Connect with us

Marknadsnyheter

Förlegad bilnorm styr trafik- och transportpolitiken – cykeln missgynnas

Published

on

Experter eniga – bilismen måste minska. Trots att hållbara transporter som cykel är bättre för miljö och hälsa står bilen fortfarande i centrum när myndigheter planerar. Det slår en ny avhandling fast. I förlängningen står två samhällsmodeller mot varandra.

Svenska forskare är överens om att bilismen måste minska rejält för miljöns och klimatets skull. Trots det planeras trafiken fortfarande med bilen som utgångspunkt och mer hållbara trafikslag får anpassa sig. Det är en bild som andra påtalat och som nu bekräftas.

– För mig var det förvånande att cyklingens uteslutning på nationell nivå var så genomgående. Cykling är visserligen något som man gör på lokal och regional nivå, men det behövs stöd av nationella krafttag i både ord och handling, säger Janet van der Meulen som den 29 november vid Lunds universitet disputerar på avhandlingen ”In the shadow of cars: Vélomobility as a political project”.

Under sitt avhandlingsarbete har Janet van det Meulen gått igenom besluts- och planeringsdokument från Trafikverket, regeringen och Vinnova samt intervjuat nyckelpersoner.

– Sammanfattningsvis visar mina analyser att bilnormen återskapas i policy och planering genom invanda, och ibland omedvetna, tolkningar och praxis. Vår föreställning om bilens nödvändighet är så djupt rotad så att vi knappt är medvetna om det. Den styr vår uppfattning om tid, rum, säkerhet, smidighet och bekvämlighet.

Forskare: ”Elcykel en gamechanger – men ignoreras”
Även föreställningar om framtida mobilitet utgår från bilen, visar Janet van der Meulens genomgång. Medan det läggs stora summor på elektrifiering och automatisering av bilflottan lyser andra alternativ med sin frånvaro.

– Detta trots att forskning visar att det är mer hållbart att skala upp kollektivtrafik och cykling och att bygga samhällen som minskar behovet av långväga vardagsresor, säger Janet van der Meulen.

Elbilar dras också med miljöproblem vid produktion och efterhantering samt att behovet av vägar och parkeringsplatser kvarstår, poängterar hon. Dessutom tenderar bilar också att bli större och tyngre vilket riskerar att urholka miljövinsten av elbilar.

– Det är också förvånande att inte ens elcykelns potential för längre resor i kuperad terräng är uppmärksammat någonstans. Den är en gamechanger som nationellt ignoreras, säger hon.

Bilens framkomlighet prioriteras
Ett exempel på att cykeln står i skuggan av bilen är att Trafikverket enligt rådande regelverk enbart kan bygga en cykelväg om den ”avlastar bilvägen”.

–Detta är konstigt eftersom det låter som att den är till för att gynna biltrafiken, inte för att ge cyklister den bästa möjliga förbindelse, säger Janet van der Meulen.

Även myndigheternas säkerhetstänk utgår till stor del från bilen.

– När myndigheter presenterar säkerhetslösningar är det ofta lösningar som samtidigt säkerställer bilens framkomlighet. Det är sällan tvärtom. Ett klassisk exempel är så kallade 2+1 vägar med sina mittbarriärer och höjda hastighetsgränser, vilka innebär ökad säkerhet och framkomlighet för biltrafik men stora barriärer och risker för cykling, säger Janet van der Meulen,

Nya betydelser och begrepp behövs
Avhandlingen argumenterar för att transportpolicy och planering bör ta avstamp i en målbild som prioriterar välbefinnande, jämställdhet och hållbar tillväxt framför ohållbar ekonomisk tillväxt och långväga individuella transporter. 

Ett steg framåt är att diskutera innebörden av begrepp eller justera terminologin, föreslår Janet van der Meulen, så att gång och cykling bättre representeras.

Exempelvis så förmedlar ”Oskyddade trafikanter” en bilnorm. Också betydelsen av ”plats” kan vara någonting att diskutera kring, föreslår hon. (se länk).

– En ändring av dess betydelse kan potentiellt bidra till ett mindre bilinriktat samhälle. I stället för att vara liktydigt med en trafikfunktion bör det vara förknippat med livskvalitet och livsmiljö.

Ett annat begrepp som Janet van der Meulen föreslår bör diskuteras mer framåt är tillgänglighet. I den rådande nationella diskursen förknippas ordet stark med trafik som är arbetsrelaterad och ger tillväxt, medan det nationella målet är att erbjuda grundläggande tillgänglighet till alla.

– Att kunna ta sig till jobbet på ett bra sätt är så klart viktigt, men det finns fler grundläggande behov, såsom att hämta och lämna barn och fritidsresor, säger Janet van der Meulen. Och det finns barn och äldre, som inte tar sig till jobb men har andra behov.

