødbyhavn på Lolland-Falster. Genom förvärvet stärker Ahlsell sitt erbjudande till industrikunder i dessa regioner ytterligare.

Tillträde beräknas ske i december 2024.

För ytterligare information kontakta:                                                                                                                               
Claes Seldeby, VD och Koncernchef, Ahlsell AB
08-685 70 00, claes.seldeby@ahlsell.se

Pressmeddelande, Stockholm 19 november 2024

Ahlsell finns där människor bor, arbetar och lever sina liv. Som ledande distributör av teknisk installation driver vi tillsammans med våra kunder utvecklingen för de som tillverkar, installerar, bygger, reparerar och underhåller. Med ett brett sortiment av hållbara produkter och tjänster, vår specialistkunskap och med logistik i världsklass är det vårt jobb att göra våra professionella kunders vardag enklare.

Med en omsättning på ca 50 miljarder SEK, nästan 8000 medarbetare, över 300 butiker och fyra centrallager, gör vi allt för att uppfylla vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs.

För mer information besök www.ahlsellgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.