Marknadsnyheter
Lambertsson kraftsamlar i Region Nord – han ska ta rental-verksamheten till nästa nivå
Medan stora delar av bygg-Sverige alltjämt kämpar mot ett tufft konjunkturläge utgör Norrland det lysande undantaget. Här pågår den industriella utvecklingen för fullt med stora projekt som gruvor och stålverk.
– Det här innebär att vi måste växla upp ytterligare för att möta efterfrågan på maskiner, utrustning och tjänster som säkrar och effektiviserar byggandet, säger Lambertssons tillträdande vd Björn Fredriksson. Det är med varm hand och största förtroende jag lämnar över ansvaret för att leda Region Nord till John Cristoferson.
Samtidigt etablerar Lambertsson sin tionde depå i regionen, den här gången i Mora.
John Cristoferson har fram till nu varit chef för Lambertssons depåer i Sälen och Idre, två av den svenska fjällvärldens populäraste skidorter – och en miljö som John Cristoferson har mångårig erfarenhet från, även långt innan han kom till Lambertsson för drygt två år sedan. Under några års tid efter gymnasiet var han nämligen del av det svenska landslaget i skicross.
– Men efter den åttonde knäoperationen tänkte jag att det kanske var dags att planera för en tid efter skidkarriären så då började jag studera industriell ekonomi och logistik, säger han.
Efter examen blev det logistikbranschen och ett par år som konsultchef inom bemanning och rekrytering innan han så småningom kom till Lambertsson.
– Jag ser mycket fram emot att fortsätta driva den positiva utvecklingen här i norr, säger John Cristoferson. Samtidigt är jag väl medveten om de stora utmaningarna med att leverera högsta kvalitet i en region som utgör närmare 40 procent av Sveriges areal.
Till sin hjälp kommer han att ha en biträdande regionchef, Andreas Fredriksson som sedan förra våren varit chef för Lambertssons depå i Luleå.
– Det blir en bra uppdelning då Andreas och jag dels är bra på olika saker, dels kommer att sitta med över 80 mils avstånd mellan oss vilket är en stor fördel i vår stora region.
Ett av flera led i att komma närmare kunderna är etableringen av en toppmodern fullservicedepå i Mora som också kommer att utgöra basen för John Cristoferson som dessutom är uppväxt på orten.
Björn Fredriksson menar att den nya ledningen är som klippt och skuren för att ta Region Nord till nästa nivå, och att nyetableringen i Mora verkligen inte är den sista.
– Vi har långt framskridna planer på att öppna ytterligare depåer i regionen, men det får vi återkomma till.
Lambertsson Region Nord har i dagsläget depåer på nio orter: Gällivare, Gävle, Idre, Kiruna, Luleå, Sundsvall, Sälen, Umeå och Örnsköldsvik. Samtliga depåer erbjuder ett komplett utbud av maskinuthyrning, skalskyddslösningar och bodetablering. De flesta erbjuder även tillfälliga lösningar för trafikanordning och elförsörjning samt värme och klimat.
John Cristoferson och Andreas Fredriksson tillträder sina nya tjänster den 1 februari.
För mer information kontakta:
Linus Axelsson, pressansvarig, linus.axelsson@peab.se, 073-848 56 79
Lambertsson är en av Skandinaviens största uthyrare och tjänsteleverantörer inom bygg- och industrilösningar. Lambertsson ingår i Peabkoncernen.
Marknadsnyheter
Skolon lanserar unik plattform för föräldrar
Nu får vårdnadshavare samma enkla och säkra tillgång till Skolon som lärare och elever haft sedan 2015. Anledningen: att digitalt lärande ska vara enkelt för alla, inklusive vårdnadshavare som vill vara en del av sitt barns lärande och utveckling.
Att som vårdnadshavare hjälpa till med läxan i digitala läromedel och verktyg är, som det ser ut idag, inte helt enkelt. Det är svårt, kanske till och med omöjligt, att veta var alla verktyg finns, vilka uppgifter som ska användas för inloggning och var viktig information från skolan hittas. Via verktyget Skolon Guardians kan nu mammor, pappor och andra vårdnadshavare med en egen, personlig inloggning till Skolon enkelt och säkert hänga med i skolvardagen.
Skolons vd Oliver Lundgren förklarar:
– Vi har löst digitalt tekniktrassel och förenklat skolarbetet för lärare och elever sedan 2015. Under åren har vi haft en efterfrågan från både skolhuvudmän och föräldrar om att även öppna upp för vårdnadshavare som målgrupp. Vår satsning mot vårdnadshavare är något som vi arbetat fram och utvecklat under en längre tid, tillsammans med utvalda användare. Att vi nu äntligen kan trycka på knappen för att gå live med denna satsning känns därför både roligt och viktigt.
Initialt har intresset varit stort och även den första responsen har varit mycket positiv från befintliga skolkunder. För Skolons samarbetspartners, d.v.s. leverantörer inom området edtech, innebär verktyget för vårdnadshavare också nya möjligheter.
– Detta är första steget i att öppna upp ett nytt, spännande och långsiktigt område för Skolon. Det är viktigt att framhålla att vi, precis som alltid, är det samlande navet bland alla olika verktyg och tjänster som finns i skolans värld. Inom området för vårdnadshavare finns många bra tjänster och produkter idag, men en samlingsplats som Skolon där allt knyts samman saknas. Det innebär därmed att både befintliga och nya samarbetspartners till Skolon kan vara med och bidra till ännu större värde för sina användare, avslutar Oliver Lundgren.
Skolon Guardians premiärvisas i Skolons monter på ett av världens främsta event för edtech, BETT-mässan i London 22-24 januari. Därefter rullas verktyget ut stegvis till skolkunder under våren, efterföljt av en bredare utrullning lagom till höstterminsstart.
Redan nu kan skolor och skolhuvudmän som använder Skolon anmäla sitt intresse för Skolon Guardians via Skolons hemsida här.
För mer information, vänligen kontakta:
Oliver Lundgren
CEO / Verkställande direktör
oliver.lundgren@skolon.com
+46 (0)733-12 67 77
Om Skolon
Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.
Skolons aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.
FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.
Taggar:
Marknadsnyheter
Skolon lanserar unik plattform för föräldrar
Nu får vårdnadshavare samma enkla och säkra tillgång till Skolon som lärare och elever haft sedan 2015. Anledningen: att digitalt lärande ska vara enkelt för alla, inklusive vårdnadshavare som vill vara en del av sitt barns lärande och utveckling.
Att som vårdnadshavare hjälpa till med läxan i digitala läromedel och verktyg är, som det ser ut idag, inte helt enkelt. Det är svårt, kanske till och med omöjligt, att veta var alla verktyg finns, vilka uppgifter som ska användas för inloggning och var viktig information från skolan hittas. Via verktyget Skolon Guardians kan nu mammor, pappor och andra vårdnadshavare med en egen, personlig inloggning till Skolon enkelt och säkert hänga med i skolvardagen.
Skolons vd Oliver Lundgren förklarar:
– Vi har löst digitalt tekniktrassel och förenklat skolarbetet för lärare och elever sedan 2015. Under åren har vi haft en efterfrågan från både skolhuvudmän och föräldrar om att även öppna upp för vårdnadshavare som målgrupp. Vår satsning mot vårdnadshavare är något som vi arbetat fram och utvecklat under en längre tid, tillsammans med utvalda användare. Att vi nu äntligen kan trycka på knappen för att gå live med denna satsning känns därför både roligt och viktigt.
Initialt har intresset varit stort och även den första responsen har varit mycket positiv från befintliga skolkunder. För Skolons samarbetspartners, d.v.s. leverantörer inom området edtech, innebär verktyget för vårdnadshavare också nya möjligheter.
– Detta är första steget i att öppna upp ett nytt, spännande och långsiktigt område för Skolon. Det är viktigt att framhålla att vi, precis som alltid, är det samlande navet bland alla olika verktyg och tjänster som finns i skolans värld. Inom området för vårdnadshavare finns många bra tjänster och produkter idag, men en samlingsplats som Skolon där allt knyts samman saknas. Det innebär därmed att både befintliga och nya samarbetspartners till Skolon kan vara med och bidra till ännu större värde för sina användare, avslutar Oliver Lundgren.
Skolon Guardians premiärvisas i Skolons monter på ett av världens främsta event för edtech, BETT-mässan i London 22-24 januari. Därefter rullas verktyget ut stegvis till skolkunder under våren, efterföljt av en bredare utrullning lagom till höstterminsstart.
Redan nu kan skolor och skolhuvudmän som använder Skolon anmäla sitt intresse för Skolon Guardians via Skolons hemsida här.
För mer information, vänligen kontakta:
Oliver Lundgren
CEO / Verkställande direktör
oliver.lundgren@skolon.com
+46 (0)733-12 67 77
Om Skolon
Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.
Skolons aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.
FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.
Taggar:
Marknadsnyheter
MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-november 2024/2025
MAG Interactive genererade en nettoomsättning om 69 MSEK under Q1 med en EBITDA-marginal på 25 %. Nettoomsättningen minskade med 10 % jämfört med samma period föregående år och ökade med 4 % jämfört med Q4.
Perioden september 2024 – november 2024 i sammandrag:
- Justerad EBITDA för kvartalet var 17 194 TSEK (19 116 TSEK), en minskning med 1 923 TSEK
- Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 68 995 TSEK (76 745 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 10%
- Koncernens spelbidrag för kvartalet var 45 304 TSEK (54 864 TSEK), en minskning med 17%
- Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 6,9 US cents (6,8 US cents), en ökning med 1%
- Resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,17 SEK/aktie)
- Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,12 SEK/aktie)
- Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 13 199 TSEK (11 192 TSEK)
- Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,6 miljoner under kvartalet, en minskning med 8% respektive 11%
VD-kommentar i sammandrag
“Intäkterna ökade med fyra procent mellan Q4 och Q1 och nådde 69 MSEK. EBITDA-marginalen i Q1 var 25 %. Vi är glada över att se ökade investeringar i user acquisition (UA) under kvartalet (upp med 5 MSEK från Q4 till Q1) som ett resultat av ökad konkurrenskraft för våra spel på marknaden.
“Vi tillskriver ökningen av UA och intäkter i Q1 det fantastiska arbete som har gjorts i våra live-spel, där vi har haft en hög frekvens av nya spellägen och innehåll.
“Jämfört med föregående år ligger vi fortfarande efter på intäktssidan på grund av skillnader i UA-nivåer jämfört med tidigare historiska toppar. Intäkterna i Q1 var 10 % lägre jämfört med året innan, drivet av en kombination av en minskning på 8 % i dagligt aktiva användare (DAU) och negativa valutakursförändringar. Den genomsnittliga intäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU), mätt i USD, var något högre än för ett år sedan.
“Crozzle har nu varit i soft launch i 12 månader. Spelet har förbättrats avsevärt under denna period, och vi är nu i en position där vi kan köra UA på låga volymer med lönsamhet. Spelet har passerat hundra tusen nedladdningar och genererar redan dagliga intäkter på en liknande nivå som våra mindre spel. Fokus ligger självklart på att fortsätta öka spelets life time value (LTV) för att bli en riktigt skalbar titel i vår portfölj. Vi betraktar inte spelet som globalt lanserat förrän vi har nått en sådan punkt.
“Utöver Crozzle har vi ytterligare ett spel i marknadstestning. Detta spel är byggt för att använda samma tile matching-mekanik som vi driver som ett sidoevent i Wordzee, men som ett fristående spel. Tile matching är en underkategori inom pusselgenren där det finns utrymme för innovation och stora möjligheter för nya spel att slå sig in.
“Tack vare investeringar i vår modulära plattform tar vi oss till en position där vi kan få ut spel på marknaden snabbare. Vi kan röra oss snabbare och samtidigt bibehålla hög kvalitet, eftersom en betydligt mindre mängd ny mjukvara behöver utvecklas per spel.
“Vi är fokuserade på att öka takten i att få ut nya spel till testning på marknaden med hjälp av vår nya plattform. Under 2025 och 2026 är vi övertygade om att vi kommer att ha en betydligt högre takt i att få ut nya spel till marknaden. Det kommer i sin tur att öka sannolikheten för att fler spel når global lansering och stödjer företagets intäktstillväxt. Vi har en stark tro på den framtida tillväxt som detta kommer att möjliggöra. Tack för att ni följer vår spännande resa,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Presentation & rapport
Den 22 januari 2025 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen: http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på den sociala media-plattformen X, tidigare känd som Twitter, under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Denna information är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-22 08:00 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke