Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna redovisar 216 miljoner kronor i vinst för Q3 2024 med strategiska partnerskap för en stark shoppingsäsong

Published

on

Läs original

London, 25 november, 2024 – Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten, redovisade idag sitt finansiella resultat för de första nio månaderna 2024 och uppnådde en nettovinst på 216 miljoner kronor under Q3. Det är en ökning med 57% jämfört med samma period föregående år. Detta är det andra lönsamma kvartalet och bolaget ser fram emot en stark shoppingsäsong som drivs av strategiska lanseringar och den snabbt växande användningen av nya digitala banktjänster.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna: ”Vi är tillbaka på bekant mark: vinst och tillväxt, precis som förr i tiden. Med våra nya spännande samarbeten med Worldpay, Apple Pay, Google Pay och Adyen är vi närmare än någonsin att göra Klarna tillgängligt i varje kassa. Vi förbereder oss för en stark shoppingsäsong och våra AI-drivna produkter kommer att hjälpa konsumenter att spara tid och pengar och minska sin finansiella oro.”

Strategiska partnerskap på plats för att öka tillväxten

Klarna har gjort betydande framsteg på vägen mot att bli universellt tillgängligt globalt betalningsalternativ. Klarna är på väg att bli ett standardalternativ via Worldpay och har utökat sitt partnerskap med Adyen, vilket tillsammans tar Klarna till hundratusentals fler kassalösningar online och 450 000 butiksterminaler. En annan milstolpe är Klarnas lansering med Apple Pay i USA och Storbritannien och snart även i Kanada, samt lanseringen av Klarna på Google Pay i USA 2025. Dessa partnerskap positionerar Klarna för att ta en större andel av betalningsmarknaden, värd 450 miljarder dollar, och därmed driva framtida tillväxt.

Fler varumärken väljer Klarna som sin globala betalningspartner; nyligen lanserade Zoom och Lenovo flexibla betalningar på 15 marknader samtidigt, tack vare Klarnas globala närvaro. Den globala expansionen visar att allt fler partners väljer Klarna som sin tillväxtpartner, och ser fördelarna det innebär i ökat genomsnittligt ordervärde, ökad konverteringsgrad och ökad försäljning över hela linjen.

Ökad efterfrågan på innovativa digitala bankprodukter

Klarna Saldo, en nylanserad produkt som riktar in sig på retailbankernas kärnverksamhet: vardagliga utgifter och sparande, har lockat 1,6 miljoner användare på bara tre månader. Klarna Cashback har genererat nästan USD 5 miljoner i belöningar, vilket innebär att kunderna har fått tillbaka pengar till sina Klarna Saldo-konton. Cashback-erbjudandena har också ökat försäljningen hos handlare med upp till 30%, vilket bidragit till tillväxt i total transaktionsvolym(GMV) och affiliate-partnerskap.

Starkt resultat och fortsatt tillväxt

Nettoresultatet uppgick till 216 miljoner kronor under Q3 2024, en förbättring med 57% samtidigt som Klarna fortsätter att öka tillväxten och förbättra effektiviteten genom AI-innovation. Nettoresultatet för de första nio månaderna 2024 uppgick till (116) mkr, en förbättring med 94% jämfört med samma period föregående år. Intäkterna ökade med 23% under de första nio månaderna, drivet av 16% tillväxt i total transaktionsvolym (GMV) och ökade intäkter som andel av total transaktionsvolym. Den amerikanska marknaden är fortsatt en viktig tillväxtmotor med en intäktsökning på 33%, med stöd av stora partnerskap med varumärken som Fashion Nova, Expedia och Uber.

Detta pressmeddelande är inte avsett för offentliggörande, publicering eller distribution, helt eller delvis, direkt eller indirekt, i någon jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution skulle vara olagligt. Detta pressmeddelande utgör inte heller ett erbjudande om försäljning av värdepapper i USA och inga värdepapper får erbjudas eller säljas i USA utan registrering eller undantag från registrering. Varje erbjudande till allmänheten av värdepapper i USA kommer endast att ske genom ett prospekt som kan erhållas från emittenten och som kommer att innehålla detaljerad information om Klarna.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.