Marknadsnyheter
Sverige i centrum när elfordon har blivit världspolitik

Tidigt i midsommarveckan i år äger världens viktigaste konferens och mässa för eldrivna transporter rum i Göteborg, EVS38. Tidpunkten är högintressant, med tanke på dramatiken kring marknaderna för mobilitet och transport.
Bland invigningstalarna finns representanter för huvudsponsorerna Volvo Cars och Volvo Group och forskningsinstitutet RISE Research Institutes of Sweden.
International Electric Vehicle Symposium and Exhibition i Göteborg, EVS38, är världens ledande evenemang tillägnat elektrifiering av alla transportsätt. Det riktar sig till en mångsidig publik – experter av olika slag och alla som är intresserade av framtiden för elektrisk mobilitet. Över 10 000 besökare förväntas till Svenska Mässan 15-18 juni 2025.
Programmet kommer att vara rikt på innovationer. Tillverkare, beslutsfattare och nästan 400 forskare från hela världen att dela med sig av den senaste forskningen och tekniken inom området elfordon genom paneldiskussioner och tekniska demonstrationer. Cirka 300 utställare från över 70 länder brukar delta, och det förväntas även i Göteborg.
– Att Volvo-bolagen och Rise går in som sponsorer för EVS38 visar verkligen hur betydelsefull konferensen är för fordonsbranschen och alla de aktörer som arbetar med mobilitetsfrågan. Det visar också på det starka engagemanget från företag i Sverige och särskilt i Göteborgsregionen, säger Per Österström, avdelningschef på Business Region Göteborg.
Hur gå över till elektrisk mobilitet – i Europa och globalt?
Omställningen till fossilfria vägtransporter är kopplad till många osäkerheter för branscher och investerare just nu – och en del geopolitisk dramatik. Evenemanget kunde inte inträffa vid en mer relevant tidpunkt. Det blir en viktig plattform för att diskutera avgörande frågor som påverkar Europas konkurrenskraft och omställningen i sig.
Med EU:s ambitioner att flytta fram sina positioner inom grön industriell omställning och digital teknik, kommer ämnen som ny lagstiftning, kompetensförsörjning, finansiering, infrastruktur och global konkurrens få stort utrymme i programmet. Fokus läggs på de enorma möjligheter vi har framför oss – särskilt genom banbrytande forskning och innovation inom AI, digitalisering och många andra områden.
– EVS38 blir en arena för att diskutera dessa frågor och dela kunskap och kompetens mellan olika aktörer från hela världen. Med tanke på det kommer det här evenemanget helt rätt i tiden, säger Per Österström.
Som helhet syftar kongressprogrammet till att främja dialog, lära av bästa praxis, stimulera kraftfullt agerande och erbjuda praktiska lösningar. Huvudtemat är utfasningen av fossila bränslen inom transportsektorn. Detta kommer att undersökas ur olika synvinklar:
- Teknologisk: Uppdatering om framsteg inom teknik, batterisammansättning, infrastruktur och integration av smarta nätverk
- Lagstiftning: Policyer och förordningar som redan formar och kommer att forma framtidens mobilitet
- Adoption av städer: Hur städer kan skapa nya mobilitetslösningar för att vara så miljövänliga som möjligt.
Varje dag kommer att belysa ett nytt geografiskt område. Den första dagen bjuder vi in dig att inspireras av svenska och skandinaviska banbrytande insatser inom e-mobilitet, bland annat inom digitala ekosystem, dubbelriktad laddning och andra innovationsområden. Andra dagen belyser Europas utveckling inom e-mobilitet, och förmåga att stärka sin position i den växande konkurrensen. Den sista dagen kommer att ägnas åt världen, där globalt samarbete är nyckeln, liksom städernas centrala roll.
Första gången EVS äger rum i Sverige
EVS är ett årligt evenemang som äger rum i Asien, Europa och Nordamerika. Efter tidigare upplagor i Sacramento (Kalifornien, USA) 2023 och i Seoul (Sydkorea) 2024 kommer evenemanget tillbaka till Europa, och mer specifikt till Sveriges bilhuvudstad Göteborg. Det är första gången som kongressen äger rum i Sverige. EVS38 arrangeras av AVERE, European Association for Electromobility, den Lyon-baserade byrån GL Events Exhibitions & Operations och Göteborgs stad genom Business Region Göteborg och Göteborg & Co.
Volvo Cars och Volvo Group är huvudsponsorer för EVS38, tillsammans med Charin, medlemsorganisation för bland annat laddsystemleverantörer.
Under öppningsceremonin talar bland annat Lars Stenqvist, CTO, Volvo Group, Anders Bell, CTO Volvo Cars, och Malin Frenning, vd för statliga forskningsinstitutet RISE Research Insitutes of Sweden. Under tisdagen deltar Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann i en plenary session.
Mer om programmet
Dessutom planeras flera platsbesök under evenemanget, bland annat ett besök hos Volvokoncernen, där deltagarna kommer att kunna upptäcka utbudet av Volvos produkter som bussar, grävmaskiner, lastbilar och lösningar för båtar. Två sessioner är planerade: en måndag 16 juni från 13:00 till 16:30 och en annan tisdag 17 juni från 8:00 till 12:00.
För detaljer i konferensprogrammet, se vidare i på evenemangsajten för EVS38 i Göteborg, och i det bifogade internationella pressmeddelandet. Fler nyheter kommer att presenteras längre fram i vår.
Presskontakter:
Christian Borg, presschef, Business Region Göteborg
christian.borg@businessregion.se
031-367 61 64
Stefan Gadd, presschef, Göteborg & Co
stefan.gadd@goteborg.com
031-368 40 30
Katharina Kramer, Communications & Event Manager, AVERE
katharina@avere.org
+32 490 29 87 12
Violaine Bourquin
vbourquin@hoffman.com
+33 6 67 60 18 70
Constance Falourd
cfalourd@hoffman.com
+33 6 22 11 92 95
________________________________
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. Vårt uppdrag är att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring. Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. För att skapa förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag driver vi samverkan och erbjuder kunskap och rådgivning. Vårt mål är att skapa fler arbetstillfällen och hållbar tillväxt i Göteborgsregionen – genom att bidra till fler framgångsrika företag och en attraktiv region.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke