Connect with us

Marknadsnyheter

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

Published

on

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt. 

100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. 

Årets kunniga jury på 70 personer i sju jurygrupper, har nominerat 81 tävlingsbidrag, fördelat på tio kategorier. Vilka som vinner och kammar hem watt presenteras på 100-wattsgalan den 6 februari 2025 i Stockholms stadshus. Du kan läsa mer om galan och redan nu köpa biljetter på 100wattaren.se

Nominerade bidrag i 100-wattaren 2024: 

Ideellt & Välgörenhet 

För att du kan, Göteborgs stadsmission, Dear Friends 
Innan är det aldrig försent, Stockholms Stadsmission, TBWA 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Transferbomben, Barncancerfonden, Garbergs 
Tyvärr, Karlstad Stadsmission, Bulldozer 
Varje samtal räknas, Mind, Pool Kommunikationsbyrå 

Employer Branding & Rekrytering 

CO-CEO, Livsmedelsföretagen, ABBY.WORLD 
DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Ett jobb utan gränser, Skellefteå kommun, Kid Collective 
Navigating in a role-based organization, Qamcom, Qamcom Branding 
Skills to Pay the Bills, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 

Konsument 

99 problem, Swedbank, Åkestam Holst NoA 
Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Det sagolika Matriket, Lidl, Garbergs 
Det är Telia, Telia, Åkestam Holst NoA 
Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst NoA 
Hot Book Summer, Adlibris, Jung 
If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
King of Pop, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 
Länge leve jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 
Länge leve tekniken, Elgiganten, Publicis Groupe 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Ny design. Samma Mmm…, Mondelez, INGO 
Pensionspremiären, SPP, Miltton Sweden 
Prezzburoni, Pressbyrån / Reitan Convenience, Åkestam Holst NoA 
Skandia – Bolån, Skandia, +1 Kommunikationsbyrå 
Start! – Oemotståndligt god, Start! / Lantmännen, Publicis Groupe 
Stockholm Exergi – En Makalös Manick, Stockholm Exergi, Jung 
Stryketkrysset, Svenska Spel / Stryktipset, Perfect Fools 
Testa svamp, Nobel Prize Museum, Shomei 
The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 
Tro på det goda!, Arla, Åkestam Holst NoA 
Winning is everything, ComeOn!, Howcom / Good Enough Media 

Samhälle & Opinion 

Det är inte försent, Bris, First Lady Agency 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls 
Malmö Democracity, Malmö stad, BBDO 
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
Pride, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 
Sexhandel AB, Talita, Åkestam Holst NoA 
Stockholm Exergi – En Makalös Manick, Stockholm Exergi, Jung 
Tram Stamp, Västtrafik, BBDO 

Internationellt 

DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 
If hjelper mye, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
Sweden (not Switzerland), Visit Sweden, Forsman & Bodenfors 
The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 
We Do It Better, MAX Burgers, MAX Creative Studio 
Welcome to Your Beauty Playground, Lyko, Åkestam Holst NoA 

Strategisk Design 

ACO Boosters, ACO / Perrigo, NORD DDB / NORD ID 
Framtid genom dåtid, Nordiska museet, Bold Scandinavia NoA 
Johnny’s Barbeque Buddies, O. Kavli AB, Silver 
The Intangible Feeling of Home, Qasa, Bold Scandinavia NoA 
Willys för alla tillfällen, Willys, NORD DDB / NORD ID 

Framsiktigt 

Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls 
Missed Calls, Telenor, NORD DDB Stockholm 
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 

Företag 

Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 
Hej företagare!, SBAB, SBAB Inhouse 
Here comes the sun, KEA, Åkestam Holst NoA 
Influencerkampanj med Finn, Tre Företag, OMD 
New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA 
Ofrivilliga Techsperter, Elgiganten, Publicis Groupe / Publicis Kitchen 
Stabila grunder för livets under, Riksbyggen, BBDO / AdOn 

Långsiktigt 

Harry? Harry., ATG, Åkestam Holst NoA 
Norrlands Radio, Norrlands Guld, Bloomy Ideas 
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Tack för att ni tar hand om oss, vi tar hand om er sen, KPA Pension, Bloomy Ideas 
Working for fossil freedom, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Äh nu tar vi helg, Willys, NORD DDB Stockholm 
Är boendeekonomi fortfarande jättekul?, SBAB, SBAB Inhouse 

100-fattaren 

Det är inte för sent, Bris, First Lady Agency 
Familjen Jarny ställer om, E.ON, BBDO 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls  
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA  
New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA  
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 
The Re-Wishlist, Elgiganten, Publicis Groupe 

Läs mer om alla nominerade bidrag på 100-wattaren.se 
 

För mer information: 

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
ulrika.strallhofer@sverigesannonsorer.se

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.