Ett ytterligare begrepp är innovation.

– Det förknippas framför allt med konkurrenskraft samtidigt som det finns ett stort hopp att innovationer ska uppnå hållbar mobilitet. Det går inte riktigt ihop.

Länk till avhandling https://portal.research.lu.se/sv/publications/in-the-shadow-of-cars-v%C3%A9lomobility-as-a-political-project

Kontaktuppgifter till Janet van der Meulen, janet_margriet.van_der_meulen-visser@tft.lth.se telefon: 0700595270

Handledare Till Koglin, lektor i Trafik och väg vid LTH, Lunds universitet till.koglin@keg.lu.se +46 46 222 91 58

Relaterad läsning: https://www.lu.se/artikel/sa-blir-livet-i-staden-om-vi-nar-klimatmalen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Neste bland de globala hållbarhetsledarna i Dow Jones hållbarhetsindex

Published

on

By

Neste Corporation, Pressmeddelande, 27 december 2024 kl. 12:00 (EET)

Neste, världens ledande producent av förnybar diesel och hållbart flygbränsle, har blivit utvalt till Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) för artonde året i rad. Denna prestation understryker Nestes kontinuerliga engagemang för hållbarhet och företagets position att bidra i omställningen till en ekonomi och ett samhälle med lågt kolavtryck.

Neste inkluderades i både DJSI World och DJSI Europe Index, vilket placerar Neste bland de främsta i sin bransch. Jämfört med andra företag i branschen fick Neste särskilt bra resultat för sin prestation inom områden som mänskliga rättigheter, biologisk mångfald, klimatstrategi och leverantörskedjehantering.

“Att bli erkänd av DJSI som ett av de ledande hållbara företagen i världen är en ära för oss alla i företaget. Under 2024 har våra förnybara och cirkulära lösningar globalt bidragit till att driva samhällen mer hållbart och hjälpa våra kunder och partners att nå sina hållbarhetsmål. Detta erkännande inspirerar oss att fortsätta vårt ihärdiga arbete med att göra vår egen verksamhet och hela branschen mer hållbar”, säger Päivi Makkonen, Nestes Vice President Sustainability. 

Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) är en globalt erkänd samling nyckeltal som utvärderar tusentals företag baserat på deras ekonomiska, miljömässiga och sociala prestationer. De företag som är aktuella för DJSI väljs ut baserat på en omfattande bedömning av S&P Global genom deras S&P Global Corporate Sustainability Assessment (CSA). Endast de högst rankade företagen inom varje bransch väljs ut för att ingå i DJSI. Bedömningen i år baseras på företagens prestationer under 2023.

Nestes etablerade ledarskap inom hållbarhet erkänns också av andra ledande hållbarhetsbetyg och index såsom CDP, Sustainalytics, EcoVadis, MSCI ESG Rating Index och Global 100.

Neste Corporation

Hanna Maula
Senior Vice President, Communications, Sustainability and Public Affairs

Ytterligare information: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET). Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/media/subscribe

Kort om Neste 

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) använder innovativ, vetenskapsbaserad teknik för att omvandla avfall och andra råvaror till förnybara bränslen och återvinningsbara råvaror. Företaget utvecklar lösningar för att dämpa klimatförändringar och påskynda övergången till en cirkulär ekonomi och hjälper sina kunder att minska sina växthusgasutsläpp med minst 20 miljoner ton fram till år 2030. Neste är världens ledande producent av förnybart flygbränsle (SAF) och förnybar diesel och en pionjär inom utveckling av förnybara och cirkulära råvarulösningar för polymerer och kemikalier.

Företagets mål är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till Europas mest hållbara raffinaderi. Neste är engagerat i att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035 och planerar att minska utsläppsintensiteten för sina sålda produkter med 50 procent till år 2040. Neste har också satt höga mål för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Företaget har upprepade gånger belönats av CDP och inkluderats på DJSI-listan över världens mest hållbara företag. År 2023 uppgick Nestes omsättning till 22,9 miljarder euro. Läs mer: neste.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sweden Buyersclub AB ingår samarbete med DBT Capital – en finansieringspartner

Published

on

By

Sweden Buyersclub AB är glada att idag kunna meddela att bolaget har ingått ett samarbete med DBT Capital. Samarbetet ger initialt bolaget 7 MSEK för att lösa befintliga krediter på bättre villkor. På sikt kan DBT vara ett alternativ till nyemission om det finns behov av ytterligare likviditet.

Bolaget har ingått ett avtal med DBT Capital om en lån på 7 MSEK. Krediten ska användas för refinansiering av befintliga lån samt för att stärka bolagets operativa kapital.

Kreditvillkoren förväntas förbättra resultatet med över 100 000 SEK under 2025, baserat på en jämförelse mellan DBT:s ränta och villkoren för tidigare ägarlån och checkkredit.

Bolaget bekräftar även målen för 2025 som tidigare kommunicerats, vilka innebär en omsättning på 120-150 MSEK och en EBITDA på 5-8 MSEK.

Lånets villkor

     Ränta: 8,35% + stibor

     Uppläggningsavgift: 115 000 kr

     Amortering fram till slutdag: 2028-06-30

 

Certified Adviser
Augment Partners AB är bolagets Certified Adviser.

Telefon: +46 (0)8 604 22 55
E-post: info@augment.se

 

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Henriksson, VD Sweden Buyersclub AB

Telefon: (+46) 73 37 71 937

E-post: emil.henriksson@buyersclub.se

 

Om Buyersclub:
Sweden Buyersclub AB är ett tech-drivet företag med en hög andel återkommande prenumerationsintäkter, vilket bidrar till stabilitet och långsiktighet. Företaget erbjuder marknadens lägsta priser på hundratals välkända varumärken via sin digitala handelsplats, Buyersclub.se. Sortimentet är brett och omfattar kategorier som skönhet, hemelektronik, leksaker, husdjursprodukter, heminredning, kontorsvaror och böcker, vilket attraherar en bred målgrupp.

För de mest prismedvetna konsumenterna finns “Buyersclub Plus”, ett medlemskap från 69 kr/månad som ger tillgång till bolagets egna inköpspriser, lägsta prisgaranti, exklusiva medlemserbjudanden och gratisprodukter.

Bolagets innovativa plattform synkroniserar produktdata och lagerstatus direkt med leverantörer, vilket har potential att kraftigt reducera bolagets behov av eget lager och därmed stor kapitalbindning, vilket är en enorm risk och kostnad för traditionella e-handelsföretag.

Marknadsplatser undviker lagerrisk genom att agera som en mellanhand; olika säljare tillhandahåller produkter och paketering medan marknadsplatsen förmedlar affären. Detta sker ofta på bekostnad av högre pris till kund samt en försämrad leveransupplevelse då konsumenten kan få flera leveranser vid olika tidpunkter vid köp av flera produkter i en och samma order.

Buyersclubs metod reducerar leden i distributionskedjan samtidigt som produkter levereras till Buyersclubs crossdocking-lager för att sampaketeras i en enskild försändelse. Priset till kund blir på så sätt lägre utan bekostnad av försämrad marginal, samtidigt som varor skickas samlat, via kundens valda speditör.

Plattformen har under 2024 utvecklats så att sortimentet kan speglas till nya nischade onlinebutiker, så kallade “storefronts”. Detta möjliggör för bolaget att snabbt och kostnadseffektivt expandera sitt affärsutbud, nå nya kundgrupper och ta större marknadsandelar.

Bookhero.se, en onlinebokhandel, samt Norimont.com, ett eget varumärke dedikerat till mobiltillbehör, är två storefronts som bygger på Buyersclubs befintliga infrastruktur. Båda plattformarna är integrerade i Buyersclubs logistiksystem, vilket möjliggör automatiserad orderhantering och effektiv resursanvändning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Staybles VD, Andreas Gerward, intervjuad av Kalqyl om partnerskapsprocessen och värdet av STA363

Published

on

By

Staybles Therapeutics ABs (”Stayble” eller ”Bolaget”) VD, Andreas Gerward, har blivit intervjuad av Kalqyl. De diskuterar partnerskapsprocessen, avgörande steg, aktuella avtalsstrukturer och det potentiella värdet av Bolagets tillgång STA363.

Se den inspelade intervjun nedan:

 

https://www.youtube.com/watch?v=eCzjXXUJHOQ

 

 

För mer information

Andreas Gerward, VD Stayble Therapeutics AB

E-post: andreas.gerward@stayble.se

Telefon: +46 730 808 397

 

Om Stayble Therapeutics AB

Stayble är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklar injektionsbehandlingen STA363 mot kroniskt diskbråck (LDH). Staybles vision är att kunna erbjuda patienter en enkel och effektiv behandling som angriper den underliggande orsaken patientens kroniska smärta och ger varaktig smärtlindring och ökad fysisk funktion. Behandlingen riktar sig till patienter som inte blir hjälpta av sjukgymnastik och smärtstillande preparat och är en singelinjektion som beräknas kvarstå hela livet och kräver minimal rehabilitering. Efter övertygande data från tidigare prekliniska och kliniska studier (fas 1b och 2b) inom degenerativ disksjukdom, vilka visar på en volymminskning av diskarna har Bolaget framgångsrikt genomfört en fas 1b-studien för behandling av diskbråck.

 

Bolagets Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.