Connect with us

Marknadsnyheter

Stena RoRo tar leverans av batterihybrid-fartyget Guillaume de Normandie

Published

on

Stena RoRo har tagit leverans av E-Flexer nr 12 – i en serie av 15 fartyg – från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartyget har namnet Guillaume de Normandie och är långtidschartrat till det franska rederiet Brittany Ferries. I april nästa år skall fartyget gå in på rutten Portsmouth – Caen, där hon ersätter fartyget Normandie som seglat på rutten sedan 1992. Detta är det femte av fem beställda E-Flexer-fartyg som kommer ingå i Brittany Ferries flotta.

Liksom fyra av de fem E-Flexer fartyg som Stena RoRo levererat till Brittany Ferries kommer fartyget drivas av multibränsle motorer samt i tillägg marknadens största ”batteri-hybrid”-paket på hela 12 MWh. Med hjälp av dessa batterier kommer fartyget kunna operera in och ut ur hamn med endast batterier samt även manövrera vid tilläggning och avgång utan att fartygets dieselmotorer är i drift.


Detta är en unik teknisk lösning vilken ger väsentligt lägre CO2-utsläpp för fartyget.

E-Flexer-konceptet har kontinuerligt utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design och höga innovationsgrad uppfylla både existerande och kommande internationella krav med god marginal.

Guillaume de Normandie är även försett med landanslutning med en effekt på 8 MW för höghastighetsladdning av batterierna, vilket i tillägg möjliggör en helt fossilfri vistelse under hamnuppehållet.  Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.

Fartygets motorer kan drivas av marin diesel (MGO), flytande naturgas (LNG), Biodiesel eller Biogas. I tillägg kan det så kallade PTI/PTO-systemet med ”Battery Power”-funktionen användas för framdrift till sjöss eller manövrering i hamn. Systemet är skalerbart, vilket innebär att Guillaume de Normandie i en framtid kan operera helt på batterier eller på en kombination av dessa olika bränslen.

Fartygets moderna inredning (med design från Figura Arkitekter AB) är specialdesignad för den aktuella rutten och med tydliga influenser från Normandie. Fartyget är certifierat för 1300 passagerare och har 2410 längdmeter, varav 176 längdmeter avsedda för personbilar.

E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än de flesta existerande färjor av RoPax-typ och mycket flexibelt i sin design. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i absolut framkant med avseende på hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.

Per Westling, VD Stena RoRo AB säger: ”Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det tolfte E-Flexer fartyget i serien. Inom ramverket för E-Flexer-konceptet har det skett en kontinuerlig teknisk utveckling och vi kan erbjuda våra kunder flexibla och framtidssäkra framdrivnings-system, som med marginal uppfyller både dagens och de framtida miljökrav vi ser komma. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Guillaume de Normandie innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies.”

Guillaume de Normandie är utchartrat till Brittany Ferries på 10 år.

De av Brittany Ferries totalt fem beställda E-Flexer-fartygen förnyar och moderniserar rederiets nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg. Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, den andra i november 2021, den tredje i december 2023. I oktober 2024 levererades Saint-Malo, som är det fjärde fartyget och i december 2024 levererades Guillaume de Normandie, det femte och sista fartyget.

Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Tolv fartyg har nu levererats.

Specifikation av Stena E-Flexer-order:

  1. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
  2. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
  3. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
    Långt charteravtal
  4. Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
  5. DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
    Långt charteravtal
  6. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
    Långt charteravtal; LNG-drift
  7. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
    Förlängd version
  8. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
    Förlängd version
  9. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
    Långt charteravtal, LNG-drift
  10. Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  11. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  12. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  13. Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
    LNG-drift med batteri-hybrid installation
  14. Attica Group, leverans april 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
  15. Attica Group, leverans augusti 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation

Bakgrundsfakta om E-Flexer nr 12 till Brittany Ferries:

Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1300 passagerare och 2410 längdmeter varav 176 längdmeter avsedda för personbilar
Passagerarhytter: 222 fördelade på fyra däck
Fart: 23 knop (17,5 enbart på batterier)

Foton: CMJS Shipyard

Bildtexter:
1. Guillaume de Normandie – Brittany Ferries

2. Batterirum 1
3. Batterirum 2

4. Les Planches, fartygets bar med tydliga influenser av Normandie på däck 8
5. Dormiory ”pod lounge” area, i centrum av fartygets ”pod” hyttområde som har totalt 80 bäddar på däck 6
6. Riva Bella, restaurang på förkant däck 7

För mer information, vänligen kontakta

Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.
www.stenaroro.com

Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år omsätter företaget cirka 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Robert Hellgren: ”TimeFlow hjälper till att minska arbetsplatsolyckor med smart teknik”

Published

on

By

Robert Hellgren: Så minskar TimeFlow arbetsplatsolyckor
Med TimeFlow har entreprenören Robert Hellgren tagit fram ett affärssystem som inte bara effektiviserar hantverksföretag utan också förbättrar säkerheten på arbetsplatsen. Genom att använda AI och avancerad teknik kan TimeFlow identifiera risker, ge säkerhetsrekommendationer och skapa bättre förutsättningar för trygga arbetsmiljöer.

Robert Hellgren: TimeFlow minskar arbetsplatsolyckor med smart teknik

Arbetsplatsolyckor är ett stort problem inom hantverksbranschen, där säkerheten ofta påverkas av tidsbrist, ineffektiv planering och mänskliga fel. Entreprenören och innovatören Robert Hellgren har tagit sig an denna utmaning genom att integrera säkerhetslösningar i sitt banbrytande affärssystem, TimeFlow. Med hjälp av avancerad teknik och AI är målet att skapa tryggare arbetsmiljöer och minska antalet olyckor på arbetsplatser världen över.

TimeFlow: Säkerhet genom teknik

Robert Hellgren har gjort säkerheten till en central del av TimeFlow. Genom att använda AI och maskinlärning kan systemet analysera data i realtid och ge företagen värdefulla insikter om potentiella risker. TimeFlow kan bland annat:

  • Identifiera farliga arbetsmoment: Systemet analyserar projektplaner och flaggar för områden med hög olycksrisk.
  • Ge säkerhetsrekommendationer: TimeFlow föreslår åtgärder som kan minska riskerna, som att schemalägga säkerhetsgenomgångar eller anpassa bemanningen.
  • Automatisera rapportering: Systemet gör det enkelt att dokumentera och följa upp säkerhetsincidenter, vilket hjälper företag att förbättra sina rutiner.

”Vi har byggt TimeFlow för att inte bara effektivisera hantverksföretag utan också göra dem säkrare,” säger Robert Hellgren. ”Säkerhet ska inte vara en eftertanke – det ska vara en självklar del av varje projekt.”

Robert Hellgren: Säkerhet som en del av visionen

Med sin bakgrund inom byggbranschen har Robert Hellgren själv sett vilka utmaningar hantverkare står inför när det gäller arbetsplatsolyckor. Den erfarenheten har varit en drivkraft i utvecklingen av TimeFlow.

”Jag har sett hur stress och dålig planering kan leda till olyckor. Med TimeFlow vill jag ge hantverksföretag verktygen att arbeta både effektivare och tryggare,” förklarar Robert Hellgren.

TimeFlow är utformat för att integreras i det dagliga arbetet, vilket gör det enkelt för företag att använda systemet som en del av sina säkerhetsrutiner.

Global potential för säkrare arbetsplatser

Robert Hellgren ser också möjligheten att förbättra arbetsplatssäkerheten på en global nivå. Med exportplaner till USA, England, Tyskland och Norden hoppas han att TimeFlow ska bli en ny standard för säkerhetsarbete inom hantverksbranschen.

”Olyckor händer överallt, och problemen är ofta desamma. Med TimeFlow kan vi hjälpa företag i olika länder att skapa säkrare arbetsplatser,” säger Robert Hellgren.

Genom att kombinera avancerad teknik med praktisk erfarenhet har Hellgren skapat ett system som är både kraftfullt och användarvänligt.

En ny era för arbetsplatssäkerhet

Med TimeFlow sätter Robert Hellgren en ny standard för hur hantverksföretag kan använda teknik för att förbättra både säkerheten och effektiviteten. Genom att göra säkerhet till en integrerad del av affärssystemet hoppas han minska antalet olyckor och bidra till en tryggare arbetsmiljö för hantverkare över hela världen.

”Säkerhet är en investering, inte en kostnad. Med TimeFlow vill jag visa hur smart teknik kan göra verklig skillnad – inte bara för företagets produktivitet, utan också för deras medarbetares liv,” avslutar Robert Hellgren.

TimeFlow är inte bara ett affärssystem – det är en lösning som kan förändra hela branschen. Tack vare Robert Hellgrens visionära tänkande står hantverksbranschen nu inför möjligheten att ta ett stort steg mot en säkrare och mer digitaliserad framtid.

Robert Hellgren
Storagatan 11B

171 63  SOLNA

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Datopotamab deruxtecan application in the EU for patients with advanced nonsquamous non-small cell lung cancer voluntarily withdrawn

Published

on

By

AstraZeneca and Daiichi Sankyo have voluntarily withdrawn the marketing authorisation application (MAA) in the EU for datopotamab deruxtecan (Dato-DXd) for the treatment of adult patients with locally advanced or metastatic nonsquamous non-small cell lung cancer (NSCLC) based on the TROPION-Lung01 Phase III trial.

The decision to withdraw the MAA was informed by feedback from the Committee for Medicinal Products for Human Use of the European Medicines Agency (EMA). AstraZeneca and Daiichi Sankyo will continue to work to bring datopotamab deruxtecan to patients with lung cancer in the EU who can benefit and are committed to unlocking the potential of this medicine in lung cancer through our robust clinical development programme which includes seven pivotal trials in various lung cancer settings.

AstraZeneca and Daiichi Sankyo’s application in the EU for datopotamab deruxtecan for the treatment of hormone receptor (HR)-positive, HER2-negative metastatic breast cancer based on the TROPION-Breast01 Phase III trial remains under review.

Datopotamab deruxtecan is a specifically engineered TROP2-directed DXd antibody drug conjugate (ADC) discovered by Daiichi Sankyo and being jointly developed by AstraZeneca and Daiichi Sankyo.

Notes

Advanced non-small cell lung cancer

Nearly 2.5 million lung cancer cases were diagnosed globally in 2022.1 In Europe, nearly half a million lung cancer cases were diagnosed in 2022.1 Lung cancer is broadly split into small or non-small cell lung cancer, the latter accounting for about 80% of cases.2  While immunotherapy and targeted therapies have improved outcomes in the 1st-line setting, most patients eventually experience disease progression and receive chemotherapy.3-5 For decades, chemotherapy has been the last treatment available for patients with advanced NSCLC, despite limited effectiveness and known side effects.3-5

TROP2 is a protein broadly expressed in the majority of NSCLC tumours.6 There is currently no TROP2-directed ADC approved for the treatment of lung cancer.7,8

TROPION-Lung01

TROPION-Lung01 is a global, randomised, multicentre, open-label Phase III trial evaluating the efficacy and safety of datopotamab deruxtecan versus docetaxel in adult patients with locally advanced or metastatic NSCLC with and without actionable genomic alterations who require systemic therapy following prior treatment. Patients with actionable genomic alterations were previously treated with an approved targeted therapy and platinum-based chemotherapy. Patients without known actionable genomic alterations were previously treated, concurrently or sequentially, with platinum-based chemotherapy and a PD-1 or PD-L1 inhibitor.

The dual primary endpoints of TROPION-Lung01 are progression-free survival (PFS) as assessed by blinded independent central review (BICR) and overall survival (OS). Key secondary endpoints include investigator-assessed PFS, objective response rate, duration of response, time to response, and disease control rate as assessed by both BICR and investigator, and safety.

TROPION-Lung01 enrolled approximately 600 patients in Asia, Europe, North America, Oceania and South America. For more information visit ClinicalTrials.gov.

Primary results from TROPION-Lung01, as presented at the European Society for Medical Oncology 2023 Congress, showed datopotamab deruxtecan demonstrated a statistically significant improvement in PFS over docetaxel. OS results were presented at the IASLC 2024 World Conference on Lung Cancer hosted by the International Association for the Study of Lung Cancer and simultaneously published in the Journal of Clinical Oncology in September 2024.

Datopotamab deruxtecan (Dato-DXd)

Datopotamab deruxtecan (Dato-DXd) is an investigational TROP2-directed ADC. Designed using Daiichi Sankyo’s proprietary DXd ADC Technology, datopotamab deruxtecan is one of six DXd ADCs in the oncology pipeline of Daiichi Sankyo, and one of the most advanced programmes in AstraZeneca’s ADC scientific platform. Datopotamab deruxtecan is comprised of a humanised anti-TROP2 IgG1 monoclonal antibody, developed in collaboration with Sapporo Medical University, attached to a number of topoisomerase I inhibitor payloads (an exatecan derivative, DXd) via tetrapeptide-based cleavable linkers.

Datopotamab deruxtecan has been granted Breakthrough Therapy Designation by the US Food and Drug Administration for the treatment of adult patients with locally advanced or metastatic epidermal growth factor receptor-mutated (EGFRm) NSCLC with disease progression on or after treatment with an EGFR-tyrosine kinase inhibitor and platinum-based chemotherapy. AstraZeneca and Daiichi Sankyo have submitted a Biologics License Application for datopotamab deruxtecan for this potential indication.

Datopotamab deruxtecan clinical development programme

A comprehensive global clinical development programme is underway with more than 20 trials evaluating the efficacy and safety of datopotamab deruxtecan across multiple cancers, including NSCLC, triple-negative breast cancer (TNBC) and HR-positive, HER2-negative breast cancer. The programme includes seven Phase III trials in lung cancer and five Phase III trials in breast cancer evaluating datopotamab deruxtecan as a monotherapy and in combination with other anticancer treatments in various settings.

Daiichi Sankyo collaboration
AstraZeneca and Daiichi Sankyo entered into a global collaboration to jointly develop and commercialise Enhertu (trastuzumab deruxtecan) in March 2019 and datopotamab deruxtecan in July 2020, except in Japan where Daiichi Sankyo maintains exclusive rights for each ADC. Daiichi Sankyo is responsible for the manufacturing and supply of Enhertu and datopotamab deruxtecan.

AstraZeneca in lung cancer
AstraZeneca is working to bring patients with lung cancer closer to cure through the detection and treatment of early-stage disease, while also pushing the boundaries of science to improve outcomes in the resistant and advanced settings. By defining new therapeutic targets and investigating innovative approaches, the Company aims to match medicines to the patients who can benefit most.

The Company’s comprehensive portfolio includes leading lung cancer medicines and the next wave of innovations, including Tagrisso (osimertinib) and Iressa (gefitinib); Imfinzi (durvalumab) and Imjudo (tremelimumab); Enhertu and datopotamab deruxtecan in collaboration with Daiichi Sankyo; Orpathys (savolitinib) in collaboration with HUTCHMED; as well as a pipeline of potential new medicines and combinations across diverse mechanisms of action.

AstraZeneca is a founding member of the Lung Ambition Alliance, a global coalition working to accelerate innovation and deliver meaningful improvements for people with lung cancer, including and beyond treatment.

AstraZeneca in oncology
AstraZeneca is leading a revolution in oncology with the ambition to provide cures for cancer in every form, following the science to understand cancer and all its complexities to discover, develop and deliver life-changing medicines to patients.

The Company’s focus is on some of the most challenging cancers. It is through persistent innovation that AstraZeneca has built one of the most diverse portfolios and pipelines in the industry, with the potential to catalyse changes in the practice of medicine and transform the patient experience.

AstraZeneca has the vision to redefine cancer care and, one day, eliminate cancer as a cause of death.

AstraZeneca
AstraZeneca (LSE/STO/Nasdaq: AZN) is a global, science-led biopharmaceutical company that focuses on the discovery, development, and commercialisation of prescription medicines in Oncology, Rare Diseases, and BioPharmaceuticals, including Cardiovascular, Renal & Metabolism, and Respiratory & Immunology. Based in Cambridge, UK, AstraZeneca’s innovative medicines are sold in more than 125 countries and used by millions of patients worldwide. Please visit astrazeneca.com and follow the Company on social media @AstraZeneca.

Contacts
For details on how to contact the Investor Relations Team, please click here. For Media contacts, click here.

References

  1. World Health Organization. Global Cancer Observatory: Lung. Available at: https://gco.iarc.who.int/media/globocan/factsheets/cancers/15-trachea-bronchus-and-lung-fact-sheet.pdf. Accessed December 2024.
  2. American Cancer Society. Key Statistics for Lung Cancer. Available at: https://www.cancer.org/cancer/types/lung-cancer/about/key-statistics.html#:~:text=NSCLC%20is%20the%20most%20common,be%20diagnosed%20with%20lung%20cancer.  Accessed December 2024.
  3. Chen R, et al. Emerging therapeutic agents for advanced non-small cell lung cancer. J Hematol Oncol. 2020:13(1):58.
  4. Majeed U, et al. Targeted therapy in advanced non-small cell lung cancer: current advances and future trends. J Hematol Oncol. 2021;14(1):108.
  5. Pircher A, et al. Docetaxel in the treatment of non-small cell lung cancer (NSCLC) – an observational study focusing on symptom improvement. Anticancer Research. 2020;70(5):287-294.
  6. Mito R, et al. Clinical impact of TROP2 in non-small cell lung cancers and its correlationn with abnormal p53 nuclear accumulation. Pathol Int. 2020;70(5):287-294.
  7. American Cancer Society. Targeted Drug Therapy for Non-Small Cell Lung Cancer. Available at: https://www.cancer.org/cancer/types/lung-cancer/treating-non-small-cell/targeted-therapies.html. Accessed December 2024.
  8. Rodríguez-Abreau D, et al. Pemetrexed plus platinum with or without pembrolizumab in patients with previously untreated metastatic nonsquamous NSCLC: protocol-specified final analysis from KEYNOTE-189. Ann Onc. 2021 Jul;32(7): 881-895.
Continue Reading

Marknadsnyheter

Könsspecifika hjärnvägar avslöjar nya insikter om hotbearbetning och trygghet

Published

on

By

Ny forskning från Nature Neuroscience avslöjar att han- och honmöss bearbetar hot på olika sätt i hjärnan, trots liknande beteenderespons. Studien visar könsspecifika hjärnvägar som påverkar hur hot och trygghet särskiljs, vilket kan ge viktiga insikter om könsskillnader i psykiska sjukdomar.

Olika hjärnvägar för samma beteende

Forskare fann att honmöss förlitar sig på en väg mellan den mediala prefrontala kortex och nucleus accumbens för att bearbeta hot, medan hanmöss använder kopplingen mellan ventrala hippocampus och nucleus accumbens. När dessa vägar stördes påverkades respektive köns hotrespons markant.

Trygghet tolkas olika

Honmöss använde trygghetssignalen för att slappna av, medan hanmöss behandlade den som neutral. Detta kan spegla evolutionära skillnader i riskhantering mellan könen.

Viktiga implikationer för forskning

Studien understryker behovet av att inkludera båda könen i neurovetenskaplig forskning. Insikterna kan bidra till bättre förståelse och behandling av psykiska sjukdomar som påverkar män och kvinnor på olika sätt.

Källa: psypost.org

www.nature.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.