Connect with us

Marknadsnyheter

Cinis Fertilizers valberedning inför årsstämman 2025

Published

on

Härmed meddelas sammansättningen av valberedningen i Cinis Fertilizer AB inför årsstämman 2025.

Valberedningen består av följande ledamöter som utsetts av de till röstetal största aktieägarna per den 30 september 2024 samt styrelsens ordförande:

  • Frederik Nilner, utsedd av aktieägare Jakob Liedberg
    (36,4 % av rösterna och kapitalet per 30 september 2024)
  • Thomas Ranje, representerar sig själv
    (15,3 % av rösterna och kapitalet per 30 september 2024)
  • Morgan Sadarangani, utsedd av aktieägare Molindo Energy AB
    (3,3 % av rösterna och kapitalet per 30 september 2024)
  • Roger Johansson, styrelsens ordförande

Valberedningen har utsetts enligt den instruktion för valberedningen som antogs vid årsstämman 25 maj 2022, i enlighet med vilken styrelsens ordförande kontaktat de tre röstmässigt största ägarna per den 30 september 2024 och tillfrågat dem om de vill utse en representant till bolagets valberedning. För det fall en tillfrågad aktieägare valt att inte utse någon representant har frågan gått vidare till den aktieägare som storleksmässigt står näst i tur och så vidare. Till valberedningens ordförande utses den ledamot som representerar den röstmässigt största aktieägaren, eller den som valberedningen annars utser inom sig.

Valberedningen ska bland annat lämna förslag till årsstämman på styrelsens sammansättning, styrelseordförande, revisorsval, styrelse- och revisorsarvoden samt ordförande på årsstämman i enlighet med vad som följer av svensk kod för bolagsstyrning.

Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen är välkomna att kontakta valberedningen via e-post, info@cinis-fertilizer.com. För att valberedningen ska kunna beakta ett förslag måste det ha inkommit i god tid inför årsstämman 2025. Information om plats och datum för årsstämman 2025 finns i delårsrapport för januari–september 2024 som publiceras den 28 november 2024.

För mer information, vänligen kontakta:
Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör Cinis Fertilizer
charlotte@cinis-fertilizer.com
0730 37 07 07

Roger Johansson, styrelseordförande Cinis Fertilizer
info@cinis-fertilizer.com
0733 31 31 33

Om Cinis Fertilizer
Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som producerar ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att bland annat återvinna restströmmar från tillverkning av batterier och batterimaterial samt från massaindustrin och övrig industri. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktionsmetoder och resultatet är ett mineralgödsel med lågt koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen utnämnt till ett av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för sjätte året i rad

Published

on

By

Karriärföretagen lyfter fram Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, så kallade Karriärföretag, och är ett erkännande för företag som erbjuder unika karriärs- och utvecklingsmöjligheter.

Innan en utnämning kan bli aktuell genomförs en granskning och poängbedömning av respektive företag. De som uppfyller alla grundkriterierna, granskas av en expertpanel som bland annat poängsätter karriärsidor på webbplatser, sociala medier och aktiviteter. De arbetsgivare som får högst poäng bedöms sedan av en jury, vilken utser de slutgiltiga vinnarna som kan titulera sig Karriärföretag.

Lantmännen har nu blivit utnämnt till Karriärföretag 2025, för sjätte året i rad.
 

Juryns motivering

Lantmännen har blivit utsedda till Karriärföretag 2025 för sitt stora engagemang för medarbetarnas utveckling. Företaget strävar efter att skapa en meningsfull arbetsmiljö där medarbetare uppmuntras växa och utvecklas i sina roller. Genom att erbjuda olika utvecklingsmöjligheter och karriärvägar, visar Lantmännen att de satsar på framtidens talanger och gör dem till en mycket attraktiv arbetsgivare.

Lantmännen kommenterar  

– Utmärkelsen visar att vårt aktiva employer branding-arbete gör skillnad. Det inspirerar oss att fortsätta kommunicera om våra verksamheter och om de möjligheter vi har att erbjuda för både dagens och framtidens talanger, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager på Lantmännen.

Mer information

Bakgrund

Sedan 2011 har Karriärföretagen årligen presenterat Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma. De utvalda arbetsgivarna får titulera sig som Karriärföretag under ett år. Syftet med utmärkelsen är att vägleda Sveriges studenter och Young Professionals till deras nästa arbetsgivare samt att uppmärksamma de företag som bedriver ett framgångsrikt employer branding-arbete.

Nomineringsprocessen

Nominerade arbetsgivare genomgår en omfattande urvalsprocess. Totalt granskas över 1 000 företag och organisationer, i en urvalsprocess i tre steg:

1. Grundkriterier- för att kvalificera sig måste företaget uppfylla grundläggande krav, såsom att ha minst 250 anställda eller en omsättning över 250 MSEK, samt att bedriva ett aktivt arbete med employer branding och rekrytering.

2. Expertgranskning – en panel av experter inom sociala medier, webb, marknadsföring och HR, granskar företagens karriärsidor, digitala närvaro och aktiviteter riktade mot studenter och yrkesverksamma.

3. Jurybedömning – en kvalificerad jury, bestående av några av Sveriges mest ansedda experter, väljer sedan ut de slutliga vinnarna som kan titulera sig Karriärföretag.

För mer information, kontakta gärna:

Lantmännens presstjänst 
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma den 19 november i ODI Pharma AB (publ)

Published

on

By

Idag, den 19 november 2024, hölls extra bolagsstämma i ODI Pharma AB (publ), org. nr. 559223-1392. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier (punkt 7)
Bolagsstämman godkände styrelsens beslut om att genom företrädesemission öka bolagets aktiekapital med högst 50 733,32 kronor genom nyemission av högst 1 268 333 aktier.

För emissionen ska följande villkor gälla i övrigt

  1. Emissionen ska ske med företräde för aktieägarna i bolaget. För varje befintlig aktie erhålls en teckningsrätt, tolv (12) sådana teckningsrätter berättigar till teckning av en ny aktie.
  2. Avstämningsdag i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt delta i emissionen är 22 november 2024. Även annan kan teckna i emissionen.
  3. För varje tecknad aktie ska erläggas 3,22 kronor kontant. Belopp överstigande kvotvärdet ska tillföras den fria överkursfonden.
  4. Teckning av aktier ska ske under perioden från och med den 26 november 2024 till och med den 10 december 2024. Teckning med stöd av företrädesrätt ska ske genom samtidig kontant betalning. Teckning som görs utan stöd av teckningsrätter ska ske på särskild teckningslista och betalning ska erläggas senast fjärde bankdagen efter det att besked om tilldelning avsänts till tecknaren. Styrelsen ska ha rätt att förlänga tiden för teckning och betalning.

Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande att besluta om emissioner (punkt 8)
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen, att fatta beslut om emission av högst ett antal aktier som ryms inom bolagsordningens gränser, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Bemyndigandet ska kunna utnyttjas vid två tillfällen, som senast fram till årsstämman 2024, för att emittera aktier till de som inte erhöll full teckning i företrädesemissionen samt för eventuell garantiersättning till garanter i företrädesemissionen.  Styrelsen ska äga rätt att fatta beslut om de detaljerade emissionsvillkoren vid varje enskilt tillfälle.

För att bolagets nuvarande aktieägare inte ska missgynnas till den eller de utomstående investerare som kan komma att teckna aktier, finner styrelsen det lämpligt att emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ska ske till styrelsens marknadsmässigbedömda teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Förutom kontant betalning ska betalning även kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Inval av ny styrelseledamot (punkt 9)
Stämman beslutade att välja in Malcolm Allan som styrelseledamot intill nästa årsstämma.

Stockholm i november 2024

ODI Pharma AB (publ)

STYRELSEN

För mer information om ODI Pharma, kontakta:

Volker Wiederrich, Ordförande, ODI Pharma AB

E-mail: info@odipharma.com  

ODI Pharma AB

ODI Pharma är, baserat på sitt europeiska nätverk, dotterbolag och parters, en tillverkare av färdiga farmaceutiska cannabis- och kosmetikprodukter med fokus på distribution till den medicinska cannabismarknaden i Europa genom sitt dotterbolag ODI Pharma Polska Sp. z o.o. ODI Pharma avser att tillhandahålla en högkvalitativ produkt till ett konkurrenskraftigt pris jämfört med konkurrenterna i Polen och därmed bli den största leverantören av medicinsk cannabis i Polen. ODI Pharma strävar också efter att vara i framkant för att förstå den medicinska tillämpningen av produkten samt att införa nya, innovativa produkter för europeiska patienter i behov. Bolaget kommer att fortsätta samarbeta med de mest kunniga och välkända partners i branschen för att uppnå sina mål.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SKF bekräftar tidplanen för övergången till ny CFO

Published

on

By

Göteborg, 19 november 2024: Som tidigare meddelats kommer Susanne Larsson att efterträda Niclas Rosenlew som Chief Financial Officer och Senior Vice President, Group Finance, på SKF. Det är nu bekräftat att hon kommer att börja den 17 februari 2025.

Niclas kommer att arbeta sin sista dag på SKF den 31 december 2024. Till följd av detta har Carina van den Berg, som för närvarande är Director SKF Global Finance Sustainability & Operations, utsetts till tillförordnad CFO för SKF under interimsperioden.

Tidigare pressmeddelande: 3 september 2024: [länk]

Aktiebolaget SKF 
      (publ) 

För ytterligare information, kontakta:
PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201 893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Sophie Arnius, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 8072, mobile: 46 705-908 072, e-mail: sophie.arnius@skf.com 

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.