Connect with us

Marknadsnyheter

Battery Centre Gothenburg visar att Göteborg ligger i framkant inom batteri- och fordonskompetens

Published

on

Fredagen den 24 januari 2025 invigdes Battery Centre Gothenburg på Lindholmen – ett toppmodernt utbildningscenter för industrin med fokus på batteritillverkning. Centret är en viktig del i omställningen mot elektromobilitet och stärker Göteborgs position som ledande inom kompetensförsörjning och innovation för den gröna omställningen.

Ungdomar från sju Teknikcollegeskolor var preppade och laddade för att få visa alla nya läromiljöer som har skapats. Inför drygt 100 församlade från näringslivet, utbildningssektorn och det offentliga klipptes bandet av nye förvaltningsdirektören Lars Durfelt, i sällskap av kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius och Madeleine Jonsson, ordförande i miljö- och regionutvecklingsnämnden.

– Utbildningscentret kommer att spela en avgörande roll i att rusta människor med den specialistkompetens som krävs för framtidens arbetsmarknad, sa Madeleine Jonsson.

Industrin i Västsverige befinner sig mitt i en stor omställning till elektrifiering och digitalisering med nya produkter och helautomatiserade produktionsmetoder. Omställningen innebär att Västsverige behöver människor med ny kompetens. Behoven ställer krav på utbildningssystemet att planera och dimensionera utbildning på gymnasienivå, vuxenutbildning och Yrkeshögskola samt omställningsutbildningar för befintlig personal inom industrin.  

Battery Centre Gothenburg är en av de största insatserna som görs i Göteborg för att möta de här behoven. Centrat ska tillsammans med befintliga lärmiljöer erbjuda en helhetslösning för kompetensförsörjning med fokus på utbildning kopplat till nya produktionsmetoder inom batteri- och fordonsindustrin. Centret ger möjlighet att ta steg framåt inom robotteknik, välstrukturerat säkerhetsarbete och simulerad processträning. En helt ny infrastruktur för utbildning inom industriteknik och grön omställning har skapats. – Genom Battery Centre Gothenburg kommer Göteborg bidra till att vi får rätt kompetens till den stora omställningen som sker. Oavsett när den stora behovsökningen sker så är de här kompeten 

serna centrala för att Göteborg och Västsverige ska vara ledande inom batteri- och fordonskompetens framöver, säger Anna-Lena Johansson, ansvarig för kompetensförsörjningen inom batteri- och fordonsindustrin, på Business Region Göteborg. 

– Dessutom efterlyser Industrirådet precis den här typen av träningsmöjligheter i stimulerande, industrirelevant lärmiljö, för unga och yrkesverksamma.

anna-lena-johannson-och-björn-gustavsson-business-region-göteborg.jpg

400 000 anställda behöver vidareutbildas, 40 000 behöver rekryteras

Enligt en rapport från Svenskt Näringsliv behöver upp till 400 000 anställda inom basindustri, samhällsbyggnad och tillverkningsindustri vidareutbildas till 2045 för att klara kompetensbehovet som omställningen till fossilfri industri innebär. Behovet är särskilt stort i Västsverige med sin stora fordonsindustri, men även kemiindustri.

Och enligt en rapport från Industrirådet 2024 har industrin i Västsverige (Västra Götaland och Halland) behov av drygt 23 000 montörer, processoperatörer, CNC-operatörer, konstruktionsingenjörer och mekaniker med branschspecifika kunskaper de närmaste tre åren. Lägg därtill 18 000 personer med mer generellt industrikunnande som mjukvaru- och systemutvecklare, data/drifttekniker, projektledare, arbetsledare och säljare. Totalt behöver industrin i Västsverige alltså rekrytera över 40 000 personer inom kort.  

70 procent av företagen säger att det under de senaste fem åren har blivit svårare att få tag i rätt kompetens. Och här är batteriteknik centralt. Många produktionsanläggningar behöver helt ny kompetens för produktion, montering och hantering av batterier. Bland annat Volvo Cars egen batterimonteringsfabrik i Torslanda. 

Ett helt kluster påverkas av omställningen

Det är inte bara personbilssegmentet som påverkas av omställningen till elektrifiering och digitalisering. Alla typer av transporter påverkas, även om utvecklingen sker på olika sätt och i olika takt. Förutom Volvo Cars och Volvo Group spelar bolag som Polestar, Zeekr, Lynk & Co, Heart Aerospace, Stena Line och Ecocide en ledande roll i denna omställning.  

En annan central aktör i detta ekosystem är SEEL (Swedish Electric Transport Laboratory), en omfattande testmiljö för elektrifierade transporter. Initiativet, som är ett samarbete mellan Chalmers och RISE, omfattar tre anläggningar – i Göteborg, Nykvarn och Borås – där man tillsammans utvecklar kunskap och påskyndar omställningen. 

Attraktivitet – en nyckel för framgång

Förutom det stora behovet om vidareutbildning och rekrytering, kommer en av de största utmaningarna framöver vara att förstärka teknik- och tillverkningsindustrin som en attraktiv bransch där framför allt fler unga vill arbeta och utvecklas vidare. Det offentliga jobbar för att skapa förutsättningar för branschens attraktion, bland annat genom Battery Centre Gothenburg för att skapa kunskap, intresse och nyfikenhet för arbete inom batteri- och fordonsindustrin samt för att fler ska söka till utbildningar inom teknikområdet. Men det kommer också att krävas stora både strategiska och operativa insatser från branschen och det enskilda företaget, för att öka attraktionskraften och för att behålla vår konkurrenskraft. 

Internationellt intresse

Battery Centre Gothenburg är unikt i sitt slag i Europa och många är intresserade av att besöka centrat. I samband med EVS 38 kommer en rad aktiviteter äga rum i centrat. Bland annat kommer yrkeslärare från flera länder att träna sina färdigheter genom det EU-finansierade EU-projektet Voltage.

– Vi är glada att vi fått till något som vi tror är världsunikt för att stötta den gröna omställningen, säger Björn Gustafsson, projektledare etablering och investering på Business region Göteborg.

 – Göteborgsregionen blir genom detta än mer rustat som en viktig del i utvecklingen inom mobilitet och batteri. 

 

Fakta

  • Satsningen på utbildningscentret sker i samarbete mellan Göteborgs Stad, Arbetsmarknad och vuxenutbildning, Business Region Göteborg, Göteborgsregionens kommunalförbund och Västra Götalandsregionen. 
  • Göteborgs stad har utsett Göteborgs Tekniska College (GTC) som driftansvarig för centret.
  • AB Volvo, Volvo Cars och NOVO Energy står fast vid sin bedömning att ca 5000 – 7000 personer kommer att vara direkt involverade i utvecklingen och produktionen av battericeller i Västsverige, särskilt i Göteborg.
  • Om man räknar leverantörer, konsulter, utbildare och andra områden som gränsar till batteri- och fordonsbranscherna kommer antalet att sannolikt fördubblas till 2035. Det rör sig om produktionspersonal som materialhanterare, operatörer, produktionslogistiker,
  • produktionsingenjörer och utrustningstekniker. Det handlar även om operatörer, tekniker och ingenjörer inom kvalitet och testning, samt inom underhåll. Dessutom behöver arbetsledare och första linjens chefer utbildas i hög utsträckning.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.