Connect with us

Marknadsnyheter

De är entreprenörerna som vann Reach for Changes pitchtävling 2024

Published

on

Den 12:e december gick Reach for Changes årliga pitchtävling av stapeln. Årets tävling genomfördes i två delar: de entreprenörer som sökt en plats i inkubatorprogrammet, pitchade i november för en jury och igår avslöjades de fyra vinnarna. De entreprenörer som ska lämna programmet pitchade för investering på scen framför publik. De entreprenörer som fått en plats i programmet är: Lars Lundqvist och FCV Sverige, Renato Dragic och Akribian EdTech, Yacouba Barry och Vision Generation Boll IF samt Guuled Mohamed och Young Talents Sweden. Prispotten på 175 000 kr fördelades på tre: Jasmin Nasser och Studiegården vann 100 000 kr, Josefine Hölling, Maria Svahn och Funki vann 50 000 kr och Fatima Grönblad och Världen Finns Här vann 25 000 kr.


Entreprenörerna som vunnit utmärkelsen Change Leader och en plats i Reach for Change inkubator fv. Lars Lundqvist, Renato Dragic och Yacouba Barry (Guuled Mohamed ej i bild). Fotograf: Yusuf Hussein

Reach for Change har sedan 2010 stöttat lokala sociala entreprenörer som jobbar för att göra livet bättre för barn och unga utifrån övertygelsen om att de som befinner sig närmast utmaningarna också är de som sitter på många av lösningarna. Genom inkubatorn får sociala entreprenörer hjälp med att skala och accelerera sin positiva samhällseffekt.

“För att lösa de många utmaningar vi står inför som samhälle krävs att vi går samman mellan sektorer och bjuder in mindre traditionella aktörer i arbetet. Sociala entreprenörer har ofta stor förståelse för grundproblemet och målgruppen, men kan sakna resurser att ta idén vidare. Genom inkubatorprogrammet kan vi ge entreprenörerna verktygen de behöver, och koppla samman dem med aktörer i offentlig och privat sektor. Jag ser fram emot att följa dem under nästa år och skapa förändring tillsammans”, säger Andréa Råsberg, Sverigechef Reach for Change. 
 

Årets vinnare till utmärkelsen Change Leader och en plats i Reach for Change inkubator är:

Lars Lundqvist, FCV Sverige – FCV använder spelbaserat lärande för att skapa engagerande aktiviteter där unga kan utforska och stärka sina kompetenser med syftet att öka ungas framtidstro och motverka psykisk ohälsa och isolering. 

Renato Dragic, Akribian EdTech AB – Jobbar för att motverka negativ utveckling av barn och ungas kunskaper i matte genom att främja förståelse och självkänsla. ”Vi vill ge barn en annan upplevelse – inte en digital mattebok, utan ett äventyr där de blir hjältar på sin egen matteresa.”

Yacouba Barry, Vision Generation Boll IF – arbetar för att minska utanförskapet och stärka social sammanhållning genom att erbjuda trygga och meningsfulla fritidsaktiviteter för barn och ungdomar. Genom idrottsverksamhet skapar de en inkluderande miljö som stärker barns självkänsla, förbättrar skolresultat och utvecklar sociala färdigheter.

Guuled Mohamed, Young Talents Sweden – Erbjuder skräddarsydda ekryterings- och bemanningslösningar som aktivt prioriterar, inkluderar och integrerar unga från utsatta områden in på arbetsmarknaden för att minska utanförskap, bryta negativa trender och bidra till ett starkare samhälle.

Juryn som bestämde vilka entreprenörer som fick en plats var: 
Sargon Orahim – Executive Manager Changers Hub
Johan Gustafsson – EVP Communications & Sustainability Tele2
Moa Persdotter – Handläggare inom jämställdhet och inkludering för innovation, Vinnova
Muna Idow – Mermaid Simskola
Torun Litzén – Director Corporate Communication Kinnevik
Mimmi Cromberger, Strategist HR & Sustainability, Hogia
Emelie Kagstedt, Chief Sustainability Officer, Kivra
Sofia Breitholtz – Reach for Change

Vinnare i investeringstävlingen

100 000 kr
Jasmin Nasser, Studiegården
Studiegården skapades för att uppmärksamma och lösa problemet kring att barn- och ungdomar i socialt och ekonomiskt utsatta områden inte når betygskraven i skolan. Studiegården löser detta genom att skapa en fritidsgård som endast fokuserar och profilerar sig mot studier, med handledning, coachning, uppföljning och nära samverkan med alla runtomkring dessa barn- och ungdomar i socialt och ekonomiskt eftersatta områden.

50 000 kr
Josefine Hölling & Maria Svahn, Funki
Det är en utmaning för barn med intellektuella funktionsnedsättningar att leka och interagera, både med varandra och med normalbegåvade barn. Det här problemet löser Funki med en uppsättning musikinstrument som gör det möjligt för alla sorters personer att spela musik ihop, fullt ut, på sina egna villkor.

25 000 kr
Fatima Grönblad, Världen Finns Här
På grund av segregationen i samhället träffar vi mestadels personer som är lika oss själva, och riskerar därmed att fastna i snäva perspektiv och föreställningar. Världen finns här erbjuder engagerande och perspektivvidgande möten, i en form som är trygg, enkel att genomföra och som når många barn och unga.

Juryn som bestämde fördelningen av pitchpotten:
Christine Frostmark – Partner Bain & Company
Kristofer Arwin – Founder TestFreaks & Pricerunner
Amir Sebdani – Partner BLING Capital
Annika Sten Pärson – Founder The Inner Foundation
Fredrik Blomquist – Founder Fundforward
Rustan Panday – Independent Marketing & Advertising Professional
Faduma Aden Senior DEI & Impact Specialist

Inkubatorstödet inkluderar:
– Kapacitetsutvecklande stöd: Vi erbjuder rådgivning, utbildning, mentorskap, coachning samt peer-to-peer learning inom fem utvecklingsområden: effektmätning, finansiell hållbarhet, ledarskap, uppskalning samt systemförändring.
– Nätverk: Vi kopplar samman våra sociala entreprenörer med våra lokala och internationella nätverk av experter.
– Kvalitetsstämpel: En plats i vår inkubator ger en kvalitetsstämpel då vi har en mycket konkurrenskraftig urvalsprocess för att delta i programmet.

Om Reach for Change:
Reach for Change är en global idéburen organisation som tar tillvara på potentialen i lokala sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change grundades i Sverige 2010 och har sedan dess stöttat 1600 Change Leaders i 18 länder, som har nått 4.7 miljoner barn och unga.

För mer information kontakta:
Julia Rex, PR- och kommunikationsansvarig, Reach for Change, julia.rex@reachforchange.org, 0739 26 04 93. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Preliminära siffror slog TradeVenues estimat

Published

on

By

TradeVenue ger en kort kommentar på de preliminära siffrorna som släpptes från Redsense Medical igår.

Redsense Medical meddelade idag preliminära siffror för det fjärde kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till ca 12,7 MSEK med en preliminär vinst på 5,6 MSEK. En stark avslutning på året, vilket fick aktien att stiga med över 10%.

Till kommentaren: https://tradevenue.se/artiklar/preliminara-siffror-slog-vart-estimat-66944

Om TradeVenue
TradeVenue grundades 2015 som en mötesplats för investerare och noterade bolag. Vi fokuserar främst på att lyfta fram små och medelstora bolag genom analyser, intervjuer och bolagsnyheter. På vår hemsida finner du även aktietips, insiktsfulla blogginlägg och de senaste nyheterna från börsvärlden, vilket gör oss till en central plattform för både erfarna investerare och nybörjare.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med ADHD tar större risker än män – ny studie visar könsspecifika skillnader

Published

on

By

En ny studie publicerad i BMC Psychiatry visar att kvinnor med ADHD är mer benägna att ta risker jämfört med män med samma diagnos. Detta understryker vikten av att beakta könsspecifika skillnader vid förståelse och behandling av ADHD.

Forskarna, ledda av Alexandra Philipsen och Silke Lux vid universitetet i Bonn, undersökte hur känslomässiga faktorer påverkar riskbeteende hos vuxna med ADHD. I studien deltog 29 vuxna med ADHD och 33 friska kontrollpersoner, som fick genomföra ett riskexperiment kallat Balloon Analogue Risk Task (BART). Resultatet visade att kvinnor med ADHD tog betydligt fler risker än män, medan ingen skillnad fanns i de fysiologiska reaktionerna mellan könen.

Enkätsvaren visade också att kvinnor med ADHD var mindre känsliga för sina egna riskbeteenden, vilket kan tyda på en missmatch mellan självuppfattning och faktisk riskbenägenhet.

Studien belyser behovet av mer könsspecifika metoder för diagnos och behandling av ADHD, särskilt för kvinnor som kan uppleva unika utmaningar.

Källa: psypost.org

biomedcentral.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 24.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
24.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 24.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

131 340

11,61

1 525 067,54

XSTO

103 885

11,60

1 205 399,29

XCSE

25 634

11,61

297 664,80

Summa

260 859

11,61

3 028 131,63

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4642 och DKK till EUR 7,4606
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 1 979 608 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.