Marknadsnyheter
Nya arbetssätt ger mer tid för vårdens medarbetare
on, okt 18, 2017 14:12 CET
PRESSMEDDELANDE
Idag beslutade regionstyrelsen att införa ett nytt arbetsätt inom den östgötska vården. Metoden
bygger på
att skapa en
förändring av arbetsuppgifter för
att använda rätt kompetens för rätt uppgift.
Det sker
genom införa
ndet
av
vårdnära service
som
har prövats i
ett
pilotprojekt
i verksamheter i Linköping och Motala. R
esultaten är goda och kan nu införas brett inom regionens verksamhet.
Syftet med att införa det nya arbetssättet är att avlasta vårdpersonalen och frigöra tid för vårdrelaterat patientnära arbete. Det är viktigt att vårdutbildad personal får använda sin arbetstid och sin kompetens till vårdrelaterat patientnära arbete som kräver vårdkompetens. För att nå dit måste vårdpersonalen ges ökade möjligheter att fokusera på vård och omvårdnad i stället för att utföra arbetsuppgifter som inte kräver vårdkompetens. Metoden avlastar vårdpersonalen genom att servicepersonal utför serviceuppgifter.
– Det finns många arbetsuppgifter som idag utförs av vårdutbildad personal som mycket väl kan utföras av någon annan. Genom att anställa servicepersonal avlastar vi våra sjuksköterskor och undersköterskor, säger Anders Härnbro (S), regionråd med ansvar för personalfrågor.
Arbetsmarknadsprognoser säger att bristen på specialistsjuksköterskor fortsätter öka och att det även blir brist på undersköterskor, något som pilotenheterna redan märker av. Detta innebär att det är ännu viktigare att vårdpersonal ägnar sig åt vård – rätt använd kompetens.
– Omfördelningen av arbetsuppgifter har i pilotprojekten visat flera fördelar. Våra medarbetare får mer tid för patienterna och blir mer effektiva i sitt arbete. Piloten har exempelvis visat att en undersköterska fått avsevärt mer tid per arbetspass för vård och patientarbete, säger Anders Härnbro (S), regionråd.
Exempel på fördelar som pilotprojekten visat är:
Kvalitet i vården
Exempel på ökad vårdkvalitet är att varje undersköterska lägger två timmar mer per arbetspass på patientarbete och omvårdnad istället för service. Undersköterskorna slipper bli avbrutna i sitt arbete och kan slutföra det i lugn och ro, vilket ökar patientsäkerheten. Vårdpersonalen upplever också att de kan samtala med patienter och anhöriga utan att känna stress och istället vara ”här och nu” i samtalet. Patientenkäten visar att patienterna upplever att de får hjälp snabbare när de ringer på klockan. Patienterna får också bättre information om olika kostalternativ samt får välja vad de vill äta i större utsträckning än tidigare när servicepersonalen tar upp matbeställningarna.
Kvalitet inom service
Sedan servicepersonalen tog över den dagliga patientnära städningen och hemgångsstädningen ses en stor kvalitetsförbättring. Städkvaliteten för all patientnära städning kontrolleras med objektiva mätmetoder. Resultatet förbättrades från 30% godkända mätningar till 72% när servicepersonalen tog över. Bra städkvalitet är en av åtta viktiga faktorer för att minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner. En vårdskada innebär i genomsnitt 6 extra vårddygn. Ett vårddygn i regionen kostar i genomsnitt 12 800 kr enligt KPP 2016.
Effektivitet i vården
Att undersköterskorna kan lägga två timmar mer per arbetspass på omvårdnad har bland annat lett till att patienterna på ortopeden är utskrivningsklara på ”rätt” dag i högre utsträckning än tidigare, vilket gör att medelvårdtiden minskar och patientflödet ökar. En minskning av medelvårdtiden med 0,1 dag ger en besparing på 1,5 milj kr/år.
Effektivitet inom service
När servicepersonal tar hand om service kan arbetet effektiviseras. Ett exempel på detta är att hemgångsstädningar nu samordnas med ordinarie lokalvård så att servicepersonalen rengör och desinficerar de patientnära ytorna samt bäddar rent sängen medan lokalvårdaren städar golv och toalett. Tidigare städades golv och toalett både av vårdpersonalen när de hemgångsstädade samt av lokalvårdaren.
Medarbetarperspektivet
Vårdpersonalen upplever mindre stress sedan metoden infördes. Sjuksköterskorna vet att undersköterskorna hinner med sitt arbete och kan därmed koncentrera sig på sitt eget arbete. Både korttidssjukskrivningar och övertid har minskat mer på pilotenheterna än i regionen som helhet. Flera av medarbetarna som började arbeta inom metoden när det infördes på piloterna har valt att studera vidare till undersköterska eller sjuksköterska.
För mer information:
Anders Härnbro (S), regionråd med ansvar för personalfrågor, 072-451 74 30
Koalition för Östergötland är den politiska majoriteten i Region Östergötland bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet.
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 04.11.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
04.11.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 04.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
137 786 |
11,06 |
1 524 464,30 |
XSTO |
109 007 |
11,05 |
1 204 584,20 |
XCSE |
26 886 |
11,07 |
297 508,98 |
Summa |
273 679 |
11,06 |
3 026 557,48 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,6485 och DKK till EUR 7,4574
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 039 689 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
David Meek föreslås som ny styrelseordförande i Sobi
Valberedningen för Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi®) föreslår att David Meek väljs som ny styrelseordförande i Sobi. Sobi avser att kalla till en extra bolagsstämma att hållas under december 2024.
David Meek är styrelseledamot i Cullinan Therapeutics, uniQure (ordförande) och University of Southern California School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences. Han har även tidigare erfarenhet från styrelsearbete i såväl börsnoterade läkemedelsbolag som amerikanska och europeiska branschorganisationer. David Meek har omfattande erfarenhet från ledande befattningar i den internationella läkemedelsindustrin. Han har närmast tjänstgjort som verkställande direktör och styrelseledamot i Mirati Therapeutics Inc och dessförinnan som verkställande direktör i FerGene Inc och Ipsen SA. Han har även innehaft ledande befattningar i Baxalta Inc, Endocyte Inc, Novartis Pharmaceuticals och Johnson & Johnson.
Annette Clancy har meddelat valberedningen att hon inte kommer stå till förfogande för omval som ordförande eller styrelseledamot vid årsstämman 2025. Hon kommer dock att kvarstå som ordinarie styrelseledamot fram till dess.
Vi är mycket glada över att kunna föreslå David Meek som ny styrelseordförande i Sobi. David har en gedigen erfarenhet från såväl företagsledning som styrelsearbete inom den internationella läkemedelsindustrin. Valberedningen vill framföra vårt varma tack till Annette för hennes ovärderliga bidrag under hennes tio år i Sobis styrelse och särskilt för hennes bidrag som styrelseordförande under det gångna året. Med kort varsel accepterade Annette rollen som Sobis styrelseordförande efter att dåvarande styrelseordförande plötsligt avgick på grund av hälsoskäl. I en utmanande situation har hon på ett mycket framgångsrikt sätt styrt bolaget under det senaste året, säger valberedningens ordförande Daniel Nodhäll.
Sobi avser att kalla till en extra bolagsstämma att hållas under december 2024. Om den extra bolagsstämman beslutar enligt valberedningens förslag kommer styrelsen därefter att bestå av följande bolagsstämmovalda ledamöter: David Meek (ordförande), Annette Clancy, Christophe Bourdon, Zlatko Rihter, Helena Saxon, Staffan Schüberg, Filippa Stenberg och Anders Ullman.
Valberedningen för Sobi består av Daniel Nodhäll (ordförande) som är utsedd av Investor AB, Annette Clancy (styrelsens ordförande), Thomas Ehlin som är utsedd av Fjärde AP-fonden och Anders Hansson som är utsedd av AMF – Tjänstepension och Fonder. Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i god tid före den extra bolagsstämman.
Sobi
Sobi® är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta och svåra sjukdomar. Sobi tillhandahåller innovativa behandlingar inom hematologi, immunologi och nischindikationer, och har cirka 1 800 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien och Australien. Sobis intäkter för 2023 uppgick till 22,1 miljarder kronor. Aktien (STO:SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer om Sobi på sobi.com och LinkedIn.
Kontakter
För kontaktuppgifter till Sobis Investor Relations-team, klicka här. För Sobis mediakontakter, klicka här.
Denna information är sådan information som Sobi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2024 klockan 21:00 CET.
Gerard Tobin
Head of Investor Relations
+41 79 286 28 83
Marknadsnyheter
David Meek föreslås som ny styrelseordförande i Sobi
Valberedningen för Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi®) föreslår att David Meek väljs som ny styrelseordförande i Sobi. Sobi avser att kalla till en extra bolagsstämma att hållas under december 2024.
David Meek är styrelseledamot i Cullinan Therapeutics, uniQure (ordförande) och University of Southern California School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences. Han har även tidigare erfarenhet från styrelsearbete i såväl börsnoterade läkemedelsbolag som amerikanska och europeiska branschorganisationer. David Meek har omfattande erfarenhet från ledande befattningar i den internationella läkemedelsindustrin. Han har närmast tjänstgjort som verkställande direktör och styrelseledamot i Mirati Therapeutics Inc och dessförinnan som verkställande direktör i FerGene Inc och Ipsen SA. Han har även innehaft ledande befattningar i Baxalta Inc, Endocyte Inc, Novartis Pharmaceuticals och Johnson & Johnson.
Annette Clancy har meddelat valberedningen att hon inte kommer stå till förfogande för omval som ordförande eller styrelseledamot vid årsstämman 2025. Hon kommer dock att kvarstå som ordinarie styrelseledamot fram till dess.
Vi är mycket glada över att kunna föreslå David Meek som ny styrelseordförande i Sobi. David har en gedigen erfarenhet från såväl företagsledning som styrelsearbete inom den internationella läkemedelsindustrin. Valberedningen vill framföra vårt varma tack till Annette för hennes ovärderliga bidrag under hennes tio år i Sobis styrelse och särskilt för hennes bidrag som styrelseordförande under det gångna året. Med kort varsel accepterade Annette rollen som Sobis styrelseordförande efter att dåvarande styrelseordförande plötsligt avgick på grund av hälsoskäl. I en utmanande situation har hon på ett mycket framgångsrikt sätt styrt bolaget under det senaste året, säger valberedningens ordförande Daniel Nodhäll.
Sobi avser att kalla till en extra bolagsstämma att hållas under december 2024. Om den extra bolagsstämman beslutar enligt valberedningens förslag kommer styrelsen därefter att bestå av följande bolagsstämmovalda ledamöter: David Meek (ordförande), Annette Clancy, Christophe Bourdon, Zlatko Rihter, Helena Saxon, Staffan Schüberg, Filippa Stenberg och Anders Ullman.
Valberedningen för Sobi består av Daniel Nodhäll (ordförande) som är utsedd av Investor AB, Annette Clancy (styrelsens ordförande), Thomas Ehlin som är utsedd av Fjärde AP-fonden och Anders Hansson som är utsedd av AMF – Tjänstepension och Fonder. Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i god tid före den extra bolagsstämman.
Sobi
Sobi® är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta och svåra sjukdomar. Sobi tillhandahåller innovativa behandlingar inom hematologi, immunologi och nischindikationer, och har cirka 1 800 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien och Australien. Sobis intäkter för 2023 uppgick till 22,1 miljarder kronor. Aktien (STO:SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer om Sobi på sobi.com och LinkedIn.
Kontakter
För kontaktuppgifter till Sobis Investor Relations-team, klicka här. För Sobis mediakontakter, klicka här.
Denna information är sådan information som Sobi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2024 klockan 21:00 CET.
Gerard Tobin
Head of Investor Relations
+41 79 286 28 83
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke