Marknadsnyheter
Volvo Cars rapporterar nytt globalt försäljningsrekord 2024
Volvo Cars sätter ett nytt globalt försäljningsrekord när bolaget rapporterar en helårsförsäljning på 763 389 bilar under 2024, en ökning med 8 procent jämfört med helåret 2023. Under december månad sålde Volvo Cars 73 804 bilar globalt, en minskning med 3 procent jämfört med december 2023.
Volvo Cars såg också en betydande försäljningsökning av sina elektrifierade bilar. För helåret 2024 sålde Volvo Cars 175 194 helt eldrivna bilar, en ökning med 54 procent jämfört med 2023, och 177 593 laddhybrider, en ökning med 16 procent jämfört med 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller stod för 46 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under 2024. Försäljningen av helt eldrivna bilar stod för 23 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under 2024, jämfört med 16 procent under 2023.
Försäljningen i Europa nådde 369 685 bilar under 2024, en ökning med 25 procent jämfört med 2023. Volvo Cars utbud av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – stod för 65 procent av alla bilar som såldes i regionen förra året.
Volvo Cars försäljning i USA för 2024 uppgick till 125 243 bilar, en minskning med 3 procent jämfört med helåret 2023. Antalet sålda elektrifierade modeller ökade med 20 procent och stod för 34 procent av alla bilar som såldes i USA under året.
Försäljningen i Kina minskade med 8 procent jämfört med 2023, vilket resulterade i 156 370 sålda bilar under 2024. Totalt sett ökade försäljningen av elektrifierade modeller med 3 procent under perioden januari till december.
Under 2024 var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 230 853 bilar (2023: 228 646), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 173 890 bilar (2023: 200 670) och XC90 med 108 621 bilar (2023: 107 549).
|
|
|
|
|
|
|
|
December |
December |
Jan-Dec |
Jan-Dec |
|
|
|
2024 |
2023 |
Förändring |
2024 |
2023 |
Förändring |
|
|
|
|
|
|
|
Europa |
33 488 |
34 726 |
-4% |
369 685 |
294 794 |
25% |
Elektrifierade modeller |
21 390 |
18 933 |
13% |
240 425 |
172 575 |
39% |
– Helt elektrisk |
9 587 |
8 920 |
7% |
133 070 |
75 476 |
76% |
– Laddhybrid |
11 803 |
10 013 |
18% |
107 355 |
97 099 |
11% |
Mildhybrider/ICE |
12 098 |
15 793 |
-23% |
129 260 |
122 219 |
6% |
|
|
|
|
|
|
|
Kina |
15 908 |
15 944 |
0% |
156 370 |
170 091 |
-8% |
Elektrifierade modeller |
2 501 |
1 715 |
46% |
15 766 |
15 356 |
3% |
– Helt elektrisk |
729 |
249 |
193% |
4 349 |
3 281 |
33% |
– Laddhybrid |
1 772 |
1 466 |
21% |
11 417 |
12 075 |
-5% |
Mildhybrider/ICE |
13 407 |
14 229 |
-6% |
140 604 |
154 735 |
-9% |
|
|
|
|
|
|
|
USA |
14 077 |
13 609 |
3% |
125 243 |
128 701 |
-3% |
Elektrifierade modeller |
4 772 |
3 232 |
48% |
42 902 |
35 657 |
20% |
– Helt elektrisk |
789 |
686 |
15% |
5 608 |
13 609 |
-59% |
– Laddhybrid |
3 983 |
2 546 |
56% |
37 294 |
22 048 |
69% |
Mildhybrider/ICE |
9 305 |
10 377 |
-10% |
82 341 |
93 044 |
-12% |
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt |
10 331 |
11 736 |
-12% |
112 091 |
115 130 |
-3% |
Elektrifierade modeller |
5 372 |
4 581 |
17% |
53 694 |
42 392 |
27% |
– Helt elektrisk |
3 025 |
2 415 |
25% |
32 167 |
21 053 |
53% |
– Laddhybrid |
2 347 |
2 166 |
8% |
21 527 |
21 339 |
1% |
Mildhybrider/ICE |
4 959 |
7 155 |
-31% |
58 397 |
72 738 |
-20% |
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
73 804 |
76 015 |
-3% |
763 389 |
708 716 |
8% |
Elektrifierade modeller |
34 035 |
28 461 |
20% |
352 787 |
265 980 |
33% |
– Helt elektrisk |
14 130 |
12 270 |
15% |
175 194 |
113 419 |
54% |
– Laddhybrid |
19 905 |
16 191 |
23% |
177 593 |
152 561 |
16% |
Mildhybrider/ICE |
39 769 |
47 554 |
-16% |
410 602 |
442 736 |
-7% |
För mer information, vänligen kontakta:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com
Volvo Cars Investor Relations
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com
——————————-
Volvo Cars 2023
För helåret 2023 rapporterade Volvo Car Group ett rekordhögt rörelseresultat (exkl. JV och intresseföretag) på 25,6 miljarder SEK. Omsättningen 2023 uppgick till rekordhöga 399,3 miljarder SEK, medan den globala försäljningen nådde ett rekord på 708 716 bilar.
Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. Idag är det ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med försäljning till kunder i fler än 100 länder. Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm, där det handlas under tickern ”VOLCAR B”.
”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettonollutsläpp av växthusgaser år 2040.
I december 2023 hade Volvo Cars cirka 43 400 heltidsanställda. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina).
Marknadsnyheter
Husqvarna Group fortsätter transformationen i Nordamerika för ökad flexibilitet och långsiktig lönsamhet
Husqvarna Group har ingått avtal om ett strategiskt partnerskap med Flex Ltd., en avancerad, global tillverkare, vilket också inkluderar avyttring av Husqvarna Groups fabrik i Orangeburg, South Carolina, USA. Överenskommelsen träder i kraft med omedelbar verkan, där Flex kommer att tillverka Husqvarna Groups produkter i fabriken under ett långsiktigt leveransavtal, vilket säkerställer fortsatt produktion av företagets hjulburna produkter och montering av handhållna produkter för den nordamerikanska marknaden. Partnerskapet syftar till att öka lönsamheten, förbättra kapitaleffektiviteten, öka produktionsflexibiliteten och stärka Husqvarna Groups konkurrenskraft i Nordamerika.
Med Flex övertagande av tillverkningsansvaret för anläggningen i Orangeburg kommer den nuvarande arbetsstyrkan att erbjudas anställning hos Flex. Samarbetet förväntas resultera i kostnadsbesparingar om cirka 350 MSEK efter fem år. Engångskostnaderna för Husqvarna Group, som bokförs i det fjärde kvartalet 2024, uppgår till cirka 250 MSEK med ytterligare en mindre engångskostnad under första kvartalet 2025.
– Denna strategiska åtgärd är ett viktigt steg mot att driva långsiktig lönsamhet och förbättra vår operationella effektivitet inom divisionen Husqvarna Forest & Garden. Partnerskapet säkrar vår tillverkning av viktiga produkter för den nordamerikanska marknaden, samtidigt som det ökar flexibiliteten och kundupplevelsen, säger Pavel Hajman, vd för Husqvarna Group.
Alla Husqvarna Groups tre divisioner finns representerade på den amerikanska marknaden, där fabriken i Orangeburg producerar för Husqvarna Forest & Garden-divisionen. Husqvarna Group kommer att fortsätta att leda arbetet med innovationsutveckling och produktportföljen, samt fortsätter sitt åtagande att leverera högpresterande kvalitetsprodukter och lösningar för den nordamerikanska marknaden.
Husqvarna Forest & Garden-divisionen har under de senaste åren vidtagit kraftfulla åtgärder för att förbättra resultatet i Nordamerika. Affärer med låga marginaler har avvecklats och produktionsstrukturen har konsoliderats. Nordamerika är Husqvarna Groups största marknad med cirka en tredjedel av bolagets totala försäljning 2024.
Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari, 2025 kl. 22.01 CET.
Henrik Sjöström, Presschef, 0727 15 77 85
För mer information, vänligen kontakta:
Media
Henrik Sjöström, Presschef
+46 727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com
Investerare
Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com
Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 04.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
04.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 04.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
134 713 |
11,27 |
1 518 148,15 |
XSTO |
106 581 |
11,24 |
1 198 010,66 |
XCSE |
26 423 |
11,27 |
297 661,95 |
Summa |
267 717 |
11,26 |
3 013 820,76 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11.4470 och DKK till EUR 7.4610
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 822 436 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Scandi Standard – Presentation av rapporten för fjärde kvartalet 2024
Scandi Standard kommer att offentliggöra sin delårsrapport för Q4 2024, torsdag 6/2 2025 klockan 07.30.
Telefonkonferens klockan 08.30
CEO Jonas Tunestål och CFO Fredrik Sylwan kommer att presentera resultatet vid en telefonkonferens samma dag klockan 08.30.
Telefonnummer:
UK (Toll free): +44 800 358 1035
UK (Lokalt): +44 203 936 2999
Sverige (Lokalt): +46 10 884 80 16
USA: 1 855 9796 654
USA (Lokalt): 1 646 664 1960
Alla andra platser
Deltagarkod: 756953
Presentationsmaterialet kommer att publiceras på www.scandistandard.com innan telefonkonferensen.
Det finns också möjlighet att lyssna direkt på telefonkonferensen via länk på www.scandistandard.com eller genom att klicka på: Webbsändning
För mer information, vänligen kontakta
Om Scandi Standard
Scandi Standard (SCST SS) är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor. För mer information, se www.scandistandard.com
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke