Connect with us

Marknadsnyheter

Aspa Bruk beställer rekordstor AxoPur[®] anläggning för rening av processvatten

Published

on

Aspa Bruk har ingått ett avtal med Axolots partnerbolag Mellifiq om installation av en komplett AxoPur® anläggning för rening av utgående processvatten från massabruket i Olshammar. För Axolot Solutions Holding AB beräknas detta innebära intäkter om ca SEK 11 miljoner varav större delen förväntas infalla under 2025.

Aspa Bruk har under flera år utrett hur man ska kunna uppfylla EU’s så kallade BAT regler (Best Available Technology) för utsläpp av fosfor och suspenderade ämnen i samråd med Länsstyrelsens miljöenhet, något som man i dagsläget inte fullt ut klarar med nuvarande rening. Aspa bruk har beviljats en dispens med avseende på utsläppskraven till utgången av 2025. Av denna anledning och efter utvärdering av olika tekniker har man nu beslutat att investera i och upphandlat en komplett AxoPur® reningsanläggning som ska tas i drift under december 2025. Leveranskontraktet ingås mellan Aspa och Mellifiq som kommer att stå för leveransen. Axolot levererar reaktorerna till projektet och erhåller även en royalty från Mellifiq motsvarande 3.5% på ordervärdet, sammantaget beräknas detta ge Axolot en direkt intäkt om cirka SEK 11 miljoner kronor. Eftersom reaktorerna förbrukas under drift kommer projektet även innebära återkommande intäkter framöver.

AxoPur® är en unik reningsteknik baserad på så kallad elektrokoagulation, en metod som innebär att man renar vattnet i en elektrolytisk reaktor varför man inte behöver använda fällningskemikaler för reningsprocessen. Vidare kan det restslam som bildas recirkuleras i processen i stället för att som idag gå till deponi eller extern destruktion. Reningsanläggningen som nu ska installeras får en initial kapacitet på 640 m3/h och är den absolut största AxoPur® anläggning som byggts. Vidare är anläggningen förberedd för en kapacitetsexpansion om bruket i framtiden vill utöka sin produktion av pappersmassa.

Aspa Bruk, som tillverkar cirka 180.000 ton avsalumassa per år, ingår sedan 1 november 2024 som en del av Sweden Timber koncernen där även Hylte bruk ingår. Produkterna som tillverkas i Aspa bruk används för tillverkning av olika sorters specialpapper. Brukets geografiska placering vid miljökänsliga Vättern innebär höga krav avseende miljöpåverkan och utsläpp varför bruket kontinuerligt genomfört investeringar för att reducera påverkan på miljön. Detta till trots så har bruket fram till nu inte fullt ut lyckats reducera utsläppen av fosfor och suspenderade ämnen ner till de hårt satta BAT-AEL kraven som gäller inom EU. Aspa Bruk har under flera år arbetat tillsammans med Axolot för att finna en optimal lösning. Detta har nu resulterat i den avtalade leveransen av en AxoPur® anläggning som blir den största elektrokoagulationsenhet som hittills byggts i Europa. AxoPur anläggningen möjliggör inte bara att man kan innehålla BAT villkoren för suspenderade ämnen och fosfor, som en sidoeffekt kommer även organiska ämnen uppmätta som TOC att minska drastiskt. Affären har möjliggjorts av det nyetablerade samarbetet mellan Axolot och partnerbolaget Mellifiq som tillsammans kan erbjuda en lösning som uppfyller alla de krav som kunden ställer.

”Det känns helt fantastiskt att vi nu fått Aspa’s förtroende att leverera ett komplett AxoPur® system. Vi har arbetat tillsammans med bruket under flera år för att ta fram en riktigt effektiv lösning som jag tror kommer att sätta en ny standard inom skogsindustrin där kraven på att minimera miljöpåverkan idag är en helt central överlevnadsfaktor” säger Lennart Hagelqvist, projektansvarig i Axolot.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Lundin, VD Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 323 11 06, mejl: anders.lundin@axolotsolutions.com

Denna information är sådan information som Axolot Solutions Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 december 2024 kl 21:10 CET.

Om Axolot Solutions

Axolot Solutions Holding AB är ett svenskt miljöteknikföretag som säljer system och lösningar för industriell och publik vattenrening baserade på bolagets unika och egenutvecklade AxoPur® teknik. AxoPur® är en kostnadseffektiv bredspektrumrening för komplexa förorenade vatten som inte kräver tillsats av fällningskemikalier och som möjliggör en ökad recirkulation och återanvändning av processvatten. Detta innebär en minimal belastning på miljön. Bolaget arbetar internationellt genom nära samarbeten med lokala och regionala väletablerade partners. I Sverige och Norge säljer bolaget sina produkter och lösningar genom intressebolaget Mellifiq. Mer information om verksamheten finns på www.axolotsolutions.com.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm, sedan den 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD Nyhetsbrev, december

Published

on

By

Bästa investerare,

Nu kommunicerade jag senast läget i halvårsrapporten som publicerades förra veckan. Vi har som sagt haft en stark försäljning senaste månaderna och planerar att bibehålla samma försäljningstakt.

Vänliga hälsningar
Bawan Faraj
VD Provide IT Sweden AB (publ)
Telefon: 0762-519 670
E-post: bawan@provideit.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sergel möjliggör en hållbar framtid genom insikter, innovation och människor

Published

on

By

Med vår nya vision, ”The enabler for a sustainable future through insights, innovation, and people,” tar Sergel ett ytterligare steg framåt mot hållbar tillväxt och kundfokuserade lösningar på de nordiska marknaderna – Sverige, Norge, Danmark och Finland. Klaus Reimer, CEO Sergel Group, förklarar hur denna vision är utformad för att möta dagens och framtidens utmaningar samt ge tydlig vägledning för hela verksamheten.

Varför nu? En vision för tydlighet och syfte
Vår tidigare vision har tjänat oss väl, men den var avsedd att löpa fram till 2025. När vi nu blickar framåt har denna nya vision utvecklats för att både vara inspirerande och praktiskt användbar i vårt dagliga arbete, samtidigt som den speglar vårt syfte: “Skapa möjligheter för människor och företag”. Detta syfte är grunden för vår verksamhet och uttrycker vårt engagemang för att tillhandahålla rättvisa Credit Managemant lösningar. Alla som är kreditvärdiga bör ges möjlighet till kredit. Genom att hjälpa individer och företag att få tillgång till de möjligheter de behöver, bidrar vi till en hållbar framtid för både kunder och samhället.

Våra styrande principer – såsom transparens, samarbete och mod att driva förändring – fortsätter att spela en central roll. Dessa principer har formats genom en omfattande process inom organisationen och fungerar som vägledande ledstjärnor i våra beslut och vår relation med kunder, slutkunder och medarbetare.

Strategiska fokusområden för hållbar tillväxt
För att realisera vår vision har Sergel definierat fem strategiska fokusområden som kommer att hjälpa oss att navigera i en föränderlig marknad och stödja vår långsiktiga ambition. Dessa områden fungerar som ett ramverk och speglar kärnprioriteringar för att uppnå hållbar tillväxt och stärka våra kundrelationer. 

Att vara True Nordic
True Nordic innebär att vi fokuserar på att dra nytta av synergier, bästa praxis och samarbete mellan våra nordiska verksamheter för att maximera våra gemensamma styrkor. Vi säkerställer en stark och nordisk lösning med fortsatt fokus på kontinuerlig utveckling på respektive marknad.

Effektivitet genom AI och digital innovation
Genom digitalisering och användning av AI strävar vi efter att optimera våra processer ytterligare, förbättra våra tjänster och leverera en smidig och kundanpassad upplevelse.

Strategisk partner för långsiktig framgång
Vi stöttar våra kunders resa genom att vara en pålitlig partner som ger insikter och rådgivning för att uppnå långsiktiga och hållbara resultat.

Kompetens som skapar värde
Vårt fokus på medarbetarnas kontinuerliga utveckling och självledarskap bidrar till en kultur där våra team med framgång kan samarbeta och ta ansvar i varje situation.

Tillväxt genom innovation och flexibla lösningar
Vi expanderar vårt tjänsteutbud och når nya marknader för att erbjuda helhetslösningar, vilket möjliggör ett fullservice-upplägg för hantering av kundernas betalningsflöden genom vår Order to Cash-process (O2C) – från fakturering till betalning, inklusive reskontra och inkasso. Vi erbjuder även portföljköp som en flexibel lösning för kunder som vill optimera sina kassaflöden och minska kreditrisker.

Att driva visionen framåt
Under samtalet betonade Klaus vikten av en fullständig nordisk affärsplan, skapad med input från tvärfunktionella forum från varje land. Detta samarbetssätt säkerställer att affärsplanen är i linje med våra strategiska prioriteringar och är flexibel nog att anpassas efter marknadens förändringar. Framöver kommer ledningen att fokusera på att implementera visionen genom konkreta mål och kontinuerlig uppföljning. Vårt löfte att vara “den mest omsorgsfulla inkassopartnern” genom We Care utgör fortfarande kärnan i vårt marknadslöfte och vägleder våra interaktioner med kunder, slutkunder och partners.

En vision för lång sikt
Sergels nya vision är ambitiös men genomförbar. Den uppmuntrar oss att tänka större, sträva längre och att etablera oss som möjliggörare av en hållbar framtid. Genom våra gemensamma värderingar och strategiska fokus bygger vi en grund för långsiktig framgång, där insikter, innovation och människor står i centrum för vår resa.

När vi nu rör oss framåt kommer denna vision att fungera som en ledstjärna, hjälpa oss att växa ansvarsfullt och hållbart, till fördel för våra kunder, slutkunder och samhället i stort.

Presskontakt
Christian Hagegård
Head of Marketing 
christian.hagegard@sergel.com
+46 76-141 21 05

Fakta om Sergel
Sergel Kredittjänster grundades 1988 och är idag en av de ledande leverantörerna av kredit- och inkassotjänster i Sverige. Verksamhetsområdena inkluderar kreditbeslutshantering, fakturaadministration och inkasso. Det största affärsområdet är inkasso, men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till extra stämma i OurLiving AB (publ)

Published

on

By

Aktieägarna i OurLiving AB (publ) kallas härmed till extra stämma den 19 december 2024 kl. 10.00 – 11.00 i bolagets lokaler på Slagthuset i Malmö, adress Carlsgatan 12A. Rösträttsregistrering börjar kl. 09.30 och avbryts när stämman öppnas.

Rätt till deltagande

Rätt att delta i årsstämman har den som dels upptagits som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken avseende förhållandena den 11 december 2024, dels senast den 13 december 2024 till bolaget anmäler sin avsikt att delta i årsstämman. Anmälan ska ske via e-post till cecilia.wendel@ourliving.se.  Vid anmälan ska anges namn, adress, person- eller organisationsnummer, telefon dagtid, samt, i förekommande fall, antal biträden (högst två). Efter registrerad anmälan kommer anmälaren att mottaga en bekräftelse. Om ingen bekräftelse erhålls har anmälan inte skett på rätt sätt.

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade, d.v.s. förvarade i en depå, måste tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken för att få delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd senast den 13 december 2024 och bör begäras i god tid före denna dag hos den som förvaltar aktierna.

Fullmakt

Om aktieägare avser låta sig företrädas av ombud ska fullmakt utfärdas för ombudet. Fullmakten ska vara skriftlig, av aktieägaren undertecknad och daterad. Om aktieägaren är en juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller, om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling bifogas anmälan. Handlingen ska styrka rätten hos den som undertecknat fullmakten att utse ombud för den juridiska personen. För att underlätta registreringen vid stämman bör fullmakt i original samt registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda under ovanstående adress senast den 13 december. Om fullmakt och övriga behörighetshandlingar inte insänts i förväg ska fullmakt i original samt övriga behörighetshandlingar kunna uppvisas vid stämman.

Fullmaktsformulär finns tillgängligt hos bolaget och sänds på begäran till aktieägare som uppger sin mailadress.

Förslag till dagordning  

  1. Öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av två justeringspersoner
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Presentation och redogörelse kring kontrollbalansräkning per 241130 och behandling enligt reglerna i ABL25:13.
  8. Beslut om bemyndigande för VD att besluta om justering av besluten
  9. Avslutning

Beslutsförslag

Presentation och redogörelse kring kontrollbalansräkning per 241130 och behandling enligt reglerna i ABL25:13 (punkt 7)

Regelverket säger att två stämmor ska hållas om kontrollbalansräkning för att säkerställa att aktiekapitalet är intakt. Detta är andra gången det behandlas. (punkt 18).

I och med att Solarfuture försattes i konkurs 240425 hamnade OurLiving i kontrollbalansläge pga interna skulder mellan bolagen. I samband med konkursansökan ansökte och beviljades OurLiving företagsrekonstruktion. I planen för rekonstruktion fanns en detaljerad plan för att få Bolaget lönsamt och aktiekapitalet intakt. Denna har nu verkställts och företagsrekonstruktionen har genomförts och vunnit laga kraft. Styrelsen rekommenderar därför stämman att besluta att Bolaget återställt aktiekapitalet och kan fortsätta sin verksamhet enligt reglerna i ABL25.

Beslut om bemyndigande för VD att besluta om justering av besluten (punkt 8)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar den verkställande direktören, eller den som den verkställande direktören i övrigt förordnar, att vidta smärre justeringar och förtydliganden av de på årsstämman fattade besluten i den utsträckning detta är erforderligt för registrering och verkställande av besluten. Redogörelse för återställandet och revisorsintyg kommer lämnas på stämman.

Övrig information

Vid tidpunkten för denna kallelses utfärdande uppgår det totala antalet aktier i bolaget till 102 789 771 stamaktier. Det totala antalet röster i bolaget uppgår till 102 789 771. Bolaget innehar inga egna aktier.

Fullmaktsformulärkommer att hållas tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida åtminstone två veckor före stämman. Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets ekonomiska situation. 

Malmö 5 december 2024

OurLiving AB (publ)

Styrelsen

För mer information, vänligen kontakta:

Stina Åkesson
VD, OurLiving AB (publ)
Telefon: 0706 383388
E-post: stina.akesson@ourliving.se

Leif Liljebrunn
Styrelseordförande, OurLiving AB (publ)
Telefon: 0708-45 80 52
E-post: leif.liljebrunn@gmail.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.